MTI

Uniós pénzek kellenek a Galileóhoz

Egy magyar képviselő asszony az európai parlamenti döntéshozatal fő felelőse e témában, és lényegében már elkészítette jelentését.

"Az Európai Unió műholdas navigációs programja, a Galileo jelentős anyagi kötelezettségvállalást igényel az EU részéről, magas kockázatvállalással is, amely indokolja az Európai Parlament (EP) erőteljes jelenlétét a jogszabályi kereteket meghatározó folyamatban" - mutatott rá Barsiné Pataky Etelka (Fidesz-MPSZ) az EP ipari, kutatási és energiaügyi bizottságában a témával foglalkozó vitában Brüsszelben.

Barsiné Pataky Etelka a bizottságban tartott eszmecsere keretében emlékeztetett arra, hogy az európai műszerekre támaszkodó, helymeghatározó, navigációs új infrastruktúra kifejlesztése a jelenleg tartó legnagyobb európai közös beruházás, egyben Európa eddigi legnagyobb, közös állami és magánszektorbeli erőfeszítések (public-private partnership) formáját öltő vállalkozása.

Jelezte: jelentése javaslatot kíván tenni a parlamentnek azokra a megkötésekre és feltételekre, amelyekkel az EP engedélyezni fogja a szükséges pénzügyi és egyéb kötelezettségvállalásokat, elősegítendő az uniós program sikerét. Mint mondta, figyelemmel kell kísérni azt is, hogyan fejlődik a projekt, vannak-e technikai nehézségek benne. A vitában felmerült az is, hogy a jelentésnek hangoztatnia kell a Galileo civil jellegét, lényegében kizárva a katonai felhasználás jelentőségét.


A Galileo projekt célja egy európai helymeghatározó rendszer kiépítése

A 2007-2013 közötti keretköltségvetés egymilliárd euróval számol a Galileóra vonatkozóan - mondta a képviselő asszony. Emlékeztetett arra, hogy a tervek szerint a finanszírozás egyharmada lenne a közösség, kétharmada a magánszektor feladata. A vitában elmondta, súlyt kell helyezni arra, hogy a keretköltségvetésben legyen meg a pénzügyi lehetőség arra: a közép-, esetleg a kisvállalkozások is hozzájussanak olyan ismeretanyaghoz és technológiához, amely a Galileóval kapcsolatban versenyképessé vagy verhetetlenné teszi őket az európai térben. A távirati irodának utóbb nyilatkozva hozzátette: fontos az is, hogy a témáról elkezdjünk beszélni a magyarországi térben is, mert ha későn jön, akkor például üzleteket vehetnek el magyar vállalkozásoktól.

A 30 műholdból álló Galileo rendszer a tervek szerint 2008-ban kezdi meg működését. A műholdas navigációs struktúrához kapcsolódó szolgáltatások egyik potenciális legnagyobb felhasználója a közlekedési szektor: a vevőberendezések ma már a nyugat-európai autók többségében megtalálhatók, de az elektronikus pályadíjfizetés, a valós idejű közlekedési információk szolgáltatása, sürgősségi hívások, útvonaltervezés, a segítségnyújtás is a növekvő piaci lehetőségek közé tartozik. A repüléstechnika és repülésirányítás területén nem újdonság a műholdas navigáció szerepvállalása, de a vízi közlekedésnek is elemi szüksége van az ilyen típusú szolgáltatásokra, és a vasúti közlekedésben is alkalmazható. Emellett a precíziós mezőgazdasági alkalmazások, a halászat, a határvédelem, a vámellenőrzés, és a belügyi szervek is támaszkodhatnak a műholdas alapú szolgáltatásokra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!