SG.hu

A mobiljáték fejlesztők hatalmas nyereséggel számolnak az Apple elleni győzelem után

A mobiljáték-fejlesztők idén több milliárd dollárral több bevételt érhetnek el, miután egy bírósági ítélet felmentette őket az App Store-ja által előírt szabályok alól.

A 25 legnagyobb mobiljáték-kiadó 2024-es adatai alapján az iparági elemző Joost van Dreunen vezette Aldora Intelligence becslése szerint 4,1 milliárd dollár bevétel kerülhet át az Apple-től a fejlesztőkhöz. A digitális pénznemekre és tárgyakra évente költött milliárdok nagyobb része a mobiljátékokat fejlesztő magánszemélyek és cégek kezébe kerül majd. A Fortnite fejlesztője, az Epic Games és az Apple között évek óta folyó vita részeként Yvonne Gonzalez Rogers amerikai kerületi bíró a múlt hónapban elrendelte, hogy az iPhone gyártója engedje meg a fejlesztőknek, hogy termékeiket a vállalat áruházán kívül is értékesítsék, ahol a legtöbb tranzakció után 15–30% jutalékot kell fizetni.

A Wedbush Securities elemzője, Michael Pachter szerint a következő néhány évben a fejlesztők akár 19,5 milliárd dollárral több bevételt is szerezhetnek, amely egyébként az App Store-hoz került volna. A videojáték-cégek ezt a pénzt új játékosok vonzására fordíthatják, akik viszont többet költhetnek olyan digitális tárgyakra, mint például a fejlődésüket segítő eszközök. "A fejlesztők több pénzt fognak keresni, mert az Apple kevesebbet fog keresni” – mondta Pachter. Néhány fejlesztő máris ösztönzőket kínál a játékosoknak, hogy elforduljanak az Apple-től, és máshol vásároljanak. Az Aldora becslése szerint a mobiljáték-fejlesztők által az alkalmazásboltoknak fizetett jutalékok körülbelül 20%-kal csökkennek.

Az Epic Games és a Microsoft kivételével a mobiljáték-fejlesztők nem szívesen beszélnek a díjak üzleti tevékenységükre gyakorolt hatásáról. Az olyan vezető kiadók, mint a Take-Two Interactive, az Electronic Arts, a Roblox, a Scopely és a Tencent Holdings tulajdonában lévő Supercell, nem voltak hajlandók kommentálni a bírósági ítéletet. A King mobiljáték-üzletág tulajdonosa, a Microsoft tavaly júliusban bejelentette, hogy saját áruházat nyit, de a bevezetés elhalasztásra került. A Microsoft által benyújtott bírósági iratban egy munkatárs kijelentette, hogy a vállalat létrejöttét "az Apple akadályozta meg”. Más mobiljáték-kiadókhoz hasonlóan a Zynga is visszaesést tapasztalt az évtized elején. Miután az Apple 2021-ben olyan adatvédelmi változtatásokat vezetett be, amelyek megnehezítették a mobiljáték-fejlesztők számára, hogy közönséget találjanak alkalmazásaikhoz, a mobiljátékok bevételei iparágszerte 7%-kal csökkentek.

A Take-Two - amely az elmúlt negyedévben 730 millió dolláros mobil bevételt jelentett - webáruházakat hozott létre olyan népszerű játékokhoz, mint az Empires & Puzzles és a Zynga Poker. A legutóbbi eredménybeszámolón Strauss Zelnick vezérigazgató elmondta az elemzőknek, hogy a közvetlenül a fogyasztóknak szóló áruházak „jelentős és valóban lényeges részévé váltak üzleti tevékenységünknek”. A legutóbbi bírósági ítélet egy nyitottabb alkalmazás-terjesztési ökoszisztéma felé történő elmozdulást tükröz – „ez nagyon pozitív jel számunkra” – tette hozzá.

A döntés nem csak az alkalmazásfejlesztőket fogja gazdagítani. Az olyan fizetési szolgáltatók, mint az Xsolla Inc. és a Stash közvetlenül a fogyasztóknak szóló webáruházakat hoztak létre mobiljáték-társaságok számára, sokkal alacsonyabb jutalékokkal. A Xsolla kirakott a weboldalára egy kalkulátort, amelynek segítségével a fejlesztők kiszámíthatják, hogy mennyi további bevételt kapnak az Apple-től elvándorló és a 5%-os díjat felszámító feldolgozási rendszerén keresztül fizető üzletek aránya alapján. "Ez egy versenyképes iparág, amely ugyanazokért a ügyfelekért küzd” – mondta Justin Kan, a Stash társalapítója. „Ha van módod jelentősen megváltoztatni a haszonkulcsodat, azt nem hagyhatod figyelmen kívül.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!