Dojcsák Dániel

Civilization IV



Kiadó: 2k Games
Fejlesztő: Firaxis
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium IV 1,2 GHz, 256(Win2k)/512(XP) MB RAM, 1,7 Gbyte szabad hely, DirectX 9-et támogató 64 Mbyteos videokártya
Ajánlott: 2 GHz-es Intel Pentium IV vagy AMD Athlon XP 2200+, 1024 MB RAM, 128 Mbyteos videókártya
Hasonló játékok: Civilization I-III, Alpha Centauri
Kategória: stratégia

Csak még egy kör... Csak még egy kör... Ezek a mondatok már 15 évvel ezelőtt is ugyanígy elhangzottak, amikor az első Civilization folyatta ki a szemünket hosszú éjszakák alatt. A negyedik részben természetesen ugyanúgy a semmiből indulunk és hasonló végcélokat kell elérnünk, mint korábban. A lényeg változatlan, történelmi korokon át hódítsuk meg a világot és próbáljunk néha aludni és élni is közben egy keveset. Nem véletlen a játék TV reklámjában szereplő terápiás csoport. Vigyázat, veszélyes!

Telepítés után sebesen dobogott a szívem és vártam már a menüt, a hangulatot, tudtam, hogy ennek a résznek ütnie kell. Már a menü zene is magával visz egy cseppet, de mikor a bolygó generáláskor felhangzott a régi jó Civ I intró dallama, akkor már teljesen oda voltam érte. Pedig a lényeg utána jön, bár ne szaladjunk ennyire előre. Gondolkodtam, hogy mit írjak bele a cikkbe, az új népeket, az új grafikai megoldásokat, egységeket, épületeket, csodákat vagy éppen az új gazdasági hatásokat? Nyilván nincs annyi hely még egy digitális újságban sem, hogy ezek mind beleférjenek részletesen, hiszen komplexitását tekintve nem rugaszkodott el ugyan a játék az előző részhez képest, viszont számos új funkcióval bővülve és a régiek csiszolásával most tökéleteset alkotott Sid bátyánk.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

A játék igazából már a világ teremtésekor elkezdődik. Jól megszokott módon kiválaszthatjuk a bolygónk méretét, klímáját, a tengerszintet, illetve tudjuk szabályozni a kontinensek és óceánok arányát és felosztását is. Ennek ellenére biztos, hogy a legtöbb ember kedvence a Föld térkép lesz, amihez viszont nem árt beszereznünk még egy kis RAM-ot, ugyanis ezek óriási térképek lesznek. A civilizáció kiválasztása sem lett nehezebb feladat a korábbi részekhez képest. Minden népnek van két tulajdonsága, ami meghatározó lehet az egész játékra nézve. Ilyenek a kreatív, agresszív, spirituális, iparosodott...stb.

Ezen kívül minden népnek van egy saját speciális egysége, ami valamikor megjelenik majd. A görögök nyilván az ókorban hódítanak majd a falanx egységgel, a franciák pedig muskétásokat képezhetnek, ha megvan a puskapor. A döntést meg lehet hozni népekkel kapcsolatos érzelmeink alapján is, de ha valaki praktikusabban gondolkodik, akkor a kívánt játékstílusnak megfelelő népre érdemes voksolni, ami nálam a francia, vagy az indiai. Nagy újítás, hogy adott népen belül bizonyos esetekben két vezető közül is választhatunk, bár ez inkább csak variáció egy témára. Az indítás gomb megnyomása után pontosan az történik, mint korábban. Kapunk egy telepest, illetve egy felfedezésre alkalmas harcost, aztán nosza, kezdődhet a történelem!

Az első feltűnő dolog az előző részhez képest, hogy hiába lett szebb a grafika - ahogy a trailer mondja, "stunning graphics" -, mégis sok rész, főként a konzol ablakok némileg sivárabb hatást keltenek. Érdemes megnézni 2001-es cikkünk képeit összehasonlításképp. A városalapítás után nekikezdhetünk az igazi építkezésnek. Itt két dologgal fogunk szembesülni. Az első, hogy elveszítettük a város látkép opciót, ami szerintem egy nagyon szomorú dolog, a leghangulatosabb rész ez volt már a '90-ben is. A másik dolog viszont nyilván ezzel összefüggésben, hogy a térképen a város nem csupán egy fix ikonszerű dolog, hanem körről-körre változik, ahogyan fejlesztjük, illetve az állapotoknak, kornak és kultúrának (népnek) megfelelően. Alapesetben a kockán belül jelennek meg az épületek is, de terjeszkedve egy kicsit a város közvetlen környezetébe tartozó kockákat is felhasználjuk.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

A következő sokk akkor ért, mikor rájöttem, nincs többé palota-építgetés sem, ami a másik nagy kedvencem volt, ráadásul semmi sincs igazából helyette. Pedig minden ízlésficamát vagy művésziességét kiélni vágyó stratéga ebben lelte nagy örömét eddig. Jó is volt mondjuk egy dzsámiszerű alapra ráhúzni egy kifejezetten nyugat-európai tornyot/kupolát. Sebaj, ezt is feldolgoztam valahogy és ettől még nem lett kevésbé addiktív, csak éppen csalódás volt kicsit. A játék rendszerében természetesen nem ezek a legkomolyabb változások. Ahogyan a kultúra, mint fogalom bevezetésre került az előző részben, úgy emelték most magasabb szintre az államigazgatás szisztémáit. Többé nem kell megelégednünk azzal, hogy államformát váltunk, ami már eleve módosult, hiszen a despotizmuson kívül az örökölt jogok (kb. monarchia), a képviseleti rendszer, a rendőr állam és az általános választójog áll rendelkezésünkre. Ezentúl szabályozhatjuk a jogi rendszereinket (barbarizmus, vazallus, bürokrácia, nemzeti, véleményszabadság), a munkajogi rendszereinket (törzsi, rabszolgaság, jobbágyság, kaszt rendszer és emancipáció), a gazdaságot (decentralizáció, kereskedelmi, szabad piac, államosító és a környezetvédelemre építő).

Az utolsó kategória pedig a vallás, ami lehet pogányság, szervezett egyház, istenkirályság (a játék is az egyébként :) ), pacifizmus és vallásszabadság. Persze a vallásokkal itt még nem végeztünk, mivel igen komoly szerepet kapott a politikában és a gazdaságban. A játék elején attól függően, hogy milyen dolgokat fedezünk fel, különböző vallások jelenhetnek meg. Az elsők között természetesen a zsidó, az iszlám és a buddhizmus áll, később pedig jöhet a konfucionizmus, a tao és a kereszténység is. Érdekes módon a játékban számomra úgy tűnt, hogy nem éri meg, illetve nem is olyan könnyű keresztény világot létrehozni. Ebből is látszik, hogy (Sid szerint) Európa erőszakkal húzta rá a kultúráját a világra, de ez nem is ide tartozik igazán.

Számomra a játékban a buddhizmus és a konfucionizmus volt a két nyerő vallás. Természetesen nem baj, ha országunkban több vallás is megveti a lábát, sőt minden városba igyekezzünk eljuttatni minél többet. Ezt megtehetjük úgy, ha templomokat építünk egy olyan városban, ahol már él a vallás és onnan misszionáriusokat küldünk szerte széjjel. Minden vallásnak létrejön egy szent városa valahol, ahol különböző csodákat is felépíthetünk, ezután szerte a világból vándorolhatnak majd ide a jónépek. Vicces volt, hogy az egyik városom valamilyen szerencsés okból kifolyólag szent városa lett a zsidó és a buddhista vallásnak is. Ez ilyen Jeruzsálem hangulat lehetett, bár nekem sikerült megoldani 2000 év háború nélkül. A vallások és a templomok a kulturális többlet mellett bónuszt adhatnak az emberek boldogságához és akár az építkezések gyorsaságához vagy egyéb statokhoz.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Minden városunkban szembesülni fogunk azzal, hogy minél nagyobb, annál többen paráznak azon, hogy zsúfolt és annál kevésbé egészségesek a körülmények. Ehhez érdemes lesz mindenféle épületet felhúzni, ami ezt ellensúlyozza. Segítségünkre lehetnek az előző részből ismert speciális nyersanyagok is ebben. Ezek közül a luxuscikkek (tömjén, arany, ezüst...stb) boldogságot adnak meg aranyat, a specifikus termények (kukorica, rizs, gabona...stb) egészségesebbé teszik a várost, míg a többi nyersanyagra (ló, vas, szén, urán...stb)szükségünk lehet egységekhez vagy fejlesztésekhez. A Civ III-ban megszokhattuk, hogy ezek a nyersanyagok viszonylag ritkásan vannak szétszórva a világba és elég idegesítő is, hogy hiába építek már bombázókat, még nincs szén, ebből kifolyólag pedig nem tudok vasutat sem építeni, csak ha lelek egyet - urán, olaj persze volt rakásra.

A kultúra nem változott sokat, bár nem tudom miért, nem sikerült átcsábítani városokat, mint az előző részben. Az egyik játékban a fővárosom, ami ráadásul közel is volt a határhoz már 30.000 felett járt kultúrapontokban, a határmenti szomszédos városban már a lakosok 40%-a vallotta magát indiánnak, a többiek nyilván franciák lehettek és mégsem. Viszont cserébe ugrott már nekem egy másik játékban a szomszéd, mert nem jött be neki, hogy ennyire fényes a civilizációm és elnyomom őt, meg amúgy sem adtam neki oda az összes technológiát amit ismertem. Az ilyen szituk elkerülése végett továbbra is érdemes jó kapcsolatot tartani a szomszédokkal. Ami segít: megnyitott határok, kereskedelem egymás közt, ajándékok és az ha nem bizniszelünk az ellenségével, illetve azonos a vallásunk.

Persze ezek értékek és ha valahogy pozitív egyenleget tudunk csinálni, akkor semmi baj nem lesz. Eltűnt viszont a sneak attack lehetősége, hadat kell üzenni először és csak utána kezdődhet a harc. Ugyanis csak akkor léphetünk be ellenséges területre, ha nyitott határegyezményünk van, akkor viszont a másik városában is állomásozhatunk. Mondjuk tűnt el így 3 lopakodó bombázóm, bár lehet megtámadták azt a várost, ahol pihentek. Ha viszont tűzszünetet kötünk 10 körre, akkor ha megfeszülünk sem tudjuk megszegni, ami nagyon nem tetszik, mert nem lehet az ember olyan aljas, mint amilyenek a nagyok voltak régen.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Érdekes apróság még, hogy amíg munkást vagy telepest képezünk, addig nem növekszik a város. Ez a játék elején lehet zavaró, mert nyilván erre a kettőre lenne leghamarabb szükségünk, de egyes lakosságú városból, amíg ezek kijönnek, addig eltelik 2000 év. Szóval a régi taktikákat sutba kell kicsit dobni. Inkább menjen fel 4-5 szintig a város és addig csináljunk valami mást, aztán utána nem 25 kör lesz egy telepes, hanem 5. És itt abbahagynám az ismertetést, ugyanis valóban ezerféle kis változás jött be, ezerféle új taktika lehet, de egyrészt aki függő, az szép lassan úgyis rájön, kifórumozza és ez így a jó, másrészt tényleg túl komplex. Grafika: Ugyan tényleg szép, minden lekerekített, minden olyan baba, de mégis vesztett a kreativitásából. Valamiért az az érzésem, hogy túl funkcionálisnak szerették volna. Feláldozták a szépséget a könnyen érthetőség oltárán. Nagyon szépek és hangulatosak ugyan a csodák animációi, nincs külön város/játék/világ térkép, hanem zoomolni lehet, bár ennek annyira nem örülök a hiányzó városnézet miatt. Az animációk is meggyőzőek, de a kezelőfelület kialakítása tényleg nem nyert hangszórót. Lehet, hogy meg kell csak szokni, de az biztos, hogy nem rossz a grafikai megoldás és nem is ez a lényeg. A Civ I-et megnézzük, és elgondolkodom rajta, hogy miért játszottam vele 8 hónapot, akkor biztos nem emiatt.

Kezelőfelület: Erre vajon miért adok megint csak négy csillagot? Őszintén azért, mert ugyan sok órát eltöltöttem a játékkal, de sosem tudtam kiegyezni magammal az egér és a billentyűzet helyes használatával kapcsolatban. Úgy lenne kényelmes, ha mindent lehetne csinálni okosan osztottan vagy csak az egyikkel, de valamiért állandóan oda kellett kapni a billentyűzethez és itt nem az új város elnevezésére gondolok, vagy ha billentyűkkel mesterkedtem, akkor hamar igény lett az egérre is. Vegyesen meg nem volt jó valamiért... kényelmetlen kicsit. Persze meg lehet tanulni az összes billentyűzetkombinációt, csak az valahogy nem adja. Ezt bőven elég a QuarkXpress és a PhotoShop esetében tudni. Ezen túl viszont teljesen rendben van a felület. Egyszerű, ahogy a grafikánál írtam, főleg a funkcionalitásra helyezték a hangsúlyt. Igaz sokszor nem teljesen az történik, amit mi akarunk, vagy nem tudjuk, hogy éppen mi történik, de ezen van időnk gondolkodni.

Játékmenet: Azt hiszem elmondhatom, továbbra is a valaha létezett leglebilincselőbb játék. Mert mi lehet annál izgalmasabb, mint az egész emberiség története. Ebben benne van minden egyéb (nem sci-fi) játék. Nem lehet felülmúlni azt, hogy az ABC-től eljutunk az Internetig. Ahogy egy csapat kis telepesből valahogy 350 millió ember lesz. Ez egyszerűen a tökéletes játék. One more turn... one more turn. Biztosan elfogultnak tűnök. Az is vagyok, de nem fizettek nekem Sidék, hanem 15 éve elvarázsoltak azzal ami kijött a kezük alól.

Zene, hang: Hihetetlen jó a menü zene. Bár ez viszonylag keveset számít, de valamiért mindig percekig hallgatom, sőt egyik este aludtam el erre. Mindenki megtalálja az összes zenét és effektet egyébként az /assets/sounds alkönyvtáron belül. A játék zenék koronként változnak és mindegyik zene igazi korhű nagy klasszikusok műveiből van válogatva. Ritka az a játék, ami Beethoven, Brahms, Dvorak, Rimsky Korsakov, Bach művekkel operál. Zseniális egyébként. A hangeffektek pedig pont annyira jók, amennyire ambient és egyéb szinten annak kell lennie. Itt ez csak díszítés, viszont jól sikerült.

Intelligencia, nehézség: A Civ III-ban volt először zúzda AI - itt is az van. Ajánlom mindenkinek, hogy először menjen végig Warlord fokozatban, bármilyen veterán is legyen, mert újra kell tanulni a játékot. Utána lehet komolyabbra venni a figurát, de nem kell meglepődni, ha hipp-hopp elpáhol minket valaki. Jártam úgy, hogy jóban voltam mindenkivel, viszont én voltam a legfejlettebb. Ennek az ára, hogy kb 1 íjász per város seregem volt. Ezt észrevette a szomszéd és jól lezúzott. Viszont ha felvértezzük magunkat komolyabb sereggel, akkor a haverkodás is jobban megy. Deity módban ha valaki megnyeri Earth pályán, akkor küldje a screenshootokat és meghívom egy esti sörözésre (amennyiben elmúlt 18) és kirakom a fotóját valahol a szobában.

Összegzés: Ez a játék maga az összegzés. Az élet, a világmindenség, meg minden. Túlzott a rajongásom és elismerem, hogy tele van olyan dolgokkal, amire húzhatja a száját sok fanatik. A Heroes sorozatnál is sokan szidalmazták a negyedik részt, itt is fogják biztosan, de tény hogy fejlődni kell és változtatni dolgokat, mert különben nincs értelme új részt kiadni - főleg ebből a játékból. Órákat játszottam, mire elkezdtem azon gondolkodni, hogy mi is hiányzik, mi is lett más. Sőt azt mondom, hogy néhány dolgot leszámítva nekem nagyon olyan érzésem volt, mint amikor az első résszel játszottam volna, bár annyira nem emlékszem már, mert régen volt. Nah még egy kör...

Kapcsolódó letöltések:
  • A játék demója
  • Videó #1
  • Videó #2

    Ide kattintva a játékot megvásárolhatod webáruházunkban!
    Klikk ide! Klikk ide!
    Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
    Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
    Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
    Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
    Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
    Klikk ide! Klikk ide!
  • Hozzászólások

    A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
    Bejelentkezéshez klikk ide
    (Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
    • zsombor1969 #98
      Lehet itt szervert hirdetni?
    • KON #97
      Sziasztok, most kezdtem el a civ-4 el játszani, szeretnék némi segítséget kérni, mert vannak problémák. Egyrészt, nem értem, hogy mitől függ, hogy növekszik e egy város, másrészt, nem angyon jöttem rá, hogy hogyan tudok elfoglalni egy ellenséges várost. Ugyanis, tankokkal, gyalogosokkal, tüzérséggel, légierővel felfegyverezve mentem az ellenséges városnak és ilyen hosszú íjászokkal, meg polgárháborús gyalogsággal, lőtték ki a tankjaimat a bombázás meg nem ért semmit... Szóval azért most , hogy is van ez ????
    • Apa27 #96
      Itt a linkje, de elküldtem priviben is!
      Civ IV Hun
    • azarab #95
      Sziasztok. Nekem a Civilization IV 1.7.4.0-as verzió van meg, de nem találok hozzá magyarítást. tudnátok segíteni?
    • Apa27 #94
      Valaki tudna segíteni, hogy a magyar kézikönyvet, vagy valami útmutatót küldene a játékról?
      Nagyon szépen köszönöm előre is a segítséget!
    • Apa27 #93
      Sziasztok! Valaki meg tudná nekem mondani, hogy mit jelent a játékban az a kis lila hangjegy forma?
      Például ha építesz egy csodát, akkor adja ezt a lila kis hangjegyet, de mi az pontosan?
      Illetve hogyan nő "magától" a városom körül a területjelző színecske? Kicsit hülyén fogalmaztam meg, szóval hogyan terjeszkedik magától a területem?
      Mert azt tudom, hogy ha új várost építek, akkor nő a területem, de "magától" hogy nő?
      És még egy kérdés? Miért fontos a saját vallásom térítése/hírdetése?

      Nagyon szépen köszi a válaszokat!
    • uwu311 #92
      bazki nem néztem a dátumot... najóvan pá
    • uwu311 #91
      Ott van a civilopedia, ababn minden le van írva a-tól z-ig, kategóriába rendezve a népek, a tech-ek, az egységek, az improvementek, stb.
      Az nyilván nem lesz leírva hogy kell játszani, azt neked kell kitalálni, a az játék lényege, ezerféleképp lehet csinálni.
      Játékon belül is elérhető a menüből, tahát közbe is nézegetheted, és játék előtt is át tudod tanulmányozni mielőtt kiválasztanád hogy mit akarsz játszani.
    • JACKAL89 #90
      Sziasztok!

      Tök kezdő vagyok a Civilization 4 terén, - amit kicsit szégyellek is - és igazából nem akadtam el, csak lenne most perpillanat 1 kérdésem.

      Az addig oké, hogy i.e. 4000-nél kezdődik a játék, - ami eddig fantasztikus - de miért van az, hogy vagy 20 körbe kerül egy munkás csoport "kiképzése"?

      A játékot leghosszabbra állítottam, direkt hogy minél tovább élvezem a játékot.

      Ha jól emlékszem, akkor 15 évet ugrunk egy körnél. - lehet kevesebbetm, nézzétek el, ha tévedek -

      Szóval a kérdésem az lenne, nincs arra valami megoldás, hogy pl. egy munkás képzése nem hosszú-hosszú körökig tartson?

      Azt aláírom hogy az írás, az abc, az íjászat, vagy a vallás kfejlesztése nagyon hosszú időt vesz igénybe, azt nem is tartom rossznak.

      De ez picit idegesítő.

      Pl. Total War sorozatnál ez jól megvan oldva: 1 szakasz kiképzése 1 kör. De pl. egy nagyobb épületé 3-4. Az úgy nagyon realisztikus.

      Bocsánat ha kicsit hosszú lett az írásom. Remélem tudtok segíteni ezzel kapcsolatba.

      Üdv,

      Total6
    • Apa27 #89
      Sziasztok! Valaki tudna abban segíteni, hogy amit a Steam-on vettem Civ 4 -et hogyan kellene Magyarítani?
      Ugyanis nem vagyok valami számtech zseni és elkellne a segítség :)
      Előre is köszi...