Berta Sándor
A törvények hátráltatják az okos települések kialakulását
Azért, hogy a városok intelligensebbek legyenek és megfeleljenek a jövő kihívásainak, sokkal több tesztprojektre lenne szükség. A legtöbb ilyen program azonban elbukik a hatályos szabályozásokon.
Az amszterdami Smart City Event nevű konferencián azért találkoztak a szakemberek, hogy olyan intézkedésekről beszélgessenek, amelyek okosabbá teszik az energia-, a mobil-, a lakás- és a hivatali szektort. Body Cohen klíma- és okos város szakértő szerint az egyik fő kihívás az, hogy a projekteket úgy tervezzék, hogy azok széles területet fedjenek le. A rendezvényen bemutatták a zaanstadi közösség programját, amelyben többek között egy elektromos autókhoz használható akkumulátort tesztelnek, ami a vele összekötött rendszernek köszönhetően pontosan tudja, hogy mikor kell újra feltölteni a járművet. "A rendszer 15 percenként összehasonlítja az adatokat. Már működik, de jelenleg csak 10 gépkocsi van rákötve" - közölte Robert Linnenkamp, a zaanstadi közösség munkatársa.
"Törvényt kellene sértenünk ahhoz, hogy a hollandiai energiatermelési projektünket megvalósíthassuk" - hangsúlyozta Huib Morelisse, a Nuon vezérigazgatója. A vállalat napelemeket telepített több ház tetejére azért, hogy ezeket garázsokkal kösse össze és ezáltal fel lehessen tölteni az elektromos autók akkumulátorait. Hollandiában azonban erre eddig a törvény nem adott lehetőséget. Ez a probléma azokat a helyi polgárokat is sújtja, akik például a szomszédaikkal közösen akarnak naperőművet építeni és üzemeltetni, illetve a megtermelt áramot megosztanák egymással.
Peter Molengraaf, a Liander nevű holland áramellátó cég képviselője ezt nagy problémának tartja. Szerinte a fogyasztók számára is lehetővé kell tenni, hogy felhasználhassák, értékesíthessék az általuk megtermelt energiát. Fontos lenne, hogy dinamikus árképzés valósulhasson meg az energiaszektorban, mert így alakulhatna ki egy intelligens piac. Ez egy kritikus pont, ha valaki egy hosszú távon működő, okos várost akar létrehozni. Ezenkívül szükség van egységes európai szabványokra az intelligens otthonok területén. Nem jó, hogy mindenki a saját rendszerét árulja, közös stratégiára van szükség.
A szabványosítás mellett állt ki Alfons Goos, az ABB Benelux vezérigazgatója is. Ő arra hívta fel a figyelmet, hogy egész egyszerűen túl nagy költséggel járna, ha egész Európában eltérő feltöltőállomások terjednének el az elektromos autókhoz. "Számos olyan tényező van, ami blokkolja az innovációkat és ez egész Európában megfigyelhető. Különösen a megfelelő törvényi szabályozás a ritka, ráadásul mindez egy olyan időszakban történik, amikor az innovációk általában megjelennek. Hollandiában például nem lehet nagyszabású elektronikus egészségügyi programokat megvalósítani, mert ezt megakadályozza a törvény. Ahhoz azonban, hogy valami nagy dologgal rukkolhassanak ki, a cégeknek befektetésbiztonságra van szükségük" - szögezte le Peter Portheine, az eindhoveni Brainport technológiai park munkatársa.
Az amszterdami Smart City Event nevű konferencián azért találkoztak a szakemberek, hogy olyan intézkedésekről beszélgessenek, amelyek okosabbá teszik az energia-, a mobil-, a lakás- és a hivatali szektort. Body Cohen klíma- és okos város szakértő szerint az egyik fő kihívás az, hogy a projekteket úgy tervezzék, hogy azok széles területet fedjenek le. A rendezvényen bemutatták a zaanstadi közösség programját, amelyben többek között egy elektromos autókhoz használható akkumulátort tesztelnek, ami a vele összekötött rendszernek köszönhetően pontosan tudja, hogy mikor kell újra feltölteni a járművet. "A rendszer 15 percenként összehasonlítja az adatokat. Már működik, de jelenleg csak 10 gépkocsi van rákötve" - közölte Robert Linnenkamp, a zaanstadi közösség munkatársa.
"Törvényt kellene sértenünk ahhoz, hogy a hollandiai energiatermelési projektünket megvalósíthassuk" - hangsúlyozta Huib Morelisse, a Nuon vezérigazgatója. A vállalat napelemeket telepített több ház tetejére azért, hogy ezeket garázsokkal kösse össze és ezáltal fel lehessen tölteni az elektromos autók akkumulátorait. Hollandiában azonban erre eddig a törvény nem adott lehetőséget. Ez a probléma azokat a helyi polgárokat is sújtja, akik például a szomszédaikkal közösen akarnak naperőművet építeni és üzemeltetni, illetve a megtermelt áramot megosztanák egymással.
Peter Molengraaf, a Liander nevű holland áramellátó cég képviselője ezt nagy problémának tartja. Szerinte a fogyasztók számára is lehetővé kell tenni, hogy felhasználhassák, értékesíthessék az általuk megtermelt energiát. Fontos lenne, hogy dinamikus árképzés valósulhasson meg az energiaszektorban, mert így alakulhatna ki egy intelligens piac. Ez egy kritikus pont, ha valaki egy hosszú távon működő, okos várost akar létrehozni. Ezenkívül szükség van egységes európai szabványokra az intelligens otthonok területén. Nem jó, hogy mindenki a saját rendszerét árulja, közös stratégiára van szükség.
A szabványosítás mellett állt ki Alfons Goos, az ABB Benelux vezérigazgatója is. Ő arra hívta fel a figyelmet, hogy egész egyszerűen túl nagy költséggel járna, ha egész Európában eltérő feltöltőállomások terjednének el az elektromos autókhoz. "Számos olyan tényező van, ami blokkolja az innovációkat és ez egész Európában megfigyelhető. Különösen a megfelelő törvényi szabályozás a ritka, ráadásul mindez egy olyan időszakban történik, amikor az innovációk általában megjelennek. Hollandiában például nem lehet nagyszabású elektronikus egészségügyi programokat megvalósítani, mert ezt megakadályozza a törvény. Ahhoz azonban, hogy valami nagy dologgal rukkolhassanak ki, a cégeknek befektetésbiztonságra van szükségük" - szögezte le Peter Portheine, az eindhoveni Brainport technológiai park munkatársa.