Castellum
Rune
Kiadó: Gathering of Developers
Fejlesztő: Human Head
Rendszer Követelmények:
Minimum: PII 300, 64 MB, Win95/98/ME
Hasonló játékok: Heretic II
Kategória: 3D Akció
Azok a játékosok, akik valami jó mókára vágytak, csak kétfajta játékot tölthettek be: jó vagy rossz first person shooter-t. Az idők azonban változnak, és a lövöldözős játékokba is bekerülnek érdekes karakterek, valamint a jó cselekmény. Ettől függetlenül, az alapötlet ugyanaz marad, lőjük le az ellenséget valamilyen fegyver segítségével. Be kell látnunk, hogy ez unalmassá válik, és az egymással versengő játékok összemosódnak, anélkül, hogy egy igazán kiemelkedő is születne. A Human Head, most valami olyat próbál eladni, ami talán kívül esik a szokásos FPS-ek kategóriáján: ők hatalmas barbár harcosokra voksolnak, akik fejszével és karddal esnek egymásnak. A Rune-ben egy eredetileg táblás játékot dolgoznak fel gyorsan pörgő 3D akcióverzióban. Shotgun helyett kardot, baltát és kalapácsot kap hősünk, hogy megvédhesse magát a hordákban támadó furcsa szörnyektől.
Hogy elkerülje a "rambo" effektust, azaz egy ember mindenki ellen, a fejlesztők egy érdekes sztorit kanyarítottak az akció köré. A játék elején Ragnar a hős megismerkedik egy csapat harcossal, akiknek az a feladatuk, hogy megvédjék Odin rúnaköveit. A játékos itt, a kis faluban megismerheti a kardforgatás tudományát az egyik harcos segítségével, majd jöhetnek az igazi csaták. A csapat feladata, hogy visszaverje a gonosz isten Loki szolgáinak támadását, akik megesküdtek, hogy megszerzik a köveket és elfoglalják az országot. Sajnos azonban egy előre nem látott viharban elsüllyed a kis csapat hajója és csak Ragnar éli túl a katasztrófát. Miután végigúsztunk az eddig legszebben elkészített víz alatti világban, lekerülünk Odin egyik földalatti szentélyébe, ahol maga az istenség bíz meg bennünket egy szent feladattal: pusztítsuk el Loki hadseregét.
A kissé lassú kezdés után a Human Head rögtön bedobja a játékost a gyorsan pörgő akció közepébe, és már csak néha-néha bukkan fel némi utalás a történet menetére. A játék és az átvezető animációk az Epic Unreal Tournament motorját használja, ami két dolgot jelent: gyönyörű grafikát és pergő akciót. A területek felderítése a Tomb Raider és FAKK2 játékosoknak valószínűleg nem okoz majd gondot, mert ehhez a két játékhoz képest meglehetősen egyszerű kialakításúak. Ami nem is baj, hiszen a játékidő nagy részében Ragnar úgyis azzal lesz elfoglalva, hogy az ellenségeit darabolja és kapcsolókat keresgéljen. Nem egy nagy szellemi kihívás. Ez egy komoly elhatározás volt a készítők részéről, de a játék így nem kerül egy kategóriába a már így is telített puzzle 3d-s játékokkal.
Hősünk ettől függetlenül rengeteg változatos helyet bejárhat. Hatalmas szabad területek, mezők és hegyek várnak ránk, tehetünk egy kis kirándulást a pokolban is, az orkok városában és egy elhagyott faluban is. A játék mégis leginkább a katakombákra és a barlangrendszerekre épít. Ez sajnos meg is látszik, mert a lakott területeken a házak textúráinak kidolgozására nem fordítottak elég figyelmet a fejlesztők. Ettől eltekintve a játék gyönyörű. Nagyszerű animációk és érdekes helyek várják a kardforgatókat. A térképek hatalmas méretét ellensúlyozva leginkább óriás rákokkal és feltámasztott hullákkal kell harcolnunk a játék első harmadában. Habár nincsenek levegőből támadó ellenségek, vannak szépen kidolgozott orkok, törpék és más kisebb nagyobb teremtmények. Mindegyik saját tulajdonsággal, támadással rendelkezik, amire érdemes már jó előre felkészülnünk. Van olyan ellenfél is, amelyik páncélt visel, amihez esetleg fegyvert kell váltanunk, hogy legyőzzük.
Nézzük akkor a fegyvereket. Kb. 15 különböző fegyverrel harcolhatunk, amik három kategóriába sorolhatók: kardok, balták és kalapácsok. Minden fegyver rendelkezik egyedi képességgel, combóval. Ebből következik, hogy rengeteg különböző és gyönyörű harci animációt láthatunk a játék során. Mint már említettem egyes fegyverek jobbak bizonyos ellenfelek ellen. A rákok és az orkokkal szemben a kalapács a legmegfelelőbb, míg később a keményebb ellenfelek az élesebb fegyverek martalékai lesznek. Mint az várható, vannak gyorsabban és nehezebben forgatható eszközök a játékban. Minden fegyverhez tarozik egyedi használati stílus és combo is, de szerencsére nem olyan bonyolultak, mint mondjuk a FAKK2-ben.
A komplex ütésváltások helyett a játékosnak inkább rúnaköveket kell gyűjteni, amik "power-up"-ként szolgálnak az éppen aktuális fegyvernél. Minden fegyver egyedi módon reagál a power-up-ra, így a játékosok sokáig kísérletezhetnek, hogy melyik fegyverre érdemes többet költeni, melyikre nem. Vannak védekező bonus-ok is, olyanok, amik védővarázst gerjesztenek Ragnar körül, és lecsökkentik a támadás erejét. A támadó variációk között találunk érdekeseket, mint például azt, ami hatalmas köveket hajigál az ellenség felé. Beillik akár egy távolsági fegyvernek is. A rúnakövek szerencsére nem túl gyakoriak, így nem rontják le a játék nehézségi szintjét.
A fegyvereken kívül használhatunk különböző típusú páncélokat és pajzsokat. Van amelyik könnyebb de kevesebb védelmet biztosít és vannak nehezebbek, amiben a mozgás lassabb, de több védelmet ad. A pajzsok idővel elkopnak, széttöredeznek. Majdnem minden ellenséges faj rendelkezik pajzzsal, amit a sikeres ütközet után felvehetünk. A pajzshasználat elsőre nagyon jó ötletnek tűnhet, de sajnos a gyakorlatban elég kiábrándító. Erről és a többi hibáról olvashattok a következő szekcióban. Grafika: A grafikával igazán nincs probléma. A Human Head programozói átvették ugyan az Unreal motort, ami nem tud görbe felületeket modellezni, de a textúrák okos használatával egy teljesen új világot voltak képesek alkotni. A framerate sem túl alacsony, bármelyik közepes gépen szépen elfut. A külső területek szépek és érdekesek, de a belső terek sajnos kicsit unalmasra és egysíkúra sikerültek.
Az animációk is meggyőzőek. Az ellenséges szörnyek egyre ijesztőbbek ahogy haladunk előre a játékban. A teremtmények mozgása sima és pontos. Ragnar lélegzik, fejét mindig a fontosabb tárgyak, területek felé fordítja, és előrehajol, mikor egy emelkedőn fut felfelé. Jópofa az is, mikor a kardok és fejszék szép kék ívet húznak miközben hősünk az ellenség felé lendíti.
Kezelőfelület: Itt nincs túl sok megbeszélni való, ami jó. A legnagyobb probléma, hogy nincs lehetőség kikapcsolni vagy legalábbis lehalkítani a zenét. Csak egyetlen slider van amivel az összes hangeffektet egyszerre lehet szabályozni. Megtalálhatjuk még a szokásos 3D-s beállítási lehetőségeket, valamint a billentyűzetkiosztás konfigurálási opcióját is. A játék közben a HUD csak néhány csíkból áll, semmi komoly.
Játékmenet: A Rune izgalmasan kezdődik, mikor Ragnar az életéért úszik a hideg tengerben. A partra kiérve ősi kastélyok, gleccserek és hegyek, valamint lerombolt falvak várják. Egy olyan időpontban, melyben inkább a sci-fi storyk a menők, a Human Head egy fantasy világot teremtett. Mikor már azt hisszük, hogy már mindent láttunk, mindig jön valami új és meglepő terület. Ettől függetlenül, közepes fokozaton a teljes játékidő alig 20 óra. A third person kamera jól ki lett dolgozva. Ragnar irányítása egyértelmű és könnyed. Pontosan oda és akkor mozdul, mikor mi szeretnénk. Nincs olyan sem, hogy Ragnar eltakar valami érdekes pontot a játéktérből. Mikor szükséges, hősünk egyszerűen átlátszóvá válik. Lehetőségünk van bármikor menteni a játékban, ez arra készteti a játékosokat, hogy nyugodtan derítsék fel a teljes területet.
De ahogy az idő telik, a hiányosságok is előtérbe kerülnek. Habár a térképek nagyok, nincs semmi olyan, ami kihasználná a harmadik személyű nézetet. Nincsenek ugrálások, és hiányoznak a FAKK2 akrobata mutatványai is. A kötélmászáson és pár terepakadály leküzdésén kívül nincs más dolgunk a harcon kívül. Hiányzik az összetett feladatmegoldás is, ami mondjuk az Eidos Tomb raider sorozatára jellemző.
Ebből következik, hogy legalább a harcnak kell jónak lennie, ha a Rune le akarja kötni a játékost. Az elején az is. Nagyszerű dolog az ellenségeket darabolni, próbálgatni a különböző technikákat. Idővel azonban mindenki kialakít 2-3 alap vágást és stratégiát, és onnantól kezdve azt használja. Szinte minden harcot meg lehet nyerni, az "oldalra lépek és vágok" technikával. A játék vége felé ugyan akad egy-két keményebb ellenfél, de őket is könnyedén le lehet győzni, ha már rájöttünk a harc taktikájára.
Probléma lehet még azoknak, akiknek nincs meg a patch a játékhoz, hogy lépten nyomon kifagy. Van ezen kívül több más bug is, ami a játékélményt rontja.
Multiplayer: A játékban persze van multiplayer opció is. Sajnos az online deathmatch játékokban mindkét ellenfél csak körözget egymás körül. A győztest legtöbbször a szerencse segíti, nem a gyakorlat. Ennek oka, hogy lehetséges egyetlen csapással is megölni az ellenfelet. Itt az dönt, hogy ki van szerencsésebb helyzetben a támadás indításakor. A normál deathmatch mellet van még team deathmatch és három extra mód: classic, hardcore és turbo. Kapcsolódás a szerverre könnyű és egyszerű, bár az 56k/s modemes felhasználók nem lesznek megelégedve a teljesítménnyel. A sebesség még nem is nagy probléma a távolsági fegyverek esetében, de közelharcban a legfontosabb tényező az alacsony ping.
Hangeffektek: A játék audio részének is megvannak a maga jó és rossz oldalai. Egyik oldalról a hangeffektek fenomenálisak. Rengeteg fegyver és karakter hanghatás van, amik mind különbözőek és könnyen felismerhetőek. A 3D-s hangzás megvalósítása is nagyszerűen sikerült. A hószörnyek közeledése a havas mezőkön egyszerűen félelmetes.
Egy hatalmas hiba azonban van: Ragnarnak nincs hangja. Néha nyögdécsel, meg hörög ugyan, mikor eltalálják. Más játékokban, még ha a főhős csendben is marad játék közben, az átvezető animációkban végig beszédet hallgathatunk. Itt viszont Ragnar hallgat, mint a bárány, miközben más karakterek egész monológokat intéznek hozzá.
Zene: A zenei rész jól sikerült. Tökéletesen illeszkedik mind a játék, mind az átvezető animációk hangulatához. Akció közben azonban fölöslegesen felerősödik, mintha a tervezők a zenével próbálnák eltakarni az egyébként hiányzó izgalmat. Ilyen esetekben inkább zavaró. De mikor Ragnar felderítést végez a zene tökéletesen illeszkedik a helyszínhez. Kellemes, lassú, csendes, pont olyan, mint amilyennek lennie kell.
Intelligencia és nehézség: A játék nagyszerű akciójeleneteit és harcmenetét bizony nagyon lerontja a gyenge mesterséges intelligencia. A Rune AI-ja néha olyan rossz, hogy valószínűleg ezen fog megbukni a játék a piacon. Persze ez a probléma nem új a 3D-s akciójátékok rajongóinak: az ellenségek nem tudnak manőverezni a tereptárgyak között, beleakadnak az ajtóba stb. Néha az is előfordul, hogy a szörnyek egyszerűen nem veszik észre Ragnart, mikor előlép egy sarok mögül. Sajnos harcban az AI nem jelent kihívást.
Összegzés Elmondhatjuk, hogy a Rune majdnem siker lett. Kellemes irányítás, gyönyörű területek és persze van valami "feeling" a hatalmas szörnyek darabolásában, ami eddig más játékokból hiányzott. Sajnos azonban sok olyan elem van, ami kötelező lenne egy harmadik személyű akciójátékban. A harc túl egyszerű, ami talán pozitív lehet a kezdőknek, de veterán játékosoknak nem lesz igazi kihívás. És persze itt a probléma az elképesztően gyenge mesterséges intelligenciával. A Human Head első játéka nem lett rossz, de hiányzik belőle az a plusz, ami hosszú távon is érdekessé tesz egy programot.