Castellum

Rune


Kiadó: Gathering of Developers
Fejlesztő: Human Head

Rendszer Követelmények:
Minimum: PII 300, 64 MB, Win95/98/ME
Hasonló játékok: Heretic II
Kategória: 3D Akció


Azok a játékosok, akik valami jó mókára vágytak, csak kétfajta játékot tölthettek be: jó vagy rossz first person shooter-t. Az idők azonban változnak, és a lövöldözős játékokba is bekerülnek érdekes karakterek, valamint a jó cselekmény. Ettől függetlenül, az alapötlet ugyanaz marad, lőjük le az ellenséget valamilyen fegyver segítségével. Be kell látnunk, hogy ez unalmassá válik, és az egymással versengő játékok összemosódnak, anélkül, hogy egy igazán kiemelkedő is születne. A Human Head, most valami olyat próbál eladni, ami talán kívül esik a szokásos FPS-ek kategóriáján: ők hatalmas barbár harcosokra voksolnak, akik fejszével és karddal esnek egymásnak. A Rune-ben egy eredetileg táblás játékot dolgoznak fel gyorsan pörgő 3D akcióverzióban. Shotgun helyett kardot, baltát és kalapácsot kap hősünk, hogy megvédhesse magát a hordákban támadó furcsa szörnyektől.

Klikk ide!   Klikk ide!

Hogy elkerülje a "rambo" effektust, azaz egy ember mindenki ellen, a fejlesztők egy érdekes sztorit kanyarítottak az akció köré. A játék elején Ragnar a hős megismerkedik egy csapat harcossal, akiknek az a feladatuk, hogy megvédjék Odin rúnaköveit. A játékos itt, a kis faluban megismerheti a kardforgatás tudományát az egyik harcos segítségével, majd jöhetnek az igazi csaták. A csapat feladata, hogy visszaverje a gonosz isten Loki szolgáinak támadását, akik megesküdtek, hogy megszerzik a köveket és elfoglalják az országot. Sajnos azonban egy előre nem látott viharban elsüllyed a kis csapat hajója és csak Ragnar éli túl a katasztrófát. Miután végigúsztunk az eddig legszebben elkészített víz alatti világban, lekerülünk Odin egyik földalatti szentélyébe, ahol maga az istenség bíz meg bennünket egy szent feladattal: pusztítsuk el Loki hadseregét.

Klikk ide!   Klikk ide!

A kissé lassú kezdés után a Human Head rögtön bedobja a játékost a gyorsan pörgő akció közepébe, és már csak néha-néha bukkan fel némi utalás a történet menetére. A játék és az átvezető animációk az Epic Unreal Tournament motorját használja, ami két dolgot jelent: gyönyörű grafikát és pergő akciót. A területek felderítése a Tomb Raider és FAKK2 játékosoknak valószínűleg nem okoz majd gondot, mert ehhez a két játékhoz képest meglehetősen egyszerű kialakításúak. Ami nem is baj, hiszen a játékidő nagy részében Ragnar úgyis azzal lesz elfoglalva, hogy az ellenségeit darabolja és kapcsolókat keresgéljen. Nem egy nagy szellemi kihívás. Ez egy komoly elhatározás volt a készítők részéről, de a játék így nem kerül egy kategóriába a már így is telített puzzle 3d-s játékokkal.

Klikk ide!   Klikk ide!

Hősünk ettől függetlenül rengeteg változatos helyet bejárhat. Hatalmas szabad területek, mezők és hegyek várnak ránk, tehetünk egy kis kirándulást a pokolban is, az orkok városában és egy elhagyott faluban is. A játék mégis leginkább a katakombákra és a barlangrendszerekre épít. Ez sajnos meg is látszik, mert a lakott területeken a házak textúráinak kidolgozására nem fordítottak elég figyelmet a fejlesztők. Ettől eltekintve a játék gyönyörű. Nagyszerű animációk és érdekes helyek várják a kardforgatókat. A térképek hatalmas méretét ellensúlyozva leginkább óriás rákokkal és feltámasztott hullákkal kell harcolnunk a játék első harmadában. Habár nincsenek levegőből támadó ellenségek, vannak szépen kidolgozott orkok, törpék és más kisebb nagyobb teremtmények. Mindegyik saját tulajdonsággal, támadással rendelkezik, amire érdemes már jó előre felkészülnünk. Van olyan ellenfél is, amelyik páncélt visel, amihez esetleg fegyvert kell váltanunk, hogy legyőzzük.

Klikk ide!   Klikk ide!

Nézzük akkor a fegyvereket. Kb. 15 különböző fegyverrel harcolhatunk, amik három kategóriába sorolhatók: kardok, balták és kalapácsok. Minden fegyver rendelkezik egyedi képességgel, combóval. Ebből következik, hogy rengeteg különböző és gyönyörű harci animációt láthatunk a játék során. Mint már említettem egyes fegyverek jobbak bizonyos ellenfelek ellen. A rákok és az orkokkal szemben a kalapács a legmegfelelőbb, míg később a keményebb ellenfelek az élesebb fegyverek martalékai lesznek. Mint az várható, vannak gyorsabban és nehezebben forgatható eszközök a játékban. Minden fegyverhez tarozik egyedi használati stílus és combo is, de szerencsére nem olyan bonyolultak, mint mondjuk a FAKK2-ben.

Klikk ide!   Klikk ide!

A komplex ütésváltások helyett a játékosnak inkább rúnaköveket kell gyűjteni, amik "power-up"-ként szolgálnak az éppen aktuális fegyvernél. Minden fegyver egyedi módon reagál a power-up-ra, így a játékosok sokáig kísérletezhetnek, hogy melyik fegyverre érdemes többet költeni, melyikre nem. Vannak védekező bonus-ok is, olyanok, amik védővarázst gerjesztenek Ragnar körül, és lecsökkentik a támadás erejét. A támadó variációk között találunk érdekeseket, mint például azt, ami hatalmas köveket hajigál az ellenség felé. Beillik akár egy távolsági fegyvernek is. A rúnakövek szerencsére nem túl gyakoriak, így nem rontják le a játék nehézségi szintjét.

Klikk ide!   Klikk ide!

A fegyvereken kívül használhatunk különböző típusú páncélokat és pajzsokat. Van amelyik könnyebb de kevesebb védelmet biztosít és vannak nehezebbek, amiben a mozgás lassabb, de több védelmet ad. A pajzsok idővel elkopnak, széttöredeznek. Majdnem minden ellenséges faj rendelkezik pajzzsal, amit a sikeres ütközet után felvehetünk. A pajzshasználat elsőre nagyon jó ötletnek tűnhet, de sajnos a gyakorlatban elég kiábrándító. Erről és a többi hibáról olvashattok a következő szekcióban. Grafika: A grafikával igazán nincs probléma. A Human Head programozói átvették ugyan az Unreal motort, ami nem tud görbe felületeket modellezni, de a textúrák okos használatával egy teljesen új világot voltak képesek alkotni. A framerate sem túl alacsony, bármelyik közepes gépen szépen elfut. A külső területek szépek és érdekesek, de a belső terek sajnos kicsit unalmasra és egysíkúra sikerültek.

Az animációk is meggyőzőek. Az ellenséges szörnyek egyre ijesztőbbek ahogy haladunk előre a játékban. A teremtmények mozgása sima és pontos. Ragnar lélegzik, fejét mindig a fontosabb tárgyak, területek felé fordítja, és előrehajol, mikor egy emelkedőn fut felfelé. Jópofa az is, mikor a kardok és fejszék szép kék ívet húznak miközben hősünk az ellenség felé lendíti.

Kezelőfelület: Itt nincs túl sok megbeszélni való, ami jó. A legnagyobb probléma, hogy nincs lehetőség kikapcsolni vagy legalábbis lehalkítani a zenét. Csak egyetlen slider van amivel az összes hangeffektet egyszerre lehet szabályozni. Megtalálhatjuk még a szokásos 3D-s beállítási lehetőségeket, valamint a billentyűzetkiosztás konfigurálási opcióját is. A játék közben a HUD csak néhány csíkból áll, semmi komoly.

Játékmenet: A Rune izgalmasan kezdődik, mikor Ragnar az életéért úszik a hideg tengerben. A partra kiérve ősi kastélyok, gleccserek és hegyek, valamint lerombolt falvak várják. Egy olyan időpontban, melyben inkább a sci-fi storyk a menők, a Human Head egy fantasy világot teremtett. Mikor már azt hisszük, hogy már mindent láttunk, mindig jön valami új és meglepő terület. Ettől függetlenül, közepes fokozaton a teljes játékidő alig 20 óra. A third person kamera jól ki lett dolgozva. Ragnar irányítása egyértelmű és könnyed. Pontosan oda és akkor mozdul, mikor mi szeretnénk. Nincs olyan sem, hogy Ragnar eltakar valami érdekes pontot a játéktérből. Mikor szükséges, hősünk egyszerűen átlátszóvá válik. Lehetőségünk van bármikor menteni a játékban, ez arra készteti a játékosokat, hogy nyugodtan derítsék fel a teljes területet.

De ahogy az idő telik, a hiányosságok is előtérbe kerülnek. Habár a térképek nagyok, nincs semmi olyan, ami kihasználná a harmadik személyű nézetet. Nincsenek ugrálások, és hiányoznak a FAKK2 akrobata mutatványai is. A kötélmászáson és pár terepakadály leküzdésén kívül nincs más dolgunk a harcon kívül. Hiányzik az összetett feladatmegoldás is, ami mondjuk az Eidos Tomb raider sorozatára jellemző.

Ebből következik, hogy legalább a harcnak kell jónak lennie, ha a Rune le akarja kötni a játékost. Az elején az is. Nagyszerű dolog az ellenségeket darabolni, próbálgatni a különböző technikákat. Idővel azonban mindenki kialakít 2-3 alap vágást és stratégiát, és onnantól kezdve azt használja. Szinte minden harcot meg lehet nyerni, az "oldalra lépek és vágok" technikával. A játék vége felé ugyan akad egy-két keményebb ellenfél, de őket is könnyedén le lehet győzni, ha már rájöttünk a harc taktikájára.

Probléma lehet még azoknak, akiknek nincs meg a patch a játékhoz, hogy lépten nyomon kifagy. Van ezen kívül több más bug is, ami a játékélményt rontja.

Multiplayer: A játékban persze van multiplayer opció is. Sajnos az online deathmatch játékokban mindkét ellenfél csak körözget egymás körül. A győztest legtöbbször a szerencse segíti, nem a gyakorlat. Ennek oka, hogy lehetséges egyetlen csapással is megölni az ellenfelet. Itt az dönt, hogy ki van szerencsésebb helyzetben a támadás indításakor. A normál deathmatch mellet van még team deathmatch és három extra mód: classic, hardcore és turbo. Kapcsolódás a szerverre könnyű és egyszerű, bár az 56k/s modemes felhasználók nem lesznek megelégedve a teljesítménnyel. A sebesség még nem is nagy probléma a távolsági fegyverek esetében, de közelharcban a legfontosabb tényező az alacsony ping.

Hangeffektek: A játék audio részének is megvannak a maga jó és rossz oldalai. Egyik oldalról a hangeffektek fenomenálisak. Rengeteg fegyver és karakter hanghatás van, amik mind különbözőek és könnyen felismerhetőek. A 3D-s hangzás megvalósítása is nagyszerűen sikerült. A hószörnyek közeledése a havas mezőkön egyszerűen félelmetes.

Egy hatalmas hiba azonban van: Ragnarnak nincs hangja. Néha nyögdécsel, meg hörög ugyan, mikor eltalálják. Más játékokban, még ha a főhős csendben is marad játék közben, az átvezető animációkban végig beszédet hallgathatunk. Itt viszont Ragnar hallgat, mint a bárány, miközben más karakterek egész monológokat intéznek hozzá.

Zene: A zenei rész jól sikerült. Tökéletesen illeszkedik mind a játék, mind az átvezető animációk hangulatához. Akció közben azonban fölöslegesen felerősödik, mintha a tervezők a zenével próbálnák eltakarni az egyébként hiányzó izgalmat. Ilyen esetekben inkább zavaró. De mikor Ragnar felderítést végez a zene tökéletesen illeszkedik a helyszínhez. Kellemes, lassú, csendes, pont olyan, mint amilyennek lennie kell.

Intelligencia és nehézség: A játék nagyszerű akciójeleneteit és harcmenetét bizony nagyon lerontja a gyenge mesterséges intelligencia. A Rune AI-ja néha olyan rossz, hogy valószínűleg ezen fog megbukni a játék a piacon. Persze ez a probléma nem új a 3D-s akciójátékok rajongóinak: az ellenségek nem tudnak manőverezni a tereptárgyak között, beleakadnak az ajtóba stb. Néha az is előfordul, hogy a szörnyek egyszerűen nem veszik észre Ragnart, mikor előlép egy sarok mögül. Sajnos harcban az AI nem jelent kihívást.

Összegzés Elmondhatjuk, hogy a Rune majdnem siker lett. Kellemes irányítás, gyönyörű területek és persze van valami "feeling" a hatalmas szörnyek darabolásában, ami eddig más játékokból hiányzott. Sajnos azonban sok olyan elem van, ami kötelező lenne egy harmadik személyű akciójátékban. A harc túl egyszerű, ami talán pozitív lehet a kezdőknek, de veterán játékosoknak nem lesz igazi kihívás. És persze itt a probléma az elképesztően gyenge mesterséges intelligenciával. A Human Head első játéka nem lett rossz, de hiányzik belőle az a plusz, ami hosszú távon is érdekessé tesz egy programot.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • KaszaN #36
    Hát igaz hogy az utolsó hozzászólás már egy éve volt de azér leírom amit akarok hátha betévedne ide valaki.
    Komoly a játék és csinálnék hozzá pár pályát az editorjával de nagyon nem igazodok ki rajta ha esetleg valaki ért hozzá és felajálja hogy segít benne szivesen elfogadom :).
  • Rommel88 #35
    mellesleg aki oda eljut törpikék ellen hatásos a kalapács mert nagy az esély hogy hanyattesnek és akkor szét lehet nyugodtan verni őket, vagy jó a dwarf work sword is de azt mindig úgy hogy balra oldalazással vágni mert akkor nagy valószínüséggel nem a pajzsukba vágsz bele, de vágás után mindjárt ugorjunk el mert ő is ugrással fog nekünk esni
  • Rommel88 #34
    már nekiestem nehéz fokozaton is ugyhogy megkérdőjelezném az AI könnyű legyőzését. Lehet hogy kicsit gyengusok a manőverezésben de nehéz fokon elég sokszor beléjük kell vágni még keményebb fegyverekkel is ugyhogy azért a harcban is akad némi izgalom, főleg hogy nekik csak párszor kell betalálni és ki is feküdt a főhősünk. Eddig a törpék voltak nekem a legidegesítőbbek mert hiába manőverezem ki őket ugyis nekemugranak és levesz egy csomó életerőt az is. Nomeg mikor fegyvereket szórják hozzám ott is az esetek 80%-ában bekapom a repülő fegyóikat :D szal aki túl gyengusnak tartja az kezdjen hozzá hard fokozaton az megdolgozza kicsit az idegszálakat :p
  • Rommel88 #33
    Engem nagyon megfogott a játék hangulata és persze imádom a skandináv nordikus vidékeket és a skandináv mitológiát, szal igy a story is pont tökéletes nekem.
    Lenne egy két dolog amin változtatnék a játékmenetben, de igy is már vagy 6x kijátszottam. Már tesómat is sikerült rászoktatnom ugyhogy ő is nagy Rune fan lett :D
  • droidka #32
    A Rune nekem az egyik legnagyobb kedvencem!!! Igaz, voltak hiányosságai pl: hamar ki lehetett játszani, meg nagy kár, hogy nem voltak kombók. De még nyolc év távlatából sem felejtettem el a fantasztikus, hátborzongató hangulatát!!! Meg milyen überbrutális powerupok voltak: kőgörgeteg, tűzkör, villámcsapás /fagyasztás, kővé változtatás kombó!!! (Isten bocsássa meg, nyomtam is hozzá a feltöltés kódot, mint állat, mert ezeket egyszerűen nem lehetett megunni!) De powerup nélkül is lehetett irtani: a legállatabb az volt, hogy az ellen gyomrába dobtam sokszor a kardot… Meg fáklyával felgyújtani a csontvázakat, elmenekülni és kivárni amíg szénné ég!!!Meg a taszítóhullám is poén volt, szakadékok mellett, vagy rögzített csapdákba belökni… :)… Meg hogy fordulás után le lehetett fejezni az ellent, és ha sikerült többet gyorsan kinyírni, akkor megnőtt a ’’destrucometer’’, és egy rövid ideig sebezhetetlenné vált Ragnar. Az sem volt éppen poéntalan, amikor a levágott végtagokat fel lehetett kapni és azzal ütlegelni a többi manust!… (Bár ez kevésbé volt hatékony.)

    Sokszor hidegrázásom volt tőle! Azóta sem láttam ilyen félelmetes hangulatú játékot!
  • DisznóXar #31
    "Régi játék - nem rossz játék!"

    Az milyen igaz! :)
    Én ma töltöttem le ezt a játékot,és nagyon jó! :D
    De elakadtam. :(
  • via_mala #30
    Kedves Rózsa Gyuri!

    Bocs, hogy csak késve válaszolok, éppen nyaraltam ... Szóval mivel januárban játszottam végig a játákot csak sok-sok gondolkodás után jöttem rá, hogy hol is lehetsz most a játékban. Lehet hogy azóta már túl is jutottál.

    Az a hely, ahol a sok láda van, ott van van egy lift is, amire egy pincurit talán nehéz felugrani, de 3 próbálkozásból biztosan sikerül. (Szerintem ez az, amit te ajtónak néztél, de ha magadra zárod, akkor sincs baj, mert fel lehet ugrándozni mellette; egyébként tényleg nem tudsz
    öngyilkos lenni.) Ez felvisz egy templom elé, amibe nem lehet bemenni. Emögött van egy hulla, érdemes kifosztani, mert tuti jó pajzsa van. A
    templom előtt van egy kis párkány, oda a ládákról tudsz felugrani. Itt van 2 bástya. Ha a bal oldali felé közelítesz, akkor távolról láthatod,
    hogy kinyílik egy kapu, amin egy rakás ellenség masírozik ki. Ezekkel szerintem később fogsz találkozni. Most azonban, ha szemben állsz a
    templommal, akkor balra menj, amíg be nem szorulsz a templom melletti sarokba. Egy ott álló doboz tetejéről némi ugrándozással be lehet jutni egy ablakon. És innen mehet tovább a balhé.

    Kábé talán az 1/4-edénél tarthatsz most a játéknak, ne add fel, lesznek még további izgalmas részek is. Én is itt akadtam el kb 2 napra.

    Cheat kódokról nem tudok semmit, de nem is kellettek. Egy helyen volt egy kis bug: amikor a törpéktől kellett elmenekülnöm a tönkretett malom tengelyének helyén át, akkor a következő pálya betöltése helyett örök töltögetés következett. A megoldás az volt, hogy minden felbontást, effektet, szir-szart minimálisra vettem, és miután az utána következő rész betöltődött, mindent visszaállítottam.
  • via_mala #28
    Én is pont ott akadtam el (először). A lényeg, hogy miután átúsztál az első hajóroncson és kijutottál az alján, utána még mélyebbre kell úsznod. Ott találsz egy másik hajóroncsot, de előbb a fölötte lévő mini-barlangban töltsd meg a tüdődet. Ha ebbe a második hajóroncsba is beúszol, akkor rövid kóválygás után (valószínűleg ennek is az alján) kijutsz és töltődik a következő pálya. Csak ne add fel! Utána hatalmas játékélményben lesz részed. Körülbelül 1-2 hét alatt végigviszed, de lesz néhány gondolkodtató rész még, úgyhogy garantálom, hogy ezután is el fogsz még akadni egy párszor. Ha bármi info kell, akkor nyugodtan írj egy mail-t, vagy küldj egy mentett állást, ahol elakadtál.
    Mivel a rippelt játékból sincs semmi kirippelve, nagyon érdemes végigjátszani, benne van az összes movie! És állat jó a vége!
    Régi játék - nem rossz játék!