MTI

Forradalmat hoznak a streamelhető játékok

Egészen forradalmi technológiát dolgozott ki az OnLive nevű amerikai cég: szolgáltatásuk nem mást kínál, minthogy a filmekhez, vagy zenékhez hasonlóan "streameli" a játékokat.

Ez konkrétan azt jelenti, hogy a játékszoftverek távoli gépeken futnak és teljesen platformtól függetlenek: akár gyengébb konfigurációjú régebbi gépeken, vagy egyszerűbb laptokon is élvezhetjük majd a legmodernebb játékokat, amelyek normális esetben méregdrága hardvert: a legjobb videokártyákat és processzorokat igényelnék.


A San Franciscóban folyó játékfejlesztői konferencián (Games Developer Conference-en) bemutatott rendszer alapelve igazából rendkívül egyszerű, ami viszont igazából forradalmi, az a mögötte futó technológia. A lényeg, hogy egy előfizetéses rendszerrel van dolgunk, amelyben játékokat vásárolhatunk, ám ezeket nem kapjuk meg fizikálisan, tehát nem a boltban vesszük meg a játék dobozát és nem is az internetről töltjük le a futtatáshoz szükséges fájlokat.


A játékok valójában messze tőlünk, az OnLive cég szerverparkjának masináin futnak maximális részletességgel, az összecsomagolt kép- és hangadat pedig kábelen érkezik hozzánk - mintha csak filmet néznénk, vagy zenét hallgatnánk. Ez eddig azért nem volt lehetséges, mert a mozival és muzsikával ellentétben a játékok interaktívak, amely azt jelenti, hogy valós időben kell reagálnunk olyan játékbeli eseményekre, amelyek bemutatása óriási mennyiségű adatot igényel. Ezt a több gigabájtnyi adatot pedig eddig csakis olyan csúcshardver segítségével lehetett otthon megjeleníteni, mint az Xbox 360, vagy PlayStation 3 játékkonzolok, illetve a méregdrága alkatrészeket tartalmazó személyi számítógépek.


Az OnLive ezt a technikai hátulütőt úgy kerüli ki, hogy egy újfajta adattömörítést használva azonnal, valós időben érzékeli a játékosok reakciót még a leglátványosabb játékoknál is - adatvesztés nélkül. Magyarán, amikor például egy játékos hatalmas és gyönyörű háromdimenziós világban száguldozik egy autóval, akkor a rendszer rögtön fel tudja dolgozni a legélesebb kanyarokat is valós időben, mindezt minimális adatvesztés nélkül. Az OnLive egy prémiumszolgáltatást is kínál: egy "MicroConsole"nevű kis dobozkát is, mely az otthoni tévé képernyőjén jeleníti meg a csúcsjátékokat.


A Games Developer Conference-en az OnLive be is mutatta a rendszer képességeit: a nemrég megjelent játékok egyik legbrutálisabb, méregdrága csúcshardvert igénylő PC-s játékát, a híres Crysist egy egyszerű Mac laptopon, illetve az említett "MicroConsole"-on futtatták. "Ez az utolsó konzolgép, amelyre valaha is szükségük lesz" - mutatott rá a kis MicroConsole-ra Steve Perlman, az OnLive egyik vezető munkatársa, aki ősidők óta régi motoros az Apple-nél. A technológia kétségkívül forradalmi és komoly veszélyt jelenthet a Microsoft, a Sony és a Nintendo piaca számára egyaránt. Kérdés, hogy mi lesz ezzel kapcsolatban a három multi következő lépése.

Képek a szolgáltatásról és a konzolról

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tekken5 #62
    Mindent akarok! Ide a világot! :D
  • dez #61
    +
    szűklátókörű,
    tudnád,
    vele,

    (Aztán, inkább: "..buták. Ha nem..")
  • Blackrav3n #60
    Hmm na jó elhiszem:) Hálózattal akkor se hinném hogy hosszabb ideig komolyabb probléma lenne, pl. youtube is képes akár 100-200 Kb/s-sel tölteni, legalábbis nekem eddig ez a max, annál egy 2x-3x gyorsabb hálózat elvileg bírja a hd-t jópár felhasználóval. Igaz itt folyamatosan kell mindenkinek a sávszél, ott meg kb fél perc alatt lent van az 5 perces videó. Akkor 10-15x erősebb hálózat. Az meg elég sok valóban, de ismét csak azt tudom mondani, hogy nyilván ezt ők is ki tudták számolni, és ha irreális lenne akkor nem fejlődne még most is.
  • Gerygrey #59
    Amúgy meg a konzolok nem is olyan buták ha nem lenél anyira szük láto körü akor tudnád hogy ugyan azt el lehet végezni vele mint egy pécével.Ha nagyon akarja az ember

    buták,
    lennél
    annyira
    szűklátókörű (lol, egy szóban ÖT!!! helyesírási hiba)
    akkor
    ugyanazt
    végezni,
    . Ha

    (én is utálom a fórumokon helyesíráson kattogókat, de ami sok az sok. A te kezedbe cumisüveg való, nem billentyűzet)

    Ja, egyébként én nagyon akarnám hogy After Effects fusson konzolon. Megcsinálod nekem? :)
  • MrImy #58
    "vagy egyszerűbb laptokon is élvezhetjük"
    Ez a tokhal egyszerűbb változatát, a 2D-s tokhalat jelenti?
  • cateran #57
    a hivatalos fórumon utánanézhetsz:) 200 topic foglalkozik azzal,hogy high end pcken,high end kártyákkal rosszabb fpst produkál,mint gyengébb gépeken,ugyanolyan beállitásokkal
    Nem lesz túlterhelt a server? Mégis mekkora sávszél kell,hogy kiszolgálj mondjuk akár csak 1000 játékost egyidőben,ha 5Mbps kell a hd streaminghez?
    Hiszen itt nem arról van szó,hogy a kliens nálad fut...gondolj csak bele..még az mmorpg-k is belaggolnak,pedig ott az adatátvitel a töredéke ennek...
  • Blackrav3n #56
    Tisztázzuk. Kb. van meg hozzá a net, nyilván még fejleszteni kell. Nekem vidéken, egy nagyobb faluban 10 megás van 7kért. De az ilyen kis falukkal egyébként sem foglalkoznak. Pesten ezért a pénzért néhol már 15 megás is elérhető. A gyakorlatban ezek a sebességek csúcsidőben valóban leeshetnek, de 2-3 év alatt fejlődik annyit a rendszer, hogy stabilan meglegyen a szükséges sávszél. Ha Angliában vidéken még évekig 8 mega a max, akkor ebből az egészből tényleg nem lesz semmi. 2 éve boldog volt aki 2-300 kb/s-el töltött, ők most már szidnak fűt fát ha 600 alatt megy a torrent. A célpont szerver nem túlterhelt, annyi eszük talán van azoknak, akik dollármiliókat ölnek bele, hogy a rendszer alapfeltételét megteremtik. Rendszeresen játszok neten fpst, 50-60as pingig bőven játszható még. Bár úgy, hogy a játék másik gépen futott, és az egész kép laggolt ennyire, azt még nem próbáltam, de gondolom közülünk még senki se, erről kár vitatkozni. A tescos gépek köszönik szépen jól viszik a hd-t. Bár nem néztem utánna, de nem tudom elképzelni, hogy manapság 80-90ezerből ne tudjanak összerakni egy olyan gépet a tescoban is, amin ne menne a hd rendesen. Ma egy 150 ezres laptop erre simán képes, 1.8as core2duo 2 giga rammal bőven elég erre. 2-3 év múlva meg pláne. A nyers számítási kapacitás pedig elég a mai játékokhoz, ha egy 4870x2 nem viszi, akkor vagy raknak alá kettőt belőle, vagy nem ér annyit az egész. Arra a wowos példára azért kíváncsi lennék... Ha a 2 gép más paramétereiben teljesen megegyezik, nem hiszem el hogy annyira félreoptimalizálták, hogy lassabb legyen, bár nem kizárt. De ugye ha a hardver egységesül, akkor külön művészet lesz egy olyan programot írni, ami nem hozza az elvárt teljesítményt.
  • jozing #55
    mondjuk itt MO-n UPC 10 megabites silver csomag 10k környékén van. közalakalmazotti kedvezménnyel 7k ha jól tudom.

    cateran: azért a TV-n a kis felbontás jobban kiütközik mint monitoron. pl. itt monitoron megnéztem a filmet, nagyon szarnak hatott. TV-n pedig semmi baj nem volt vele. szóval a felbontást TV-knél és monitoroknál máshogy kell értelmezni. pl tv-nél távolabbról is nézed.

    zenty: a steam amerikába olcsó, de amióta $=€ az átváltás náluk, plusz most ez euró fentvan a szarban, azóta nem olyan jó buli... nyáron orange box + CS 140-es dolcsival jó vétel volt. ma ugyanez 300-as euróval minden, csak nem jó...
  • cateran #54
    Hehh..azért tisztázzuk már,a net sebesség nem azt jelenti hogy olyan gyors a neted,,hanem,hogy az ELMÉLETI maximuma ennyi...hiába van nekem 8 Mbit,ha csúcsidőben még a felet se éri el,illetve hiába ennyi,ha a célpont serverei túlterheltek és 1 csiga tempójával jön be az oldal...hiába ennyi,ha az adat elakad valahol és csak 500-as latencyvel ér ide...és a többi...ha valaki tényleg azt hiszi,hogy neten latency nélkül lehet játszani,az nyilván sosem próbálta
    10 Mbps mindenhol elérhető áron? hát gratta..itt angliában,ahol élek a 8 a maximum és bizony ennyi is marad még évekig...no,persze magyvárosokban nem..de akkor az már nem mindenhol...másrészt azt az sd, hd adatfolyamot meg is kell ám jeleniteni valahogy...az ócsóér tecsó gépek,hogy viszik a hd-t?
    Másrészt a játékok max settings futtatásához nem elégséges a nyers számitási kapacitás...mondok 1 példát: a wow rosszabbul fut 4870x2-n max settingsen,mint 1 3870-en..miért? Mert szarul van megirva..
  • Blackrav3n #53
    Hát majdnem igaz, csak azt valahogy kifelejtetted, hogy elméletben ha 2 havonta veszel egy játékot akkor kb. kijön a havi 4000 Ft-os költség. Lehet, hogy az onliveon a havidíjon felül jön pluszköltségnek a játék, de mivel a kiadás annyit jelent majd, hogy letölthetővé teszik, ebből következik, hogy a mai értelemben vett kiadók megszűnnek, onlivehoz hasonló rendszerré alakulnak átt. A kiadés költségei kb. a reklámozásra csökkenek, se papírdoboz, se dvd, se szállítás, a boltban sem raknak rá még x% hasznot, neked nem kell érte a boltba menned, stb., tehát a játékok ára lecsökkenhet. Bár ez elég szomorú, hogy a pénzért semmi kézzelfoghatót nem kapunk, amit pl. a polcra ki lehet tenni. Legalább egy képeslapot küldenének, a dvd ugyis tönkremegy:D. Összességében tehát a játékok ára csökkenhetne, de a kiadók/fejlesztők valószínűleg a nagyobb hasznot fogják választani, ezért mi, a fogyasztók rosszul járnak. A netkapcsolat nem lehet akadály, ha azt mondják hogy 5mbps már HD, akkor gyakorlatban legyen ez 10mbps, ami néhány éven belül mindenhol elérhető áron lesz. Egyedül a serverpark érdekes számomra, bár gondolom az ati azt az 1000 kártyát nem teljesen kiskeráron adta, és ha több hardvergyártóval is szerződnek, töredékéért össze tudnak állítani egy olyan gépet, mint egy átlagfelhasználó: se monitor, se egér, billentyűzet, se gépház, usb, hdd, optikai meghajtó, stb. amiből kijön, hogy nem is olyan vészes. Ha meg hosszabb távon működőképes lesz, kialakulhat egységes hardver is, bár nem olvastam utána, lehet alapból így indulnak. A hardvergyártóknak is érdekük ez a rendszer, hiszen a jelenlegi mindenházba 4 pc szisztéma az onlineval átalakul a mindenházba valami lényegtelen ócskát, a hangsúly a szerverparkon lesz, ami ha egységes hardverből fog állni, akkor csak egy gyártóra van szükség, ezért versenyhelyzet alakul ki a fennmaradásért, vagy az amd marad, vagy az nvidia egyesül az intellel és az.

    Az ötlet tehát mindenképp életképesnek tartom, leginkább azért, mert ők ezt így kitalálták, a felhasználónak nincs sok beleszólása, ha másképp nem adnak majd ki játékot, használni fogják ahol elérhető. Anyagilag egy darabig a felhasználó biztosan rosszabbul jár, de talán majd csökkenhetnek az árak. Ha pedig a hardvert nézzük, a felhasználó kimondottan jól jár, a konzolok pedig hirtelen megszűnhetnek, egyszerűen ha ugyan azok a játékok mennek ugyanannyiért egy olcsóbb pc-n, ami jóval több mindenre jó, akkor nem hiszem hogy lenne olyan őrült ember, aki hajlandó lenne konzolt venni. Akár a pc is átalakulhat fix hardverré. A warez pedig valószínűleg megszűnik, hiába lopnák el a végleges változatot, az átlagember képtelen lesz otthon futtatni, egyrészt a programban nem szerepel az, hogy helyben, egérről, billentyűzetről menjen, és még a monitoron is mutasson valamit. Ez még a kisebb probléma, ezt kb. gond nélkül meg lehetne oldani valami emulátorral, de ha az otthoni gépben közel sincs olyan hardver, ami képes lenne futtatni, akkor esélytelen. És ha az onlive elterjed, a kisembernek nem gyártanak majd nagy hardvert. Munkára se, azok is megoldhatóak lesznek hasonló módon. Bár így meg tudni fogják, hogy ki mikor hol mit csinált/dolgozott. De ezt megoldják annyival hogy ők bizony nemis nézik meg, egyáltalán hogy mer a kisember ilyet feltételezni róluk. Aztán majd véletlen lesz rá valami apró betűs szerződés, hogy csakis a felhasználói élmény miatt csak belelesnek ebbe-abba. Bár ez nemis szükséges, ők megtehetik, hogy megnézzék amire szükségük van, a felhasználó ebbe csak ne szóljon bele. Bár ezzel messzire nem mennek, amit tudni akartak azt eddig is tudtak.

    A módszer tehát egyáltalán nem kivitelezhetetlen, az akadályokat megszüntetik. A net már manapság is kb. megvan hozzá. Mivel a szoftverpiacnak egy onlive féle rendszer csak pozitív tulajdonságokkal rendelkezik (havidíj, egységes hardver, nincs warez, lefigyelhetőség) a mai rendszerrel szemben, kétségtelen, hogy ha az onlive el is bukik, pár év múlva jön egy másik, és végül valamelyik megmarad. Tehát a szoftverpiac gyökeresen át fog alakulni. Ezt követi a hardver piac is, a kettő egymástól függ. A hardver piac nem tud mit tenni, a szofverpiac ezzel több bevételre tenne szert mint valaha, innentől nincs miről beszélni. Kis szerencsével még a kisebb szoftvergyártók is jól járhatnak, mert az új, onlivehoz hasonló "kiadók" kevésbé nyúlhatják le, már csak azért is, mert ha kedvezőbb feltételeket adnak nekik, támogatni és gyorsítani fogják az új rendszer elterjedését. Így a kis cég pénzhez juthat, több, értékesebb játék jelenhet meg, amit mi, a felhasználók, ha jókat hallottunk róla megveszünk, ahelyett, hogy rámondanánk, hogy ismeretlen név, nem kockáztatom rá a 3000 Ft-ot, hanem letöltöm. Így ha a játék jó, a gyártónak ismét lesz pénze, megéri neki fejleszteni. Tehát van esély a minőségibb játékok terjedésére.

    A lényeg hogy nem lesz számottevően drágább mint eddig volt egy konzol, pláne egy pc, amit min. 2-3 évente újítani kellet. A havidíjat ellensúlyozza az olcsó hardvert nagyjából. A minőség hiába jobb, a felhasználót a gazdasági helyzet miatt perpill nem érdekli, az a kis pluszköltség miatt nem váltana, de ez meg a szoftverpiacot nem érdekli, tehát megint csak mi, az átlagemberek szívunk, de ez ellen nincs mit tenni. Örüljünk a szépgrafikának, nagyobb választéknak, mivel drágább játszunk ésszerűbb mennyiséget a ma sok helyen megszokott helyett, oszt jónapot :).