MTI
Válaszút előtt a Galileo program
Válaszút előtt áll az Európai Unió nagyszabású műholdas navigációs programja, a Galileo - állapította meg a programról szerdán kiadott helyzetjelentésében az Európai Bizottság.
A Galileo rádiónavigációs rendszer összesen 30 műholdból áll majd, amelyek 24 ezer kilométer magas pályán keringenek, és ötféle szolgáltatást látnak el. A rendszernek 2012-ben már működnie kellene. Az EU-tagországok közlekedési miniszteri tanácsának és az Európai Parlament felkérésére készült jelentésben az Európai Bizottság megállapította, hogy módosítani kell a Galileo ütemtervét annak érdekében, hogy 2012-ig a terveknek megfelelően teljes körűen működőképes legyen, a végrehajtásra létrejött köz- és magánszféra közötti partnerséget át kell alakítani.
" Európának szüksége van egy európai műholdas rádiónavigációs rendszerre, amely a létfontosságú alkalmazások (határellenőrzés, közlekedési logisztika, pénzügyi műveletek vagy a létfontosságú energetikai és hírközlési infrastruktúrák felügyelete) alapvető infrastruktúrájaként szolgál" - nyilatkozta Jacques Barrot, a bizottság közlekedésügyi tevékenységekért felelős alelnöke. "A Galileo nagyban hozzájárul a közösségi politikákhoz, és előmozdítja Európa űrpolitikai, technológiai és innovációs törekvéseit. A bizottság mindent megtesz a rendszer sikeréért."
A terv megvalósítását Brüsszel szerint "súlyosan veszélyezteti, ha elakadnak a koncessziós szerződésről folytatott tárgyalások, amely az infrastruktúra kifejlesztését és üzemeltetését a magánszektor kezébe helyezné". "A jelenlegi ütemterv - amely a kezdetektől bevonná a munkába a magánszektort - várhatóan nem hoz eredményt a tervezett határidőig, és fennáll a veszélye, hogy emiatt a közszektorra jelentős többletköltség hárul" - áll a bizottság helyzetjelentésében. A testület szerint "a legkedvezőbb, a legreálisabb és hosszú távon a legkevésbé költséges megoldás az lesz, ha a kezdeti infrastruktúra kialakítását teljes egészében a közszektor irányítja és finanszírozza". A rendszer üzemeltetését ugyanakkor koncesszió keretében magánüzemeltetőre bíznák.
Az EP-jelentéstevő Barsiné Pataky Etelka reagálásában kiemelte, hogy a Galileo stratégiai program, amely fontos pillére az uniós versenyképesség javításának, illetve jó lehetőségeket ad a kis- és középvállalkozói szektornak. Hangoztatta, hogy az EP már többször jelezte, hogy szükség lenne a végrehajtási forma megváltoztatására, és aggódik amiatt, hogy ez nem történt még meg.
Barsiné szerint mindazonáltal a most ismertetett bizottsági javaslat reményt keltő lehet, ha a választott forma (a kiépítés teljes állami, a működtetés teljes magán-kivitelezése) elejét veszi a további késlekedésnek, a költségek és határidők átláthatóságát és ellenőrzését is lehetővé tévő, világos politikai elkötelezettséggel bír az EU részéről, a kiépítéssel párhuzamosan kiválasztják a működtetésért felelős céget (az időbeni piacfejlesztéssel csökkentendő a piaci kockázatokat), továbbá az uniós pénzügyi hatóságok jóváhagyásával világos pénzügyi elkötelezettséget is tesznek a szerződés főbb pontjaihoz.
Barsiné hangsúlyozta, az Európai Bizottság élvezni fogja az Európai Parlament támogatását, ha "átlátható, világos, tartható menetrend és megoldási konstrukció, vállalható finanszírozás kerül végre kimunkálásra, akár tárgyalásos úton, akár alternatív megoldással". "Amit várunk: az hatékony, jobb irányítás, világos politikai felelősségvállalás a szükséges eszközök hozzárendelésével" - szögezte le a magyar képviselő. "Egyértelmű választ várunk a szükséges közösségi finanszírozásra és felelősségvállalásra. Világos választ várunk végre az európai űripar szereplőitől, a pénzügyi részvételre, a finanszírozás kétharmadának módjára, hiszen erről szólt a tenderkiírás."
A Galileo rádiónavigációs rendszer összesen 30 műholdból áll majd, amelyek 24 ezer kilométer magas pályán keringenek, és ötféle szolgáltatást látnak el. A rendszernek 2012-ben már működnie kellene. Az EU-tagországok közlekedési miniszteri tanácsának és az Európai Parlament felkérésére készült jelentésben az Európai Bizottság megállapította, hogy módosítani kell a Galileo ütemtervét annak érdekében, hogy 2012-ig a terveknek megfelelően teljes körűen működőképes legyen, a végrehajtásra létrejött köz- és magánszféra közötti partnerséget át kell alakítani.
" Európának szüksége van egy európai műholdas rádiónavigációs rendszerre, amely a létfontosságú alkalmazások (határellenőrzés, közlekedési logisztika, pénzügyi műveletek vagy a létfontosságú energetikai és hírközlési infrastruktúrák felügyelete) alapvető infrastruktúrájaként szolgál" - nyilatkozta Jacques Barrot, a bizottság közlekedésügyi tevékenységekért felelős alelnöke. "A Galileo nagyban hozzájárul a közösségi politikákhoz, és előmozdítja Európa űrpolitikai, technológiai és innovációs törekvéseit. A bizottság mindent megtesz a rendszer sikeréért."
A terv megvalósítását Brüsszel szerint "súlyosan veszélyezteti, ha elakadnak a koncessziós szerződésről folytatott tárgyalások, amely az infrastruktúra kifejlesztését és üzemeltetését a magánszektor kezébe helyezné". "A jelenlegi ütemterv - amely a kezdetektől bevonná a munkába a magánszektort - várhatóan nem hoz eredményt a tervezett határidőig, és fennáll a veszélye, hogy emiatt a közszektorra jelentős többletköltség hárul" - áll a bizottság helyzetjelentésében. A testület szerint "a legkedvezőbb, a legreálisabb és hosszú távon a legkevésbé költséges megoldás az lesz, ha a kezdeti infrastruktúra kialakítását teljes egészében a közszektor irányítja és finanszírozza". A rendszer üzemeltetését ugyanakkor koncesszió keretében magánüzemeltetőre bíznák.
Az EP-jelentéstevő Barsiné Pataky Etelka reagálásában kiemelte, hogy a Galileo stratégiai program, amely fontos pillére az uniós versenyképesség javításának, illetve jó lehetőségeket ad a kis- és középvállalkozói szektornak. Hangoztatta, hogy az EP már többször jelezte, hogy szükség lenne a végrehajtási forma megváltoztatására, és aggódik amiatt, hogy ez nem történt még meg.
Barsiné szerint mindazonáltal a most ismertetett bizottsági javaslat reményt keltő lehet, ha a választott forma (a kiépítés teljes állami, a működtetés teljes magán-kivitelezése) elejét veszi a további késlekedésnek, a költségek és határidők átláthatóságát és ellenőrzését is lehetővé tévő, világos politikai elkötelezettséggel bír az EU részéről, a kiépítéssel párhuzamosan kiválasztják a működtetésért felelős céget (az időbeni piacfejlesztéssel csökkentendő a piaci kockázatokat), továbbá az uniós pénzügyi hatóságok jóváhagyásával világos pénzügyi elkötelezettséget is tesznek a szerződés főbb pontjaihoz.
Barsiné hangsúlyozta, az Európai Bizottság élvezni fogja az Európai Parlament támogatását, ha "átlátható, világos, tartható menetrend és megoldási konstrukció, vállalható finanszírozás kerül végre kimunkálásra, akár tárgyalásos úton, akár alternatív megoldással". "Amit várunk: az hatékony, jobb irányítás, világos politikai felelősségvállalás a szükséges eszközök hozzárendelésével" - szögezte le a magyar képviselő. "Egyértelmű választ várunk a szükséges közösségi finanszírozásra és felelősségvállalásra. Világos választ várunk végre az európai űripar szereplőitől, a pénzügyi részvételre, a finanszírozás kétharmadának módjára, hiszen erről szólt a tenderkiírás."