MTI
Emelkedik a biotermékek fogyasztása Ausztriában
Soha még ennyi bioterméket nem fogyasztottak az osztrákok, mint manapság. Az idei első négy hónapban 65 millió eurót adtak ki friss terményekre, leszámítva a kenyeret.
Az árak nagyjából a tavalyival azonosak. A legnagyobb forgalomnövekedés a tojásnál következett be. Az átlagos biotermék-fogyasztó többségében a fiatalabb korosztályból kerül ki - állapítja meg az Agrarmarkt Austria (AMA) tanulmánya. Tavaly a legtöbbet, 24 eurót a salzburgiak adtak ki biotermékekre Ausztriában. Ők érték el a legnagyobb növekedést is az előző évi 38 eurós kiadásukhoz képest. Hasonló mértékű növekedés Stájerországban volt még kimutatható. Több bioterméket vásároltak a bécsiek, a felső-ausztriaiak, valamint a tiroliak is. Karintiában és Burgenlandban viszont csökkent a biotermékek fogyasztása.
Az élelmiszer kereskedelem forgalmának valamivel több mint öt százalékát érte el friss biotermékek eladásával (a kenyeret leszámítva). 2004-ben 29 ezer tonnát forgalmaztak az előző évi 26 ezer tonna után. A tavalyi év első harmadában 55 millió euró folyt be biotermékek értékesítéséből. Az idén ez az összeg már elérte a 65 millió eurót.
A 2002 óta történtek alapján megállapítható, hogy a friss tej esetében 11 százaléknál stabilizálódott a biotermelésű tej értékesítési aránya, ezért ezen a téren már nagy változásra nem lehet számítani. A tejtermékeknek azonban van még bőven kifutási lehetősége. 2002 óta például folyamatosan emelkedik a gyümölcsjoghurtok kereslete. Sokkal alacsonyabb kiindulási helyzetből, de folyamatosan emelkedik a biohústermékek forgalma is. Más termékcsoportok, így a sajt, kolbász és sonka, valamint a friss zöldségek forgalma nagyjából állandósult. Feltűnő viszont a burgonya keresletében beállt változás. A forgalmazott mennyiség 8,5 százalékkal csökkent, ezt azonban kompenzálta az értéknövekedés.
"A biotermékek piacának egyértelmű sztárja a tojás. Jelentős növekedés tapasztalható mind a mennyiség, mind az érték terén. 2002-ben az összforgalomnak még mindössze 6,6 százalékát tette ki a biotojás, az idei első évharmadra ez már 16,5 százalékra emelkedett. Értékben ugyanez az arány 8,2 százalékról 23,7 százalékra emelkedett" - mutat rá az AMA jelentése. A hagyományos termékekkel szemben árkülönbség minden termékcsoport esetében eltérően alakult. A legalacsonyabb különbözet a tejtermékeknél mutatható ki. Lényegesen nagyobb eltérés tapasztalható a csirkehús, a répa, a hagyma és a tojás esetében. Mintegy kétszeres az áreltérés az almánál és a burgonyánál.
Az AMA évente három alkalommal méri fel az osztrák háztartások kiadási szokásait frisstermékekre vetítve. A felmérés keretében 1400 reprezentatív módon kiválasztott család egy éven keresztül naplózza háztartási kiadásait.
Az árak nagyjából a tavalyival azonosak. A legnagyobb forgalomnövekedés a tojásnál következett be. Az átlagos biotermék-fogyasztó többségében a fiatalabb korosztályból kerül ki - állapítja meg az Agrarmarkt Austria (AMA) tanulmánya. Tavaly a legtöbbet, 24 eurót a salzburgiak adtak ki biotermékekre Ausztriában. Ők érték el a legnagyobb növekedést is az előző évi 38 eurós kiadásukhoz képest. Hasonló mértékű növekedés Stájerországban volt még kimutatható. Több bioterméket vásároltak a bécsiek, a felső-ausztriaiak, valamint a tiroliak is. Karintiában és Burgenlandban viszont csökkent a biotermékek fogyasztása.
Az élelmiszer kereskedelem forgalmának valamivel több mint öt százalékát érte el friss biotermékek eladásával (a kenyeret leszámítva). 2004-ben 29 ezer tonnát forgalmaztak az előző évi 26 ezer tonna után. A tavalyi év első harmadában 55 millió euró folyt be biotermékek értékesítéséből. Az idén ez az összeg már elérte a 65 millió eurót.
A 2002 óta történtek alapján megállapítható, hogy a friss tej esetében 11 százaléknál stabilizálódott a biotermelésű tej értékesítési aránya, ezért ezen a téren már nagy változásra nem lehet számítani. A tejtermékeknek azonban van még bőven kifutási lehetősége. 2002 óta például folyamatosan emelkedik a gyümölcsjoghurtok kereslete. Sokkal alacsonyabb kiindulási helyzetből, de folyamatosan emelkedik a biohústermékek forgalma is. Más termékcsoportok, így a sajt, kolbász és sonka, valamint a friss zöldségek forgalma nagyjából állandósult. Feltűnő viszont a burgonya keresletében beállt változás. A forgalmazott mennyiség 8,5 százalékkal csökkent, ezt azonban kompenzálta az értéknövekedés.
"A biotermékek piacának egyértelmű sztárja a tojás. Jelentős növekedés tapasztalható mind a mennyiség, mind az érték terén. 2002-ben az összforgalomnak még mindössze 6,6 százalékát tette ki a biotojás, az idei első évharmadra ez már 16,5 százalékra emelkedett. Értékben ugyanez az arány 8,2 százalékról 23,7 százalékra emelkedett" - mutat rá az AMA jelentése. A hagyományos termékekkel szemben árkülönbség minden termékcsoport esetében eltérően alakult. A legalacsonyabb különbözet a tejtermékeknél mutatható ki. Lényegesen nagyobb eltérés tapasztalható a csirkehús, a répa, a hagyma és a tojás esetében. Mintegy kétszeres az áreltérés az almánál és a burgonyánál.
Az AMA évente három alkalommal méri fel az osztrák háztartások kiadási szokásait frisstermékekre vetítve. A felmérés keretében 1400 reprezentatív módon kiválasztott család egy éven keresztül naplózza háztartási kiadásait.