Horváth Tamás
Blood Bowl
Kiadó: CD Projekt
Fejlesztő: Cyanide Studio
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Windows XP/Vista, Pentium 4 2.4 Ghz/Athlon XP 2400+, 1 GB (XP)/2 GB (VISTA), 3 GB szabad tárhely, NVIDIA Geforce 6600/ATI Radeon X700 vagy jobb
Ajánlott: Windows XP/Vista, Core 2 Duo/Athlon 64 X2, 1 GB (XP)/2 GB (VISTA), 3 GB szabad tárhely, NVIDIA Geforce 8800/ATI Radeon HD 3850
Hasonló játékok: nincs
Kategória: táblajáték/stratégia/sport
Ha elérkezik az ősz, lehullanak az első falevelek, akkor az a játékpiacon csak egyet jelenthet: sorra jelennek meg a sportjátékok legújabb darabjai. Azonban ezek között is akad olyan, ami némi változatossággal, némileg más alapokra helyezett stílusban próbálja bemutatni a sport szépségeit. A francia Cyanide Studio a Warhammer Fantasy univerzum egyik legvéresebb táblás játékát, az amerikai focira építő Blood Bowlt dolgozta fel. Egyik legnagyobb erénye, hogy egyszer se veszi magát komolyan, mégis hihetetlen hangulattal bír.
A francia székhelyű alakulat hasonló táblás játékok készítésében korábban szerzett tapasztalatait nyugodt szívvel használhatta fel a Blood Bowl fejlesztésénél, hiszen a Cyanide a Chaos League nevű programmal korábban már bemutatta a stílus szépségeit, de az akkori jogi huzavona miatt a csapat nem tudta visszaadni a játék minden elemét. A Game Workshoppal megegyezve végül is sikerült rátenyerelni minden idők egyik legismertebb táblajátékának jogaira, így végre itt az igazi, teljes szabálykészletet tartalmazó játék.
A táblás társas adaptációja természetesen rengeteg extrával megfejelve látogatott el hozzánk. Ugyan a hazai forgalmazó által Vérfocira keresztelt név elsőre elrettentett minket az esetleges teszttől, végül az első sokkból felocsúdva egy meglepően kellemes, sajnos hibáktól azért nem mentes, de minden tekintetben kiváló kikapcsolódást nyújtó játékkal volt dolgunk.
A Warhammer Fantasy univerzum karaktereit felvonultató Blood Bowlban az amerikai foci szolgálja a játék alapjait, amit egy körökre osztott stratégiai játékelemmel fűszereztek, a játékban pedig az univerzum ismert karakterei feszülnek egymásnak a pályán. Vagyis a szerepjátékokhoz hasonló karakterlapok szabják meg az egyes játékosok képességeit, virtuális csapatunkkal pedig az élvezetes karriermódon keresztül kell megnyernünk a kupát. A mérkőzések változatosak, egy-egy összecsapás akár egy teljes napot is igénybe vehet, de ha épp meguntuk a karriermódot, akkor akár online módban is próbára tehetjük magunkat.
Fontos kiemelni, hogy a Blood Bowl erőssége az egyjátékos módban rejlik, a többi igazából csak kötelező elemként került a játékba, és ez sajnos a minőségen és a kivitelezésen is érződik. A karriermód egyik újítása, hogy a hivatalos szabályrendszer mellett egy valósidejű mód is bekerült a játékba. Ez tulajdonképpen egy az egyben felrúgja a Blood Bowl alapjait szolgáló szabályokat, és a játék egy teljesen más arcát mutatja. Vagyis a két mód játékélmény szempontjából jelentősen eltér egymástól; az első a komoly taktikai megoldásoknak kedvez, a másik inkább a gyors helyzetfelismerési képességnek. De erről kicsit később.
A meccsek során legalább tizenkettő, de maximum tizenhat játékos áll majd a rendelkezésünkre, a pályán viszont egyszerre csak egy tucatnyi lesz fent belőlük. Az univerzum rengeteg különböző frakciót vonultat fel, és mindegyiknek megvannak a maga erénye és gyengesége. Éppen ezért kezdetben érdemes úgy fajt választani, hogy előzetesen felmérjük, vajon melyik stílusa fog majd passzolni a mi játékstílusunkhoz, szemléletmódunkhoz. Természetesen mindegyik csapat esetében megvannak a posztokra az emberek, de a Chaos tagjai soha nem fognak légies mozdulatokat és komoly taktikát bevetni, hiszen nyers, puszta erejükkel végigrongyolnak a pályán. Ezzel szemben például a goblinok elegáns cseleket, passzokat, gyors, intenzív játékot mutatnak be. Vagyis mindegyik fajhoz tartozik egy megfelelő stratégia, amire rá kell érezni.
A játékosok emellett folyamatosan szintet lépnek, illetve négy alapvető tulajdonsággal is bírnak, amiket aztán a tapasztalati pontok birtokában fejleszthetünk. Pontosabban képességeinket tudjuk majd tápolni. Az erő természetesen fittségünk egyik elengedhetetlen eleme, és fontos szerep jut neki a verekedéseknél, ahol a sebzés mértékét befolyásolja erőnlétünk. Az ügyesség a kitérésekért és a labdakezelésért felelős, a páncélzat a sérülések ellen óv, míg a mozgás természetesen a mozgáskoordináció alappillére.
A képességek több összetevőből állnak össze, így az általános, erő, ügyesség és passz lehetőségek közül válogathatunk, szintlépéskor pedig egy újabb mozzanatot tanulhatunk el. Mivel a játék alapvetően az erőszakra épít, igazán mosolyogtató pillanatok szemtanúi lehetünk majd. Ellenfeleket hajíthatunk el egyik sarokból a másikba, a földön fekvő szerencsétlenekbe belerúghatunk vagy kicsit megtaposhatjuk őket, de a bírókat sem kell mindig a tenyerünkön hordozni.
A Blood Bowl mindenféleképpen kellemes választás lehet az esős őszi estéken, mert egyrészt addiktív, tartalmas, izgalmas összecsapásokat kínál, és a körítés sem igénytelen. Persze nem mindenütt tökéletes. A játék alapvetően vicces, a hangulatot pedig maximum az idegesítő tervezői bakik, az átláthatatlan és kicsit kezelhetetlen menürendszer tudja csak lerombolni, illetve a teljesen értelmetlen valósidejű mód. Igazi erőssége a játéknak a körökre osztott módban rejlik, míg az online móka is inkább amolyan "legyen benne ilyen is", mert lényegében sok újat nem tesz hozzá a játékhoz. Grafika: A Blood Bowl grafikai megvalósítása kissé idejétmúlt, mégis kijelenthető, hogy a stílus igényeit tökéletesen kielégíti. Persze aki érzékeny a játékok megvalósítására, az jobb, ha be se szerzi a játékot. A játékot meghajtó motor már elavult, nincsenek látványos kiegészítő elemek, a karakterek is vésővel lettek formálva, de a hangulat elviszi a játékot a hátán. Az egész remekül passzol a Warhammer világához, az animáció meglepően szépre sikeredett, ami a sok-sok vicces jelenet közvetítését még élvezetesebbé teszi. Nincsenek viszont több millió poligonból összetákolt karakterek és környezet. Az egész külcsín úgy két-három évvel ezelőtti benyomást kelt.
Kezelőfelület: A kameranézet is elbukik, mert teljesen láthatatlan szögekből próbálja meg a játék tolmácsolni az eseményeket. Emellett a tutorial is förtelmesen gyengére sikerült. Gyakorlatilag semmit nem tanul meg belőle az ember, így minden apró fortélyra akció közben kell rájönnünk, ami merőben megnehezíti a dolgunkat. A körökre osztott módnál is komoly figyelmet igényel a játék, nem nagyon van időnk gondolkodni, azonnal át kell látni az aktuális, éppen kialakult helyzetet.
A semmitmondó tutorial mód miatt a kezdő játékosok komoly gondban lesznek kezdetben, és akinek nincs kellő türelme, az biztosan nem fogja élvezni a játékot, mert nem fogja megtanulni kezelni sem. A fejlesztők részéről oltári nagy hiba, hogy nem kapott jobb gyakorló módot a Blood Bowl, sok potenciális vásárlótól esnek így el a fejlesztők.
Játszhatóság: A játék alapvetően körökre osztott, de van egy valósidejű akció része is. Előbbi során két félidős összecsapásokat vívunk, melyek 8-8 körig tartanak, a körök pedig addig zajlanak, míg el nem fogynak cselekvési lehetőségeink. A gyors játékmenetet kínáló valósidejű mód azonban mindenféle taktikázást és gondolkodást mellőz, a játék pedig egy teljesen más oldaláról mutatkozik be. Az addig nagyon élvezetes játékmenet egyensúlya felborul.
Ha elfelejtjük a valósidejű mód létezését, akkor egy addiktív, hangulatos, izgalmas, vérben és brutalitásban hiányt nem szenvedő, vicces betétekkel tarkított meccseket élvezhetünk végig, melyek komoly taktikai fegyelmet és odafigyelést igényelnek. A karrier módon kívül azonban a többi játékmód pocsék, semmitmondó, így sajnos ez is csak közepes.
Intelligencia, nehézség: A mesterséges intelligencia a körökre osztott módban nagyon erős, az ellenfelek agresszívak, kiválóan kezelik lépéseinket. A valós idejűben viszont minden a feje tetejére áll, ebbe a módba átkapcsolva a káosz lesz az úr, és a játék egy teljesen másik arcát mutatja. a pályán zajló események teljesen kaotikussá, átláthatatlanná válnak, és még a saját játékosaink feletti irányítást is elveszítjük. Mivel minden egyes küzdelem más és más, ami főként a karakterfejlődésnek köszönhető, végig érdekes mérkőzéseket vívhatunk.
Hangok, zene: A hangok és zenék szintén a Warhammer hangulatát idézik, igazi zúzdás betétek csendülnek fel. A karakterek beszólásai megmosolyogtatóak, a kommentár pedig a többi sportjátékhoz hasonlóan kellően profi, kiváló paródiája a valódi amerikai focis közvetítéseknek. A játék magyar felirattal érkezett hozzánk, aminek kivitelezése jóra sikeredett, egészen igényes lett, bár akad egy-két fordítás, ami inkább kínos, de csak elvétve véltünk ilyet felfedezni. Tisztes iparosmunka, semmi több.
Összefoglalás: A Blood Bowl egy szűk réteg igényeit fedi le, azt viszont meglehetősen jól teszi. A játék nem tökéletes, sok helyen igénytelen, összecsapott a kivitelezés, de ha ezek felett el tudunk menni, és át tudjuk adni magunkat az amerikai focit kifigurázó játékélménynek és a táblajátékok sajátosságaiban rejlő bájnak, akkor nagyon jól fogunk mulatni.