25245



















  • repvez
    #25205
    és mivel lehet helyettesiteni ami fellelhető bárhol? mert a hétvégéig már nem megyek nagyobb város közelébe ahol llenne szaküzlet .
  • Roger6
    #25204
    Sima objektíven keresztül véletlenül se nézz bele, egy szűrőt kell elé rakni. Napfóliának hívják, főleg csillagászati üzletekben lehet kapni. Ez kimondottan a nap megfigyelésére szokták használni.

    Ha reklámnak számít, töröljétek: Pl itt.
  • repvez
    #25203
    A hétvégén márc 20 án részleges napfogyatkozás lesz , valaki tud valami tanácsot tapasztalatot , hogy lehet a legjobb fotokat készitei az eseményről?
    Pentax K200d és a 2 kit objeltiv meg egy 100-300-as objektivekkel?
  • norbre
    #25202
    Sziasztok,

    Tud esetleg valaki olyan itthon kapható kütyüről mint pl ez is (androidról kattintható bluetoothos vezérlő)?
    http://www.maytel.kr/2011/sub_smart2.html

    köszi
  • Timber
    #25201
    Enlarger lencsek is? Azok elvileg ugy lettek kitalalva, hogy szeltol szelig tueles (vagy borotvahegyes) kepet adjon... (meg nem jott meg az EL-Nikkorom... szoval sajat kezu tesztet nem tudok adni :D)
  • norbre
    #25200
    meggyőz"tük".. marad a szkenner :)
    köszi ;)
  • Dzsini
    #25199
    Háááát - egy igen jó torzításmentes fix optika, ami a látótér szélén is éles képet ad, az 6, de inkább 7 számjeggyel játszik. És akkor kell hozzá egy rendes fényképezőgép is, búcsúból kétpálcás vacakkal nem fog rendes digitális képet összehozni, az életlen, torz, zajos vacak lesz.
    http://fototipp.hu/node/430

    Esetleg olcsóbban megússza a gépet, ha filmre fotóz és azt hívja/hivatja elő, de az objektíven nem lehet spórolni.
  • norbre
    #25198
    btw kiderült, a kolléga jó műszaki érzékkel megáldott öreg szaki és van neki jó szkennerje is, de mégis valamiért fényképezős módszerrel szeretné a dolgot abszolválni.. elvileg van neki frankó bevilágítója, meg állványa is, csak valami nem túl drága gép kéne még neki hozzá
  • norbre
    #25197
    ööööö.. jogos :)
  • Dzsini
    #25196
    Szkennernek hívják ezeket az eszközöket - tud TIF-be menteni, közvetlenül számítógépre.
    Papírkép repró fotózásához profi állvány, bevilágítás, torzításmentes optika meg egyebek kellenek, nem egy tízpetákos gép.
  • norbre
    #25195
    Sziasztok..
    Nagyméretű (A4) papírképek házi digitalizálásához szeretne egy ismerősöm valami olcsó (10-20eft) gépet venni, ami 10Mp körül van, tud TIFF-ben menteni, esetleg lehet valamilyen szoftverrel közvetlenül szgépre kimenteni a képeket..
    Van valakinek valami tippje erre? köszi előre is...
  • Dzsini
    #25194
    Kemény pár hét volt :)
  • Molnibalage
    #25193
    Működik rájöttem hogyan kell.





  • Molnibalage
    #25192
    Igen. Bármit csinálok, ha a fókusz elmászik, akkor nem akar előtte képet csinálni. Azért próbálkozok lehet, hogy én vagyok béna.
  • repvez
    #25191
    DE ezt a megoldást ugy használd, hogy közben nem engeded fel a gombot a fél lenyomásból és ugy mozgatod el a megfelelő pontra.
    Tehát egy közeli fára félig lenyomva fokuszálsz és ugytartva a gombot elmozdulsz és lefotozod amit szeretnél .
    Ilyenkor elvileg csak az lesz éles ami olyan távol van mint a fa amire fokuszáltál.

    Ha igy csináltad és akkor is fókuszál akkor, nézd meg a beállitásokban, mert nálam van olyan hogy single fokusz meg folyamatos .A folyamatosnál tudod azt megcsinálni, hogy egy mozgó tárgyra fókuszálsz és azon tartja folyamatosan az élességet , a singlénél meg ugye csak egyszer élesit és ha kimozog belőle a tárgy akkor nem lesz éles.
    Meg ugye van a manuális fokusz ahol meg nem segit az elektronika az élesitésnél.
    DE ez persze DLSR-nél alap dolgok egy kompaktnál nem tudom melyikek vanank.
  • Dzsini
    #25190
    Félig benyomod - úgy tartod és komponálsz - majd teljes benyomáskor még egyszer fényt mér és fókuszál? Tehát közben nem engeded ki a gombot.
  • Molnibalage
    #25189
    Ez sem működik, mert telje benyomásnál addig nem készül el a gép, amig nem lövi be a fókuszt. Tehát hiába irányítom mondjuk a földre és félig benyomással lövöm be fókuszt, mert utána mondjuk egy távoli pontra mutatva - pl. városi panoráma - szépen befókuszálja magát újra...
  • Dzsini
    #25188
    Elvileg az elsütő félig benyomására fókuszál, utána a teljes benyomásra exponál.
    Tehát választasz egy olyan pontot, ahova fókuszt szeretnél, ráállítod a kereső közepét (valószínűleg ott keres fókuszpontot), félig benyomod, majd komponálod a képet a már fixált fókuszponttal, és exponálsz.
  • Molnibalage
    #25187
    Akkor szerintem ez az én gépemmel semmilyen üzemmóddal nem vezérelhető... :(
  • repvez
    #25186
    Csak azt akartam irni, hogy képtelenség sztem, hogy egy kompact képpel tudnál manuális fokuszpontot választani, igy mint a gifnél
    manuál fokuszpont

    Egy kicsit részletesebben, hogy mivel tudsz játszani, hogy a kivánt hatást elérd, egy cserélhetős objektivvel azért konnyebb ezt elérni
    mélységélesség
  • Molnibalage
    #25185
    Igen, ez lenne a cél. Eddig kb. kétszer sikerült elérnem, de ehhez mindig kell valami tárgy, ami közel van, hogy arra fókuszáljon a gép. Viszont ezt nem tudom manuálisan állítani az autó része meg sajnos arra van trenírozva, hogy az idiót kétbites usert segítse, de így gyakorlatialg alkalmatlan a mélységélességgel való játékra...

    Az utolsó mondatot nem értem, valószínűleg gépelési hiba miatt.
  • repvez
    #25184
    Nem teljesen érthető , hogy mit akarsz megfogalmazni,de ha jól bogozom ki a kérdésed akkor azt akarod, hogy a különbözö távolságra lévő tárgyak közül melyik legyen éles?
    Mert akkor nem a fokusszal hanem a deeo of field(DOF) vagy magyarul mélységélességgel kell játszadoznod
    leirás

    Ha viszont azt akaros, hogy egy bizonyos kompozició esetén ne a kép közepén legyen a fókuszpont akkor ha tudja a géped a manuális fokuszpontot kell odamozgatnod ahova szeretnéd,de azt képlet, hogy ilyen kompakt géppel manuális fokuszt tudnál használni mint egy DSLR-el.
  • Molnibalage
    #25183
    Hogyan lehetséges a mai gépekkel a fókuszt állítani? Az autofókusszal nem lehet megcsinálni azt mégsokszor a homályos fotózást, a nagyon eltérő távolságban levő tárgyak is vannak a látómezőben és beállítom, hogy mire fókuszáljon. Manuálisan ezt nem lehet valahogy vezérelni? Asszem DMC-ZS30 gépem van.
  • Laza
    #25182
    Ide is tolom:

    Holnaptól a Sony üzletekben a NEX-5T 129eFt lesz 179eFt helyett.

    Én már pénteken megvettem ezen az áron, előbb odaadták, jó kis masina, nekem tetszik :)
  • Timber
    #25181
    Sikerult osszehozni egy masik tesztet is:
    Nikkor 70-210 f4 vs Minolta 70-210 f4. Utobbi siman nyer :) Elesebb, kontrasztosabb viszont kicsit nagyobb a CA. Ja es a Nikkoron van apercsor gyuru a Minoltan nincs
  • Timber
    #25180
    eredetileg Lazanak akartam privatban megirni de hatha valaki mast is erdekel:
    Na megcsinaltam a nem tul tudomanyos tesztem a 1650-es es a 1855-os obik kozt (meloban unatkozva) es a kovetkezoket vontam le:
    - f8-ra lerekeszelve a ket obi szinte ugyanazt a teljesitmenyt nyujtja az egesz kep teruleten
    - legtagabb rekeszen
    = kep kozepen a 1855 elesebb, 50/55mm-en latvanyosan
    = kep kozepszelere kb egyforman teljesitenek
    = sarkokban viszont mar a 1855 nagyon elgyengul es igy a kicsit egyenletesebb teljesitmeny nyujto 1650 ott jobb!
    -1650 16mm-en nagyon torzit, mar mar kicsit fisheye szeru.
    Van is hozza kepem (a modellem egy becsomagolt nagy meretu festmeny volt... viszonylag jo mert a szivacsos anyag eleg jo texturat adott): https://www.dropbox.com/s/varsdwu95dx2xbe/1650vs1855_24MPix.jpg - toltsd le a kepet mert csak ugy tudod 1:1 pixelben nezni.

    Osszefoglalva: viszonylag mindegy melyik obit veszed mert az egyik jobb kozepen de nagyon latvanyosan esik vissza (1855) addig a masik gyengebben kezd kozepen de utana viszonylag egyenletes marad a teljesitmeny. Lerekeszelve f8-ra kb teljesen egyforma a kepminoseg.
    A 1650-es mellett/ellen szol, hogy powerzoom. Mellette mert igy a telefonrol is tudsz vele zoomolni, ellene mert a zoom nagyon lepcsosen mozog, nem lehet annyira finoman zoomolni vele mint egy mechanikus zoommal (mondjuk azert nem akkora hatalmas a kulonbseg).
    Szinten a 1650 mellett szol, hogy nagyon kompakt igy a gep hordozasa sokkal konnyebb akar zsebbe is dobhato...
    A 1855 mellett viszont az szol, hogy sokkal jobb a felepitese... a 1650-es hozzakepest gagyi jatekszernek tunik...
    Termeszetesen 16 Megapixelen meg kevesbe fog erzodni a kulonbseg mint 24-en...
    Remelem segit a valasztasban :)
  • Timber
    #25179
    Csak jol at kell nezni a hasznaltat es akkor lehet nagyokat sporolni :) En anno az A77-em a 18-250essel 750 fontert vettem a bolti 1400-1500 helyett. Persze ha nem vagy magabiztos akkor ne tedd... mert lehetnek belso hibak amiket nem veszel eszre.
  • Laza
    #25178
    Itt nálunk nem igazán kapni az R-est, vagy ha van valahol ugyanannyi, mint a T-s ... bár R-es leginkább a 18-55-ös, nagyobb obival van.
    Mondjuk nem baj ha van benne NFC is, mivel nemrég cseréltettem céges telót és direkt NFC-set vetettem magamnak (LG F6), pont a már említett alapvető terveim miatt (TZ40/41) :)

    Egyébként a Wifi/NFC nálam is pont olyan szolgáltatás, amiről nem mondanék le, mert bár nem létszükséglet, mégis bánnám hosszabb távon ha nem lenne, ráadásul mint írtam, innen ered az egész gép vásárlási ötlet ... pont elegem van már, mikor elmegyünk a családdal (feleség, 4 éves lányom) pl kisvasutazni meg arrafelé az erdőbe, és nem tudok normális képet csinálni magunkról, oda-vissza szaladgálok a 10mp-es időzítést beállítani ... így is vettem hozzá egy kis flexibilis állványt, amivel fel tudom tekerni faágra, miegyébre.

    Szóval a Wifi-ről nem mondok le :)

    Amúgy találtam pl Hardveraprón 1-2 használt gépet, de ilyen összegnél és cuccnál már nehezebben bízom a használt cikkekben.
  • Timber
    #25177
    Laza mind a m43 es a Sony rendszerre van mar pancake zoom. Igaz Sony-ra ez nem a legelesebb optikak koze tartozik, ezt sajat tapasztalat alapjan mondom. Ez nem azt jelenti, hogy gyenge, csak azt, hogy olyan esetben ahol a nagyon finom reszletek szamitanak nem ezt az obit fogod hasznalni :D De webre, normal meretu nyomtatasra tokeletes. Nejemnek NEX 5R van es a pancake zoommal igenis zsebre lehetett vagni a gepet, nem volt sokkal nagyobb mint egy atlagos kompakt. Hasonlo arban az Oly E-PL5-ot latom es par review-t elolvasva az egyik negativumnak azt hoztak fel, hogy mozgo celpontra nehezebben fokuszal. Nekem 5R-el nem volt gondom mozgo celpontra fokuszalni, csak keves fenynel vadaszott picit tobbet az AF es volt, hogy fel is adta amikor tul homogen volt a celpont (valamiert keves fenyvel a CDAFet reszesiti elonyben a PDAF helyett).
    Ami viszont nekem nagyon bejon az az, hogy telorol viszonylag messzirol is tudom iranyitani a gepet... latom amit a gep lat es tudok exponalni is... akar masik szobaban is lehet a gep! Ez pl. csaladi fotoknal nagyon jo dolog, foleg, hogy rogton meg is tudjatok nezni a kepet a telefonon.
    Ami nem tetszik az 5Rnel, hogy a PDAF pontokat nagyon kozepre zsufoltak, picit jobban is el lehetett volna osztani.
    Amugy az 5R nincs valahol joarasitva? Mert az 5T semmi mas csak 5R+NFC. Itt kint az 5R kb 20%-al olcsobb... nem tudom Magyarorszagon mi a helyzet. Sot hasznaltan (atszamolva) ~100e forintert megkapni.
  • Timber
    #25176
    Szerintem zarjuk le a dolgot, mert ugy erzem total elbeszelunk egymas mellett es folosleges feszultsegeket keltunk mind a ketten. Nem volt celom osszeveszni veled, megbantani teged stb. Ha ezt tettem volna akkor elnezesed kerem.
  • Laza
    #25175
    Én ahogy a tesztekben néztem a Sony 55-210-es E mountos obiját, direkt úgy van kialakítva, hogy azt fogva támasztod meg bal kézzel a vázat :)

    Nézegettem a Canon-t is, de annak jelenleg csak az EOS-M masináját láttam, ahogy nézem nincs is még más.

    Egyébként az asszonynak még ezt sem adnám oda, jó lesz neki a régi kompakt :D
  • Bobber
    #25174
    Mondom én ezt tényleg csak tanácsként tudom említeni mert tényleg midnenki ami neki kényelmes és kell azt használja. Én tudom hogy már úgy érzem hogy jobban örülnék ha nagyobb lenne a Canon EOS 550D váza mert ha rárakom a 70-300as Tamron obit akkor szinte már csavarja ki az ember kezéből a vázat. És egy nagyobb erősebb vázat tényleg stabilabban lehet megtartani :)
    Az asszonyt meg kell tanítani kezelni a gépet és hidd el meg fogja szeretni :)
  • Laza
    #25173
    Néztem már ezeket, de nekem ezek nagyok ahhoz, hogy mindenhova magammal hurcibáljam ... fogdostam már őket MM-ben, pl a lent ajánlott A3000 is ezért esik ki ... már régen vettem volna tükröset, ha nem lenne ezzel gondom ... arról nem beszélve, hogy az asszony is fotózna.

    A kompakt mérethez vagyunk szokva, és ezzel nincs is baj, hiszen a piac kiszolgálja már ezt az igényt is :)
    Ha belegondolok 2 hónapja még onnan indultam, hogy egy Pana TZ40/41-est kéne venni :)

    De persze a jövőben minden változhat, most inkább még számít a méret.
  • Bobber
    #25172
    őőőő én nem vagyok nagyon hozzáértő de nem igazán értem miért zavar az hogy a gép váza mekkora ha cserélhető objektíves gépben gondolkozol. Én majdhogynem azt mondom hogy lényeges hogy legyen tömege és mérete a váznak mert stabilabban meg tudod fogni a gépet és kevésbé remeg a kezedben mint egy könnyebb váz. Szóval szeirntem érdemes lenne akkor már egy tükrös gépben gondolkozni. Ezeket a gépeket úgyse tudod zsebrevárni mert az obik miatt úgyis táska vagy egyéb kiegészítő kell hozzá. Ha meg még komolyabb vakut is akarsz rátenni akkor meg pláne nem árt az erősebb nagyobb váz.
    Szóval szerintem gondolkozz el azon hogy érdemes inkább egy tükrös gép.
    arra azért készülj fel hogy teljesen mindegy hogy tükrös vagy milc vagy akármilyen gépet is veszel ha elkezdesz kiegészítőket venni azok elég zuzdák tudnak lenni :) A komolyabb obik és vakuk annyiba kerülnek mint egy fényképezőgép és ha tényleg minőséget szeretnél akkor nem feltétlenül a legolcsóbb dolgokat kell megvenni hozzá. Valamint ha elkötelezted magad egy márka mellett akkor az ahhoz vásárolt kiegészítők nem biztos hogy megfelelőek lesznek a köv géphez ha cserélni váltani szeretnél.
    Én alapból Canon párti vagyok nekem is ilyen gépem van és csak ajánlani tudom. fix 50es obiban az 1.8as Cannon verhetetlen áron a legolcsóbb és nagyon jól dolgozik. A kit obik sajnos eléggé gyenge kialakításuak minden kitben árult géphez sajnos. Nagy csodát nem szabad tőlük várni :( de azért használhatóak. Szóval ha tényleg szép képeket szeretnél csinálni akkor sajnos nem csak a váz kel hogy jó legyen hanem az objektív és egyéb kiegészítők is.
  • Laza
    #25171
    Na, csak kihagytam valamit ...

    - gyenge fényben is lehessen vele jó képeket csinálni, lehetőleg vaku nélkül, pl lakásban ... a kompaktom ebben az esetben már homi lesz minimális bemozdulásra is
  • Laza
    #25170
    Alább már taglaltam, de dióhéjban, remélem minden benne lesz:
    - egy gépet szeretnék, nem akarok min 2 évig cserélni, éppen ezért
    - tudom nem lényeg, de wifi/nfc ... családi fotózás meg egyebek miatt, eleve ezért indultam neki a gépcserének :) + bármikor le tudjam menteni gyorsan a képeket akár át a telóra, mert húsvét óta 2 mSD kártyám is beszart fotózás közben ... egy 8GB-os Kingmax húsvétkor, mikor fotóztam a fényképezővel a gyereket meg a nagyanyját, egyszer csak belassult a mentés, azaz már nem is mentett, semmivel sem tudtam megmenteni a képeket, rajta volt 2 havi termés ... másik meg most a 4 napos ünnepen, 8GB-os Kingston, az a telefonomban volt (LG F6), azzal videóztam amikor egyszer csak nem mentett, utána elhalt a kártya, azóta sem ismeri fel semmi, azon is fontos cuccok voltak ... azóta mindkettő kapott új SanDisk kártyát.
    - gyors AF, mert gyereket (is) fotózok vele, és a kompaktommal 20-ból ha egy éles, mert nem tud a 4 éves kislányom megülni normálisan :) ráadásul ált point and shot fotózok kézből, elkapni bizonyos pillanatokat, és gyorsan bemérni, lőni, és ezt akár sorozatban egymás után
    - lehessen vele szép DoF-os képeket csinálni ... nem buzulás, csak éppen eddig sosem volt olyan gépem amivel lehet normálisan, ahhoz meg túl sokat löbök, hogy utólag dolgozzak rajta :)
    - legyen vakú hozzá, és bár eddig nem érdekelt, lehessen nagyobb vakút rátenni, mert a kis szembe vakuk szarok, elsötétítik a hátteret, nem szeretem.
    - és végül a méret, nem akarok tükrös méretű gépet, nekem pl az A3000 is nagy
    - btw nem vagyok profi fotós ... csak próbálkozom :)

    Valamit biztos kihagytam ... mindegy .... kb ezek.

    Tekintsük alapnak a NEX-5T -t árban és szolgáltatásban ... 170k-t még kifizetek érte, akár még többet is a duplakit-ért ... amivel kb egyezőnek a Pana GF6-ot találtam.
    Az obi árak szinte ugyanazok ahogy nézem.

    Van e még kb ezen a szinten hasonló ... illetve ha van is tök ugyanez, miért m43 ha nem APSC? :)
  • neevous
    #25169
    Tulajdonképpen milyen szolgáltatások kellenének?
  • Laza
    #25168
    Egyébként jól elbeszélgettek, de ha a szolgáltatásokat nem veszem figyelembe olyan, mintha a Sony NEX-3 és a többiről beszélnénk ... de nekem jelenleg a NEX-3 nem nyújtja azt szolgáltatásban, ami hosszabb távon kéne, hanem inkább a NEX-5T, ami 170k ... de ha meg így nézem, akkor a konkurensek, Pana és Oly ugyanezt a szolgáltatás csomagot vázban jóval többért adja ... legalábbis ahogy néztem pl az Oly árakat, van ugye a 80eFt körüli kategória, utána meg ugrik 200+ -ra, közte max az E-PL5 van 150k körül.

    Pana kb ue. Bár ott pl láttam GF6-ot, ami kb ua az ár mint a NEX-5T és szolgáltatásban is szinte ua.
  • Laza
    #25167
    Lehet félrenéztem és nem 4/3-ra volt, csak a 30eFt-os ára maradt meg :)
  • neevous
    #25166
    1. te még mindig nem mondtál egyetlen konstruktív javaslatot sem.

    Szerintem a Pana G sorozat ebbe a kategóriába esik, mint alternatíva. Nem mondom, hogy azt kell venni, de szerintem azok sem rosszabbak összeségében

    2. a dxo-t te hoztad fel, nem én. Én beraktam 3 gépet ami Laza által megadott árnak megfelelt. a Sony mindenben magasabb pontszámot kapott. Azért szerintem egy fényképező esetében a szenzor a legfontosabb, de lehet tévedek és mondjuk a gép színe az... ez esetben ott a Pentax :)

    A DXO nagyjából arra jó, hogy hogy nagyjából be tudd lőni az erőviszonykat, de tényleg csak nagyjából, mert abból indul ki az egész, hogy a mostani RAW-ok nem esnek át semmi feldolgozáson, ami nem igaz. Általánosságban elmondható, hogy a mostanában boltban kapható m4/3-os gépek szenzorban jobbak a Canon APSC-knél és nagyjából hozzák a pár évvel ezelőtti Nikon/Sony szintet. Szerintem egy D90 szint szenzorban, 16 megapixeles felbontással kevés embernek lehet kevés, ennek tükrében gondoltam hülyeségnek, ami írtál, hogy Olyt csak azok vesznek, akik a kinézetre izgulnak, amúgy képminőségük fos. Akkor 7D-t is azok vesznek, akik fos képminőséget akarnak?
    Amit mondjuk nem veszel számításba, hogy mennyire melósak az adott gép RAW-jai utómunkában, mennyire pontosak a színek, stb... Ebben mondjuk a CCD szenzorok rohadtul jók, hiába relatíve szar az M9-es Leica a DXO scoreban, ha alapérzékenységen szerintem az egyik legjobb gép a piacon (és ezt más is így gondolja LINK). Ide jöhet még a JPEG motor, ha valaki JPEG-ben lő. Szerintem a rawhoz képest a Fuji és az Olympus JPEG-ek emészthetőek.
    A képminőség nyílván egy szempont, de nem az egyetlen. Egy jól összerakott gépet sokkal inkább szeretsz használni, egy milcnél szempont lehet az EVF nagysága, felbontása, színei, képfrissítése, lagja, az elérhető obik (ebből a szempontból a Fujik is nagyon kívánatosak), az ergonómia (én például utálom az Oly E-M5 gombjait), az AF és a stabi (tök jó, ha jó a magas ISO-d, de mi van, hogy 3-5 stoppot fog a vázstabid?). Amúgy szerintem a most piacon kapható nagyszenzoros gépek közöl már mindegyik több mint jó. Bocs, hogy megint Ming Thein-t linkelek, de ezt ide muszáj: Points of sufficiency: do you really know how much is enough?.

    3. az hogy elmentél ad hominimbe az meg a szinted mutatja.

    Köszi, én a személyeskedésből nem kérek.

    4. itteni választékban ez a két obi van ami hasonló tulajdonságokkal bír. de megnéztem volna a digitcam és 220volt árakat is de nem találtam m4/3 obikat. Ergo marad az angol. Nem tudom mennyire ekvivalens, nem néztem teszteket. 50/f1.8 volt amit kerestem és ezt a kettőt találtam.

    Az Oly 45-ös mintaboltban 105k, minusz 15% a klubtagságival. Alapvetően az Olympus jobb obi, de sokkal inkább célszerszám is portréra. Szerintem ehhez sokkal közelebb van a 60-as Sigma, mind minőségben, mind látószögben, de nekem az ekv. 75mili az mindig a senki földje volt. Ha potréra kell, akkor Oly 45mm/Sigma 60, ha meg általános felhasználásra, alapnak, akkor a Sonynál van a 35mm 1.8, Sigma 30mm 2.8, m4/3-adra pedig a Pana 20 1.7, PanaLeica 25 1.4, Olympus 25mm 1.8, Sigma 19mm 2.8.