SG.hu

Miért olyan nehéz a robotok számára a cipők legyártása?

Trump úgy látja, hogy a vámokkal fellendítheti az amerikai gyártást, de a Nike küzdelme az ázsiai üzemek áthelyezéséért elrettentő példa.

Trump elnök szerint az ázsiai és más alacsony költségű országokra kivetett magas vámok fenyegetése nyomást gyakorol az amerikai vállalatokra, hogy a gyártást - és a munkahelyeket - visszavigyék az USA-ba. De a magas amerikai munkaerőköltségek azt jelentik, hogy a vállalatoknak meg kell találniuk a módját, hogy az emberi munkásokat gépekkel helyettesítsék. Egyes iparágak esetében ez meglepően nehéznek bizonyult. A Nike évek óta tartó erőfeszítése, hogy gyártásának egy részét Kínából, Indonéziából és Vietnamból Észak-Amerikába helyezze át, jól mutatja, hogy az amerikai márkáknak milyen nehéz leszoktatniuk magukat a rugalmas hozzáállású és alacsony költségű bérgyártóktól, amelyek munkások seregeit használják arra, hogy előállítsák az amerikai fogyasztóknak szánt termékek széles skáláját.

2015-től kezdve a Nike milliókat ölt egy ambiciózus erőfeszítésbe, hogy részben automatizálja ezt a mindig is rendkívül munkaigényes iparágat. Akkoriban a Kínában emelkedő munkaerőköltségek és az olyan gyártási technikák fejlődése, mint a 3D nyomtatás, megnyitotta a lehetőséget, hogy olyan módot találjanak a cipők gyártására, amely kevesebb emberre támaszkodik. A cipőóriás a Flexhez fordult, egy amerikai gyártóhoz, amely segített az Apple-nek egy komplex texasi gyár felállításában a Mac Pro-k előállításához. A cél: 2023-ig több tízmillió Nike tornacipő gyártása a mexikói Guadalajarában található új csúcstechnológiás gyártóüzemben.

Az üzemben még mindig több ezer munkás dolgozna, de jóval kevesebb, mint amennyire Ázsiában van szükség ugyanennyi cipő előállításához. A vélekedés az volt, hogy ha a projekt sikeres lesz, az erőfeszítésben részt vevők szerint modellként szolgálhat az Államokba visszaköltözni akaró cégek számára. A Nike versenytársai is megérezték a lehetőséget, hogy újragondolják a hatalmas ázsiai létesítményekre épülő gyártási modellt, ahol alacsonyan fizetett munkások seregei varrják a szöveteket és ragasztják kézzel a cipőtalpat.


"A mai nem egy szupermodern megoldás, inkább olyan, mint egy Ford T-modell gyártósor kombinálva egy középkori suszterpaddal” - mondta 2015-ben Kevin Haley, az Under Armour ruhagyártó cég innovációért felelős ügyvezető alelnöke. Megfogadta, hogy automatizálni fogják a cipőgyártást Baltimore-ban, amit a társaság "Project Glory” névvel illetett. Ugyanebben az időben az Adidas Atlantában és a németországi Ansbachban „speedfactories” üzemeket indított, olyan csúcstechnológiás gépekkel, amelyek gyorsan kiköpik a cipőket, és „a lábbelik készítésének új korszakát” hirdették. "Ha ki akarnak mozdulni Kínából és Vietnamból, akkor olyan technológiával kell rendelkezniük, amellyel ezt meg tudják tenni” - mondta Mike Dennison, a Flex akkori elnöke 2016-ban.

A Nike erőfeszítése volt a legmerészebb. A vállalat nagyszabású automatizált gyártást tűzött ki célul kevesebb mint egy évtizeden belül, amivel nem csak a munkaerőköltségeken spórolnának, de lehetővé tenné, hogy gyorsabban kerüljenek a polcra az új cipőmodellek. Tom Fletcher, aki a Flex projektet felügyelte, magabiztosan vágott bele a munkába, mivel nemrég hozott létre egy rendkívül összetett Mac Pro gyárat az Apple számára a texasi Austinban. Abban az időben az Apple a gyártás egy részét haza akarta vinni. A Flex a gyártósorok átalakítását és automatizálást szorgalmazott, és igyekezett minél több módszert találni az emberi beavatkozás minimalizálására. Ez a tapasztalat jól jött.

A Nike és a Flex olyan új gyártósorokat hozott létre, amelyek az elektronikai gyártásban gyakran, de a cipőkészítésben ritkán használt gépekből álltak - ilyen volt például a "pick and place” gép, amely az alkatrészek áramköri lapokra való szereléséhez ismert. A gépeknek a cipők felsőrészét kellett volna megépíteniük, szövetet varrniuk, logókat hozzáadniuk és a talpat ragasztaniuk. Az erőfeszítés hamar problémákba ütközött. A robotok nehezen birkóztak meg a cipőkészítéshez elengedhetetlenül szükséges puha, nyúlós és rugalmas alkatrészekkel. A cipőszövetek a hőmérséklettől függően is tágulnak és összehúzódnak, a cipőkészítésben pedig nincs két egyforma talp.

Az emberi dolgozók képesek alkalmazkodni az ilyen kihívásokhoz, de a gépek számára ez nehéznek bizonyult. "Ha valamit nagyon precízen próbálsz csinálni, és egy kicsit hidegebb vagy melegebb van, akkor az anyag megváltozik” - mondta Fletcher. "Erre nem számítottunk.” Ennek eredményeként a gyári termelés soha nem vált annyira automatizáltá, mint ahogyan azt eredetileg elképzelték. A cipőgyártás növekedésével a gyár személyzete 5000 főre duzzadt, ami körülbelül kétszerese volt az eredetileg tervezettnek, és többe került, mint a hasonló munkaerő például Vietnamban.


Az automatizálásnál egymás után jelentek meg a kihívások, mint például a talpnak a cipő felső részéhez való ragasztása. "Ha nem a megfelelő módon ragasztottuk le, akkor a cipő észrevehetően megcsavarodott, olyan elferdülés keletkezett, amely azt jelentette, hogy a cipő esztétikailag megbukott a minőségvizsgálaton” - mondta Fletcher.

Alapvető problémát jelentett a Nike által gyártott cipők hatalmas választéka is. Az amerikai fogyasztói cégek évtizedek óta szinte korlátlan szabadságot adnak a tervezőknek, hogy megálmodják a legmenőbb termékeket, és az ázsiai gyártókra bízták azok szállítását. És ellentétben az autókkal vagy az iPhone-okkal, a cipőmodellek folyamatosan változnak. A gyártás automatizálása azonban azt jelenti, hogy olyan egyszerű termékeket kell tervezni, amelyeken való munkát a gépek újra és újra el tudják végezni. Az elektronikai gyártás kemény, szabványosított anyagokat használ, ami lehetővé teszi, hogy a gépek milliószor megismételjék ugyanazt a lépést.

"Áldozatokat kell hozni a tervezés módjától kezdve az anyagok és modellek összetettségéig, amelyekkel dolgozni fogunk” - mondta Michael Newton, a Nike korábbi vezetője, aki a projektet felügyelte. "Ez ellentétes azzal, amit a fogyasztó akar. Ők hihetetlenül sokféle terméket akarnak". Egyszer a Flex csapatának nyolc hónapba telt, mire rájöttek, hogyan lehet automatizálni a Nike logójának, a pipának a felhelyezését egy cipőre, majd a vállalat egy új cipőcsaládra váltott, amelyhez a Flex által kifejlesztett módszer már nem működött.

Newton szerint könnyebb lett volna egyszerűbb cipők tömeggyártása, például olyanoké, amelyeknek a felsőrésze gépi varrású, és egyszerű, öntött aljjal párosított. A Nike azonban nem volt hajlandó korlátokat szabni a tervezőknek, és elvárta, hogy a gyártók bármilyen új cipőt legyártsanak, amit a csapataik megálmodnak. "A gyártás sok szempontból nem volt jól képviselve a tárgyalóasztalnál” - mondta Fletcher. 2017-re a Flex befektetői problémázni kezdtek a vállalat növekvő költségei miatt, és egyesek megkérdőjelezték, hogy egy elektronikai termékeket gyártó cég miért vesz részt a cipőgyártásban.


A Flex és a Nike 2019 elejére lezárta a projektet. Addigra az Under Armour már nem említette a befektetőknek a „Project Glory” küldetést, miszerint a cég cipőket akar gyártani az Egyesült Államokban. Abban az évben az Adidas - amely szintén kihívásokkal szembesült a komplex cipők robotokkal történő gyártása során - közölte, hogy bezárja létesítményeit Atlantában és Németországban. A „speedfactory” technológiáját ázsiai beszállítóknak adta át. A három cipőgyártó ragaszkodott eredeti offshore telephelyeihez - Vietnám, Kína és Indonézia - még azután is, hogy a világjárvány idején leállított gyárak megmutatták, milyen kockázatokat rejt egy ilyen koncentrált termelési csomópont.

Most Kína, Vietnam és Indonézia került Trump célkeresztjébe. Az elnök a hónap elején 46%-os, illetve 32%-os vámot vetett ki Vietnamra és Indonéziára, mielőtt 10%-ra csökkentette azokat, és 90 napos haladékot adott nekik. Az USA 145%-ra emelte a Kínából származó importra kivetett vámokat. Howard Lutnick kereskedelmi miniszter azt mondta, hogy a kormányzat azt szeretné, ha a munkaigényes iparágak visszatérnének az Egyesült Államokba. "Milliók és milliók serege fog apró csavarokat betekerni, hogy iPhone-okat gyártsanak” - mondta egy nemrégiben a CBS-nek adott interjúban. Az Apple gyakorlatilag az összes iPhone-ját alacsony költségű országokban, például Kínában és Indiában gyártja.

Az új vámok fenyegetése egyeseket arra a felvetésre juttat, hogy a Nike-nak és másoknak végül újra kell-e gondolniuk a gyártás automatizálására irányuló erőfeszítéseket, és vissza kell-e vinniük a cipőgyártást az Egyesült Államokba. Newton és Fletcher szerint ez megoldható, bár nem lenne könnyű. "Mély zsebekre és némi türelemre van szükség, mert ez nem fog gyorsan megtörténni” - mondta Fletcher. "A korábbi tapasztalat egyértelműen megalázó volt."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #3
    Ki kell mondani, hogy az emberek alkalmazasa jelen esetben meg magasabb profitrataval jar mint gepsorokat hasznalni. Minden mas erv csak a profitratara visszavezetheto magyarazkodas. Igen, dragabb lenne gepeket hasznalni, meg dragabb lenne tobbfele gepsort hasznalni vagy parat allitgatni oda vissza az eltero termekek kozott. Semmilyen mas indokuk nincs csak az, hogy megtalaltak a leheto legalacsonyabb gyartasi koltsegek es a leheto legmagassabb bevetel kozti idelis pontot es nem szeretnek elvesziteni a magas profitjukat. Azert nehez ezt megtalalni, mert mind a gyartas, mind az eladas oldalan vannak fix es darabar fuggo tetelek es egy tokes cegnek a ketto osszegere kell optimalizalnia a gyartast es az arakat.

    Kulso politikai vagy egyebb fizikai nyomas nelkul akkor fognak automata gepsorokra atallni, ha azokkal dolgozni merhetoen nagyobb profitot hoz mint emberekkel es akkor mindenfele kulso nyomas nelkul is szinte azonnal at fognak allni. Ezek a kapitalizmus alapszabalyai es a jelen globalista tarsadalmi rendjenek alapelvei.
  • manypet #2
    Ha holnapra a nagy cégek a termékeik többségét megszüntetnék, akkor a jónép nekiállna tele szájjal rinyálni. És amelyik cég az így keletkezett hiányt pótolná, az meggazdagodna. Szóval nem, nem ők akarják. A fogyasztó akarja. Ők csak versenyeznek egymással a fogyasztóért. Kíméletlenül, de az igény attól még a fogyasztó részéről jön.
  • FICEK9 #1
    "Ez ellentétes azzal, amit a fogyasztó akar. Ők hihetetlenül sokféle terméket akarnak"
    He? Nem inkább ők akarják hogy hihetetlenül sokfélét akarjunk és folyamatosan vegyük az éhbéren előállított szarjaikat aranyáron? Agymosós banda...