Hunter
Clarke nyitja meg az űrfelvonó konferenciát
Sir Arthur C. Clarke, a világhírű sci-fi író, felszólal a Második Éves Űrfelvonó Konferencián, melyet szeptember 12. és 15. között tartanak az Egyesült Államokban, Santa Fében. Az esemény társ-szponzora a Los Alamos Nemzeti Laboratórium és Tudományos Kutató Intézet (ISR).
Clarke, a "2001: Űrodüsszeia" és "A Paradicsom Szökőkútjai", valamint számos más regény szerzője Sri Lanka-i otthonából nyitja meg a konferenciát 13-án reggel 8 órakor élő műholdas kapcsolattal. Clarke számos regényében megjelenítette az űrfelvonót és sokáig uralta a sci-fi világot forradalmi űrutazó módszerével. A konferencia összehozza a világ első űrfelvonójának tudományos és műszaki kihívásai iránt érdekelődő egyéneket és intézeteket.
"A szén nanocsövek felfedezésével és rendkívüli szilárdsági tulajdonságaival eljönni látszik az űrfelvonó ideje" - nyilatkozott a konferencia szervezője, Bryan E. Laubscher. "A világűr olcsó elérhetőségének ígérete olyan fontos az emberiség számára, hogy készen állunk az előttünk tornyosuló kihívásokkal összecsapni. Az űrfelvonó lesz a valaha megkísérelt legnagyobb építőmérnöki projekt."
A konferencia 12-én este fogadással veszi kezdetét, majd 15-én zárul. Az eseménysorozatra a média képviselőit is szívesen látják. A konferencia előadói betekintést nyújtanak az űrfelvonó technikába, és a jövő űrtevékenységre gyakorolt hatására. Az előadók a technikai kihívások minden területét körvonalazzák, és a hallgatóság bevonásával megvitatják a lehetséges megoldásokat.
"A technikai megoldásokat kidolgozó csapat bevonja a kormányt és az ipart, a csapatmunka olyan új szintjét testesítve meg, melyre nem volt példa a NASA Apollo programja óta" - mondta Laubscher. "Elsőre kissé távolinak hangozhat, azonban az anyagtudományi előrelépésekkel, mint a nanocsövek és más új anyagok, elérni látszik az az állapot, ahol mindez már valódi tudománynak kezd látszani, valódi előrelépésnek az űrszállítmányozás számára. Los Alamos tapasztalatával közösen mind az űr-, mind az anyagtudományban remek lehetőségeink nyílnak."
Az űrfelvonó forradalmi módja a Földről az űrbe jutásnak, egy szalag, melynek egyik vége a Földhöz van rögzítve, egy mobil platformra az Egyenlítőnél, míg a másik vége az űrben van a geoszinkron pályán (35 800 kilométeres magasságon) túl. Az űrfelvonó műholdak, űrhajók, és az űrállomás darabjainak feljuttatását tenné lehetővé a szalaghoz rögzített elektromos liftek segítségével, kiszolgálva a kereskedelmi, tudományos és űrkutatási igényeket.
"A Transzkontinentális Vasútvonalhoz hasonlóan, - mely építése megkezdődik, amint az utolsó utakat is felderítették Kalifornia hegységeiben - remélem az űrfelvonó is elkészülhet, amint legyárthatóvá válik a 100 ezer kilométeres szalag" - mondta Laubscher. "Annak érdekében, hogy elkészüljünk a szükséges technikákkal, az űrfelvonóban érdekelt tudósoknak és mérnököknek el kell kezdeniük az építés és az üzemeltetés támasztotta kihívások azonosítását és megoldását. A konferencia ezen kihívások megvitatását és megoldását célozza."
A NASA Fejlett Elképzelések Intézete (NIAC) anyagi támogatásáról biztosította Dr. Bradley Edwardst, az ISR kutatási igazgatóját, hogy felmérje az űrfelvonó tervezésének és kivitelezésének megvalósíthatóságát. Az egykor a tudományos fantasztikum birodalmába száműzött űrfelvonó újra tudományos kutatás tárgyává vált. A szén nanocsövek felfedezése és a folyamatban lévő fejlesztések - melyek célja hogy felhasználható anyaggá formálják - jelentik az űrfelvonó életképességének kulcsát. A kutatók becslése szerint egy űrfelvonó, ami naponta 5 tonna rakományt juttathat alacsony földkörüli pályára, 15 éven belül válhat működőképessé. Erről az első pályáról a Holdra, Marsra, Vénuszra, vagy az aszteroidákra való eljutás költségei drasztikusan csökkenthetők.
Clarke, a "2001: Űrodüsszeia" és "A Paradicsom Szökőkútjai", valamint számos más regény szerzője Sri Lanka-i otthonából nyitja meg a konferenciát 13-án reggel 8 órakor élő műholdas kapcsolattal. Clarke számos regényében megjelenítette az űrfelvonót és sokáig uralta a sci-fi világot forradalmi űrutazó módszerével. A konferencia összehozza a világ első űrfelvonójának tudományos és műszaki kihívásai iránt érdekelődő egyéneket és intézeteket.
"A szén nanocsövek felfedezésével és rendkívüli szilárdsági tulajdonságaival eljönni látszik az űrfelvonó ideje" - nyilatkozott a konferencia szervezője, Bryan E. Laubscher. "A világűr olcsó elérhetőségének ígérete olyan fontos az emberiség számára, hogy készen állunk az előttünk tornyosuló kihívásokkal összecsapni. Az űrfelvonó lesz a valaha megkísérelt legnagyobb építőmérnöki projekt."
A konferencia 12-én este fogadással veszi kezdetét, majd 15-én zárul. Az eseménysorozatra a média képviselőit is szívesen látják. A konferencia előadói betekintést nyújtanak az űrfelvonó technikába, és a jövő űrtevékenységre gyakorolt hatására. Az előadók a technikai kihívások minden területét körvonalazzák, és a hallgatóság bevonásával megvitatják a lehetséges megoldásokat.
"A technikai megoldásokat kidolgozó csapat bevonja a kormányt és az ipart, a csapatmunka olyan új szintjét testesítve meg, melyre nem volt példa a NASA Apollo programja óta" - mondta Laubscher. "Elsőre kissé távolinak hangozhat, azonban az anyagtudományi előrelépésekkel, mint a nanocsövek és más új anyagok, elérni látszik az az állapot, ahol mindez már valódi tudománynak kezd látszani, valódi előrelépésnek az űrszállítmányozás számára. Los Alamos tapasztalatával közösen mind az űr-, mind az anyagtudományban remek lehetőségeink nyílnak."
Az űrfelvonó forradalmi módja a Földről az űrbe jutásnak, egy szalag, melynek egyik vége a Földhöz van rögzítve, egy mobil platformra az Egyenlítőnél, míg a másik vége az űrben van a geoszinkron pályán (35 800 kilométeres magasságon) túl. Az űrfelvonó műholdak, űrhajók, és az űrállomás darabjainak feljuttatását tenné lehetővé a szalaghoz rögzített elektromos liftek segítségével, kiszolgálva a kereskedelmi, tudományos és űrkutatási igényeket.
"A Transzkontinentális Vasútvonalhoz hasonlóan, - mely építése megkezdődik, amint az utolsó utakat is felderítették Kalifornia hegységeiben - remélem az űrfelvonó is elkészülhet, amint legyárthatóvá válik a 100 ezer kilométeres szalag" - mondta Laubscher. "Annak érdekében, hogy elkészüljünk a szükséges technikákkal, az űrfelvonóban érdekelt tudósoknak és mérnököknek el kell kezdeniük az építés és az üzemeltetés támasztotta kihívások azonosítását és megoldását. A konferencia ezen kihívások megvitatását és megoldását célozza."
A NASA Fejlett Elképzelések Intézete (NIAC) anyagi támogatásáról biztosította Dr. Bradley Edwardst, az ISR kutatási igazgatóját, hogy felmérje az űrfelvonó tervezésének és kivitelezésének megvalósíthatóságát. Az egykor a tudományos fantasztikum birodalmába száműzött űrfelvonó újra tudományos kutatás tárgyává vált. A szén nanocsövek felfedezése és a folyamatban lévő fejlesztések - melyek célja hogy felhasználható anyaggá formálják - jelentik az űrfelvonó életképességének kulcsát. A kutatók becslése szerint egy űrfelvonó, ami naponta 5 tonna rakományt juttathat alacsony földkörüli pályára, 15 éven belül válhat működőképessé. Erről az első pályáról a Holdra, Marsra, Vénuszra, vagy az aszteroidákra való eljutás költségei drasztikusan csökkenthetők.