awender

DOOM 3



Kiadó: Activision
Fejlesztő: id Software
Honlap

Hasonló játékok: DOOM sorozat
Kategória: FPS

A műfajteremtő DOOM harmadik része valószínűleg az egyik legnagyobb várakozással várt játék a történelemben. Minden bizonnyal nemcsak a játékosokra lesz nagy hatással, hanem az IT iparra is, hiszen milliók fogják a gépüket fejleszteni, hogy a játék megfelelő sebességgel és felbontásban fusson.

Az elmúlt négy év során rendkívül kis mennyiségű információt szivárogtatott ki az Id Software. Az egyetlen biztos pont John Carmack volt, amit biztosan tudtunk tőle az az, hogy a Doom 3 talán újabb korszakot nyit meg. Egy pályatervező amatőr, Tim Willits szintén stabil pontnak számított. Tim az eredeti Doom játékhoz kezdett el pályákat fejleszteni, melyeket közzétett az interneten. A fiatal és tehetséges amatőrre Carmack is felfigyelt, majd kinevezte a Doom 3 pályatervező csapatának vezetőjévé. Érdekes a kontraszt egyébként, hiszen a Doom első részének kibocsátásakor 1993-ban a minél nagyobb publicitásra helyezték a hangsúlyt. Ráadásul az első rész még shareware-ként látott napvilágot. Hiába, változnak az idők.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A játék megjelenése azonban nagyban hasonlít elődjéhez, hiszen az Interneten bárki letölthette a játékgyártó cégtől kiszivárgott verziót. Ez az Európában és főleg Magyarországon élő játékosoknak rendkívül kedvező fejlemény volt, hiszen a törvényes utat betartva a játékkal csak hetekkel később lehetett volna játszani. Abban azonban egészen biztos vagyok, hogy a játék bár így nagyobb tömegekhez jutott el, a cég vesztesége azonban minimális lesz, hiszen akik a játékot megszeretik, egészen biztosan szeretnék a polcukon is látni.

Installálás

A Doom 3 három CD-n érkezett, de nem ezért a jelölik hármassal a játékot. Természetesen a játékot csak tizenhét éven felülieknek szánják, de ez Magyarországon senkit nem fog meggátolni abban, hogy nyolcéveseknek eladják. A lemezek behelyezése közben a játékost már a játékból vett képek riogatják. Nagy mellénnyel álltam hozzá a telepítésnek, bár bizonyos fokú baljós előérzetem azért akadt. A grafikus motorral kapcsolatos napvilágot látott híresztelések olyan fokú fény és textúraeffekteket ígértek, hogy a minimális gépigény - melyet a dokumentáció tartalmaz - több mint gyanús volt.

Tehát lássuk a medvét:
  • Windows 2000 vagy XP
  • Pentium 4 1.5 GHz vagy Athlon XP 1500+
  • 384MB RAM
  • 8x-os CD-ROM a legújabb meghajtókkal
  • 2.2 GB tömörítetlen merevlemez-terület és további 400 MB Windows swap
  • 100%-osan DirectX 9.0b kompatibilis 16 bites hangkártya legújabb meghajtókkal
  • 100%-osan Windows2000/XP kompatibilis egér, billentyűzet legújabb meghajtókkal
  • DirectX 9.0b (telepítőlemezen rajta van)
  • 3D-s hardveres gyorsító kártya - 100%-osan kompatibilis a DirectX 9.0b-vel és legalább 64MB RAM

    Az alábbi kártyákat támogatja: ATI Radeon 8500, ATI Radeon 9000, ATI Radeon 9200, ATI Radeon 9500, ATI Radeon 9600, ATI Radeon 9700, ATI Radeon 9800, minden Nvidia GeForce 3/Ti, minden Nvidia GeForce 4MX, minden Nvidia GeForce 4/Ti, minden Nvidia GeForce FX, Nvidia GeForce 6800. Az ajánlott konfiguráció legalább 2 Ghz Pentium 4 vagy AMD Athlon 2500+, 512 MB memória és Radeon 9700 vagy nVidia Geforce4 ti4600 vagy jobb. Az ideális gép 3 Ghz-es Pentium 4-es vagy AMD Athlon 64 3000+, 1 GB memória, nVidia 6800 vagy ATI X800XT. Az elmondottakból látszik, hogy valószínűleg sokaknál kezd körvonalazódni a karácsonyi bevásárlás vagy a sulinetes beszerzés.

    Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

    Küldetésünk tengerészgyalogosként kezdjük, hiszen mindenki tudja, hogy a legkeményebb fickók a világon az amerikai tengerészgyalogosok. Röviddel szolgálatra jelentkezésünk után egy szinte mindent elborító gigantikus démoninvázió veszi kezdetét a marsi kutatóbázison, melyet a Marsi Lég és Űrtársasági Unió (UAC) vezet. Az első támadást néhány szerencséssel együtt túléljük, majd a lehető legnagyobb és legszélesebb fegyverarzenállal meg kell akadályoznunk, hogy a gonosz démonok szétszéledjenek mindenfelé. Mi leszünk az egyetlen, aki a pokol katonái és drága bolygónk, a Föld közé állhat. Az őrt állás közben mindenképpen ki kell derítenünk, hogy mi is történt. Mióta a mozikban láttuk a "Bolygó neve: Halál"-t, azóta halvány gyanúperrel élünk minden egyes ügyben, melyben valamilyen nagy társaság is szerepet vállal. Játékképernyő

    PDA/Videó jelző: Ha találunk egy digitális személyi asszisztens-t, vagy esetleg egy videolemezt, akkor ezt látjuk, TAB-bal pedig megnézhetjük illetve megvizsgálhatjuk. Személyi asszisztensünk rendkívül fontos eszköz a játékban, ez tárolja azokat a kódokat, melyek bizonyos területek eléréséhez szükségesek. Amikor egy félig felfalt homo sapiens mellett megtaláljuk valaki más PDA-ját, akkor az ott található biztonsági kódokat sajátunkra áttörve tengerész hacker-ként a létesítmény egyre több részéhez férünk hozzá.

    A PDA tartalmazza éppen aktuális küldetésünk leírását, a nálunk található fegyvereket és tárgyakat. A démoni katasztrófát a Exchange szerver is túlélte, mert PDA-nk folyamatosan fogadja bejövő leveleket és hangüzeneteket. Ezek rendkívül értékes információkhoz juttatnak minket hozzá, ilyenkor sűrűn áldjuk a rendszergazdát, aki megfelelően telepítette a biztonsági frissítéseket... mindhalálig. A videolemezek főleg harci tippeket és az UAC létesítményről készült felvételeket tartalmaznak.

    Vértezet: Maximálisan 125 lehet. Ha eltalálnak minket, akkor először ez csökken, csak azután az egészségünk. Az Unreal fejlövésekor tapasztalt hatásra itt ne számítsunk.

    Egészség: Ez 100-tól 0-ig terjedhet. Minél kisebb, annál kevésbé lehetünk a fitness mozgalom példaképei. A Doom egyik híres specialitása volt, hogy halálunk esetén a csúnya démoni szörnyek megzabáltak minket. Nem késsel és villával, ezért mindenképpen megrázó élmény a tudat, illetve a Doom 2 óta már a látvány is. A Doom 3 -nál véresebb marcangolást leginkább horrorfilmekben tapasztaltam, de ott legalább nem mi vagyunk a főmenü.

    Vitalitás: Egy narancsszínű csík jelzi, hogy nem csak rohanás az élet. Egyhuzamban folyamatosan nem tudunk rohanni és bizony a szufla akkor is elfogyhat, ha nyomunkban a horda. Ugyanazt a pánikot érezzük mi is, mint amikor arról álmodunk, hogy menekülünk valami elől, de lábunk sárban tocsog és nem tudunk szaladni. Az ellenség meg csak jön és jön... Na lépjünk tovább, elég lesz Freud-ból.

    Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

    Területnév: A marsi állomás minden egyes épületének neve van. Mindig tudjuk, hol les ránk a halál.

    Tár a fegyverben: Mindig látjuk, hogy fegyverünk mennyi lőszert tartalmaz. Ha az ujjunk a ravaszra tapadt - mint ahogy mindenkinek oda fog, miközben sikoltozva lövi a szörnyeket, bizony kifogyhat a fegyver és szükség lesz újratöltésre.

    Tartalék tárak: Mint neve is mutatja, az éppen használt fegyverhez tartozó tartalék tárak számát mutatja. Ha nem látunk itt semmit, akkor gondolkodjunk el az erőviszonyok jövőbeni alakulásán, mivel könnyen veszélybe kerülhet a jó és rossz egyensúlya.

    Fegyvereink: A kék pöttyök nem a terhességi teszt eredményei, hanem azt jelzik, hogy éppen melyik fegyvert használjuk.

    Célkereszt: Ez néha átalakul akkor, ha embert vagy számítógépet látunk. Ekkor a fegyvert leeresztjük és a célkereszt átalakul, hogy az adott emberrel beszélgessünk. Távolról egy rakétát elvileg meg lehet ereszteni hogy cafatokra szaggassuk a túlélőt, de ezt a gyakorlatot a rejtély megoldása érdekében érdemes kerülni. Fegyverek

    A fegyverarzenálunk nem annyira széles, mint más játékokban megszokhattuk, mivel elsősorban a realitás talaján próbál maradni - legalábbis én ennek tudtam be a viszonylag kis választékot.

    Öklök: Tengerészgyalogosként elsősorban közelharcot tanultunk, vagyis Bruce Lee gyönyörű mozgását és lábtechnikáját ne várjuk. Csupán utolsó mentsvárként használjuk öklünket, hiszen a gépfegyver bizonyítottan hatékonyabb, ráadásul gusztustalan dolog is ezeket a dögöket kézzel szétverni.

    Elemlámpa: Elsősorban világításra használható, azonban katonaként természetesen nem csak Edison találmányát látjuk benne, hanem a középkori hadviselésnek emlékművet állítva buzogányként is használhatjuk. Mindenképpen stílusos egy sötét démont elemlámpával agyonverni. Eufemizmusként használhatjuk a "fényt viszünk a sötétségbe" fordulatot is.

    Pisztoly: Félautomata tengerészpisztoly. Nagyon pontosan lehet vele lőni és van benne elég átütő erő ahhoz, hogy megállítsa azt, aki feléd tart. Ez nem minden lövöldözős játékban van így, vagyis ne feledkezzünk meg róla.

    Puska: Közeli harcban ideális fegyver. Közepes és távoli célpontokkal szemben használjuk spórolósan.

    Géppuska: A közkedvenc. Nagy tűzgyorsaság, megfelelő pontosság és kimagasló tűzerő. A halál kaszája közepes és távoli célpontokkal szemben. Sikoltozva gyilkolászni csak ezzel a fegyverrel lehet, a puska inkább csendes hörgést, a pisztoly pedig higgadt szitkozódást kíván.

    Lélekkocka: Az UAC történészei fedezték fel korai Mars expedíciók során. A kockára az van titkosírással ráírva, hogy minden egyes démon megsemmisítésével a kocka erősebbé válik. A kocka energiája minden szörnyet meg tud ölni. Egy szörny elpusztításához elegendő energia öt másik szörny kiirtásával kerül a kockába. A kockák összegyűjtik a legyilkolt démonok életerejét és átsugározzák belénk.

    Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

    Többjátékos lehetőségek

    Többjátékos üzemmód: A Doom 3 ezen üzemmódjában négy tengerészgyalogos mérheti össze az erejét különböző módszerek szerint. A játék sajnos nem büszkélkedhet olyan erős hálózati játéklehetőségekkel, mint konkurensei.

    Halálmeccs (Deathmatch): Talán mindenki ismeri már ezt a lehetőséget. Célja az, hogy minden élőt rajtunk kívül pusztítsunk el. A győztes tiszteletbeli Terminator-ként járkálhat barátai között.

    Csoportos halálmeccs (Team Deathmatch): Két párt hív a játék csapatnak. Találóbb lenne a "Páros halálmeccs" elnevezés. Itt a párok irtják egymást.

    Egy, csak egy legény (Last Man Standing): Minden tengerésznek korlátozott számú élete van. Amennyiben mindenki más elesett, akkor csak egy maradt talpon, ergo győzött.

    Tournament Két tengerész harcol egymással, míg a többiek figyelik őket. Amikor a harc véget ér, az első figyelő folytatja a játékot, a vesztes pedig figyelőként marad. A győztes addig marad játékban, amíg le nem győzte valaki.

    Szervergépet bárki indíthat az interneten. Természetesen érdemes előtte minden egyéb internetes sebességet korlátozó tevékenységet érdemes szüneteltetni. Kevesen tudják, de a letöltés rontja a ping időt is. A többjátékos üzemmódhoz mindenképpen szükség van szélessávú internet hozzáférésre (T1, DSL, kábel stb.), modemünket inkább felejtsük el. Lehetőség van arra, hogy a szerverhez való csatlakozást jelszóval védjük, ez elsősorban zártkörű meccseknél lehet hasznos.

    Amennyiben szervert kreálunk, a játék típusán kívül beállíthatunk időtartamot, halálszámot (Frag Limit), csapatkárt. Maximálhatjuk a játékosok számát - a legmagasabb négy lehet. Lehet bemelegítést és nézőket is engedélyezni a szerveren, számukat azonban nem tudjuk korlátozni. Interneten való szerver állításához ajánlott a dedikált használat - vagyis a gép csak szerverként működik, kliensként nem. Mivel a játék egyjátékos üzemmódja nem dinamikusan változó, ezért olyan információt, mely a játék élményét ronthatja, nem írok le. A bevezető képsorok pont elégségesek, nem túl hosszúak és a vérszomjat sem hagyják elhatalmasodni. A játék elején sajnos még nincs fegyverünk, de szerencsére hamarosan bekövetkezik a katasztrófa. Az első szörnyek felbukkanása igazán megrázó. Félelmetesek és az embernek tényleg azonnal az a reakciója, hogy elpusztítsa őket. Mint amikor egy ronda bogár ránk száll és automatikusan lesöpörjük magunkról.

    Főleg a játék elején sokáig elgyönyörködtem a közeledő démonokban. Miután megtaláltam a zseblámpát, játszottam vele picit az egyik sarokban. A hangulat nagyon magával ragadó és elképesztően szép a környezet. Amikor megérkezem a fogadóállomásra, gyönyörködtem picit a személyzet arcában, mert sehol nem látok rajta szögletességet. Aztán felmegyek a lépcsőn, ahol egy padon ülő technikus súgja, hogy jobb ha lelépek. A környezet olyan szép még 640x480-ban is, mintha ecsettel festették volna, nem pedig egy geometriai motor számolná.

    Egy kalandjáték, mely ilyen környezetben játszódik, biztos nyerő, de tengerészként más a küldetésünk - megmenteni a világot, szebbé tenni (Save The World, Make It A Better Place - Michael Jackson). Már az érkezéskor felfigyeltem egy kutyaként viselkedő nyolclábú pókszerű dögre, mely nem támadott, viszont genetikai kísérletekre engedett következtetni. Az ellenség döbbenetesen élethű. Nem csak kinézetre, hanem mozgásra és ha démonszerű lényeknél beszélhetünk ilyesmiről - mimikára is. Egy óra játék után szünetet kellett tartanom, mert a szívem a torkomban dobogott. A cég remek munkát végzett, mivel a legmeglepőbb helyekről ugranak elő borzasztó dolgok - ezeket látni kell. Persze elég sokszor visszatöltöttem a játékot, mivel inkább zseblámpával néztem mi is történik és inkább nem lőttem.

    Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

    Óriási ötlet volt egyébként a zseblámpa bevezetése, hiszen bevilágíthatunk helyekre, hogy lássuk van-e ott valami és amikor nem használjuk a feszültség is intenzívebb. Szinte folyamatosan zárt terekben folyik a játék. Remélhetőleg lesz egy-két pálya a szabadban is, de volt olyan hír is, hogy nyílt tereket nem kezel a motor. Zavaró volt, hogy a fegyverhez semmilyen módon nem lehet hozzákapcsolni a zseblámpát. Egy tengerészgyalogostól elvárná az ember, hogy szikszalaggal vagy zombibéllel vagy akármivel megoldja ezt. Persze azért vannak ellenérvek is: célzást akadályoz, tárcserénél problémát jelent stb.

    Az egyik legkézenfekvőbb taktika belépni a szobába, megnézni mi van ott, majd mindent elpusztítani. Ha elég jók voltunk, mentés, ha nem visszatöltés. A módszerrel elég eredményesen tudunk előre jutni. A játék egyébként nagyon sötét. Általában egyáltalán nem látjuk, ahogy az ellenfél cafatokra szakad vagy meghal. Minden ellenfél tökéletesen lát a sötétben, vagy legalábbis érzi a szagunk, mivel tévedhetetlenül nyomulnak felénk. Az ellenfelek intelligenciája éppen a "teljesen hülye" kategória felett van, tehát nem bosszantóan ostobák, viszont összehangolt vagy akár értelmes támadást ne várjunk tőlük. Általában egyenesen ránk vetik magukat.

    A szörnyek inváziója traumatikus élmény. Hallod hogy sikoltoznak az emberek, haláltusájukban hörögnek, hallod a szörnyek vérfagyasztó morgását és az emberek halálát. Eközben sötét folyosókon keresztül menekülsz. Rémálmok idáig nem szoktak eljutni, mert az ember sikoltva felébred. Gyerekek mellett semmiképpen se játsszuk ezt a játékot, mert biztosan rémálmaik lennének tőle.

    Néhány tipp:
  • A plazmarobbanás elég jól visszaveri a rakétákat.
  • Ne lőjünk le civileket
  • Mielőtt harcolni kezdünk, ellenőrizzük fegyvereink állapotát
  • Robbanékony dolgok mellől ne nyissunk tüzet. Grafika: Az állóképek alapján - melyeket maximális felbontásban megfigyeltem - a játék nagyon gyönyörű. Sajnos a fények játékában csak akkor tudtam gyönyörködni, ha kellően mozdulatlanul álltam és nem volt mozgás körülöttem. A játékot kipróbáltam egy GeForce 2-vel is - igen, jól olvastad, GeForce 2 - és még úgy is nagyon szép volt.

    Kezelőfelület: A DOOM annak idején a lövöldözős játékoknál de facto szabványt alakított ki, azóta ez nem sokat változott. A Doom 3-ban minden olyan kényelmi szolgáltatás megtalálható a kezelőfelületen, amire szükség van. Megdöbbentő azonban, hogy képernyő méretének változtatása esetén a játékból ki kell lépni, majd újraindítani.

    Játékmenet: Nagyon izgalmas, de nem igazán egyedi történet. Sok apró és jó ötlet színesíti a játékot. A környezettel való interakció kiváló. A többjátékos üzemmód azonban túl gyenge a kor elvárásaihoz és a vetélytársakhoz képest.

    Zene és hanghatások: Hátborzongató hanghatások és élvezhető metál növeli az adrenalinszintet. A Doom 3 hanghatásai kivételesen jók. Sikolyok, suttogások, csoszogó hangok. Szívem szerint hat csillagot adnék a hanghatásoknak.

    Összegzés: Egészen biztos, hogy nem a Doom 3 lesz az év többjátékos favoritja, viszont pályázhat a legszebb grafikus motorú, legjobb hangú és a legjobb akciójátékra. Kellően félelmetes és magával ragadó a történet ahhoz, hogy akár többször is nekikezdjünk a végigjátszásnak.

    Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
    Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
  • Hozzászólások

    A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
    Bejelentkezéshez klikk ide
    (Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
    • stalker001 #275
      Bojler eladó.
    • Bokafix2 #274
      jó gém :D
    • doomroe #273
      Doom 3-on nem lehet világosítani 67% ban matt fekete a játék ajánlom a zseblámpát nyomd meg az f-t
    • doomroe #272
      sry bazmge nélkül és torrent oldalakat keress föl ha kell.
    • doomroe #271
      Bazmeg 4000 ft nem olyan nagy ár a doom 3-ért.Vegyed meg.Nekem két verzióban is ott csillog a polcomon a roe-val eggyütt.
    • bencike96 #270
      nem segíthetek mivel az illegális
    • RangeR crashing #269
      Sziasztok! valaki tudna segiteni hogy meik oldalrol vagy honnan tudnám letölteni teljes játékban a doom 3 at ? me régebben megvolt csak elhagytam a cd -t vagy elkeveredett..légyszi me nagyon szeretem ezt a játékot.. aki tudna segiteni vegyen fel MSN re pls vagy irjon e - mailt a [email protected] -cimre előre is köszönöm
    • l4c1ka #268
      ????
    • l4c1ka #267
      Valaki nem tudja hogy hogyan világosíthatnék a Doom 3-on

    • kübelwagen #266
      nemrossz