SG.hu
Ultra Street Fighter IV
Kiadó: Capcom
Fejlesztő: Capcom
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Minimum: Intel Pentium 4 2 GHz-es vagy AMD Athlon XP 2900+ processzor, 1 GB RAM, Nvidia GeForce 6600 vagy ATI Radeon X1600 grafikus kártya, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Duo 2 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 4200+ processzor, 2 GB RAM, Nvidia GeForce 8600 vagy ATI Radeon X 1900 grafikus kártya, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Street Fighter IV, Injustice: Gods Among Us, Mortal Kombat
Kategória: árkád verekedős
Megérkezett a Street Fighter IV legújabb kiadása, aminek köszönhetően ismét bebizonyosodott, hogy a Capcom sorozata az árkád verekedős játékok egyik koronázatlan királya. Játéktesztünkből kiderül, hogy miként sikerült az Ultra Street Fighter IV!
Amikor 2009 februárjában – PC-re az év júliusában – megjelent a Street Fighter IV, a Capcom bebizonyította, hogy még mindig van igény az árkád verekedős játékokra. A csapat az aktuális trendekkel szakítva azzal a céllal készítette el az alkotást, hogy otthoni konzolokon és PC-ken is átélhessük azt a hangulatot, amire egykoron csak a játéktermekben volt lehetőségünk – méghozzá zsebpénzkészletünk legnagyobb bánatára. A nagy sikerre való tekintettel az utóbbi években szó szerint megszaporodtak, illetve visszatértek azok a címek, amelyek a műfajban szerettek volna maradandót alkotni, és többüknek sikerült is, elég csak a 2011-es Mortal Kombatra, vagy a tavalyi évben érkezett Injustice: Gods Among Usra gondolni.
Eközben természetesen a Capcom sem tétlenkedett, és bár egy új epizódra nem futotta tőlük, az alapjáték után egy évvel először jött a Super Street Fighter IV, majd a Super Street Fighter IV: Arcade Edition, amit egy szokatlan, de mégis imádni való crossover, a Street Fighter X Tekken követett. Már-már azt hittük, hogy a fejlesztők végleg kifogytak az ötletekből, de korai volt még az örömünk, hiszen nemrégiben elkészítették a sorozat negyedik epizódjának minden eddiginél tartalmasabb újrakiadását – illetve kiegészítőjét –, ami az Ultra Street Fighter IV címet kapta a keresztségben. Lássuk, hogy mit sikerült kihoznia a játékból harmadszorra a Capcomnak!
Akinek volt szerencséje korában az SF egyes megjelenési formáihoz, az bizonyára nagyon jól tudja, hogy az alkotók túl sok változtatást nem alkalmaztak egyiken sem, de annyi új tartalom mindig társult hozzájuk, hogy az legalább a vásárlás gondolatát felvesse. Hasonló helyzet állt elő az Ultra Street Fighter IV esetében is, ami talán elsőre, illetve felsorolás szintjén nem tartogat túl sok újdonságot, de ha azt vesszük alapul, hogy minden egyes karakter kiismerése, „kampányának” átélése, illetve képességeinek elsajátítása akár 2-3 óráig is eltarthat a nehézségi szinttől függően, akkor az öt új harcos nem is tekinthető kevésnek.
Mindez különösen igaz abban az esetben, hogy természetesen minden korábbi bunyós is képviselteti magát a játékban, így többek között az Arcade Editionben debütált Evil Ryu, Yun, Yang és Oni. Az Ultra Street Fighter IV új jövevényei ugyanakkor elsődlegesen azoknak okoznak majd nagy örömet, akik lemaradtak a Tekken-sorozattal közös mellékszálról, hiszen az öt újoncból négyet onnan kölcsönöztek.
Így csatasorba állíthatjuk majd a Final Fightos időkből ismert veteránt, avagy Rolentót, aki kegyetlen botharcosként írta be magát a Street Fighter-franchise történelemkönyvébe. Mellette irányításunk alá vehetjük az eredetileg a harmadik epizódban debütált Elenát, a kenyai amazont, aki halálos rúgásaival azonnal a szívünkbe lopja magát, akárcsak a szexi Poison, akit szintén a Final Fightból húzott elő a Capcom. Az új epizód egyik legjobb új karaktere ugyanakkor Hugo lesz, a hatalmas és együgyű óriás, akit a Final Fight mellett annak idején a Street Fighter III-ban is ringbe küldhettünk, és most visszatért, hogy hatalmas erejével apró darabokra törje ellenfelei csontozatát.
A játék érdekessége továbbá, hogy a fejlesztők ötödikként előhozakodtak egy olyan harcossal, aki korábban még csak mellékszereplőként bukkant fel a sorozatban, méghozzá Mr. Bison egyik játékszereként, a Street Fighter Alpha III-ban, Juni és Juli bemutatkozó videójának keretein belül. Ő nem más, mint Decapre, aki vélhetően nem véletlenül maradt ki eddig a múltban megjelent epizódokból, hiszen alaposan kiismerve egy rendkívül halálos harcosról van szó, aki nem csak érezhetően erősebb társainál, hanem olyan képességekkel is rendelkezik, amelyekről a legtöbb utcai harcos csak álmodhat. Az újoncok egyébiránt természetesen megkapták saját háttértörténetüket, valamint az azt összefoglaló, nagyon szemrevaló anime-kisfilmjüket is, amelyeket csakúgy, mint a korábban, ezúttal is élmény lesz megtekinteni.
A Capcom ugyanakkor gondoskodott arról, hogy az új harcosok tökéletes beépítése és különlegességekkel való felvértezése mellett finomhangolásnak vessék alá a korábbi karaktereket is. Már néhány órányi verekedés után megállapítható, hogy a sok munka eredményes volt, azonban még legalább egy javítás ráférne ezen a téren az Ultra Street Fighter IV-re, hiszen például az újak közül Hugo elképesztően erős a többiekhez képest, E. Honda pedig valamiért annyira legyengült, hogy bizonyos ellenfelekkel szemben csak nagyon nehezen lehet vele csatát nyerni.
Problémák tehát még akadnak, de az összkép így is lényegesen jobb, mint az első kiadás idején, a komolyabb különbségekre pedig csak hónapok múltán, többször tízórányi játékidő után derül csak fény. Az új jövevények mellett egyébiránt újabb helyszínek is érkeztek, amelyek lényegében csak más hátteret biztosítanak a küzdelmekhez, de interaktív elemekkel nem bővítik a küzdelmeket – mint például az Injustice: Gods Among Us esetében –, ezért vélhetően csak azért kerültek bele, hogy ne foghassuk rá a fejlesztőkre: lényegében új tartalmak nélkül adtak ki egy újabb játékot a Street Fighter név alatt.
Ez természetesen ebben a formában azért nem igaz, hiszen főként a keményvonalas játékosok nagyon megérzik majd a finomhangolás hatásait, vagy a Red Focus névre hallgató újdonságot – ami lényegében a Focus továbbgondolása –, de egyetlen olyan forradalmi bővítést sem lehetne kiemelni a sokadalomból, amire egyértelműen rá lehetne bökni, hogy emiatt érdemes beruházni a Street Fighter IV legújabb kiadására, ha már birtokoljuk valamelyik korábbi változatot. Mindez azért is különösen igaz, mert érezni, hogy a Capcom nem sok pénzt áldozott arra, hogy megalkossa a legújabb epizódot, a karakterek és a pályák ugyanis többnyire újrahasznosítottak, és még egy olyan alapvető kérést sem valósítottak meg, mint a rajongók által régóta igényelt online rematch lehetősége.
Ez utóbbi egyébiránt annyiból állt volna, hogy a fejlesztők készítenek egy menüpontot, amire rákattintva azonnal újrajátszhatjuk online meccseinket. Itt érdemes még kiemelni, hogy természetesen nem csak önálló címként, hanem letölthető tartalomként is hozzáférhető az Ultra előtag minden tartalma, így lényegesen kedvezőbb áron frissíthetjük korábbi kiadásainkat, ami máris jobb színben tünteti fel a végeredményt.
Grafika: Noha az alapjáték megjelenésekor szinte ámultunk és bámultunk a rendkívül színes, az árkád játéktermek hangulatát képernyőinkre varázsoló grafikán, ez viszont mostanra egy kicsit már megkopott. Noha finomítgatták és szépítgették az évek során a készítők, de csodát egy öt éves műtől nem várhatunk. Mivel a Netherrealm Studios megmutatta, hogy miként kell kinéznie mostanság egy verekedős játéknak, ezért – bár az Ultra Street Fighter IV-nek sem kell szégyenkeznie –, a végeredmény már csak közel közepes teljesítményt nyújt. Ellenben nagyszerűen optimalizált, így a gyengébb gépeken is jól elfut, de az egymásba lógó karakterek vagy a szakaszos animációk így, 2014-ben már pontlevonásra okot adó tényezők.
Kezelőfelület, irányíthatóság: A játék használatához nem ajánlott, hanem egyenesen kötelező kontrollert alkalmazni! Billentyűzettel nem csak a mérkőzések, hanem már a menüben való manőverezés is komoly problémát okozhat, ha pedig belemerülünk a személyre szabásba, nagy valószínűséggel csak nagyobb káoszt okozunk, mint amekkorát alapból megalkotott a Capcom. Éppen ezért bár a kezelőfelület letisztult, ha jót akarunk magunknak, az irányításhoz haladéktalanul beszerzünk egy kontrollert!
Játszhatóság: Kétség sem férhet hozzá, hogy az Ultra Street Fighter IV az eddigi legteljesebb és legtartalmasabb újrakiadás, ami mérhetetlen mennyiségű játékidőt garantál. Ha csak egyjátékos módban bunyózunk, hosszú hetekbe telik kiismerni minden egyes karaktert, és akkor még nem is beszéltünk a különféle kihívásokról, valamint arról, hogy a többjátékos módban lényegében évekre elegendő szavatosság rejtőzik. További jó hír, hogy a játék már nem a Games for Windows Live rendszerét használja, hanem a Steamet, ezáltal a multiplayer minden tekintetben gördülékenyebbé és használhatóbbá vált.
Intelligencia, nehézség: Amennyiben az első kiadást vesszük alapul, az Ultra Street Fighter IV óriási fejlődést mutat mind az intelligencia, mind a nehézség tekintetében. Mindez elsődlegesen annak köszönhető, hogy minden karaktert újragondoltak a fejlesztők, ezáltal erősítették vagy gyengítették ütéseiket és rúgásaikat. Ennek köszönhetően csökkentek az egyes harcosok közötti szembetűnő különbségek, és noha a végeredmény még mindig nem tökéletes, mégis lényegesen kiegyensúlyozottabbnak tekinthető, mint korábban.
Hangok, zene: Az Ultra Street Fighter IV nem csak a küllem és a játékmenet, hanem a hangok, az effektek, a zenék és a szinkronok tekintetében is felidézi előttünk a klasszikus árkád játékgépekkel eltöltött órákat. Mindez talán a mai, de főként nyugati alkotásokhoz szokott füleknek túl harsány lehet, de olyan sajátosság ez a sorozatban, mint a Metal Gear Solidban Snake kartondoboza.
Összegzés: Noha az árkád verekedős játékok kedvelői biztosan imádják majd az Ultra Street Fighter IV-et, összességében mégsem lehetünk teljesen elégedettek abban az esetben, ha teljes játékként tekintünk rá. Egy letölthető kiegészítőként ugyanis több mint rendben van, de amennyiben birtoklod valamelyik korábbi epizódot, erősen gondold át, hogy kiadsz-e több ezer forintot öt új karakterért és néhány új pályáért – annak ellenére is, hogy az élmény a megszokott minőséget garantálja. Csak remélni tudjuk, hogy a Capcom következő húzása már a Street Fighter V lesz!
Fejlesztő: Capcom
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Minimum: Intel Pentium 4 2 GHz-es vagy AMD Athlon XP 2900+ processzor, 1 GB RAM, Nvidia GeForce 6600 vagy ATI Radeon X1600 grafikus kártya, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Duo 2 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 4200+ processzor, 2 GB RAM, Nvidia GeForce 8600 vagy ATI Radeon X 1900 grafikus kártya, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Street Fighter IV, Injustice: Gods Among Us, Mortal Kombat
Kategória: árkád verekedős
Megérkezett a Street Fighter IV legújabb kiadása, aminek köszönhetően ismét bebizonyosodott, hogy a Capcom sorozata az árkád verekedős játékok egyik koronázatlan királya. Játéktesztünkből kiderül, hogy miként sikerült az Ultra Street Fighter IV!
Amikor 2009 februárjában – PC-re az év júliusában – megjelent a Street Fighter IV, a Capcom bebizonyította, hogy még mindig van igény az árkád verekedős játékokra. A csapat az aktuális trendekkel szakítva azzal a céllal készítette el az alkotást, hogy otthoni konzolokon és PC-ken is átélhessük azt a hangulatot, amire egykoron csak a játéktermekben volt lehetőségünk – méghozzá zsebpénzkészletünk legnagyobb bánatára. A nagy sikerre való tekintettel az utóbbi években szó szerint megszaporodtak, illetve visszatértek azok a címek, amelyek a műfajban szerettek volna maradandót alkotni, és többüknek sikerült is, elég csak a 2011-es Mortal Kombatra, vagy a tavalyi évben érkezett Injustice: Gods Among Usra gondolni.
Eközben természetesen a Capcom sem tétlenkedett, és bár egy új epizódra nem futotta tőlük, az alapjáték után egy évvel először jött a Super Street Fighter IV, majd a Super Street Fighter IV: Arcade Edition, amit egy szokatlan, de mégis imádni való crossover, a Street Fighter X Tekken követett. Már-már azt hittük, hogy a fejlesztők végleg kifogytak az ötletekből, de korai volt még az örömünk, hiszen nemrégiben elkészítették a sorozat negyedik epizódjának minden eddiginél tartalmasabb újrakiadását – illetve kiegészítőjét –, ami az Ultra Street Fighter IV címet kapta a keresztségben. Lássuk, hogy mit sikerült kihoznia a játékból harmadszorra a Capcomnak!
Akinek volt szerencséje korában az SF egyes megjelenési formáihoz, az bizonyára nagyon jól tudja, hogy az alkotók túl sok változtatást nem alkalmaztak egyiken sem, de annyi új tartalom mindig társult hozzájuk, hogy az legalább a vásárlás gondolatát felvesse. Hasonló helyzet állt elő az Ultra Street Fighter IV esetében is, ami talán elsőre, illetve felsorolás szintjén nem tartogat túl sok újdonságot, de ha azt vesszük alapul, hogy minden egyes karakter kiismerése, „kampányának” átélése, illetve képességeinek elsajátítása akár 2-3 óráig is eltarthat a nehézségi szinttől függően, akkor az öt új harcos nem is tekinthető kevésnek.
Mindez különösen igaz abban az esetben, hogy természetesen minden korábbi bunyós is képviselteti magát a játékban, így többek között az Arcade Editionben debütált Evil Ryu, Yun, Yang és Oni. Az Ultra Street Fighter IV új jövevényei ugyanakkor elsődlegesen azoknak okoznak majd nagy örömet, akik lemaradtak a Tekken-sorozattal közös mellékszálról, hiszen az öt újoncból négyet onnan kölcsönöztek.
Így csatasorba állíthatjuk majd a Final Fightos időkből ismert veteránt, avagy Rolentót, aki kegyetlen botharcosként írta be magát a Street Fighter-franchise történelemkönyvébe. Mellette irányításunk alá vehetjük az eredetileg a harmadik epizódban debütált Elenát, a kenyai amazont, aki halálos rúgásaival azonnal a szívünkbe lopja magát, akárcsak a szexi Poison, akit szintén a Final Fightból húzott elő a Capcom. Az új epizód egyik legjobb új karaktere ugyanakkor Hugo lesz, a hatalmas és együgyű óriás, akit a Final Fight mellett annak idején a Street Fighter III-ban is ringbe küldhettünk, és most visszatért, hogy hatalmas erejével apró darabokra törje ellenfelei csontozatát.
A játék érdekessége továbbá, hogy a fejlesztők ötödikként előhozakodtak egy olyan harcossal, aki korábban még csak mellékszereplőként bukkant fel a sorozatban, méghozzá Mr. Bison egyik játékszereként, a Street Fighter Alpha III-ban, Juni és Juli bemutatkozó videójának keretein belül. Ő nem más, mint Decapre, aki vélhetően nem véletlenül maradt ki eddig a múltban megjelent epizódokból, hiszen alaposan kiismerve egy rendkívül halálos harcosról van szó, aki nem csak érezhetően erősebb társainál, hanem olyan képességekkel is rendelkezik, amelyekről a legtöbb utcai harcos csak álmodhat. Az újoncok egyébiránt természetesen megkapták saját háttértörténetüket, valamint az azt összefoglaló, nagyon szemrevaló anime-kisfilmjüket is, amelyeket csakúgy, mint a korábban, ezúttal is élmény lesz megtekinteni.
A Capcom ugyanakkor gondoskodott arról, hogy az új harcosok tökéletes beépítése és különlegességekkel való felvértezése mellett finomhangolásnak vessék alá a korábbi karaktereket is. Már néhány órányi verekedés után megállapítható, hogy a sok munka eredményes volt, azonban még legalább egy javítás ráférne ezen a téren az Ultra Street Fighter IV-re, hiszen például az újak közül Hugo elképesztően erős a többiekhez képest, E. Honda pedig valamiért annyira legyengült, hogy bizonyos ellenfelekkel szemben csak nagyon nehezen lehet vele csatát nyerni.
Problémák tehát még akadnak, de az összkép így is lényegesen jobb, mint az első kiadás idején, a komolyabb különbségekre pedig csak hónapok múltán, többször tízórányi játékidő után derül csak fény. Az új jövevények mellett egyébiránt újabb helyszínek is érkeztek, amelyek lényegében csak más hátteret biztosítanak a küzdelmekhez, de interaktív elemekkel nem bővítik a küzdelmeket – mint például az Injustice: Gods Among Us esetében –, ezért vélhetően csak azért kerültek bele, hogy ne foghassuk rá a fejlesztőkre: lényegében új tartalmak nélkül adtak ki egy újabb játékot a Street Fighter név alatt.
Ez természetesen ebben a formában azért nem igaz, hiszen főként a keményvonalas játékosok nagyon megérzik majd a finomhangolás hatásait, vagy a Red Focus névre hallgató újdonságot – ami lényegében a Focus továbbgondolása –, de egyetlen olyan forradalmi bővítést sem lehetne kiemelni a sokadalomból, amire egyértelműen rá lehetne bökni, hogy emiatt érdemes beruházni a Street Fighter IV legújabb kiadására, ha már birtokoljuk valamelyik korábbi változatot. Mindez azért is különösen igaz, mert érezni, hogy a Capcom nem sok pénzt áldozott arra, hogy megalkossa a legújabb epizódot, a karakterek és a pályák ugyanis többnyire újrahasznosítottak, és még egy olyan alapvető kérést sem valósítottak meg, mint a rajongók által régóta igényelt online rematch lehetősége.
Ez utóbbi egyébiránt annyiból állt volna, hogy a fejlesztők készítenek egy menüpontot, amire rákattintva azonnal újrajátszhatjuk online meccseinket. Itt érdemes még kiemelni, hogy természetesen nem csak önálló címként, hanem letölthető tartalomként is hozzáférhető az Ultra előtag minden tartalma, így lényegesen kedvezőbb áron frissíthetjük korábbi kiadásainkat, ami máris jobb színben tünteti fel a végeredményt.
Grafika: Noha az alapjáték megjelenésekor szinte ámultunk és bámultunk a rendkívül színes, az árkád játéktermek hangulatát képernyőinkre varázsoló grafikán, ez viszont mostanra egy kicsit már megkopott. Noha finomítgatták és szépítgették az évek során a készítők, de csodát egy öt éves műtől nem várhatunk. Mivel a Netherrealm Studios megmutatta, hogy miként kell kinéznie mostanság egy verekedős játéknak, ezért – bár az Ultra Street Fighter IV-nek sem kell szégyenkeznie –, a végeredmény már csak közel közepes teljesítményt nyújt. Ellenben nagyszerűen optimalizált, így a gyengébb gépeken is jól elfut, de az egymásba lógó karakterek vagy a szakaszos animációk így, 2014-ben már pontlevonásra okot adó tényezők.
Kezelőfelület, irányíthatóság: A játék használatához nem ajánlott, hanem egyenesen kötelező kontrollert alkalmazni! Billentyűzettel nem csak a mérkőzések, hanem már a menüben való manőverezés is komoly problémát okozhat, ha pedig belemerülünk a személyre szabásba, nagy valószínűséggel csak nagyobb káoszt okozunk, mint amekkorát alapból megalkotott a Capcom. Éppen ezért bár a kezelőfelület letisztult, ha jót akarunk magunknak, az irányításhoz haladéktalanul beszerzünk egy kontrollert!
Játszhatóság: Kétség sem férhet hozzá, hogy az Ultra Street Fighter IV az eddigi legteljesebb és legtartalmasabb újrakiadás, ami mérhetetlen mennyiségű játékidőt garantál. Ha csak egyjátékos módban bunyózunk, hosszú hetekbe telik kiismerni minden egyes karaktert, és akkor még nem is beszéltünk a különféle kihívásokról, valamint arról, hogy a többjátékos módban lényegében évekre elegendő szavatosság rejtőzik. További jó hír, hogy a játék már nem a Games for Windows Live rendszerét használja, hanem a Steamet, ezáltal a multiplayer minden tekintetben gördülékenyebbé és használhatóbbá vált.
Intelligencia, nehézség: Amennyiben az első kiadást vesszük alapul, az Ultra Street Fighter IV óriási fejlődést mutat mind az intelligencia, mind a nehézség tekintetében. Mindez elsődlegesen annak köszönhető, hogy minden karaktert újragondoltak a fejlesztők, ezáltal erősítették vagy gyengítették ütéseiket és rúgásaikat. Ennek köszönhetően csökkentek az egyes harcosok közötti szembetűnő különbségek, és noha a végeredmény még mindig nem tökéletes, mégis lényegesen kiegyensúlyozottabbnak tekinthető, mint korábban.
Hangok, zene: Az Ultra Street Fighter IV nem csak a küllem és a játékmenet, hanem a hangok, az effektek, a zenék és a szinkronok tekintetében is felidézi előttünk a klasszikus árkád játékgépekkel eltöltött órákat. Mindez talán a mai, de főként nyugati alkotásokhoz szokott füleknek túl harsány lehet, de olyan sajátosság ez a sorozatban, mint a Metal Gear Solidban Snake kartondoboza.
Összegzés: Noha az árkád verekedős játékok kedvelői biztosan imádják majd az Ultra Street Fighter IV-et, összességében mégsem lehetünk teljesen elégedettek abban az esetben, ha teljes játékként tekintünk rá. Egy letölthető kiegészítőként ugyanis több mint rendben van, de amennyiben birtoklod valamelyik korábbi epizódot, erősen gondold át, hogy kiadsz-e több ezer forintot öt új karakterért és néhány új pályáért – annak ellenére is, hogy az élmény a megszokott minőséget garantálja. Csak remélni tudjuk, hogy a Capcom következő húzása már a Street Fighter V lesz!