SG.hu
A játékok gyorsabban futnak a SteamOS-en, mint a Windows 11-en

A Lenovo Legion Go S jobb képfrissítési sebességet ér el a Valve ingyenes operációs rendszerén.
Újságírók letesztelték a Lenovo Legion Go S kézikonzolt, és a tesztjeik azt mutatják, hogy a legújabb játékok általában magasabb képfrissítési sebességgel futnak a SteamOS 3.7-en, mint a Windows 11-en. A teljesítménybeli előny fontos eszköze annak, hogy a Valve új operációs rendszere megkülönböztesse magát a „alapértelmezett” Windows telepítéstől, amelyet a legtöbb PC-játékos évtizedek óta használ. Bár a felhasználók a Steam Deck 2022-es megjelenése óta telepíthetik a Windows-t a készülékre, a Valve nem kínál hivatalos „Windows on Deck” támogatást ehhez az alternatív hardverhasználati esethez. A Lenovo Legion Go S az első olyan hordozható játékgép, amelyet kifejezetten Windows 11 és SteamOS használatra terveztek.
Az operációs rendszer választásának teljesítményre gyakorolt hatásának teszteléséhez a Legion Go S SteamOS verzióján öt, az elmúlt öt évben megjelent csúcskategóriás 3D-s játékot tesztelt az Ars Technica beépített benchmarking eszközökkel és két különböző grafikai/felbontási szinttel. Ezután telepítették a Windows 11-et a kézi eszközre, letöltötték a frissített illesztőprogramokat a Lenovo támogatási oldaláról, és újra lefuttatták a benchmarkokat ugyanazokon a játékokon, amelyeket a Steam for Windows-on keresztül töltöttek le.
A SteamOS az öt tesztelt játék közül négyben jelentős képfrissítési sebesség javulást mutatott. Csak a Borderlands 3 mutatott hasonló teljesítményt mindkét operációs rendszeren, a Windows azonban enyhén magasabb képfrissítési sebességet ért el a játék benchmark tesztjeiben. A többi négy tesztelt játék esetében a Lenovo Windows illesztőprogramjai néha jelentősen rosszabbak voltak, mint a SteamOS-hoz mellékelt illesztőprogramok. Például a Returnal játékot „High” grafikai beállításokkal és 1920×1200 felbontással játszva a Lenovo Windows illesztőprogramjainak SteamOS-ra való váltása azt jelentette, hogy a nehezen elfogadható 18 FPS átlagos képfrissítési sebesség helyett egy teljesen elfogadható 33 FPS átlagos képfrissítési sebességet kaptak.
A frissített Asus illesztőprogramok betöltése minden tesztelt játékban észrevehető javulást mutatott a Windows teljesítményében, és a Homeworld 3 „alacsony” grafikai benchmark tesztjét gyakorlatilag egyenértékűvé tette a SteamOS-szal. Minden más esetben azonban még ezek a frissített illesztőprogramok is 8–36 százalékkal alacsonyabb benchmark képkockasebességet eredményeztek, mint ugyanazok a benchmarkok a SteamOS-en.
Ezek az eredmények kissé ellentmondásosnak tűnhetnek, figyelembe véve, hogy a SteamOS-en futó játékoknak minden natív Windows utasítás esetében át kell menniük a Proton fordítási rétegen a játék kódjában. De a Valve évek óta következetesen dolgozik azon, hogy a Proton a lehető leghatékonyabb és leginkább keresztkompatibilis legyen; nem is beszélve arról, hogy a Linux Mesa grafikus illesztőprogramjain végzett folyamatos munkája úgy tűnik, hogy meghozza gyümölcsét a SteamOS grafikus teljesítménye szempontjából.
A SteamOS futtatása azt is jelenti, hogy megszűnik az operációs rendszer túlterhelése. A Microsoft úgy tűnik, tisztában van ezzel a problémával a játékosok számára, és nemrég bejelentette, hogy a hamarosan megjelenő „Xbox Experience for Handheld” „minimalizálja a háttértevékenységeket és elhalasztja a nem alapvető feladatokat”, hogy "magasabb képfrissítési sebességet” tegyen lehetővé a játékokban.
Annak ellenére, hogy sok tesztelt játékban javult a teljesítmény, fontos megjegyezni, hogy vannak olyan játékok, amelyek valamilyen okból nem kompatibilisek a SteamOS-szal, és vannak olyanok is, amelyek komplex megoldásokat igényelnek, hogy Windows telepítése nélkül futtathatók legyenek. És bár a Valve nemrégiben javított a SteamOS kompatibilitásán a nem Steam Deck hardverekkel, az operációs rendszer még mindig nem kompatibilis a PC-hardverek túlnyomó többségével, beleértve az Intel CPU-kat, az Nvidia GPU-kat és még néhány újabb AMD chipet is.
Mindezek mellett a játékteljesítményben mutatkozó egyértelmű előny a Valve számára egy újabb erős értékesítési érv a SteamOS számára a Windows-alapú játékkéziszámítógépekkel szemben. Ez különösen akkor figyelemre méltó, ha figyelembe vesszük, hogy az 599 dolláros SteamOS-alapú Legion Go S 130 dollárral olcsóbban kerül a boltokba, mint Windows-alapú társa (az operációs rendszerek árai közötti különbség 70 dollárra csökken a Legion Go S nagyobb teljesítményű Z1 Extreme kiadása esetében). A SteamOS emellett sokkal zökkenőmentesebb felhasználói felületet és játékélményt nyújt, mint a kész Windows vagy a különböző OEM Windows-felületen.
Újságírók letesztelték a Lenovo Legion Go S kézikonzolt, és a tesztjeik azt mutatják, hogy a legújabb játékok általában magasabb képfrissítési sebességgel futnak a SteamOS 3.7-en, mint a Windows 11-en. A teljesítménybeli előny fontos eszköze annak, hogy a Valve új operációs rendszere megkülönböztesse magát a „alapértelmezett” Windows telepítéstől, amelyet a legtöbb PC-játékos évtizedek óta használ. Bár a felhasználók a Steam Deck 2022-es megjelenése óta telepíthetik a Windows-t a készülékre, a Valve nem kínál hivatalos „Windows on Deck” támogatást ehhez az alternatív hardverhasználati esethez. A Lenovo Legion Go S az első olyan hordozható játékgép, amelyet kifejezetten Windows 11 és SteamOS használatra terveztek.
Az operációs rendszer választásának teljesítményre gyakorolt hatásának teszteléséhez a Legion Go S SteamOS verzióján öt, az elmúlt öt évben megjelent csúcskategóriás 3D-s játékot tesztelt az Ars Technica beépített benchmarking eszközökkel és két különböző grafikai/felbontási szinttel. Ezután telepítették a Windows 11-et a kézi eszközre, letöltötték a frissített illesztőprogramokat a Lenovo támogatási oldaláról, és újra lefuttatták a benchmarkokat ugyanazokon a játékokon, amelyeket a Steam for Windows-on keresztül töltöttek le.
A SteamOS az öt tesztelt játék közül négyben jelentős képfrissítési sebesség javulást mutatott. Csak a Borderlands 3 mutatott hasonló teljesítményt mindkét operációs rendszeren, a Windows azonban enyhén magasabb képfrissítési sebességet ért el a játék benchmark tesztjeiben. A többi négy tesztelt játék esetében a Lenovo Windows illesztőprogramjai néha jelentősen rosszabbak voltak, mint a SteamOS-hoz mellékelt illesztőprogramok. Például a Returnal játékot „High” grafikai beállításokkal és 1920×1200 felbontással játszva a Lenovo Windows illesztőprogramjainak SteamOS-ra való váltása azt jelentette, hogy a nehezen elfogadható 18 FPS átlagos képfrissítési sebesség helyett egy teljesen elfogadható 33 FPS átlagos képfrissítési sebességet kaptak.

A frissített Asus illesztőprogramok betöltése minden tesztelt játékban észrevehető javulást mutatott a Windows teljesítményében, és a Homeworld 3 „alacsony” grafikai benchmark tesztjét gyakorlatilag egyenértékűvé tette a SteamOS-szal. Minden más esetben azonban még ezek a frissített illesztőprogramok is 8–36 százalékkal alacsonyabb benchmark képkockasebességet eredményeztek, mint ugyanazok a benchmarkok a SteamOS-en.

Ezek az eredmények kissé ellentmondásosnak tűnhetnek, figyelembe véve, hogy a SteamOS-en futó játékoknak minden natív Windows utasítás esetében át kell menniük a Proton fordítási rétegen a játék kódjában. De a Valve évek óta következetesen dolgozik azon, hogy a Proton a lehető leghatékonyabb és leginkább keresztkompatibilis legyen; nem is beszélve arról, hogy a Linux Mesa grafikus illesztőprogramjain végzett folyamatos munkája úgy tűnik, hogy meghozza gyümölcsét a SteamOS grafikus teljesítménye szempontjából.
A SteamOS futtatása azt is jelenti, hogy megszűnik az operációs rendszer túlterhelése. A Microsoft úgy tűnik, tisztában van ezzel a problémával a játékosok számára, és nemrég bejelentette, hogy a hamarosan megjelenő „Xbox Experience for Handheld” „minimalizálja a háttértevékenységeket és elhalasztja a nem alapvető feladatokat”, hogy "magasabb képfrissítési sebességet” tegyen lehetővé a játékokban.
Annak ellenére, hogy sok tesztelt játékban javult a teljesítmény, fontos megjegyezni, hogy vannak olyan játékok, amelyek valamilyen okból nem kompatibilisek a SteamOS-szal, és vannak olyanok is, amelyek komplex megoldásokat igényelnek, hogy Windows telepítése nélkül futtathatók legyenek. És bár a Valve nemrégiben javított a SteamOS kompatibilitásán a nem Steam Deck hardverekkel, az operációs rendszer még mindig nem kompatibilis a PC-hardverek túlnyomó többségével, beleértve az Intel CPU-kat, az Nvidia GPU-kat és még néhány újabb AMD chipet is.
Mindezek mellett a játékteljesítményben mutatkozó egyértelmű előny a Valve számára egy újabb erős értékesítési érv a SteamOS számára a Windows-alapú játékkéziszámítógépekkel szemben. Ez különösen akkor figyelemre méltó, ha figyelembe vesszük, hogy az 599 dolláros SteamOS-alapú Legion Go S 130 dollárral olcsóbban kerül a boltokba, mint Windows-alapú társa (az operációs rendszerek árai közötti különbség 70 dollárra csökken a Legion Go S nagyobb teljesítményű Z1 Extreme kiadása esetében). A SteamOS emellett sokkal zökkenőmentesebb felhasználói felületet és játékélményt nyújt, mint a kész Windows vagy a különböző OEM Windows-felületen.