Gyurkity Péter
Körvonalazódik az első űrlift
Kanadai cég nyújtotta be szabadalmát az első űrlift megépítéséhez, amely 20 km magas lenne.
A kanadai Thoth Technology a nyár folyamán nyújtotta be szabadalmi kérelmét az amerikai szabadalmi hivatalhoz, amelyet azóta el is fogadtak, így a dokumentum részletei a nagyközönség számára is elérhetők. Ők egy jóval kisebb, 20 km-es magasságba nyúló toronnyal oldanák meg a költségek lefaragását és az űrutazás leegyszerűsítését.
A cég, amely többek között egy miniatűr marsjárón is dolgozik, gyakorlatilag lealázná a világ legmagasabb épületeinek listáján tanyázó egyéb szereplőket, hiszen az általuk elképzelt torony 20 km-es magasságot érne el, legalább egy platformmal, valamint az arra leszálló és az onnan elinduló űrhajókkal és egyéb eszközökkel. Szerintük a tengerre való leszállás és a rakéták egyes részeinek többször történő felhasználása kiváló alkalom a technológia demonstrálására, de a nagy magasságban történő leszállóhely sokkal inkább a hagyományos repüléshez tenné hasonlóvá az űrutazást.
A benyújtott szabadalom alapján a különböző eszközöket használó legénység elektromos lift segítségével érné el a felszínről a platformot, ezzel pedig hatalmas mennyiségben spórolnánk meg az expedíciókhoz eddig szükséges üzemanyagot és pénzt. A 20 km-es torony többek között felfújható részekkel biztosítaná a kellő stabilitást, maga az épület pedig egyben szélenergiát termelne és kommunikációs feladatokat is ellátna. A 100 km-es alternatívák helyett szerintük ez a kisebb változat nagyban csökkenti a komplikációkat, az űrrepülők pedig ugyanazon platformra térnének vissza üzemanyagot és további felszerelést vételezni.
Arról még nincs szó, hogy a torony nagyjából mikorra készülhet el, ehhez nyilván időre és sok pénzre lesz szükség.
A kanadai Thoth Technology a nyár folyamán nyújtotta be szabadalmi kérelmét az amerikai szabadalmi hivatalhoz, amelyet azóta el is fogadtak, így a dokumentum részletei a nagyközönség számára is elérhetők. Ők egy jóval kisebb, 20 km-es magasságba nyúló toronnyal oldanák meg a költségek lefaragását és az űrutazás leegyszerűsítését.
A cég, amely többek között egy miniatűr marsjárón is dolgozik, gyakorlatilag lealázná a világ legmagasabb épületeinek listáján tanyázó egyéb szereplőket, hiszen az általuk elképzelt torony 20 km-es magasságot érne el, legalább egy platformmal, valamint az arra leszálló és az onnan elinduló űrhajókkal és egyéb eszközökkel. Szerintük a tengerre való leszállás és a rakéták egyes részeinek többször történő felhasználása kiváló alkalom a technológia demonstrálására, de a nagy magasságban történő leszállóhely sokkal inkább a hagyományos repüléshez tenné hasonlóvá az űrutazást.
A benyújtott szabadalom alapján a különböző eszközöket használó legénység elektromos lift segítségével érné el a felszínről a platformot, ezzel pedig hatalmas mennyiségben spórolnánk meg az expedíciókhoz eddig szükséges üzemanyagot és pénzt. A 20 km-es torony többek között felfújható részekkel biztosítaná a kellő stabilitást, maga az épület pedig egyben szélenergiát termelne és kommunikációs feladatokat is ellátna. A 100 km-es alternatívák helyett szerintük ez a kisebb változat nagyban csökkenti a komplikációkat, az űrrepülők pedig ugyanazon platformra térnének vissza üzemanyagot és további felszerelést vételezni.
Arról még nincs szó, hogy a torony nagyjából mikorra készülhet el, ehhez nyilván időre és sok pénzre lesz szükség.