42
  • Bigmate
    #42
    Sziasztok. Bár már 2 hónapja nem szólt senki a topichoz, én csak most találtam rá, ezért reagálnék néhány dologra. Az Artisjus nem poénból szedi a pénzt, hanem tényleg azért, hogy azt a zenei vagy irodalmi szerzőknek, vagy kiadóknak adja. Persze nyilván nem az egészet, hisz valamiből az egyesület tagjainak is meg kell élni. De úgy gondolom, hogy ez jogos, hisz ez a munkájuk, hogy közvetítenek, ezért kapják a pénzüket. Gyakorlatilag kreatív ötlet volt, amikor ezt kitalálták, mert ők így egységesen szedik a jogdíjakat, nem a szerzőknek kell vele szórakozni, és ezért az Artisjus nyilván megkapja a jutalmát, ami a része. Aki pedig azt mondja, hogy az előadók nem kapnak semmit, legyen szíves, pillantson már fel az artisjus magyar weboldalára, és csak egy 10 percet töltsön el olvasással. És hogy a jogdíj bevétel milyen arányban oszlik el a szerzők között, azt is megtaláljátok ugyanott. Egyébként azt a részét én sem értem az Artisjus pénzbeszedésének, hogy az üres adathordozókért miért szednek jogdíjat... Egyébként a hanglemezek ára Magyarországon tényleg szörnyen magas, sajnos ez nem tudom, mitől van. Mert míg itthon 5000 Ft egy híresebb külföldi előadó lemeze, addig például Finnországban 10 euroért veszem meg ugyanazt. És ez bizony idegesítő. De hogy nem az egész 2500 Ft-ot az Artisjus teszi rá, na azt elhihetitek. :D Ha magyar előadók lemezeit nézzük, azok átlagban 2000 Ft-ért kaphatóak, és nem igazán értem, hogy akkor miért kerül több mint kétszeresébe a külföldi anyag. Egyébként a kiadók tényleg fontosak, nem olyan egyszerű manapság elhíresztelni a zenédet, ha nincsenek kapcsolataid vagy nincs elég pénzed, lehetsz te akármilyen jó zenész. Azt kérni, hogy ne legyenek kiadók, és ne kapjanak pénzt, olyan mintha egy költőnek azt mondanád, hogy innentől nyomtassa otthon a kis tintasugaras nyomtatóján a verses köteteit. Na most ugye mindenki egyetért azzal, hogy ez röhejes lenne.
  • braeburn
    #41
    Benji nem egy kutya volt? :) Azt még szeretni is lehetett, de ez valam más típusú Benjámin.:)
  • gere1
    #40
    Benjamin, bortonben a helyed !
  • huuu
    #39
    Szava Benji! Magadtól vagy ilyen balek?
  • zLk
    #38
    Hmm, meg egy foldonkivuli. Udv a Fold nevu bolgyon, idegen. :)
  • asdasdasd
    #37
    Utolsó elötti kérdés meg megmondja, hogy a kiadók is kapnak rendesen belőle. (Főleg ők kapnak)
  • aDannyBoy
    #36
    legutolsó kérdés válaszol neked nagyjából
    az előadók határozzák meg (és nem a kiadók) hogy ki mennyi pénzt kapjon és mennyi menjen működésre, mennyi ellenőrzésre.
    Ha jövőre azt szavazzák, hogy fele annyi, úgy lesz, ha úgy hogy kétszer annyi, akko úgy. Ez egy olyan dolog, hogy ahhoz meg kevés közünk van, hogy osztják el egymás közt, demokratikusan meg tudják szavazni. Ügyes felnőtt emberek (nagyrészt).
    Az artisjus nem a kiadóknak szedi a pénzt, hanem a zeneszerzőknek és az előadóknak.
    Azért hívják gondolom artisjusnak és nem mondjuk publisherjusnak. vagy épp MAHASZnak.
    másrészt ha elolvastad volna az írást látnád, hogy fizetsz a koncertért is (kb 9%) és a tvben menő zenékért is legyen az klipp vagy aláfestő zene.
    csak ott ugye a hirdetők csengetnek vagy az előfizetők vagy a koncertszervezők, vagy a fodrászok vagy a kocsmárosok nem látszik olyan veszélyesnek.

    Anno szeretett főiskolámon a főiskola által üzemeltetett klubban pl évi többszázezer forintot kellett kifizetni az artisjusnak, viszont szólt a zene állandóan és x koncert volt ott abban az évben. tehát elvileg az előadók kaptak pénzt azért is, ha én ott sört szürcsölve cd lemezről vagy rádióból hallgattam az ő zenéjüket.

    ezért is a cím egyébként, mivel alapjában véve ellenszenves társaságról van szó, mint az APEH kb., de ha jól megnézzük, a mélyére tekintünk, akkor semmi rosszat nem csinálnak, csak odaadják a zenészeknek, ami jár nekik, ráadásul beszólnak a kiadóknak.
  • szafi
    #35
    Az Artisjus létjogusultsága erősen megkérdőjelezhető:
    -eddig én csak a pénzbeszedési mechanizmusával találkoztam, azt hogy a beszedett pénz mire megy el nem tudom. Ki tudja?

    - Egy igazi művész érdeke hogy minél többen találkozzanak a művével. Fura lenne ha szobrok megnézésért is jogdíjat szednének - remélem nem adtam tippet :)
    Egy mai zenésznek igazán a koncert ad jövedelemet, a zenét amit felraknak az internetre - MySpace pölö - csak marketing a koncertre.

    - Csak a kiadók érdeke ez a pénzbeszedés. Sem a zenekedvelők sem a zenészek nem élveznek előnyt a dolgoból. Mikor veszik ezt már észre.

    Szerintem előbb utóbb megszünik ez az Artisjus-osdi mert nincs előnye csak hátránya. Koncertért fizetek szívesen, zenért nem!
  • bakagaijin
    #34
    Jaja, csakhogy régebbi gondolkodással nézve ha az importőrnek kizárólagos joga van egy országra, akkor csak ő értékesíthet ODA, tehát nem rendelhetnél Te attól a külföldi cégtől. De rájöttek, hogy ez marhaság, pláne a net meg az EU korában. Ezért inkább azt csinálják, hogy Te rendelhetsz a külföldi cégtől, szíved joga, de semmi olyan támogatás, információs vonal, garancia, akármi nem érvényes rá, ami érvényes lenne ha olyan forrásból vásárolnál ami a kizárólagos (vagy hivatalos, ha többen vannak) elosztótól jön. Menj szépen ahhoz akitől vetted. Ettől szürke. Fekete akkor lenne, ha illegális lenne. Fehér, meg amikor a hivatalos importőr(ök) hozza és osztja szét a kereskedők között.

    Egyébként a márkatulajdonosok egyre inkább rájönnek, hogy ez így nem tuti, mert az ő nevüket rontja az, ha a hivatalos importőr visszadobja az elromlott laptopod azzal, hogy "Hát ezt nem mi hoztuk be, menj vele Ulánbátorba." Ezért országokon átívelő (netán worldwide) garanciát vállalnak, tehát tökmindegy hol és kinél vetted, beviheted bármely márkaszervízbe. De nem mindenki csinálja ezt, sőt egyelőre a többségre nem így csinálja.
  • JL666
    #33
    Amúgy arra is kíváncsi lennék, hogyha az üres adathordozó után mindenki fizet jogdíjat és az az előadkóhoz kerül, akkor végülis kihez kerül a több tízezer közül?
    Kihez mennyi kerül belőle? Ki dönti ezt el?

    Nagy kamu ez az egész...
  • Inquisitor
    #32
    "Érdeklődni szeretnék, hogy a kereskedelmi csatornák által TÖBB alkalommal felhasznált AERIS THEME /Final Fantasy VII. játékzene/ után MENNYI forint jogdíjat fizettek NEKTEK?

    Lol. Engem meg az érdekelne, hogy a mosopór, öblítő és egyébb reklámokvban felhasznált zenékért, amiket játékprogramokból nyúltak le (pl. Heroes III), fizet e valaki jogdíjat? :)
  • asdasdasd
    #31
    Itt nem arról van szó, hogy Magyarországra behozzák értékesítési céllal, hanem arról, hogy megrendeled neten, és kiszállítják MO-ra is. Nagy tételnél vagy budapesti átvételnél akár ingyenes is lehet a szállítás.
  • bakagaijin
    #30
    Szegény #1-t meg totál félreértettétek, LOL :). A lényeg, hogy Artisjus-nak van egy szép nagy bevétele, törvény cikkelyekkel megtámogatva, pénzbehajtó rendszere (bárhol ahol nyilvános zene szól vagy nyers lemezeket adnak el, megjelennek a behajtói). Addig szeeeegény BSA-nak semmi ilyesmije nincs, neki csak BTK-ja van; törvényileg támogatott behajtórendszere az eladott nyers-cd-kre, memóriakártyákra, meg mittoménmire nincs. Pénzt tehát csak fenyegetőlevelekkel tud csinálni. De ők még mindig "nyerőbb" helyzetben vannak mint mondjuk az ASVA. Mert a BSA legalább cégeket tud fenyegetni, akiknek azért szokott lenni valamennyi pénze. De az ASVA kiket tud fenyegetni? Egyetemistákat, meg moziban kamerázós kölyköket, néha egy-két nagykalóz másolót, mint pár napja volt... De abból annyi pénzt mint mondjuk a BSA vagy a nagybehajtó Artisjus nem fog tudni kicsiholni. Gyerekek, sajnáljuk most őket közösen.
  • kisgabo
    #29
    szipmlám maffia. beszedett jogdíjakból eltartunk tucatnyi elősködőt, zenészekhez piti pénz jut. nekik piti... :)


  • bakagaijin
    #28
    Ennek több oka is van, pl. mert adott márkára lehet kizárólagos vendor jogokat vásárolni. Tehát ha valaki megveszi hogy XY márkát csak ők szállíthat be az országba, akkor csak az fehér amit tőle vásárolnak. Komolyabb műszaki cikkeknél is hasonló a dolog, azért szürke ha másvalaki hozza be, mert akkor a magyarországi garancia nem lesz érvényes, hisz nem a magyar elosztótól vette (elég sok ilyen példa van, pl. Ele...ord, Ext...tal)

    Másrészt, de ez már inkább a #26-ra válasz.
    Vannak olyan termékek, a jövedéki termékek, amik az előállításukkor adóznak (alkohol, benzin, cigaretta). De mivel ezeket valahol külföldön állították elő, tehát az országba belépés pillanatában adóznak (szigorúan ha továbbértékesítési céllal, tehát magánfogyasztásra nem. A magánfogyasztás MÉRTÉKE viszont meg van határozva. Az EU ebbe nem szól bele.) Szerintem a Artisjus ehhez hasonlónak képzeli a jogdíjfizetést is, viszont a törvény nincs teljes egészében mögötte. A zene, a nyers-cd nem jövedéki termék. Az autókon levő átnevezett regadót most ne is hozzuk fel, mert az már az egyik legagyamentebb dolog, és - minő meglepetés - az autók is szépen vándorolnak át Szlovákiába... Egyre több mindent átpakolunk oda: kötelezőt, autót, céget, jogdíjfizetést, bármit :). De persze nem csak mi vagyunk ilyenek, a Nyugat meg Luxemburgba vándorol :).
  • Teppik Amon
    #27
    "a Szigeten fókuszcsoportos vizsgálattal mérjük az adathordozók felhasználását"
    az aztán tényleg reprezentatív. Hánynál volt mp3 lejátszó és hánynál fényképezőgép? Pokolba az ilyenekkel. Élősködők!
  • kernerster
    #26
    Az Eu 4 alapelve:
    -szolgáltatások
    -munkaerő
    -tőke
    -ÁRUK
    teljesen szabad áramlása. A memkari ebbe hogy hogy nem fér bele????Elvileg az is szabad, akárhol is vettem meg az Eu területén belül. Ha nem így van, szart se ér az egész.
  • Gerygrey
    #25
    Ne feledjük: technikailag a zenekaroknak mindig is megvolt a lehetősége a függetlenségre, például saját CD kiadására.
    Ez hülyeség. 5-6 évvel ezelőttig a zenekaroknak nem volt lehetőségük saját erőből nagy közönséghez eljuttatni az alkotásaikat, ezért kellettek a kiadók, akik átvállalták a lemez legyártását, forgalmazását, stb. Ma viszont bárki 5 perc alatt össze tud dobni egy PayPal vagy hasonló fizetési módszerrel működő weboldalt, és ha jó amit csinálnak, akkor lesz is kereslet a zenéikre.

    De egyelőre még mindig a kiadók az egyetlen igazán működő lehetőség a bandáknak a nagy közönséghez való eljutáshoz.
    Persze, ez az állítás igaz a kommersz, gagyi zenét gyártó előadókra, akik mögött ha nem lenne a kiadó részéről erős marketing- és médiatámogatás, sehol sem lennének. Ilyen Győzikék, Matyi és a hegedűs, Kiszel tündék és társaik hol tartanának ha nem nyomná őket egyfolytában a média? És Tankcsapda CD reklámot viszont sosem láttam még tévében, se az együttest tévékettős megasztár-haknikon és egyéb roppant színvonalas rendezvényeken, mégis sikeresek. Nekik semmi szükség kiadókra (tudtommal nem is szorulnak ilyen segítségre, még a koncertjeiket is maguk szervezik)
  • Sir Quno Jedi
    #24
    Ja, gondolom szerintük úgy van, hogy mondjuk veszek az EU-ban valahol egy gagyi fényképezőgépet, meg bele fos memkarit, fényképezgetek vele odakint, aztán idehaza a határon ki kéne belőle vegyem a memkarit, fel kéne rá nyálaztatnom velük a zartiszdzsásztos matricájukat és ki kéne fizetnem a "jogdíjat"?! Loller emberek ezek!
  • Sir Quno Jedi
    #23
    Naés? Nem kereskedelmi célra vásárolt cd/dvd/memkari/hdd-t behozod, egy kurva szót sem szólhatnak.
  • asdasdasd
    #22
    Nem értem, hogy a Slovákiából vett CD miért "szürke".
    Szerintem teljesen jogszerű. Ennek a fószernek mint jogi szakértőnek nem szabadna ilyent állítania. Ebből is látszik, hogy egyetlen céljuk a zsebek tömése.
  • aDannyBoy
    #21
    szerintem te teljesen idióta vagy, vagy nem olvasod el a szöveget, aminek a fórumába írsz (ez vonatkozik még pár emberre)
  • irkab1rka
    #20
    csodálom, hogy hozzá lehet szólni egy promóciós cikkhez.
  • Riddick
    #19
    Felesleges azon vitázni szerinem ,hogy milyen jogdíjjak. sokat lehet hallani,hogy a beszerzett jogdíjjakat nem is az alkotók kapják,hanem a beszedő szerv nyúlja le.
    Egyszer csak rájön valami agyament végre,hogy a legjobb út,hogy az internet és a lemezek árába olyan százalékos haszon kulcsot kell elhelyezni,ami nem dobná meg jelentősen az árukat,de abbol kilehetne fizetni mindenféle jogdíjjat,és igy kedvedre csemegézhetsz mindenféle torrent anyagból a neten! Ez a jövő és aki nem látja vak. Lehet vitatkozni,hogy mennyibe kerüljön pl egy zenei cd lemez,de ha megnézzük az http://www.allofmp3.com/ oldalt,ahol 400FT ért megaphatod elméletben még teljesen legálisan is a legújjab zenéket,akkor miről beszélünk? Sőt ,még a minőségét is meglehet már változtatni annak amit letöltesz egész 384..stb kbit ig. Oldják meg jól,hogy online lehessen vásárolni egyszerüen,legyenek hasonló árak,és akkor mindenki ott fogja ezeket a dolgokat elintézni.
  • maestro85
    #18
    De nagy pa**szt vagy! Várjuk az előnytelen képeidet, hogy csámcsoghassunk rajta. Persze ha tudnál fényképezni, látnád, hogy nagyon közelről lett fényképezve, ilyen közelről bárkiről, lehet szar képet csinálni.

    Egyébként. Véleméyem szerint nagy sz*r az egész artisjus. Ha írsz egy lemeznyi zenét, és ki akarod adni legálisan, akkor a saját zenéd után fogod fizetni a jogdíjjat. Jó mi? Ezt nem díjnak, hanem igazságtalan adónak kellene hívni. Üres lemezre meg miért kérenk "jogdíjjat"? Nincs is rajta semmi? És ha csak poháralátétnek vettem, mert tetszik, ahogyan csilog? Egyszerűen mocsokság az egész. Egy eredeti lemezt, tuti legalább 500ft-al olcsóbban lehetne megvenni, ha nem lenne a mocsok Artisjus. (persze zeneszám mennyiség, stb.. függ és nem maxira gondoltam ) 2500-ért a kedvenceit már szinte bárki megvenné.
  • etick
    #17
    Egyszer olvastam egy cikket a lényeg az volt hogy ebben az országban amíg a minimál bérből 10 eredeti hanghordozónál többet nem igen lehet megvenni addig erre kellene öszpontosítani és utána valószínű nagyobb eséllyel oldódna meg a másolat/bolti lemezes vita. Valljuk be magyarországon NINCS olyan akinek legalább 10lemeze nem illegális másolat pénz szűke miatt. Ezzel a kérdéssel az a baj hogy lehet egymásra mutogatni. Politika-Kiadó cégek-Szerzők... Ebből a szerzők szívnak leginkább. Realizálni kellene az árakat és nagyobb eséllyel kelne el több valódi lemez.
  • Polemius
    #16
    "a lakosságnál lévő CD/DVD lemezek 95%-a magáncélú film- vagy zenei másolatot hordoz"
    A saját állításuk szerint.
    Ami ugyebár teljesen jogszerű. Törvény mondja ki. Magáncélra készíthetsz másolatot.

    Na most, a maradék 5%-on vannak a családi fényképek, videók, másolt játékok, programok, stb.
    A általányban jogdíjjal megterhelt lemezek 100%-a után meg beszedik mind a pénzt. Na, akkor tessék ezt szétosztani egymás közt (film/zene/szoftveripar), és nem cseszegetni az embereket.
  • pilsner
    #15
    üres cd/dvd/memkártyára mi a ráknak fizetni jogdíjat?? ahogy >tinmann< mondta: a képeknek az a szerzője aki megcsinálja, talán majd a nekem kell fizetnem azért hogy a saját szellemi tulajdnomat archiválhassam?

    szabad országban szabad ember azt csinál amit szabad. zsír
  • dronkZero
    #14
    Ehh, Benjamin barátom, inkább ideje lenne új állás után nézned. Ennek az "iparág"nak nevezett maffiának már véres a torka.

    Lófaszt az előadók érdekeit nézitek ti. Meg lófaszt az előadók kapják a pénzt.

    Egy előző cikkben írták jogvédő oldalról, hogy nem is a jogdíj, nem is a sokszorosítás, hanem a marketingköltségek basszák fel nagyon a lemezek árát. Szerintem meg jó bornak nem kell cégér. Az meg ki a faszomnak hiányzik, hogy megasztárokat meg egyéb gagyi szart toljanak az ember pofájába minden sarkon?
  • feamatar
    #13
    ha valakit elkapnak hogy "illegálisan birtokolt" mp3akat és ezért büntetést kell fizetnie akkor az az illető jogosan visszakövetelhetné az általa befizetett különböző jogdíjakat nem??? ez hülye teória de valahogy így lenne jogos sztem...
  • avman
    #12
    a kérdésfelvetés akkor lenne jogos, ha a bsa helyére a (b)asva kerülne...
  • bugger
    #11
    Egyébként a kártyás dolog azért is nagyon sántít, mert sokkal nagyobb forgalma van azoknak, amiket fényképezőkben lehet csak, vagy is használni. Ezek közül is a csk fényképezőkben használatosaknak van legnagyobb forgalma, nem lennék meglepve, ha a másik két kategóriánál nagyobb lenne.

    Egyébként hülye a magyar, hogy ilyen vérszívókat megenged magán. Éljen a szlovák lemezimport!
  • bugger
    #10
    Artisjus: zene, film.
    BSA: programok.

    Viszont a memóriakártyáknál nem (sem?) válaszol a feltett kérdésre. Sziget mérés nem igazán mondható érdeminek. GFK meg.... egyáltalán mikori is az idézett felmérés? Kötve hiszem, hogy a kártyák 30-40%-án lenne jogdíjköteles tartalom. Ezt max azoknál, amiket fényképező mellet mobilba lehet dugni. A csak mobilban használt kártyáknál persze ez nagyobb, tippre azonos is lehet a CD-DVD-nél "mért" százalékkal.
  • Tinman #9
    "és megpróbálni értelmesen vitázni."

    1.
    Mivel már 2 db XD memóriakártyát vettem a digitális fényképezőgépembe, és már 2x fizettem nektek kedves Benjamin jogdíjat olyasvalami után amit !!! ÉN KÉSZÍTEK EL KÉPEKET !!!, így némi magyarázattal tartoztok.
    A saját képeim szerzője én vagyok! Kérlek utaljátok át az összeget, nekem mint szerzőnek, köszi.

    2.
    Érdeklődni szeretnék, hogy a kereskedelmi csatornák által TÖBB alkalommal felhasznált AERIS THEME /Final Fantasy VII. játékzene/ után MENNYI forint jogdíjat fizettek NEKTEK? És ha ne adja ég fizettek érte, akkor a kedves jogvédő szervezet mennyit fizetett a SQUARE cégnek?
    Ha 2.5 millióan hallgatnak egy zenét ingyen az nem téma? Ez különösen azért zavar, mert kemény pénzért vettem meg ^^

    3.
    "Itt jön képbe a szlovák szürke-import üres hordozókból."
    Még mindig nem értem, hogy miért fizetek a több gigányi bedigizett nyaralási felvételekért szerzői jogvédői díjat... apósnak küldhetitek a csekket, mert ő volt a kamera végén. Thx.

    4.
    "Ezek alapján itthon a memóriakártyák 30-40%-a tartalmaz jogdíjköteles adatot,"
    A telefonomba levő memkártyán, önéletrajzot és drivereket hurcolászok. A benne levő memkártya után is fizettem szerzői jogdíjat.

    Kezdem magam átverve érezni. 30-40% alapján, kérem már jogalap van arra, hogy mindenki egységesen fizessen jogdíjat.
    Valakik itt nagyon átvernek valakit.

    Az import lemezekkel kapcsolatban, nekem az a fura dolog ugrott be, hogy teljes jogú EU polgárok vagyunk, ha valaki pl. Cseh sört akar inni itthon is, akkor hadd ne fizessen már egy rekesz után mindenféle adót. Jó, hogy mindjárt az osztrák csokik után ne fizessek regisztrációs adót.... pfff.
  • Jonah
    #8
    szerintem meg ő Smith ügynök a mátrixból :DDD


    de visszatérve a felmérésre, szerintem baromira félrenézték, és egy cseppet sem nevezném reprezentatívnak. Vajon milyen eredményre számítottak egy amúgy zenére szakosodott fesztiválon? exceltáblákra?
    az egész csak arról szól, hogy megmutassák, valamiéret ők is felveszik a fizetésük. Kicsit hasonlít az egész a munkatársam filozófiájára. Három nap alatt átírt két cout paramétert, és néhány fájlt átnevezett. Ja és szuper programokat ír(szerinte), főleg úgy, hogy azokat más írta!

    Különben meg kapják be csontig, nem hiszem hogy a merevlemezekbe épített jogdíjat olyan könnyű lenne megmagyarázni. Vagy azt is hordoztak a hónuk alatt tisztelt Szigetelők? Az egész porhintés, semmi több. Bazze, ezeket a seggeket kellett volna a dunába lőni 44-45-ben, nem másokat... Szerintem.

    üdv.
  • Penge4
    #7
    Aki ilyen helyen dolgozik a sok aktabuzi közt, annak nem csoda ha eltorzul az arca, meg a személyisége.
  • sly007
    #6
    Zeneszerzők örülnének, ha megkapnák. Inkább a kiadók kapják. A kiadók meg 3500 eladott lemez után fizetnek valamicskét a zeneszerzőknek. Egy valamire való zeneszerző főleg a koncertekből szerzi a pénzt.
  • zLk
    #5
    Ez az ürge a képről tuti valami másik bolygóról jött... :D
    Vagy nagyon nem előnyös a kép, vagy valami MenInBlack-es agent lehet:D
  • Cat #4
    Aha, de tényleg, miért van az, hogy rengeteg CD-re/DVDre nem zenét vagy filmet másolnak, hanem pl. arra archiválják a levelezőszerver adatbázisát. Ebből miért a zeneszerzők kapnak pénzt, mi közük hozzá?
  • Cat #3
    A két szervezetnek nem sok köze van egymáshoz: a BSA a szoftvergyártók érdekvédelmi szervezete, és az illegális felhasználás visszaszorítása a célja. A CD-re/ DVD-re a jogdíjat az Artisjusnak fizeted, így abból a szoftvergyártó nem kap semmit.