1385
Kapcsolási rajzok, ötletek, leírások....
  • Gézoo
    #1265
    Fogsz egy LED-et és nyitó irányban kb 10 mA-rel meghajtod pl egy uA7812 stabilizátorról egy ellenálláson át. (R=U/I= (12-Uled)/0,01 ahul Uled a led kapocsfeszültsége 10 mA-nél.)
    Ezzel kapsz egy viszonylag nagy stabilitású referencia feszültséget, eléggé meredek könyökfeszültséggel, amiről egy nagyobb bétájú tranyót meghajtva az emitter áram mindig akkora lesz, hogy az emitter ellenálláson eső fesz.+ az emitter-bázis dióda ~ 0,6V-ja éppen a led könyök feszültségével egyezzen.

    Azaz lesz egy áramgenerátorod amivel fix árammal hajthatod az emitter körbe tett vékony Wolfram fonatot-hurkot.
    I=állandó, R=változó U=I*R azaz ha mV mérővel méred az izzószál kapocsfeszültségét, akkor az állandó áram miatt R=Uk/I közvetlenül adja az ellenállás értékét, és ezzel a hőmérsékletét is.

    Miután a m (azaz a tömege) állandó és a C azaz a fajlagos hőkapacitása is viszonylag állandó, az áramló levegőnek átadott hőmennyiség arányos lesz I*I*R értékével.. Azaz eléggé könnyen kalibrálhatod.
  • jutiput
    #1264
  • tiki79
    #1263
    hello egy elektromos bojlirollert szeretnék késziteni és egy tervrajz kellene róla ha valaki tud segiteni irjon köszi
  • ZilogR
    #1262
    Nekem olyan terveim vannak, hogy levegő (esetleg víz) áramlásmérőt akarok készíteni termisztort használva. Az lenne az elképzelés, hogy a kis termisztort állandó áramerősséggel "fűtöm" (pl. egy telepről) és ha levegő áramlik el mellette, akkor a termisztor hőmérséklete, így az ellenállása is változik.

    Nagyon egyszerű kérdésem van: ez megoldható-e háztáji módszerekkel (igen, mert Gugli csak úgy dobálja a találatokat ;) ), de nekem inkább az okoz fejtörést, h az ellenállás mérését hogyan kell "szabályosan" megcsinálni? Azaz, ha egyszer megcsináltam a műszer kalibrálását (azaz ismerem a termisztoromat), utána már ne nagyon kelljen azzal törődnöm, ha odadugok egy digitális műszert, az megzavarja ennek az áramkörnek az állapotát (ha pl. a műszerben változik a telep feszültsége)?!

    Jól érzem azt, hogy ez egy kritikus része a berendezésnek? Lehet-e úgy ellenállást mérni egy ilyen áramkörben, h odadugom a digitális műszert és megmérem vele (pl. a kalibrálást is így csinálnám, DE fűtés nélkül?!?!?!? Ez jó vajon vagy állandó fűtőáram mellett kell kalibrálnom is?!??!?)?

    A másik az állandó fűtőáram. Erre van elég sok kapcsolás, de esetleg eleve van olyan módszer, amivel ez is kiküszöbölhető? Hogyan lehet valami hasonló elven "szélsebességet" mérni?

    A kalibrálást már kitaláltam: Autó, GPS, hosszú cső végére szerelt termisztor kidugva az ablakon és GPS kijelzi a sebességet én meg leolvasom a termisztor ellenállást.

    Minden építő ötletnek, linknek, stb... nagyon örülök!!!
  • huncsik
    #1261
    Sziasztok! Keresek egy 82cm es Technika Lcd tv alaplapot minek a száma mb22-2-356138.
    És továbbá kersek egy 92cm es Philips Lcd tv alaplapot minek a száma Model: 37PFL7403H/10
    Ha valakinek lenne vagy tudna bontott ilyen készüléket, kérem jelezze felém, és megbeszélhetjük!
  • koreny20
    #1260
    igen már teljesen tiszta, és csak akkor kell ellenállás ha az aksi(k)nál a led(ek)hez képest többletfeszültség alakul ki hogy ezt a többlet feszkót "eltüntesse". Mindenképp a "dupla párhuzamost" választom a soros ledeknél egy kiég többletfesz lesz és kiég a másik 2 is, párhuzamosnál védve vannak
    Köszi a segítséget :)
  • Dj Faustus #1259
    Nézzük:
    - ha párhuzamosan kötöd az 1,2 V-os akksikat, az össz-tápfeszültség 1,2 V marad, viszont nagyobb áramerősség vehető fel róluk, vagy hosszabb ideig terhelhetőek mint egy darab 1,2 V-os akksi
    - ha sorosan kötöd az 1,2 V-os akksikat, az össz-tápfeszültség n*1,2 V lesz (tehát 2 darab 1,2 V-os akksi esetén 2,4 V), de ugyanannyi ideig terhelhetőek, mint egy darab 1,2 V-os akksi
    - ha párhuzamosan kötöd az 1,2 V-os/20 mA-es LEDeket, akkor 1,2 V-ról üzemeltethetőek, de a felvett áramerősség n*20 mA lesz (azaz 3 darab esetén 60 mA)
    - ha sorosan kötöd az 1,2 V-os/20 mA-es LEDeket, akkor a szükséges feszültség n*1,2 V (tehát 3 darab esetén 3,6 V) lesz (olyan ez, mint a karácsonyfaizzók esetén 230V-os feszültségről üzemeltetünk több, kisebb feszültségű izzót)

    Tehát:
    - a biztos megoldás: párhuzamosan kötött 1,2 V-os akksik, párhuzamosan kötött 1,2 V-os LEDekkel
    - vagy ugyanannyi sorosan kötött 1,2 V-os akksi, ugyanannyi sorosan kötött 1,2 V-os leddel
  • koreny20
    #1258
    Helyesbítek, szóval vagy egy db elemmel párhuzamosan kötött ledek, vagy akárhány elem de akkor ledeket is elemeket is párhuzamosan kötni :)
  • koreny20
    #1257
    akkor már értem mért égett ki...a ledeket párhuzamosan kötöttem de sorba a két elemet, vagy egy elemes elemtartóval csinálom vagy akármennyi elemmel de azokat is sorba kell kötnöm...remélem helyesen értelmeztem... :)
  • koreny20
    #1256
    köszönöm a segítséget ;)
  • Dj Faustus #1255
    Elfogtam egy üzenetet:
    "Szia Faustus!
    Nekem is tudnál segíteni? Ledeket szeretnék én is működtetni, 3db-ot két 1,2v-os tölthető ceruza aksiról, a kérdés hogy mekkora ellenállás kell neki vagy hogy kell-e egyáltalán?
    Led: Kingbright L-53F3BT adatokat kerestem róla de nem tudom értelmezni.
    Köszi a segítséget!

    Üdv:
    Illés László "

    Kedves Laci,
    akkor számoljunk.

    A LED-ről két adat kell: a nyitóirányú feszültség (forward voltage) és áram (forward current) adatok.

    Vegyük elő barátunkat a Google-t és írjuk be neki: Kingbright L-53F3BT. Mi az első találat? Az adatlapja! Remek, töltsük le!

    Keressük meg a kért adatokat: Forward Voltage: az F3 típusnál 1,2 V-ot ír IF=20 mA áramerősségnél (az I az ugyebár az áramerősség jele, az F meg forward).

    Ha a két ceruzaakksit és velük együtt a ledeket is párhuzamosan kötöd, nem kell ellenállást kötni be közéjük.
  • koreny20
    #1254
    megvan köszi ;)
  • Petko
    #1253
    sorkapocs
  • koreny20
    #1252
    sziasztok, keresgéltem a neten de sehogy nem találtam olyat aki apró műanyag dobozt gyárt, egy 3x2x1cm-es kis téglalap doboz kéne amibe a kábeleket összekötözöm bemegy 6 ér és egy lyukon ki jönne 2ér,lyuk sem kell rá azt kifúrom vékony falú olcsó legyen, sehol nem találok ilyet tud vki segíteni hol keressek, vagy milyen néven google-ben?
  • stakypot
    #1251
    Sziasztok

    Eladóak új, Nikkel-Permalloy transzformátorok csévével együtt.

    Itt lehet megnézni őket : http://www.permalloy.fw.hu/

  • bboyatty
    #1250
    Helló remélem van itt valaki. Van egy Rc autóm és nem tudom mi lett vele de nem megy se előre se hátra. Úgy kezdődött a dolog, hogy először csak akadozva ment hátra majd megszünt a hátramenet és ugyan így előre is. Akkor piszkálgattam ott valamit és ment előre de mostmár akármit csinálok meg se moccan. A kormánymű az megy de hiába nyomom, se előre se hátra nem megy. Én erre az alkatrészre gyanakszom:



    Esetleg segítenétek, hogy mit kell kimérni vagy mit csináljak?
    Köszi előre is.
  • meno10
    #1249
    Hali ezt a témát találtam legalkalmasabbnak!
    Aiwa XA-003-as erősítőm van és olyan problémája akadt hogy néha recseg "de inkább betorzul a hang" a bal kimeneten A-B csatornán is! De viszont fejhallgató kimeneten semmi baja tökéletesen szól! Bal oldalra kötött hangfalnak semmibaja és a vezetékeknek sincs semmi bajuk, szerintetek mi lehet a probléma?
  • Dj Faustus #1248
    Akkor számoljunk:
    Tápfeszültség (Ut) = 2 * 1,5V = 3V
    Led feszültsége (Uled) = 1,55V
    Led árama (Iled) = 0,35 A
    R = (Ut - Uled) / Iled = (2 * 1,5V - 1,55V) / 1,05A = 1,381Ohm ~ 1,5Ohm
    P = (Ut - Uled) * Iled = (3V - 1,55V) * 1,05A = 1,523W ~ 2W

    Tehát egy 1,5Ohmos, 2W-os ellenállásra lesz szükséged.

    Segítség
  • kifli
    #1247
    párhuzamosan, sorosan nem is lenne elég neki a 2 ceruza akku szerintem
  • Dj Faustus #1246
    Hogyan kötötted be a LED-eket illetve a ceruzaakksikat? Sorosan vagy párhuzamosan?
  • kifli
    #1245
    Kérdésem lenne, 3db GV-IRPB8-4G ledet 2db ceruza elem aksiról működtetek. A gond csak az, hogy a ledek elkezdenek melegedni, és az ellenállás is. Mekkora ellenállást használjak, hogy ne melegedjen? Vagy ez normális?
  • Tarajos Sül
    #1244
    Bármi, ami motor, a tengelyére pedig kell egy súlyt rakni, ami nincs kiegyensúlyozva.
    Ha van otthon szoba ventillátorod, akár fali, akár oszlopos, mind1, lehet, hogy történt már olyan, hogy az egyik lapátja letört.
    Leesett, ráléptél stb.
    Ha Te ezután a törés után bekapcsoltad a ventit, akkor elkezdett rezegni, mert kiegyensúlyozatlan volt, azaz "kiesett" az egyensúlyból a hiányzó lapát súlya.
    Így működik a telefon rezegtetője is.
    Egy miniatűr motor, tengelyének végén egy súllyal, amit direkt úgy szerelnek a motor tengelyébe, hogy ne legyen egyensúlyba.(a súlynak NEM a közepén van a tengely)
    Szóval a lényeg, hogy gms-es szervízből kérhetsz pár darab vibramotort.
    Nem hiszem, hogy ezen keresnének, ingyen adnak eggyet, de max. pár száz forint.
  • eaton1978
    #1243
    Azaz mi az a kütyü pontosan, ami vibrálni fog, mit kell vegyek hozzá. Ha belinkelted már, akkor bocs, csak nem tudom pontosan melyik lehet az a sok közül... mint említettem: hülye vagyok a témához.
  • eaton1978
    #1242
    Nagyon köszönöm a válaszodat, megnéztem a linkeket és rájöttem, hogy egy csomó olyan kütyüt látok, amiről lövésem sincs, hogy mire való... viszont van egy ötletem. Egy vezeték nélküli csengőből is meg lehetne építeni szerintem, némi átalakítással. Hiszen ott már adott a két eszköz között lévő kapcsolat. Egyedül az okoz problémát, hogy a csengő vevő részét hogy alakítsam át, hogy rezgést produkáljon és ne hangot. Kellene bele egy rezgésre képes valami, értem én... de mi? Ezzel kapcsolatban tudnál tanácsot adni? Előre is köszönök minden választ.
  • Dj Faustus #1241
    Nézz körbe szerintem a 433 és 868 MHz-es SRD adó-/vevő modulok irányában pont erre találták ki őket. Kész modulként is kaphatóak, ahol neked csak a tápfeszültséget és a vevőoldalon a relére csatlakozó áramkőrt kell bekötnöd.

    http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&cid=2401020
    http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&cid=2401030
    http://www.hestore.hu/cat_353.html
    http://www.hobbielektronika.hu/kapcsolasok/434mhz_wireless.html
  • eaton1978
    #1240
    Hello, nagyon köszönöm a válaszodat, már kezdtem feladni a reményt. Pontosítom a kérdésem, mert közben egy kicsit változott is. Egy olyan szerkentyűt szeretnék, mint a vezeték nélküli ajtócsengő, a különbség az, hogy az adó része nem igényelhet többet 1, max 2 gombelemnél és nem kell hogy jelet adjon, (sőt: nem is szabad neki) csak 6-8 méter távolságra. A vevő rész annyiban kell különbözzön a csengő beltéri egységétől, hogy a jelet nem hangjelzéssé, hanem vibrálássá kell alakítsa. (Mint ahogy a mobil rezeg.) Megint elnézést kérek a laikus magyarázatért, semmit nem értek ezekhez a dolgokhoz sajnos. Tudnál ebben is segíteni? Előre is köszönöm a választ.
  • Tarajos Sül
    #1239
    Üdv.
    Te biztos audio jel átvitelre gondolsz, amit 6-8 méterre akarsz "átlökni", de mivel ezt nem írtad, ezért felvázolom azt a lehetőséget, amivel én tudok szolgálni.
    Én már építettem egy jeladót, ami 9V-os elemtől kapja a táp ellátást, és pittyegő hangot ad a vevőn.
    A vevő pedig egy egyszerű FM rádió, csak rá kell hangolni, és megkeresni a pittyegő hangot, miközben működik az adó.
    6-8 méter távolságnál nagyobbra is képes, eredetileg helymeghatározás a kapcsolás lényeg, mert ahogy közelítőnk a vevővel, úgy lehet majd hallani a pittyegő hangot, ahogy közelítünk az adóhoz.

    Erről van szó, ezt építettem meg.
  • eaton1978
    #1238
    Hello mindenkinek. Teljesen laikus vagyok a kérdésben, előre is elnézést kérek. Egy olyan rádióadót szeretnék csinálni, ami egy vagy maximum két gombelemmel 6-8 méterre jelet tud adni. Ezt a jelet a 6-8 méterre lévő vevővel szeretném megfogni, hogy a vevő egy leddel jelezze, hogy ad az adó. Magyarul: ha a vételi körzetbe jön az adó, azt a vevő jelezze. Ha valaki tudna nekem segíteni egy kapcsolási rajzzal, vagy bármilyen magyarázattal, nagyon hálás lennék. Sajnos- mint már említettem- teljesen buta vagyok a rádiójelekhez, FOGALMAM NINCS RÓLA, ha valaki segítene, akkor kérem, hogy minél egyszerűbben magyarázza el (óvodás-szinten). Előre is köszönöm a segítséget, reménykedem, hogy valaki megszán.
  • Rannon
    #1237
    Hali!
    Nemrég vettem egy olcsó Duraband DVD lejátszót. Egy ideig ment gond nélkül, mindent játszott. Most viszont. Magától kikapcsol. Hiába kapcsolom be rögtön ki is kapcsol. Néha a DVD tálcáját ki tudom nyittatni vele, és így nyitott állapotban nem tapasztaltam hogy kikapcsolna. Viszont amint záródik rögtön kikapcsol.

    Valakinek valami ötlet? Esetleg más fórum ahol érdeklődhetek?
  • kzoll
    #1236
    Sziasztok!
    Segítséget szeretnék kérni a mellékelt kapcsolási rajzzal kapcsolatban.(alul a link)
    Ez egy aggregátor fesz.szabályzó kapcsolás. Elkészítettem, és 230 V helyett, 280 V-ot ad le. A P1-es potmétert hiába állítom, semmi nem változik. Tudnátok segíteni, hogy mit változtassak rajta, hogy beálljon 230 V-ra?
    Előre is köszönöm! Zoli

    http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/e1/e169da6d5de99fd3dda79062b044ab65.jpg

    http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/e1/e169da6d5de99fd3dda79062b044ab65.jpg
  • BigBear22
    #1235
    Halihó!
    Bajban vagyok,segítséget szeretnék kérni.Kaptam karácsonyra egy AG-E wireless joypad RF 2,4GHz,Giugiaro design- os vezeték néküli controller-t ,és hiába szórakozok vele, nem akar összehangolódni a playstation 2-mel
    Ha tudna valaki segíteni ez ügyben, könyörgök, hogy írjon!!!
  • dlaccc87
    #1234
    Hát ez egy Nortek viz a viz 2.1 hangerőszab. volt. A képen minden jól látható.. így elég nehéz lenne megoldani másik potival. De ha más nem lesz :/
  • Dj Faustus #1233
    A b50k lineáris, 50 kOhmos potenciométerre utal, az 5 láb, pedig a sztereó potméterre. No neked ilyesmi kellene, csak lapos, nyákba forraszthatóba.

    Egyébként milyen cuccosról van szó (esetleg képet tudsz adni az ominózus sérülésről)? Mert hátha az előbb említett is megtenné, csak a tengelyét kell egy kicsit átalakítani, egy tekerőgombot ráapplikálni...
  • dlaccc87
    #1232
    Sziasztok!
    Ügyesen elcsesztem a 2.1-esem hangerőszabályzóját. Nos ebben lenne egy potméter B50K felirattal, viszont sehol se találok pontosan ilyent :S Tudna valaki segíteni? Eredetileg 5 lába volt.
    Köszi!
  • szomferi
    #1231
    halihóóóó

    van aki találkozott már Hama 8 az 1-ben univerzális távirányítóval? az istennek se akarja irányítani a TV-met :(
    37cm Orion, S/N: 314483, Model: T1428MTXS

    ez már a török gyártmányú TV, nem tudom miért nem akarja bevenni...
  • barret
    #1230
    Ezeket a dolgokat a gyújtáselektronikáról szokták vezérelni.
    Az a legstabilabb fordulat adó a kocsiban:) akár 0% eltéréssel számolja a fordulatot.
    VW Sciroccoban van ilyen led,(sárga) amíg nem gyullad ki,nem SZABAD váltani,mert nincs meg az optimális fordulat.
    Érdekes hogy figyeli a vezetési stílust is.
    Sportosabb tempónál magasabb fordulaton gyullad ki!
  • Tarajos Sül
    #1229
    Üdv.

    Hirtelen azt mondtam volna, hogy a generátorra kell egy kapcsolás(amit már meg is építettem, és működik), ami a generátor feszültségét figyeli.
    Egy duo led a kapcsolás alapja, amilyen gyorsan forog a generátor olyan nagy feszültséget generál.
    Ha 11v-ot,akkor a led piros, 12, narancs, 13 zöld, és így lehetne kiokoskodni a számodra megfelelő váltó jelző fényt.
    DE
    A generátorra nem lehet rákötni, mert én úgy tudom( bár lehet nem így van, nem vagyok autószerelő), hogy a generátorral párhuzamosan van kötve az akku.
    Szóval a generátor kapcsain közel állandó lesz a feszültség.
    Ez lett volna a leges legegyszerűbb.
    De a fordulatszám mérő se rossz ötlet, ahogy mugab kolléga jelezte.
    (L) Hobbielektronika.hu :)
  • mugab
    #1228
    Lásd az előző hsz-emet...
  • mugab
    #1227
    Ezt nézd meg...
  • mugab
    #1226
    A konnektorok külön biztosítékon vannak valószínűleg, nem csak az óránál hanem a lakásban is van biztosítéktábla...