72
-
#1 2 felsö rotort levennék akkor simmán tengeralatjáronak nézné az ember:) -
Epikurosz #2 Jujj, dejó!
Ennél már csak a Harrierek überebbek, ugye?
Különben én ezt egy ideiglenes, közbenső állomásnak tartom a repülő csészealjak felé vezető göröngyös légi úton. -
#3 fasza, tetszik -
Epikurosz #4 Amúgy le a kalappal Igor Szikorszkij előtt, aki őseink, a honfoglaló magyarok által alapított Kijev városában született. Bravó, Igor bácsi! -
#5 tetszik az ötlet de 400km/h fölé nem hinném hogy érnek és érdekel, hogy mennyibe fog kerülni. -
#6 Aztat nem értem, hogy ha a helikopterek sebesség korlátját az jelennti, hogy a rotorlapátok végei átlépik a hangsebességet, akkor miért nem építenek sarló alakú lapátos heliket? És akkaor a gond meg lenne oldva, mehetnének mint a megveszekedett kisistennyila!
;) -
roliika #7 Ekkora behemót és csak 2 embert tud szállítani... -
nagylzs #8 Sarló alaú rotor? Te jó ég! :-) A rotorra ható legnagyobb erőhatás a centrifugális erő. Szerinted egy sarló alakú rotor hogy nem csavarodna szét miközben a vége hangsebesség fölött mozog? :-D -
59th LeFty #9 Igazából az az elképzelés már régebben, több fejlesztőcsapatnak adott ichletet, de az öszes eddigi típus gyakorlatilag vagy hasznavehetetlen, vagy dárga volt.
Ez egy újabb koncepció a helikopterek sebeségének megnöveléséért vívott csatában.. A Bell/Boeing konszern a V-22 Osprey-el állt elő a probléma megoldására, ami elég bonyolult, drága, és veszélyes terv, de a nagy teherbírása és kimagasló teljesítménye miatt most ezt akarja a tengerészgyalogság az igáslovának. Már át is esett a tűzkeresztésgen, már ha lehet egy fegyvertelen eszközt így minősíteni :) Ez a terv sokkal egyszerűbb, kérdés, hogy egy hasznavehető gép mit tudna (mert ahogy elnézem ez kb. semmire nem jó, max fegyyverhordozásra, de arra ott az apache, meg a repülők.) -
59th LeFty #10 Valaki itt lehurrogta, pedig nem rossz az elképzelés, olyannyira, hogy bizonyos típusokon nagyon is érdekes rotorlapát-végek vannak A bizonyos "sarló", ha nem is klasszikus formában, de létező megoldás pl. az AH-64-esen, de ott az EH-101 ami felettébb érdekes, és aerodinamikailag izgi dolog lehet emgmagyarázni ezt a különös formát :) Ami tény, hogy ez a heli b*szottgyors -
waterman #11 arra a sarló szerű lapátra gondolsz, amit a tengeralattjárókon is alkalmaznak, hogy halkabbak legyenek? (képet sajna nem találtam, ami úgy néz ki, mintha körbe raknánk 5 banánt, úgy hogy a végük középen összeér) - szerintem az az elrendezés nem bírná a strapát, mivel vagy túl nehéz lenne, hogy kibírja a centrifugális erőt , vagy nem bírná ki és kiegyenesedne:)
nem az a gond, hogy átlépik a hangsebességet, mert ha csak ez lenne, akkor több vagy szélesebb lapátot raknának a doboz fölé, hanem az a gond, hogy amig egy repülőnél a súlyt a fix szárnyak cipelik és a motornak csak egy irányba kell tolnia a géptestet, addig egy helikopternél a meghajtás erejének 80% kb arra megy el, hogy egyáltalán levegőben tartsa a gépet. a maradék viszi előre a gépet. minél gyorsabban akar menni valaki helokopterrel, annál nagyobb motor kell és annál több súlyt kell emelni.
annak hogy a lapátokat nem nagyobbítják több oka is van, egyrészt hogy ha túl hosszú, akkor csökken a manőverezőképesség. ha túl széles, akkor nagyon erősnek kell lennie, mert deformálódik és olyan rezgések jöhetnek létre amivel nem tudnak mit kezdeni. harmadrészt már csak azért sem jó túl nagy rotort csinálni, mivel a haladás irányában az szárnyként viselkedik és légellenállása van. -
Doktor Kotász #12 A helikopterhez miért nem raknak kihajtható szárnyakat oldalra.
Ha megy 200-al, akkor felső rotor leállítva, gégtestbe besüllyesztve. a szárnyak meg már megtartják a levegőben, és beindulnak a repülőgépes légcsavarok. -
V1G3C #13 De hát ezt megoldották már, láttam a 7. napon című filmben a Arnold Svájcinéger repkedett vele. -
#14 És ez mekkora plusz tömeg lenne? Két teljes hajtómű rendszert és behúzható szárnyszerkezetet is fel kéne vinni. Igazából nem értem ezt az egészet...
Helivel kimész a reptérre és onnan meg gyors repcsire ülsz. -
59th LeFty #15 Az nem ilyen egyszerű :) Ezeknek a dolgoknak mind-mind hely kell, és ahova pl. a filmekben besüllyesztik a rotort, ott kb. az egész hajtóműnek kéne lennie :D Hihetetlen bonyolult mechanika, és azt működtető hidraulika kell, ami meg nagyon nehéz, és máris erősebb motor kéne, ami meg nagyobb,.... ördögi kör :) Ami abban a filmben volt, egy jó 50 évig még álom marad, megfelelő technika hiányában. Szárnyakat meg raknak a helikre, de jobb, ha nincsenek, csak a légellenállást növelik. Számottevő felhajtóerő úgyis csak 150-200kph felett ébred rajtuk, és csak a rotor dolgát nehezítik. -
Epikurosz #16 "Hihetetlen bonyolult mechanika, és azt működtető hidraulika kell, ami meg nagyon nehéz, és máris erősebb motor kéne, ami meg nagyobb,.... ördögi kör :)"
Na, ez a baj.
A kerék feltalálása (és a rotor lényegében egy kerék) jó dolog volt, de túl kéne lépni rajta. Én ösztönösen irtózom minden olyan géptől, amelyben izgő-mozgó alkatrészek vannak, mert nagy a meghibásodás kockázata (ami elromolhat, az el is romlik).
Egy kicsit a földre leszállva, tényleg nem értem, hogy minek ragaszkodunk mi emberek pld. a négy keréken guruló autókhoz, amelyekhez bazinagy infrastruktúrát kell kiépíteni, utakat, hidakat, alagutakat (mindjárt leaszfaltozzuk az egész Földet!), amikor a légpárnás technológia sokkal de sokkal szimpatikusabb és hordozhatóbb. Aztán, ha egyszer sikerült elrugaszkodni a földtől, onnantól már lehet agyalni, hogy mivel menjen odébb a cucc. -
#17 Kéne bele egy (nyilván megfelelően védett, szigetelt, páncélozott) hidrogén vagy hélium tartály, ami a felhajtóerő egy részét pótolhatná. :) És akkor a 80% lemehetne mondjuk 50%-ra. (persze harci körülmények közt különösen vigyázni kéne, hogy ez védett legyen, de pl. egy mentőhelire általában azért már kevésbé lövöldöznek) Ahogy például madár se csak a szárnycsapdosával halad/marad a levegőben, hanem pl. a csontjaikba légzsákok vannak könyítésképpen vagy ahogy a halaknak is van úszóhólyagja a lebegésüket segítendő. -
teddybear #18 Először is A 6. napon volt annak a címe.
Másodszor az hogy filmen működik, az azt jelenti, hogy jó a trükkmester.
Itt már páran leírták, hogy a kétféle hajtómű (helikopter és repülőgép) egyenlőre túl súlyos szerkezet. A repülőgépnél viszont a szállítható teher minél nagyobb aránya a fontos. -
JoeYi #19 Hát a légpárnásokat elég nehéz uralom alatt tartani, tehát kb 15 km/h sebességkorlát kellene nekik városban, hogy egy hírtelen lelépő gyalogos miatt ne alakuljon ki tömegkatasztrófa a keresztbecsúszkáló gépek miatt :)
Meg amúgyis, elég sok energiába kerül a gravitációt bármi módon kiegyenlíteni kerekek nélkül, és az átlagember nembiztos, hogy megvenne egy gépet, ami 100-on 100-at eszik. -
teddybear #20 "A kerék feltalálása (és a rotor lényegében egy kerék)"
Bocs, Epikurosz hogy megint bele kell taposnom a lelkivilágodba, de ez megint egy baromság. Azon kívül, hogy forognak a központi tengelyük között, semmi hasonlóság nincs. Ha már mindenképp hasonlítani kell valamihez, akkor inkább a hajócsavar. Mint ahogy páran már megtették. -
teddybear #21 Ha felhajtóerővel operálunk, akkor ott a léghajó. Ahhoz, hogy pedig a mentőhelire ne lőjenek az kell, hogy ne legyen ott. Számtalan esetet lehet felhozni, hogy a mentőhelikoptert is lelőtték. Sőt pár éve, Irakban, a Vöröskereszt szállítógépére is rakétát lőttek ki a "hazafiak", volt róla film. -
Epikurosz #22 Pedig a fiúk a bányában dolgoznak:
1. AirCar
2. Arbortech's AirBoard
3. Tri-Flyer (Robert Q. Riley prodzsektje), amelyet holmi egyetemisták (itt a videójamegépítettek
Az egészben az a legpoénosabb, hogy: "Financing by Mum&Dad" :-)) -
Epikurosz #23 És, ki ne hagyjam ezt a bekktudefjúcsör-fílinges honlapot: van ott minden. -
Epikurosz #24 Taposs csak nyugodtan, már megszoktam. :-) -
Epikurosz #25 Imádom az ilyen fiatalokat!
Nem inni, cigizni és kábszerezni kell gyerekek, hanem agyalni! :-)
-
Epikurosz #26 Azért a csajok is élvezik... -
Epikurosz #27 -
Epikurosz #28 Apropó, az egyeske terveit 12 dolcsiért elküldik bárkinek. -
Epikurosz #29 Aranyos:
Úgy néz ki, mint egy kispolszki. :-) -
Anteris #30 ez még 87-ben volt. Azóta már drogosok lettek : ) -
Anteris #31 72-ben meghalt.. -
Epikurosz #32 Tudom, de emléke örökké él. -
Anteris #33 na azétr róla sem elfeledkezni!
Asbóth Oszkár -
Epikurosz #34 Remélem nem.
Persze az idők változnak. Mondjak példát? Mondok, ha nem akarod akkor is. :-)
Vegyünk egy híres meleget a 15. századból. Lehet Michelangelo, de akár Leonardo da Vinci. Mindketten festegettek, művészkedtek, ostromgépeket terveztek, és repcsikről álmodtak. Az, hogy melegek voltak, a kutyát sem érdekli, mert letettek valamit az asztalra... izé a falra, ill. mennyzetre (sziksztuszi kápolna).
Mindez az inkvizíció, a vallási bigottizmus idején (persze, azért kellett a reneszánsz is :-)
Most váltsunk snittet.
Lássuk a '68-as nemzedék szintén zenész ikonját, az Eörsi István bácsi által lefordított amcsi Alain Ginsberget. Miről álmodott ő: repülő sárkányokról, művészi nagy durranásokról vagy talán ostromgépekről, esetleg boncolt anatómiai kutatási céllal? Ó, nem. Egyik híres versében egy banánról ír, amelyet szívesen befogad, a popójába.
Én amúgy nagyon haragszom a '68-as nemzedékre. -
Epikurosz #35 Köszike. Megható. -
#36 Irakban harci helyzet van, függetlenül, hogy milyen heli. Ezért írtam, hogy általában nem lőnek rájuk. Nyilván háborúban rájuk is lőnek, de azért potenciálisan sok heli jöhet szóba háborús körülményektől távol.
A másik dolog meg, hogy a természet is kombinálja a dolgokat. A madár se a csontjaiba lévő levegővel repül (és törékenyebb is tőle), viszont az is segíti a repülését. Ugyanígy az ember készítette repülők hézagait is ki lehetne tölteni valamivel, ami segítené a repülésüket. Vagy el lehetne helyezni valahol egy tartályt, mondjuk a rotor alatt a gép teljes hosszában. -
waterman #37 hát őő..
hidrogén tartály - zeppelin..
helium tartály - abból már megy a léghajóépítés, de ahhoz hogy egy embert felemeljen a hélium kell jó 200 lufi. tehát ahhoz hogy gépet, embert, üzemanyagot, magát a tartályt felemelje a hélium akkor már rögtön ott járunk hogy azt nem helikopternek, hanem léghajónak nevezik:) ha pedig nem törekednénk a teljes emelésre, hanem ahogy írtad csak 50%-ra, akkor is akkora lenne az a tartály, hogy nem érné meg.
madarak csontjaiban a légzsák - az kényszerűségből fejlődött. könnyebb csont kellett, ami ráadásul erős is(nagyobb átmérő). tömör nem lehet, nagyarányú velőállományhoz nagyobb érrendszer kell, akkor inkább legyen üres. viszont ha csak simán körbenő a csont egy lufit, akkor a nyomásváltozással gondok lesznek. (az a csont ugye eleve terhelve van)
halak úszóhólyagja - ez csak arra való, hogy a hal testének sűrűségét a víz sűrűségéhez képest változtassa! ha levegőben ilyet szeretne csinálni valaki, akkor szintén ott jár, hogy léghajó:) -
Epikurosz #38 A válasz egyszerűbb: könnyebb, de strapabíró anyagok. Erre találták ki a duralaumíniumot, de ma már szénszálas kompozitok is vannak, és a nanotech még nem is szólt ebbe bele. -
#39 30%-ot írtam, nem 50-et és még annyi se feltétlen kellene, de nyilván van egy szint, ami kényelmesen beépíthető. ha most (a 80 feletti) 20% energia visz előre, akkor ott már 4-5 plusz százalék is jelentős növekedésnek számítana; a heli teljes hosszában a rotor alatt meg azért akad hely. nem számoltam utána mennyire lenne ez elég, mennyit emelne, de akár lehet is ez a 4-5%; és akár például leszálló talpas helinek a talpait is alakíthatnák ennek megfelelő módon. stb. -
#40 3500m3-es hőléghajó visz el 400 kilós gondolát (ez 3 ember + műszerek + palackok). Szal. kissé hamvába halt terv ez a héliumot az zalkatrészekbe! :DDD Mese habbal. Sajnos...