SG.hu

Sikeres tesztrepülést hajtott végre a Starship űrrakéta

Sikeres tesztrepülést hajtott végre első alkalommal a Starship, a világ legnagyobb űrrakétája, amelyet emberek Holdra, majd Marsra juttatásának céljával fejleszt a SpaceX magán űrkutatási vállalat.

A 120 méternél nagyobb űrrakétát és űrhajóegységet Dél-Texasból bocsátották fel az egyórás repülésre, és a terveknek megfelelő pályán haladva - a Mexikó-öböl, valamint az India-óceán térségét érintve - két részben tért vissza a tenger felszínére. A felbocsátást követően néhány perc múlva a rakéta első fokozatban levált hajtóműegysége ellenőrzött módon a Mexikói-öbölbe zuhant. A rakéta további egysége mintegy 210 kilométerre távolodott el a Földtől, és maximális sebessége óránként 26 ezer kilométer volt. A légkörbe való visszatéréskor a hőhatás miatt az eszköz több eleme levált, de működőképes maradt, és az Indiai-óceán vizében érte el a felszínt, miközben végig kapcsolatban maradt az iránytóközponttal.


Elon Musk, a SpaceX tulajdonos-vezérigazgatójának a közösségi oldalán közzétett bejegyzése szerint számos hőcsempe elvesztése és egy megsérült segédszárny ellenére a Starship puha landolást hajtott végre az óceánban. A Starshipnek ez volt a negyedik felbocsátása, és az első sikeres. Tavaly két alkalommal szinte közvetlenül az indítást követően következett be robbanás, míg idén márciusban egy ígéretesebb tesztrepülés is a rakéta felrobbanásával végződött.

A SpaceX sikeres rakétaindítása egy nappal követte a Boeing szintén sikeres űrhajóegységének indítását. Szerdán Floridából, a Kennedy Űrközpontból, többszöri halasztást követően a hordozórakéta tetején a világűrbe juttatták a Starliner űrhajóegységet, fedélzetén két asztronautával. A Starliner a terveknek megfelelően megközelítette a Nemzetközi Űrállomást, a Boeing közleménye szerint ugyanakkor az összekapcsolódást el kellett halasztani, mert több helyen héliumszivárgást észleltek, és az irányító-hajtóműnél is hiba lépett fel. A 28 irányítórakétából 4 leállt, ami befolyásolja a Starliner manőverezési képességét, hogy összekapcsolódhasson az űrállomással. Az irányítóközpont arra utasította a legénységet, hogy tartson távolságot a Nemzetközi Űrállomástól, de közölték, hogy a várakozások szerint a hibát sikerül kiküszöbölni.


Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) megrendelésére a Boeing által épített Starliner a tervek szerint a jövőben részt vesz majd legénység és utánpótlás szállításában a Nemzetközi Űrállomásra, csatlakozva a SpaceX Dragon nevű űrhajójához, amely az elmúlt években 9 alkalommal vitt legénységet a világűrben keringő kutatólétesítménybe. A Starliner fejlesztése több éven át tartó késlekedést szenvedett. Az első, legénység nélküli tesztrepülést már 2019-ben tervezték, amikor különböző hibák miatt elhalasztották, és csak 2022-ben történhetett meg. A legénységgel végzett tesztrepülést különböző rendellenességek miatt szintén többször elhalasztották az elmúlt hónapokban, amíg szerdán a két asztronautával, Butch Wilmore-ral és Suni Williamsszel a fedélzetén kiléphetett a világűrbe. A tervek szerint a Starliner legénysége egy hetet tölt a Nemzetközi Űrállomáson, mielőtt visszatér a Földre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sequoyah #5
    Tartaleknak jo lesz az a Starliner, csak hogy ne egyetlen beszallitotol fuggjon az amerikai urkutatas, es a NASA valoszinuleg penzelni fogja hogy a Boeinget eletben tartsa, de nem tunik valodi versenytarsnak egyelore...
  • kvp #4
    Egyszerre ment a starship probaja a starliner dokkolasaval. Utobbin eresztett a helium es feluton lerohadtak a fuvokak, de megjavitotta oket a legenyseg. Egyebkent beleallt volna az iss-be mint a progress anno a mirbe.

    A starship eseten erdekes volt eloben latni ahogy eloszor leszakadnak a hovedo csempek, aztan felizzik, ateg es elolvad a kormanyfelulet vege. Ennek ellenere mukodokepes maradt a leszallas vegeig. Marmint mozgathato volt a felig leolvadt, vorosen izzo acelszarny...

    Ket idezet a leszallassal kapcsolatban:
    "That was a Wile E. Coyote landing."
    (a prerifarkas a gyalogkakukkbol)
    "He was right, there was some ablative structural stainless steel on it."
    A jarmu vazaig ategett a szarny.

    Ehhez kepest leszallt. Egyben. Latszott a felcsapo viz is a kameraban amikor a leszallas utan az ocean kozepen szepen lassan az oldalara dolt. A hordozoraketa ehhez kepest egesz siman visszatert, csak a kormanyfeluletek rezonaltak be a hangsebesseg kornyeken.

    Osszehasonlitaskepp: A starliner meg mindig nem jo es evekkel lemaradt a dragonhoz kepest. Raadasul 4 fos, mig a dragon 7 (a nasanak csak 4 kell), a starship meg olyan 70-100 fo koruli lesz.
  • FICEK9 #3
    Miért fordult át a cikk a felénél a Starship-ről a Starliner-re? Ez olyan mintha az új Ferráriról tennétek ki cikket, aztán a cikk felénél elkezdenétek a Lamborginiről írni!
    Vagy én értettem félre valamit?
  • Caro #2
    Hát az a leszállás olyan volt, mint a Sith-ek bosszúja elején, amikor Anakin "landol" egy kettészakadt űrhajóval.
    Elég epic :)
  • duke #1
    Nem hiszem el, nyilvan ez is felrobbant mint eddig mindegyik.
    :)))