SG.hu
Játékra inkább ne vegyünk Microsoft Copilot+ számítógépet
Ha minden PC mesterséges intelligencia PC lesz, akkor nem árt, ha ugyanolyan jók lesznek mindenben, amit a hagyományos PC-k tudnak. Azonban a Microsoft Copilot+ gépei jelenleg a számítástechnika egyik legrégebbi felhasználási területét nem tudják ellátni.
"A hihetetlen 40+ TOPS (trillió művelet másodpercenként) teljesítményű új szilíciummal, az egész napos akkumulátor-üzemidővel és a legfejlettebb MI-modellekhez való hozzáféréssel a Copilot+ PC-k olyan dolgokat tesznek lehetővé, amikre más PC-k nem képesek.” - áradozik a Microsoft. Kivéve, hogy megbízhatóan játszhatsz egy népszerű videojátékkal. Mert semmilyen TOPS nem segít, ha a Copilot+ PC-ket ARM-alapú Qualcomm Snapdragon X Elite processzorok hajtják meg, míg a világ legkedveltebb szoftverkategóriáját túlnyomórészt az Intel és az AMD x86-64-es lapkáira fejlesztik.
A számítógép-felhasználók jelentős része most kezd ráébredni arra a tényre, hogy a Microsoft Copilot+ gépek első sorozata - a helyi MI-feldolgozásra képes noteszgépek - egyszerűen nem túl jók egy sor szabványos felhasználási esetben. Az Omdia elemzői mintegy 1300 játékot teszteltek a Microsoft MI PC-inek első hullámán - amelyek között Acer, ASUS, Dell, HP, HP, Lenovo és Samsung modellek is szerepelnek -, és csak körülbelül a felének sikerült elfogadható színvonalon futnia. Ennek az az oka, hogy az x86-64 CPU-architektúrára fordított játékokat az ARM-en egy Intel emulációs rétegen keresztül kell futtatni, ami a legrosszabb forgatókönyv egy szoftver rendeltetésszerű működtetése szempontjából.
A Microsoft megerősítette, hogy egyes játékok nem feltétlenül játszhatók a Copilot+ PC-ken, beleértve bizonyos igényes grafikai követelményeket támasztó címeket. "Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy minőségi játékélményt biztosítsunk” a PC-ken, de egyelőre „a nagy teljesítményű natív játékélményre vágyó játékosoknak alternatív, játékra optimalizált PC-t ajánlunk”. A Qualcomm hasonlóan nyilatkozott, mondván, hogy az új MI PC-ket működtető chipjük "jelenleg nem tekinthető játékplatformnak”, de a partnerekkel együtt dolgozik a helyzet javításán. Persze néhány játék már most is működik a Copilot+ PC-kkel, anélkül, hogy fordítási rétegre lenne szükség. A Qualcomm vezérigazgatója, Cristiano Amon egy júniusi ipari rendezvényen olyan címeket említett, mint a Baldur's Gate 3.
A problémák másik gyakori oka az egyes játékokba beépített csalás elleni szoftver, amely olyan játékokhoz, mint a Fortnite vagy a League of Legends, elengedhetetlen. Még ha maga a játék le is fordítható, hogy fusson az Arm rendszeren, a csalás elleni szoftver lehet, hogy nem kompatibilis. A Qualcomm azt mondta, hogy együttműködik a csalás elleni szoftverek gyártóival, hogy optimalizálják a kódjukat a jobb kompatibilitás érdekében, és az Epic Games is tárgyal a csalás elleni szoftverek problémájáról.
Az egyetlen megoldás jelenleg az, ha a játék- és csalás elleni szoftverfejlesztők beleegyeznek abba, hogy újrafordítják bináris programjaikat az ARM számára, de az ágazat biztosan nem fogja elérni ezt a célt egyik napról a másikra. Mindazonáltal a legnépszerűbb videojátékok esetében a törülközőt bedobó ARM-alapú eszközök nem jelentettek volna problémát, ha a Microsoft nem úgy reklámozta volna a Copilot+ platformot, mint „a valaha épített leggyorsabb, legintelligensebb Windows PC-ket”, amelyek Satya Nadella vezérigazgató szerint „minden benchmarkban” a „legjobb specifikációkkal” rendelkeznek. Ki ne szeretné a „legjobb specifikációkat” az „összes benchmarkban”? A játékosok valahogy mégis kimaradtak.
Ez nem túl jó hír a Microsoft számára, amely mielőtt a generatív MI-be ölte volna dollármilliárdjait, szintén jelentős játékkiadó és -fejlesztő volt. Ki ne ismerné a Microsoft Game Studios, vagy most már az Xbox Game Studios játékait? És persze a divízió neve ellenére minden címük Windows PC-re is megjelent. A cég éppen tavaly zárta le minden idők legnagyobb technológiai felvásárlását, 69 milliárd dollárt költött az Activision Blizzardra - egy másik hatalmas játékkiadóra és -fejlesztőre -, miután évekig tárgyalt a versenyhatóságokkal a fúzió lehetséges kárairól, amelyeket az iparágnak okozhatott volna.
De jött az OpenAI néhány felületesen lenyűgöző, de mélyen problémás technológiával, és a Microsoft hirtelen megfeledkezett az eddigi legnagyobb tranzakciójáról. Elkezdtek dollármilliárdokat pumpálni Sam Altman cégébe, majd olyan számítógépeket állítottak a forradalom élére, amelyek egy alapvető funkciót nem tudnak megbízhatóan ellátni. A helyzet hasonló a Facebook-nál látotthoz: Mark Zuckerberg annyira meg volt győződve a metaverzumról szóló elképzeléséről, hogy a céget átnevezték Metára. Azóta a metaverzum elhalványult, és most a befektetők elkezdték elhinni, hogy a mesterséges intelligencia a következő nagy dolog a számítástechnikában.
Amikor Redmond bejelentette az új Copilot+ Surface modelleket, a marketingesek egyszer sem említették a „játék” szót, ehelyett az „üzleti potenciállal” reklámozzák őket. Nyilván senki sem azért vesz Surface-t, hogy kifejezetten játékokkal játsszon, de ez nem jelenti azt, hogy az emberek nem fogják telepíteni őket. És miért is ne tennék? Legyünk reálisak, 2024-et írunk. A játékok rég nem csak gyerekeknek készülnek. Nem minden az üzleti életről szól, függetlenül attól, hogy a Microsoft bevételeinek nagy része cégektől származik. De még a munka világában is bizonytalanok az emberek, hogy valójában mire is valók az MI PC-k. A Forrester Research elemzőcég szerint a platformnak még mindig nincs olyan „gyilkos alkalmazása”, amely bármelyik MI PC-t alapvető üzleti eszközzé tenné. A Windows Recall katasztrófa volt, és egy beépített chatbotot leszámítva, amely esetleg elvégezhet némi munkát helyettünk, mi az, ami a mostani PC-kben még nincs meg?
Az iparág keményen belevágott az MI PC-k koncepciójába, anélkül, hogy érdekelné, hogy a fogyasztóknak szükségük van-e erre. Aggasztó, hogy a Canalys szerint 2027-re már lehetetlen lesz nem vásárolni mesterséges intelligenciával működő számítógépet. Hasonlóképpen, a Dell azt hirdeti, hogy végül „hosszabb távon minden PC mesterséges intelligenciával működő PC lesz”. Igen, jönnek majd az Intel és az AMD Copilot+ PC-k is, de nem kellett volna a Microsoftnak a Copilot+ PC-ket olyan teljesítményűvé és sokoldalúvá tennie, mint amilyennek a kezdetektől fogva állította? Ellenkező esetben csak egy aranyozott Chromebookot kapunk alkalmazások nélkül.
"A hihetetlen 40+ TOPS (trillió művelet másodpercenként) teljesítményű új szilíciummal, az egész napos akkumulátor-üzemidővel és a legfejlettebb MI-modellekhez való hozzáféréssel a Copilot+ PC-k olyan dolgokat tesznek lehetővé, amikre más PC-k nem képesek.” - áradozik a Microsoft. Kivéve, hogy megbízhatóan játszhatsz egy népszerű videojátékkal. Mert semmilyen TOPS nem segít, ha a Copilot+ PC-ket ARM-alapú Qualcomm Snapdragon X Elite processzorok hajtják meg, míg a világ legkedveltebb szoftverkategóriáját túlnyomórészt az Intel és az AMD x86-64-es lapkáira fejlesztik.
A számítógép-felhasználók jelentős része most kezd ráébredni arra a tényre, hogy a Microsoft Copilot+ gépek első sorozata - a helyi MI-feldolgozásra képes noteszgépek - egyszerűen nem túl jók egy sor szabványos felhasználási esetben. Az Omdia elemzői mintegy 1300 játékot teszteltek a Microsoft MI PC-inek első hullámán - amelyek között Acer, ASUS, Dell, HP, HP, Lenovo és Samsung modellek is szerepelnek -, és csak körülbelül a felének sikerült elfogadható színvonalon futnia. Ennek az az oka, hogy az x86-64 CPU-architektúrára fordított játékokat az ARM-en egy Intel emulációs rétegen keresztül kell futtatni, ami a legrosszabb forgatókönyv egy szoftver rendeltetésszerű működtetése szempontjából.
A Microsoft megerősítette, hogy egyes játékok nem feltétlenül játszhatók a Copilot+ PC-ken, beleértve bizonyos igényes grafikai követelményeket támasztó címeket. "Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy minőségi játékélményt biztosítsunk” a PC-ken, de egyelőre „a nagy teljesítményű natív játékélményre vágyó játékosoknak alternatív, játékra optimalizált PC-t ajánlunk”. A Qualcomm hasonlóan nyilatkozott, mondván, hogy az új MI PC-ket működtető chipjük "jelenleg nem tekinthető játékplatformnak”, de a partnerekkel együtt dolgozik a helyzet javításán. Persze néhány játék már most is működik a Copilot+ PC-kkel, anélkül, hogy fordítási rétegre lenne szükség. A Qualcomm vezérigazgatója, Cristiano Amon egy júniusi ipari rendezvényen olyan címeket említett, mint a Baldur's Gate 3.
A problémák másik gyakori oka az egyes játékokba beépített csalás elleni szoftver, amely olyan játékokhoz, mint a Fortnite vagy a League of Legends, elengedhetetlen. Még ha maga a játék le is fordítható, hogy fusson az Arm rendszeren, a csalás elleni szoftver lehet, hogy nem kompatibilis. A Qualcomm azt mondta, hogy együttműködik a csalás elleni szoftverek gyártóival, hogy optimalizálják a kódjukat a jobb kompatibilitás érdekében, és az Epic Games is tárgyal a csalás elleni szoftverek problémájáról.
Az egyetlen megoldás jelenleg az, ha a játék- és csalás elleni szoftverfejlesztők beleegyeznek abba, hogy újrafordítják bináris programjaikat az ARM számára, de az ágazat biztosan nem fogja elérni ezt a célt egyik napról a másikra. Mindazonáltal a legnépszerűbb videojátékok esetében a törülközőt bedobó ARM-alapú eszközök nem jelentettek volna problémát, ha a Microsoft nem úgy reklámozta volna a Copilot+ platformot, mint „a valaha épített leggyorsabb, legintelligensebb Windows PC-ket”, amelyek Satya Nadella vezérigazgató szerint „minden benchmarkban” a „legjobb specifikációkkal” rendelkeznek. Ki ne szeretné a „legjobb specifikációkat” az „összes benchmarkban”? A játékosok valahogy mégis kimaradtak.
Ez nem túl jó hír a Microsoft számára, amely mielőtt a generatív MI-be ölte volna dollármilliárdjait, szintén jelentős játékkiadó és -fejlesztő volt. Ki ne ismerné a Microsoft Game Studios, vagy most már az Xbox Game Studios játékait? És persze a divízió neve ellenére minden címük Windows PC-re is megjelent. A cég éppen tavaly zárta le minden idők legnagyobb technológiai felvásárlását, 69 milliárd dollárt költött az Activision Blizzardra - egy másik hatalmas játékkiadóra és -fejlesztőre -, miután évekig tárgyalt a versenyhatóságokkal a fúzió lehetséges kárairól, amelyeket az iparágnak okozhatott volna.
De jött az OpenAI néhány felületesen lenyűgöző, de mélyen problémás technológiával, és a Microsoft hirtelen megfeledkezett az eddigi legnagyobb tranzakciójáról. Elkezdtek dollármilliárdokat pumpálni Sam Altman cégébe, majd olyan számítógépeket állítottak a forradalom élére, amelyek egy alapvető funkciót nem tudnak megbízhatóan ellátni. A helyzet hasonló a Facebook-nál látotthoz: Mark Zuckerberg annyira meg volt győződve a metaverzumról szóló elképzeléséről, hogy a céget átnevezték Metára. Azóta a metaverzum elhalványult, és most a befektetők elkezdték elhinni, hogy a mesterséges intelligencia a következő nagy dolog a számítástechnikában.
Amikor Redmond bejelentette az új Copilot+ Surface modelleket, a marketingesek egyszer sem említették a „játék” szót, ehelyett az „üzleti potenciállal” reklámozzák őket. Nyilván senki sem azért vesz Surface-t, hogy kifejezetten játékokkal játsszon, de ez nem jelenti azt, hogy az emberek nem fogják telepíteni őket. És miért is ne tennék? Legyünk reálisak, 2024-et írunk. A játékok rég nem csak gyerekeknek készülnek. Nem minden az üzleti életről szól, függetlenül attól, hogy a Microsoft bevételeinek nagy része cégektől származik. De még a munka világában is bizonytalanok az emberek, hogy valójában mire is valók az MI PC-k. A Forrester Research elemzőcég szerint a platformnak még mindig nincs olyan „gyilkos alkalmazása”, amely bármelyik MI PC-t alapvető üzleti eszközzé tenné. A Windows Recall katasztrófa volt, és egy beépített chatbotot leszámítva, amely esetleg elvégezhet némi munkát helyettünk, mi az, ami a mostani PC-kben még nincs meg?
Az iparág keményen belevágott az MI PC-k koncepciójába, anélkül, hogy érdekelné, hogy a fogyasztóknak szükségük van-e erre. Aggasztó, hogy a Canalys szerint 2027-re már lehetetlen lesz nem vásárolni mesterséges intelligenciával működő számítógépet. Hasonlóképpen, a Dell azt hirdeti, hogy végül „hosszabb távon minden PC mesterséges intelligenciával működő PC lesz”. Igen, jönnek majd az Intel és az AMD Copilot+ PC-k is, de nem kellett volna a Microsoftnak a Copilot+ PC-ket olyan teljesítményűvé és sokoldalúvá tennie, mint amilyennek a kezdetektől fogva állította? Ellenkező esetben csak egy aranyozott Chromebookot kapunk alkalmazások nélkül.