22
-
scoorn #22 Most akkor mire lehet ezt felhasználni ?? -
#21 Ma (2005. Május 28. 19:00, TV2 csatorna) volt a Magellánban Rátai Dani.
A műsor hozta a TV2-höz méltó szokásos "színvonalát". Az égbe magasztalta a "feltalálót", hogy milyen remekűl lehet majd alkalmazni játékokban, az orvostudományban, stb...
De legalább megtudtuk belőle, hogy Dani tényleg használja a "redőnyös" szemüvegű megoldást, csak eldurrantotta a párhuzamos (LPT) portját a gépen.
Levelemre (melyben megkérdeztem, hogy a redőnyös szemüveg tévedés, vagy létező megoldás-e, idáig sem a National Graphic Magyarországtól, sem Rátai Dánieltől (a szerkesztőségnek megírtam, ha lehetséges küldjék el e-mailemet Daninak) nem válaszolt (ennyit a NG Magyarországról). -
#20 osztnévsorban megnéztem, ott nincs feltüntetve. (Azért mert magántanuló) -
dez #19 Nekem az egyik szemem sír, a másik nevet. Lehet, hogy kicsit negatívnak tűnök, de csak tárgyilagos vagyok. Egy felől örülök a magyar sikernek, de más részről attól tartok, hogy aki kicsit is járatosabb ezen a téren, kicsit csóválja a fejét. -
Cat #18 még nem végzett, 5-kes -
#17 "De a legszánalmasabb, ahogy előadta azt a történetet, hogy úgy elképedt az egyik Inteles boss a látványtól, hogy másnap a családját is visszavitte..."
Egy kicsit Dani védelmében:
Nem látott még anaglyph szemüvegből, hurkapácikából, két webkamerából, led/karácsonyfaizzókból, két webkamerából+számítógépből álló, 25-30 ezer forintból kihozható motion capture-rendszerű rajzoló/koordináló rendszert. Olcsó, egyszerű, mégis jó ötlet.
Másrészt: azért dicséretes, hogy egy olyan országban, ahol folyamatosan építik le az oktatást, a PISA-felmérésben sem járunk annyire elől, és nem vagyunk egy gazdaságilag vezető ország (sajnos), 6 díjat ilyen egyszerűen megszerezhetett egy 19-20 éves fiatal. Egyszóval: gratula. Fiatalok, csináljátok csak utána! (Annak mindenki örűl.)
(Csak azt nem értem, miért emlegetett eltakargatós szemüveget??? Így nevezi az anaglyph technológiát? Ezt megkérdem a Figyelőnet, és a National Geographic szerkesztőitől...) -
#16 A srác is oda járt, asszem tavaly végzett ott. -
#15 Én is a Neumannba járok, és gratula a srácnak. -
dez #14 De a legszánalmasabb, ahogy előadta azt a történetet, hogy úgy elképedt az egyik Inteles boss a látványtól, hogy másnap a családját is visszavitte... Jahh, hogy nem látott még anaglyph-et... -
dez #13 Most ez a Dani vagy nem ismerte eddig az anaglyph-et, mint pl. PC-s játékokban is alkalmazható módszert [Nvidia 3D driver, stb.] (ami igencsak hihetetlen), vagy rájött, hogy sokan mások nem ismerik... És igaza is lett, a rendezvényen lévők és az újságírók nagy része tényleg nem ismerte... (Ahogy az lenni szokott.) De ha shutteres lenne, ugyancsak hülyén hangzana: "Dani feltalálta az LCD shutter-glasses-t [by ASUS, eDimensional, és még 100 másik gyártó]".
Amit ő valójában csinált: egy program, ami a két kamera képe alapján meghatározza a toll végén lévő, illetve a szemüvegre erősített fényforrások térbeli helyzetét. (Csak kíváncsi vagyok, hány algoritmust dob ki a net, ha beírjuk: "mocap" [motion capture].) Az egyedüli új ötlet - azt hiszem, legalábbis én még nem találkoztam ilyennel - az, hogy a szemüveg, azaz a néző helyzetének megfelelően változtatja a 3D-s "scene" (egy wireframe kocka) látószögét. -
#12 [i"Leonar3Do által alkalmazott eltakargatós szemüveg"
"A Leonar3Do a térhatás eléréséhez redőny 3D szemüveget"[/i]
Forrás: National Geographic/Rátai Dániel 2005.május.19
"Dániel találmánya egy speciális 3D-s szemüveg..."
Forrás: Computerworld - Számítástechnika
"A képernyőt speciális (például az egyik szemen kék, a másikon vörös) szemüveggel kell nézni..."
Forrás: Népszabadság Online
Akkor most ez a Dani viccel velünk, a piros-kék lenne a prototípus, fogalomzavarban van, jövőbeli terveit fontolgatja, vagy egyszerűen csak a magyar újságírás pontatlansága játszik közre a takargatós/redőnyös szemüveg emlegetésével? Mert a képen tényleg Anaglyph szemüvegeket mutatnak! (Az Index cikke ebből a szempontból pontosabb, közvetlenebb, jobb!!)
"Gondolod, hogy minden háttértudás nélkül szólók hozzá?"
Egyáltalán nem gondolom. Az előző hozzászólásmban lévő dolgokat csak kiegészítőleg írtam közokításként (aki esetleg nem tudná).
Dez, abban megegyezhetünk, hogy ez a cikk annyira egy forrásból (Figyelőnet) merítette a mondanivalót, hogy a redőny szemüveget is átvette - ami EGYÁLTALÁN nem fedi a valóságot - így állatira pontatlanná, bulvárszerűvé vált!!!
Másrészt: a plazma hangsugárzó körül is volt egy kis hasonló "feltalálták a spanyolviaszt"-szerű felhang. Fene essen ezekbe az újságírókba! Az olvasóknak kell megvitatniuk hogy mi az igazság? -
dez #11 "Szerintem ebben az a pláne, hogy egy 19 éves fiatal, kevés pénzből a létező technikákat ügyesen kombinálta össze, egy újfajta alkalmazásban. Lásd: pllazmahangszóró. Ott a srác ugyancsak nem feltalált (nem ő fedezte fel), csak alkalmazott."
Idáig rendben is van. Csak amikor a plazmahangszórót bemutatták, nem úgy állították be, hogy az egészet ő találta ki.
""redőny 3D szemüveget használ"
Ez != <> vagyis NEM EGYENLŐ az anaglyph texchnikával!"
Köszi, tudom mi a különbség. Csakhogy, ha megnézed a képet, és láttad a tudósítást, sehol sincs itt LCD shutter szemüveg, hanem egy anaglyph szemüveg van ott. (Indexen közelről is mutatják.) És a képernyőn is piros+kék-ben jelent meg a (wireframe) kép. (Laptop LCD képernyővel amúgy sem működik a shutter módszer.)
"Kiegészíteném: +piros-zöld, +piros-cián"
Én meg még hozzáteszem: narancs-kék. Azért írtam piros-kéket, mert ezt használja a srác.
"Ja és az anaglyph technikának van még egy hátránya: nem színhű."
A piros-cián, és a narancs-kék elég színhű tud lenni. (Az agyban összeadódik az 3 szín.) Ennek a technikának épp az a hátránya, amin alapul: az egyik szem az egyik színt nem kapja meg, a másik a másik kettőt. Ami hosszabb távon nem egészséges.
"Ezt kiküszöbölendőleg hozták létre a polárszűrős megoldást"
Ismerem. (Gondolod, hogy minden háttértudás nélkül szólók hozzá?)
"Anaglyph - fárasztja a szemet, nem színhű - nagyon korlátozott képességek."
És épp ezt használja a fiú is... Persze más módszerrel is lehet kombinálni a 3D-toll megoldását, és a szemek poziciójának meghatározását. -
#10 A plazmahangszóró (nem pllazmahangszóró ) eredeti feltalálójáról, fejlődéséről egy cikk: . -
#9 Kedves Dez!
Szerintem ebben az a pláne, hogy egy 19 éves fiatal, kevés pénzből a létező technikákat ügyesen kombinálta össze, egy újfajta alkalmazásban. Lásd: pllazmahangszóró. Ott a srác ugyancsak nem feltalált (nem ő fedezte fel), csak alkalmazott.
"redőny 3D szemüveget használ"
Ez != <> vagyis NEM EGYENLŐ az anaglyph texchnikával!
redőny = shutter = "úgy mûködik, hogy a felhasználó egy két LCD kijelzõbõl álló szemüveget kap, melynek kijelzõi felváltva eltakarják a szemeit, a monitoron pedig ezzel szinkronban, mindig az éppen el nem takart szemnek megfelelõ kép látható. Hátránya, hogy a monitor képfrissítési frekvenciája látszólag felére csökken" (Forrás: Sztereókép történet, technika)
"Anagliph (piros-kék)"
Kiegészíteném: +piros-zöld, +piros-cián
Ja és az anaglyph technikának van még egy hátránya: nem színhű.
Ezt kiküszöbölendőleg hozták létre a polárszűrős megoldást (ez már nem anaglyph). A polárszűrős vetítésnél 2 vetítőgépet használnak (egyik a jobb szemnek, másik a bal szemnek szóló információt vetíti). Az egyik vízszintes, a másik függőleges irányban polarizáló előtétet kap az objektívje elé. A szemüvegnél egyik részében vizszintesen, a másik részében függőlegesen polarizáló szűrő van. Tehát ha az egyik képet vízszintesen polarizált fénnyel világítják át, akkor azt csak az a szem fogja látni, amelyik előtt a vízszintesen polarizáló szűrő van.
Hátránya: speciális vetítővászon szükséges. Előnye: színhű, nem fárasztja annyira a szemet.
"A jelenlegi 3D technikák vagy nagyon korlátozott képességekkel bírnak, vagy nagyon sok pénzbe kerülnek"
Lássuk:
Anaglyph - fárasztja a szemet, nem színhű - nagyon korlátozott képességek.
Polárszűrős - két vetítőgép/projector+speciális vetítőernyő kell - drága.
Hologram - az sem egy olcsó mulatság, mozgókép még nincs, digitális fileformátuma még nincs (elterjedve ). -
dez #8 erm, anagliph=anaglyph -
dez #7 Egy korábbi itteni topik az anagliph gaming-ről: http://www.sg.hu/listazas.php3?id=1068560489 -
dez #6 Ehhez egy kis kiegészítés:
"Számos stereo3D LCD monitor csinálja ugyanezt, csak nem lámpácskák helyzetét méri, hanem a jobbak a felhasználó szemeit keresik, az egyszerűbbek egy homlokra helyezendő szallagon lévő fehér pettyeket."
Ezt a mérést a kereskedelmi forgalomban lévő ilyen (autostereo LCD with eye-tracking) monitoroknál ma még inkább csak arra használják, hogy az optikai szűrő helyzetét a felhasználó elmozdulásának megfelelően korrigálják, így nem cserélődik fel a jobb és bal szemnek szóló kép. Dánielnél az elmozdulás a kép tartalmát is módosítja. De az említett monitoroknál is könnyen megoldható lenne a dolog, a stereo-3D drivernek való visszajelzéssel. A "3D-ceruza" végén lévő fényforrás figyelését is be lehetne építeni.
Példa ilyen monitorra: http://www.seereal.com/en/products/products_cs.php
-
dez #5 De jobban belegondolva, a helyzetmeghatározás módszere sem igazán új, rég óta használják ezt emberi mozgás "digitalizálkására" (pl. játékokhoz). Csak ott nagyobb méretben történik a dolog: több méterre van a két kamera, és fehér (v. UV fényben világító) pettyek vannak elhelyezve egy személy meghatározott testrészeire, ezek helyzetéből számolja ki egy program a térbeli helyzetüket, és követi magát a mozgást, amit utána játékokban a karakterek mozgatárára használhatnak. -
dez #4 Na azért álljunk meg egy pillanatra! Nem akarom csökkenteni a srác érdemeit, de itt csak a 3D-s helyzetmeghatározás egy új módja az újdonság, a többi egyátalán nem az.
"A jelenlegi 3D technikák vagy nagyon korlátozott képességekkel bírnak, vagy nagyon sok pénzbe kerülnek, és ezért nem terjedhetnek el a széles közönség előtt. A Leonar3Do megteremtésénél az volt a célom, hogy átlépjem ezt a határvonalat, és olyan technikát fejlesszek ki, amely képes végre a széles közönség elé tárni a háromdimenziós személyi számítógépet."
Ez a térhatású képmegjelenítési módszer már vagy 20 éve létezik PC-re! Úgy hívják: ANAGLIPH stereo3D, piros-kék szemüveggel. Tele van a net ilyen képekkel, még az Nvidia stereo3D drivere is ismeri, így akármikor lehet így játszani a játékokat. (Ilyen wireframe modellt anagliph-ben megjelenítő programocskát még én is készítettem magamnak poénból, még úgy 15 éve. De pl. egy haverom is írt ugyanilyet.) De meg van az oka, hogy ez nem túl elterjedt: eléggé megerőlteti a szemet.
Khm. Most ezt tényleg nem tudta ez a srác, és a fél világ???
"redőny 3D szemüveget használ"
??? Anagliph (piros-kék) szemüveget.
Rajta 2 lámpácskával, aminek meghatározza a helyzetét, így:
"melynek pozícióját fényforrások segítségével képes követni, így folyamatosan a szemekhez igazított torzulás mentes illúzió valósulhat meg."
Tehát a dolog egyszemélyes... Számos stereo3D LCD monitor csinálja ugyanezt, csak nem lámpácskák helyzetét méri, hanem a jobbak a felhasználó szemeit keresik, az egyszerűbbek egy homlokra helyezendő szallagon lévő fehér pettyeket.
Az egyedüli újdonság tehát ez:
"A térben a Leonar3Do egy speciális, fényforrással felszerelt, ceruzával képes műveleteket végrehajtani, egyszerűsítve, mintegy az érintőképernyő háromdimenziós analógiájaként. A szemüvegben ülünk a számítógép képernyője előtt, kezünkben magunk előtt tartva a ceruzát. A webkamerák két állványon helyezkednek el úgy, hogy épp-csak rálássanak a képernyőre, és minden fényforrás a látómezejükbe essen, de ne lássák egymást. Ezután már a kamerák által a számítógép meg tudja határozni a szemüveg, illetve a ceruza képernyőhöz viszonyított helyzetét."
Mindezt nem irígységből írtam le, hanem csak tájékoztatásul, és szerintem sokak nevében, akik hasonlóan éreznek: csak azért seperjünk be elismerést, ami valódi újítás, és itt csak egy dolog az. -
#3 Csak így tovább! (Sztán nehogy amcsiké legyen ám!) -
AtisH #2 Gratuláció! Remélem ez csak az első állomás a sikereiben. -
blaze #1 Ügyes kis csákó ez a Dániel. Gratula! Csak így tovább!