SG.hu

Frostpunk

Kiadó: 11 bit Studios
Fejlesztő: 11 bit Studios
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium Dual Core E5800 3,2 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core processzor, Nvidia GeForce GTX 660 vagy ATI Radeon R7 370 grafikus kártya, 8 GB RAM, 8 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-4460 3,2 GHz-es vagy AMD FX-8350 processzor, Nvidia GeForce GTX 970 vagy ATI Radeon RX 580 grafikus kártya, 8 GB RAM, 8 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: SimCity, Cities Skylines
Kategória: városépítős stratégia

Ha bárki azt hitte volna, hogy a városépítős stratégiák stílusában már nem lehet újat mutatni, akkor itt az idő megismerkedni a Frostpunk nevével, a This War of Mine alkotói ugyanis bebizonyították, hogy bőven van még potenciál a műfajban. Játéktesztünkből megtudhatod, hogy miért!

Bár a lengyel 11 bit Studios csapata rögtön a 2011-es első videojátékával belopta magát a szívünkbe, hiszen az Anomaly: Warzone Earth egy szuper kis tower defense-stratégia volt, azonban a játékosok többsége csak a 2014-es This War of Mine című alkotásuknak köszönhetően ismerhette meg őket. Ez a játék ugyanis mindmáig az utóbbi évek egyik legnagyobb különlegességének tekinthető, hiszen a háború borzalmait korábban még senki nem tudta ennyire elgondolkodtató formában prezentálni.

Mivel a fejlesztők is tisztában voltak azzal, hogy a This War of Mine sikerében jelentős szerepet vállalt ez a filozófiai hangvétel, már a bejelentéskor tisztában voltunk vele, hogy legújabb művüknek ez is oroszlánrészét képezi majd. Bár a Frostpunk a stílus tekintetében teljesen új utakat nyitott meg a lengyelek előtt, hiszen városépítős stratégiával nem volt dolguk korábban, de nem is volt szándékukban egy az egyben lekoppintani például egy SimCityt, éppen ellenkezőleg, inkább a maguk ötleteit erőltették bele a végeredménybe, melyek egy részére érezhetően hatással volt a This War of Mine koncepciója.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Mindez annak ellenére is igaz, hogy a Frostpunkban szó sincs semmiféle háborúról, sokkal inkább egy szörnyű apokalipszisről, aminek részeként a Föld az örök fagy birodalmává változott, az emberiség jelentős része kipusztult, a túlélés reménye pedig a folyamatos mínuszokban egyre nehezebben plántálható el a megmaradtakban. Ekkor jövünk azonban mi a képbe, egy völgy mélyén, egy óriási széntüzelésű erőmű tulajdonosaiként ugyanis megpróbálunk életben tartani egy kis közösséget, noha ehhez az ő segítségükre is nagy szükségünk lesz, hiszen az erőmű üzemeltetéséhez szénre van szükség, az emberek minimális komfortérzetének kialakításához pedig egy sor más nyersanyagra, így adott a probléma: próbáljunk meg úgy egyensúlyozni a lehetetlen helyzetben, hogy közben az erőmű köré felépüljön egy kisebb poszt-apokaliptikus város.

Ez alapján talán úgy tűnhet, hogy a Frostpunk nem több egy világvége hangulattal megspékelt SimCitynél, azonban ennél nagyobbat nem is tévedhetnénk, hiszen hangsúlyozandó, hogy a játék tényleg csak nagyon minimális dolgokat vett át a jól ismert városépítős klisékből. A nyersanyaggyűjtés például adott, mint ahogyan az emberek igényeinek kiszolgálása és a folyamatos építkezés is, de a háttérben egy olyan összetett rendszer épült fel, amely elképesztő mélységekig bonyolítja majd a dolgokat.

Kezdjük ott az egészet, hogy a Frostpunk soha, egyetlen percre sem engedélyezi majd meg nekünk azt, hogy elégedetten nézzük jól működő városunkat, mert épülő településünkön soha semmi sem lesz makulátlan. Mindig akad valami probléma, hol az erőforrások apadnak el, hol az emberek nyavalyognak valamiért, hol egy olyan váratlan fordulat következik be egy kutatás során, amire garantáltan nem számítottunk. A lecke tehát mindvégig fel lesz adva, noha elsőre tényleg nem látszik majd, hogy mennyire összetett feladatokkal lesz dolgunk a későbbiekben. Az ugyanis nem lesz kihívás, hogy munkát adjunk az embereknek, hogy kiküldjük őket a fagyba fát vágni, illetve szenet bányászni, sőt egy darabig a menedékek felhúzásával sem gyűlik meg a bajunk, hiszen bőven lesz hely a reaktor körül, de csakhamar rádöbbenünk arra, hogy ennél jóval több kell egy boldog közösséghez.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Az emberek ugyanis lassacskán éhesek lesznek, így el kell vonnunk a munkaerőből vadászokat és szakácsokat, majd jönnek a betegségek, amihez tábori kórházakat igényelnek, az első halálesetek után aztán temetőre lesz szükségük, majd egyre újabb technológiák kidolgozására vágynak – később szórakozásra is –, ezáltal folyamatosan teljesítenünk kell az óhajokat. Mindez talán nem lenne gond, ha közben nem -40 Celsius fok lenne odakint, és nem lennének kifogyóban a készleteink, legyen szó akár a kézzel fogható nyersanyagról, akár az emberekről, akik folyamatosan panaszkodnak és követelőznek majd, állandó döntéshelyzetekbe kényszerítve minket.

Ezen a ponton válik igazán nehézzé a Frostpunk, hiszen az emberek kiszolgálása vagy a kellemes meleg biztosítása alsóhangon még menne is, ha a saját tempónkban tudnánk teljesíteni őket. A helyzet ellenére azonban a lakosság mindent azonnal, de legalábbis két-három napon belül szeretne, ami a folyamatos erőforráshiány mellett nem egyszerű feladat. Ilyen esetben általában két dolgot tehetünk. Az első, hogy rögtön figyelmen kívül hagyjuk a kérést, és szembesülünk az azonnali következményekkel, vagy jó politikushoz mérten fűt-fát megígérünk, hátha csoda történik, de amennyiben nem jön be ez a taktika, még súlyosabb negatív hatásokkal számolhatunk.

Amit meg kell jegyeznünk a Frostpunk kapcsán, hogy soha nem tudunk benne jól dönteni. Megpróbálhatunk mindig az emberek kedvében járni, de ezzel csakhamar önmagunk ellenségeivé válunk, hiszen egyre lejjebb csökken a remény és az összetartás a társadalomban, és idejekorán elüldöznek minket a saját városunkból. Arról pedig ne is álmodjunk, hogy ha teljesítettünk valamit, akkor utána majd békén hagynak minket az emberek. Ha jók voltunk, ugyanúgy követelőznek tovább, miközben olyan súlyos dolgokban döntünk, mint hogy meghal pár ember, esetleg pillanatnyilag csökken a morál, de legalább egy hétig tovább tudjuk működtetni az erőművet, vagy jót cselekszünk, teljesítjük a kéréseket, de holnap le kell kapcsolnunk a fűtést, ami utána drasztikusabb következményekkel jár.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Az elhangzottak pedig csak a jéghegy csúcsát jelentik a Frostpunk kapcsán, hiszen egy halom más probléma tornyosul majd előttünk, amit különféle törvényekkel nehezíthetünk vagy könnyíthetünk meg. Példának okáért olyan kényes témákról rendelkezhetünk, mint hogy bevezessük-e a gyerekmunkát a minimális népharag terhe mellett, vagy inkább értékes erőforrásokat pazarolva felépítünk egy gyermekmegőrzőt, ahonnan később esetleg segédnek beállíthatjuk az apróságokat. Bár a törvénykönyvben is vannak jó dolgok, összességében erre is jellemző, hogy majdnem mindig két rossz közül kell választanunk, egyértelműen pozitív döntésünk viszont soha nem lesz. A legszebb az egészben azonban, hogy bár rögtön érezzük majd ezeknek a rendelkezéseknek a hatását, de érdemes megvárni a végjátékot, amikor szó szerint a szemünkre hánynak mindent, hogy utána napokig rágjuk magunkat a történteken, mintha az egész a valóság lett volna.

Persze ez a sok negatívum nem véletlen, hiszen a Frostpunk koncepciója ilyen szigorú játékelemeket követelt a fejlesztőktől, akik azért igyekeztek könnyítéseket is betenni, ezáltal például egy bizonyos szint után lehetőségünk nyílik felfedezőket küldeni a vakvilágba, hogy új helyszíneket kutassanak fel, ahonnan gyakran túlélők, értékes nyersanyagok, nemritkán pedig kellemetlen vagy kellemes hírek is érkezhetnek. Szintén nagy segítségünkre lesz majd a különféle technológiák kifejlesztésének lehetősége, melyeket muszáj lesz meghajtanunk, ha jót akarunk magunknak, hiszen például a nyersanyag csakhamar elfogy, és ha nem építünk mielőbb szénbányát vagy fűrészmalmot, akkor pályafutásunk nagyon gyorsan és nagyon csúfos véget érhet.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Bár hajlamos alaposan megizzasztani a gépünket, a Frostpunk kapcsán azért fontos kiemelni, hogy hihetetlenül látványosra sikerült. A kamerát ugyan nem vihetjük be a városba, hogy az utcákon sétálgatva lássuk az emberek szenvedését, a bányamunkát vagy éppen a kirobbanó felkeléseket, de így, madártávlatból is egészen mutatós minden. Olyan apróságokra kell gondolnunk, mint a működő üzemek, a hóban saját nyomot vájó dolgozók, vagy például a reaktor magasabb szintre kapcsolásakor a házakról finoman leolvadó hótakaró, hogy a váltakozó napszakokról ne is beszéljünk, melyek a játékmenet szempontjából is fontosak lesznek. Persze ahhoz, hogy mindezt élvezhessük, elég erős gépre lesz szükségünk, de legalább megéri jó hardvert a Frostpunk alá tenni.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A játék kezelőfelülete és irányítása a hasonszőrű stratégiák kliséit vonultatja fel, ezáltal bár tonnányi lehetőségünk akad, de mindennek megvan a maga helye. Ami kicsit hiányos, az a betanítás, így bár minden ott van, minden kikereshető pár kattintással, de manapság sokkal inkább megszokott, hogy megfogják a kezünket, és megmutatják, mit kell csinálnunk. Itt ilyesmiről szó sincs, ezért gyakran még ez is akadályozhat minket, ha nem nyitjuk meg a segítség gyanánt kialakított enciklopédiát, ahol egyébként mindenről olvashatunk, a felfedezés sorrendjében.

Játszhatóság: A játszhatóság terén vegyes érzelmeink vannak a Frostpunk kapcsán, hiszen a szavatosság nem erőssége az alkotásnak. Olyannyira nem, hogy ha kiismerjük a játékmechanika alapjait, akkor alig pár óra alatt teljes egészében végezhetünk vele, és bár az elágazó sztori miatt legalább egyszer érdemes újra nekifutni, de aki olyan szabadságot vár, mint például a legtöbb városépítős stratégiában, annak hatalmasat kell csalódnia.

Intelligencia, nehézség: Ezen a téren a Frostpunk szintén nem sikerült kiemelkedőre, méghozzá olyannyira nem, hogy miközben a mesterséges intelligencia folyamatosan hihetetlenül szigorú, addig a nehézségi szint erősen hullámzó, sőt mi több, egy kicsit felháborító is abból a szempontból, hogy túl egyoldalúan mutatja be a helyzetet, és esélyt sem ad arra, hogy folyamatosan jót cselekedjünk. A játékelemek terén ráadásul egy halom olyan rejtett dolog található benne, melyeket nem dörgölnek a készítők az orrunk alá, emiatt gyakran még azelőtt elbukunk, hogy elérnénk céljainkat, holott bizonyos lehetőségek ismeretében, vagy például azt tudatosítva, hogy felesleges mindig foglalkoznunk az emberek dolgaival, majdhogynem játszi könnyedséggel teljesíthetjük a feladatokat.

Hangok, zene: Bár elbírt volna több szinkront a játék, a hangeffektek és a zenék összességében meglepően jóra sikeredtek, de ami a legfontosabb, hogy nagyszerűen illeszkednek ehhez a fagyos, poszt-apokaliptikus környezethez. Ezen a téren ugyanis a játék verhetetlen, majdhogynem a Metro-sorozat által prezentált érzéseket váltja ki az emberből.

Összegzés: Bár vannak hibái és hiányosságai, azonban a Frostpunk ennek ellenére is az utóbbi évek egyik legkülönlegesebb stratégiai játéka lett, mely csipetnyi túléléssel, rendkívül szigorú szabályrendszerrel, szokatlan játékelemekkel és hihetetlen hangulattal gondoskodik arról, hogy garantáltan úgy maradjon meg emlékeinkben, mint a This War of Mine. Ha a fejlesztők kibővítik a korábban megígért elemekkel, a végeredmény könnyedén egy rejtett klasszikussá is kinőheti magát, de így, ebben a formájában is érdemes tenni vele egy próbát, mert nemcsak szórakoztat, hanem jelentős kihívásokat tár elénk, sőt mi több, garantáltan beindítja a gondolatainkat is az állandó morális döntéskényszerekkel és a majdhogynem meghökkentő végjátékkal.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • YMan #7
    +1
  • Carlos #6
    +1
  • yesname #5
    Töltsed lefele, ahogy mindenki. Szánalmas vagy.
  • Major #4
    Ez egy minimum egy Kazinczy-díjas hozzászólás volt.
  • Archenemy #3
    Fú nagyon jó hogy írtál, tökre érdekelt mindig hogy mi a véleményed az english és hungarian szavak keveréséről, illetve az is nagyon jó hogy életvezetési tanácsokat adsz nekem, ráadásul free! Az is nagyon jó, hogy pirate-kodásra bíztatsz, köztudott hogy így készülnek a great játékok, hogy mindenki downloadolja őket, mert akkor éri meg a developereknek. Most hogy már ki lettem okosítva, van még valami fantasztikus adviced?
  • Relixo #2
    Te hol élsz?! Vagy ez valami trendi hülyeség,hogy benyögöd "wishlisteltem" eleve most vagy angolul vagy magyarul írjál döntsél már könyörgöm.
    Amúgy ne listába mentsed ha tetszik és nincs pénzed.... töltsed lefele ahogy mindenki.(torrent tudod már feltalálták)
  • Archenemy #1
    Jól hangzik, wishlisteltem.