SG.hu

A játékok gyorsabban futnak a SteamOS-en, mint a Windows 11-en

A Lenovo Legion Go S jobb képfrissítési sebességet ér el a Valve ingyenes operációs rendszerén.

Újságírók letesztelték a Lenovo Legion Go S kézikonzolt, és a tesztjeik azt mutatják, hogy a legújabb játékok általában magasabb képfrissítési sebességgel futnak a SteamOS 3.7-en, mint a Windows 11-en. A teljesítménybeli előny fontos eszköze annak, hogy a Valve új operációs rendszere megkülönböztesse magát a „alapértelmezett” Windows telepítéstől, amelyet a legtöbb PC-játékos évtizedek óta használ. Bár a felhasználók a Steam Deck 2022-es megjelenése óta telepíthetik a Windows-t a készülékre, a Valve nem kínál hivatalos „Windows on Deck” támogatást ehhez az alternatív hardverhasználati esethez. A Lenovo Legion Go S az első olyan hordozható játékgép, amelyet kifejezetten Windows 11 és SteamOS használatra terveztek.

Az operációs rendszer választásának teljesítményre gyakorolt hatásának teszteléséhez a Legion Go S SteamOS verzióján öt, az elmúlt öt évben megjelent csúcskategóriás 3D-s játékot tesztelt az Ars Technica beépített benchmarking eszközökkel és két különböző grafikai/felbontási szinttel. Ezután telepítették a Windows 11-et a kézi eszközre, letöltötték a frissített illesztőprogramokat a Lenovo támogatási oldaláról, és újra lefuttatták a benchmarkokat ugyanazokon a játékokon, amelyeket a Steam for Windows-on keresztül töltöttek le.

A SteamOS az öt tesztelt játék közül négyben jelentős képfrissítési sebesség javulást mutatott. Csak a Borderlands 3 mutatott hasonló teljesítményt mindkét operációs rendszeren, a Windows azonban enyhén magasabb képfrissítési sebességet ért el a játék benchmark tesztjeiben. A többi négy tesztelt játék esetében a Lenovo Windows illesztőprogramjai néha jelentősen rosszabbak voltak, mint a SteamOS-hoz mellékelt illesztőprogramok. Például a Returnal játékot „High” grafikai beállításokkal és 1920×1200 felbontással játszva a Lenovo Windows illesztőprogramjainak SteamOS-ra való váltása azt jelentette, hogy a nehezen elfogadható 18 FPS átlagos képfrissítési sebesség helyett egy teljesen elfogadható 33 FPS átlagos képfrissítési sebességet kaptak.


A frissített Asus illesztőprogramok betöltése minden tesztelt játékban észrevehető javulást mutatott a Windows teljesítményében, és a Homeworld 3 „alacsony” grafikai benchmark tesztjét gyakorlatilag egyenértékűvé tette a SteamOS-szal. Minden más esetben azonban még ezek a frissített illesztőprogramok is 8–36 százalékkal alacsonyabb benchmark képkockasebességet eredményeztek, mint ugyanazok a benchmarkok a SteamOS-en.


Ezek az eredmények kissé ellentmondásosnak tűnhetnek, figyelembe véve, hogy a SteamOS-en futó játékoknak minden natív Windows utasítás esetében át kell menniük a Proton fordítási rétegen a játék kódjában. De a Valve évek óta következetesen dolgozik azon, hogy a Proton a lehető leghatékonyabb és leginkább keresztkompatibilis legyen; nem is beszélve arról, hogy a Linux Mesa grafikus illesztőprogramjain végzett folyamatos munkája úgy tűnik, hogy meghozza gyümölcsét a SteamOS grafikus teljesítménye szempontjából.

A SteamOS futtatása azt is jelenti, hogy megszűnik az operációs rendszer túlterhelése. A Microsoft úgy tűnik, tisztában van ezzel a problémával a játékosok számára, és nemrég bejelentette, hogy a hamarosan megjelenő „Xbox Experience for Handheld” „minimalizálja a háttértevékenységeket és elhalasztja a nem alapvető feladatokat”, hogy "magasabb képfrissítési sebességet” tegyen lehetővé a játékokban.

Annak ellenére, hogy sok tesztelt játékban javult a teljesítmény, fontos megjegyezni, hogy vannak olyan játékok, amelyek valamilyen okból nem kompatibilisek a SteamOS-szal, és vannak olyanok is, amelyek komplex megoldásokat igényelnek, hogy Windows telepítése nélkül futtathatók legyenek. És bár a Valve nemrégiben javított a SteamOS kompatibilitásán a nem Steam Deck hardverekkel, az operációs rendszer még mindig nem kompatibilis a PC-hardverek túlnyomó többségével, beleértve az Intel CPU-kat, az Nvidia GPU-kat és még néhány újabb AMD chipet is.

Mindezek mellett a játékteljesítményben mutatkozó egyértelmű előny a Valve számára egy újabb erős értékesítési érv a SteamOS számára a Windows-alapú játékkéziszámítógépekkel szemben. Ez különösen akkor figyelemre méltó, ha figyelembe vesszük, hogy az 599 dolláros SteamOS-alapú Legion Go S 130 dollárral olcsóbban kerül a boltokba, mint Windows-alapú társa (az operációs rendszerek árai közötti különbség 70 dollárra csökken a Legion Go S nagyobb teljesítményű Z1 Extreme kiadása esetében). A SteamOS emellett sokkal zökkenőmentesebb felhasználói felületet és játékélményt nyújt, mint a kész Windows vagy a különböző OEM Windows-felületen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #3
    a jól látom akkor ugye a SteamOS nem pc-n futott és a Windows 11 sem.
    Tehát milyen meglepő, hogy nem jól futnak a játékok egy olyan platformon Win11 alatt, ami nem az ő területe... Nem akarom a Windowst védeni, de ez itt nem jó összehasonlítás. Mert megfordítom: A SteamOS alatt sokkal lassabban fut minden játék, ha pc-re akarod telepíteni...
    De az viszont tény, hogy pc-n linux alatt gyorsabban futnak, vagy azonos sebességgel, de pl. nagyobb felbontás és képminőség mellett. Ennek így már lenne értelme. Ez a SteamOS vs. Windows 11 akkor lenne jó ha a SteamOS is mindenfajta mókolás nélkül natívban futna pc-n. Vagy a Windows lenne erre a kézikonzol hardwarére optimalizálva mint a SteamOS.
  • pydy #2
    A jövő nem a rootkit anticheatekben van, hanem a szerver oldali AI alapú "viselkedés" detektálásban.
  • Gabbbbbbbbbbbb #1
    Bizony van egy pár játék, ami jelentősen jobban fut Linux alatt, annyira rossz lett Windows, hogy fordító réteggel is gyakran Linux nyer.

    Egyszer eljutunk majd oda is, hogy rootkit anticheat ne legyen probléma...