Gyurkity Péter

Gomba védene az űrbéli sugárzás ellen

A csernobili kutatások alapján megvalósítható a védekezés, mégpedig egy ismert gomba révén.

Az 1986-os atomkatasztrófát követően (amelynek ellenére maga az erőmű még sokáig üzemelt, leszámítva a felrobbant reaktort) alig 5 évvel, még 1991-ben bukkantak a szakemberek egy érdekes gombára a környéken, amely nemcsak elviselte, de a jelek szerint még élvezte is a magas sugárzási szintet. Az újabb kutatások szerint ez később a hosszabb űrutazások során jöhet majd nagyon jól.

A szakemberek a kilencvenes, majd pedig a kétezres évek során is folytatták a munkát, amelynek eredményeként 2007-ben részletes anyagot tettek közzé. Ennek során az eredetileg megfigyelt, azonban tulajdonképpen már az 1890-es évek óta ismert fajta, a Cryptococcus neoformans, tulajdonságait igyekeztek felvázolni, jobban megérteni. A gomba csúnya munkát végezhet a legyengült immunrendszerrel rendelkező betegeknél, viszont egyéb területeken még hasznos is lehet, mivel a magas melanintartalom az eredmények alapján elnyeli a sugárzást, azt pedig a folyamat során kémiai energiává alakítja át, némileg hasonlóan ahhoz, ahogy a növények a fotoszintézissel oxigénhez és glükózhoz jutnak. Tavaly novemberben egy újabb tanulmány indult el, ez pedig alátámasztja a korábbi eredményeket.

A NASA kutatói ezen kutatásokra alapozva elképzelhetőnek tartják egy olyan speciális védőréteg kifejlesztését és előállítását, amely a későbbiekben a hosszabb űrutazások során védené a legénységet a sugárzástól. Ez utóbbi tanulmány során az ISS fedélzetén figyelik a gomba viselkedését, bár azt egyelőre nem tudjuk biztosan, hogy a jövőben ez valóban felhasználható lesz-e a küldetések során. Azt már korábban megfigyelték, hogy a sötétebb bőrszín jobban véd a sugárzással szemben (ebben játszik szerepet a melanin pigment, amely fokozott jelenlét esetén garantálja a sötétebb árnyalatot), viszont még további munkára van szükség ahhoz, hogy egyértelmű választ kapjunk a megmaradt kérdésekre.

A tanulmány eredményeit várhatóan néhány hónapon belül közlik majd, ebből kiderülhet, hogy milyen jövőbeni felhasználásra lesz alkalmas a csernobili gomba.

• VolJin #8
    A megoldás az, hogy kizárólag néger személyzettel töltik fel az úrhajókat, és felvisznek pár betanított csimpánzt, akik képesek kezelni a berendezéseket! :-D
  • ostoros #7
    A szovjetek tanulmányozták bőven a ß+ sugárzást egy rakás élőlényen. A gond csak annyi, hogy ezek régi anyagok és nem ártana megismételni őket.

A ß+ sugárzást elég könnyen elnyelik a műanyagok is, ezért célszerű műanyaggal burkolni az űrjármű oldalát, hogy ne érje el a sugárzás a fémet, és akkor nem történik meg amit te írtál.
    Utoljára szerkesztette: ostoros, 2020.02.19. 18:09:45
    A kutatások a melanin elektromágneses sugárzással elleni védelméről szólnak. A melanin nagy energiájú fotonok, alapesetben és elsősorban gyak UV ellen védenek. Szerencsére a védelem spektruma ezekszerint szélesebb, és a gamma és röntgen tartományt is érinti.

Az űrben viszont a sugárzás 90%-át protonok alkotják. A protonsugárzás hatását általában kevésbé vizsgálják, merthogy a földi nukleáris technológia alkalmazása során viszont szinte soha nem találkozunk vele. Alap ionizáló sugárzás ugye az alfa, béta, gamma és a neutron sugárzás. Szal a protonsugárzást még csak nem is említjük ebben a kategóriában, pedig az.

A proton sugárzás ellen, ami gyak ugye egy nagy sebességű hidrogén atommag, ion, igazából a melanin sem védhet jobban, mint bármi más szerves molekula. Azonban az űrhajó burkolata szerencsére elnyeli a protonsugárzás nagyrészét, ami jó. A rossz hír viszont az, hogy az elnyelődéskor nagy energiájú elektromágneses sugárzás lép ki a fémből.

Ez utóbbi sugárzást viszont már hatékonyan, másnál hatékonyabban elnyelheti a melanin. És a linkelt egyik cikk szerint ezáltal egyfajta energia forrásként is hasznosítható a sugárzás, ahogy az elnyelés hatására megváltoznak a melanin bizonyos elektromos tulajdonságai.
  • gosub #5
    "sötétebb bőrszín jobban véd a sugárzással szemben" Lám a természet mégiscsak rasszista.
    Csak nehogy terroristák kezébe kerüljön! :O
  • Mentol #3
    Vajon, milyen kémiai energiává alakítja? Égés? Elnyeli, viszont, de kigyullad...
  • Celeborn #2
    Nem hiszem, hogy szánalmas lenne a cikk. Egyrészről ha igaz is lenne amit írtál, akkor sem a cikk hibája lenne, ha a NASA azon agyal, hogy hogy tud valamit hasznosítani az űrutazásban (végülis mi a NASA dolga?). Viszont a cikkben nem az szerepel, hogy csak űrutazásnál használnák. Leírja, hogy valaki(k) csinált(ak) egy tanulmányt, miszerint ilyen tulajdonságai vannak annak a bizonyos gombának. Ráadásul most készül egy újabb tanulmány. Meg azt is leírja, hogy a NASA ezen tanulmányon felbuzdulva érzi úgy, hogy nekik is hasznos lehet ez a gomba. Mi ezzel a probléma? Szerinted más nem látja azt a tanulmányt? Szerinted a világon nincs olyan tudós (tudós csapat) akinek ne jutna eszébe, hogy ezt a gombát lehet használni valamire, csak a NASA-nak? Már ha tényleg használható. Hiszen már elég sokszor feltaláltak világmegváltó dolgokat, ami vagy nem vált be, vagy elnyomta valami nagy cég az egész projektet.
  • gombabácsi #1
    tehát véd a sugárzástól, energiát állít elő, és nem ám szenzációs módon a földön használnánk, hanem az emberiség űrmeghódiccsa álmaiban.
    szánalmasak ezek a "tudományos" hírek...