MTI
Középkori hajónaplók árulkodhatnak az éghajlatváltozásról
A tizennyolcadik századi tengerészek hajónaplói sokat elárulhatnak a jelenkor tudósainak arról, hogy milyen volt kétszáz éve az éghajlat, és az azóta mennyit változott.
A brit királyi flotta mintegy háromszáz irata között olyan kincsek is találhatók, mint James Cook jegyzete vagy annak a hajónak, a Beagle-nek a naplója, amelyen Charles Darwin indult el világkörüli útjára. A feljegyzések jövő évtől elérhetőek lesznek a National Archives Online honlapján. Az adatok értékelése már megkezdőtött a Sunderlandi Egyetemen.
Az 1760-as évekig visszanyúló feljegyzések egy része pontos adatokat tartalmaz a hőmérsékletről, légnyomásról, szélirányról és sebességről, részben akár óránkénti, de legalábbis napi gyakorisággal - mutatta ki a CORRAL (UK Colonial Registers and Royal Navy Logbooks) kutatási projekt. A későbbi feljegyzések még precízebbek is voltak, hála a mérőeszközök folyamatos javulásának.
A hajónaplók adatai, különösen, ami a szélsebességet és az időjárást illeti, meglepően jók, részben sokkal használhatóbbak, mint a modern hajónaplóké - vélte Dennis Wheeler, a Sunderlandi Egyetem éghajlatkutatója. Természetesen a pontosság kényszerűség is volt, kellő ösztönzést adott hozzá a zátonyra futás veszélye. A hajónaplók további előnye, hogy mérési adataik szinte az egész glóbuszt lefedik, így például akadnak pontos időjárási adatok a Karib-tengerről vagy az Atlanti-óceánban elhelyezkedő Szent Ilona szigetéről is.
A brit királyi flotta mintegy háromszáz irata között olyan kincsek is találhatók, mint James Cook jegyzete vagy annak a hajónak, a Beagle-nek a naplója, amelyen Charles Darwin indult el világkörüli útjára. A feljegyzések jövő évtől elérhetőek lesznek a National Archives Online honlapján. Az adatok értékelése már megkezdőtött a Sunderlandi Egyetemen.
Az 1760-as évekig visszanyúló feljegyzések egy része pontos adatokat tartalmaz a hőmérsékletről, légnyomásról, szélirányról és sebességről, részben akár óránkénti, de legalábbis napi gyakorisággal - mutatta ki a CORRAL (UK Colonial Registers and Royal Navy Logbooks) kutatási projekt. A későbbi feljegyzések még precízebbek is voltak, hála a mérőeszközök folyamatos javulásának.
A hajónaplók adatai, különösen, ami a szélsebességet és az időjárást illeti, meglepően jók, részben sokkal használhatóbbak, mint a modern hajónaplóké - vélte Dennis Wheeler, a Sunderlandi Egyetem éghajlatkutatója. Természetesen a pontosság kényszerűség is volt, kellő ösztönzést adott hozzá a zátonyra futás veszélye. A hajónaplók további előnye, hogy mérési adataik szinte az egész glóbuszt lefedik, így például akadnak pontos időjárási adatok a Karib-tengerről vagy az Atlanti-óceánban elhelyezkedő Szent Ilona szigetéről is.