SG.hu
A BTel szerint a piacszerzés most kezdődik
A hazai távközlési piacon a beruházások összértéke csökkent az utóbbi időszakban, így az iparág fejlődési üteme lassulni látszik. Bár a gazdasági válság, a szabályozási környezet változásai és a válságadó számos piaci szereplő mozgásterét szűkítette, a szakértő szerint a lassulás relatív.
A cég közleménye szerint az iparág számos területén továbbra is intenzív fejlesztés folyik, a távközlési piac szereplői részéről van kapacitás további beruházások végrehajtására, az összesen mintegy 26 millió előfizetéssel rendelkező hazai piacban pedig bőven van felvevőképesség. Takács Krisztián, a Business Telecom Nyrt. (BTel) elnök-vezérigazgatója szerint mindazok a szolgáltatók, amelyek ebben az időszakban is képesek a dinamikus bővülésre, jelentős piaci pozíciókat szerezhetnek azokra az új vagy alternatív technológiákra építve, amelyekben más szereplők nem fejlesztenek.
A KSH adatai szerint a válság időszakáig az átlagos beruházási érték évi 180 és 200 milliárd forint között alakult az informatikai és telekommunikációs szektorban; ehhez képest, 2009 és 2011 között ez az érték évről évre csökkent. Míg ez a trend az utóbbi két évben a beruházások lassulását jelzi, Takács Krisztián, a BTel szakértője szerint a makroadatok mögött egymással ellentétes, egyelőre még különböző nagyságrendű folyamatok állnak. A fő tendenciákat elsősorban a legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező távközlési szereplőkre vonatkozó statisztikák határozzák meg, amelyekben a válság - és a válságadó - mellett még nem következhetett be jól látható fordulat. Hiába erősödik folyamatosan a fejlesztési igény, a legnagyobb szereplők régi, mára elavult rézkábeles hálózatainak lecserélése, vagy meglévő optikai hálózataik nagyarányú továbbfejlesztése tetemes, bizonytalan megtérülésű költségekkel járna.
Ennek ellenére, fejlesztések ma is zajlanak: a távközlési piacon vannak töretlen dinamizmussal fejlesztő szereplők, illetve több technológia - különösen a szélessávú adatátviteli megoldások - területén számos új beruházás indult el. "A fejlesztés természetesen költséges, de ez minden szereplőnek más kihívást, más megtérülési kockázatot jelent; ebben a legnagyobbak helyzete a legnehezebb" - mondta Takács Krisztián. - "Egy feltörekvő cég ebből a szempontból azért lehet kifejezetten jó helyzetben, mert a folyamatos terjeszkedés, amelyhez elengedhetetlenek a beruházások, a megtérülést biztosító stratégia szerves része, amely sikeres üzleti modellre kell, hogy épüljön. A BTel számára, például, a jelenlegi tudatos pozícióépítés azért lényeges, mert hiszünk abban, hogy a piac jövőjét leginkább a mai beruházási tendenciák határozzák meg."
A BTel elnök-vezérigazgatója szerint a további növekedés egyértelműen lehetséges a szektor vállalatai számára, hiszen a hazai piac nyitott, továbbra is bővül, és az előfizetések összesen mintegy 26 milliós számával jelentős méretűnek számít. A kereslet csökkenésére semmiképpen nem lehet számítani: minőségi, jól működő távközlési rendszerekre mindig és mindenhol szükség van; minden háztartásban és munkahelyen alapvető a telefon, az internet, a televízió; a technológia pedig nemcsak gyorsan fejlődik, de világszerte egyre közelebb áll a népesség egyre nagyobb hányadához.
"Az újdonságokat a fogyasztói piac hihetetlen gyorsasággal szippantja fel. Egyedül a piaci szereplőkön múlik, hogy milyen gyorsan és milyen mértékben képesek sikeresen követni, áthidalni és további bővülésre felhasználni a technológia fejlődését és a végfelhasználói keresletet" - mondta Takács Krisztián. - "Ha a jelenlegi tendenciák folytatódnak, a következő években a beruházások makroszinten is növekedésnek indulhatnak, de a piac következő nagyobb átrendeződésére várhatóan jelentős hatással lesz mindaz, ami ma a fejlesztések terén zajlik."
A cég közleménye szerint az iparág számos területén továbbra is intenzív fejlesztés folyik, a távközlési piac szereplői részéről van kapacitás további beruházások végrehajtására, az összesen mintegy 26 millió előfizetéssel rendelkező hazai piacban pedig bőven van felvevőképesség. Takács Krisztián, a Business Telecom Nyrt. (BTel) elnök-vezérigazgatója szerint mindazok a szolgáltatók, amelyek ebben az időszakban is képesek a dinamikus bővülésre, jelentős piaci pozíciókat szerezhetnek azokra az új vagy alternatív technológiákra építve, amelyekben más szereplők nem fejlesztenek.
A KSH adatai szerint a válság időszakáig az átlagos beruházási érték évi 180 és 200 milliárd forint között alakult az informatikai és telekommunikációs szektorban; ehhez képest, 2009 és 2011 között ez az érték évről évre csökkent. Míg ez a trend az utóbbi két évben a beruházások lassulását jelzi, Takács Krisztián, a BTel szakértője szerint a makroadatok mögött egymással ellentétes, egyelőre még különböző nagyságrendű folyamatok állnak. A fő tendenciákat elsősorban a legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező távközlési szereplőkre vonatkozó statisztikák határozzák meg, amelyekben a válság - és a válságadó - mellett még nem következhetett be jól látható fordulat. Hiába erősödik folyamatosan a fejlesztési igény, a legnagyobb szereplők régi, mára elavult rézkábeles hálózatainak lecserélése, vagy meglévő optikai hálózataik nagyarányú továbbfejlesztése tetemes, bizonytalan megtérülésű költségekkel járna.
Ennek ellenére, fejlesztések ma is zajlanak: a távközlési piacon vannak töretlen dinamizmussal fejlesztő szereplők, illetve több technológia - különösen a szélessávú adatátviteli megoldások - területén számos új beruházás indult el. "A fejlesztés természetesen költséges, de ez minden szereplőnek más kihívást, más megtérülési kockázatot jelent; ebben a legnagyobbak helyzete a legnehezebb" - mondta Takács Krisztián. - "Egy feltörekvő cég ebből a szempontból azért lehet kifejezetten jó helyzetben, mert a folyamatos terjeszkedés, amelyhez elengedhetetlenek a beruházások, a megtérülést biztosító stratégia szerves része, amely sikeres üzleti modellre kell, hogy épüljön. A BTel számára, például, a jelenlegi tudatos pozícióépítés azért lényeges, mert hiszünk abban, hogy a piac jövőjét leginkább a mai beruházási tendenciák határozzák meg."
A BTel elnök-vezérigazgatója szerint a további növekedés egyértelműen lehetséges a szektor vállalatai számára, hiszen a hazai piac nyitott, továbbra is bővül, és az előfizetések összesen mintegy 26 milliós számával jelentős méretűnek számít. A kereslet csökkenésére semmiképpen nem lehet számítani: minőségi, jól működő távközlési rendszerekre mindig és mindenhol szükség van; minden háztartásban és munkahelyen alapvető a telefon, az internet, a televízió; a technológia pedig nemcsak gyorsan fejlődik, de világszerte egyre közelebb áll a népesség egyre nagyobb hányadához.
"Az újdonságokat a fogyasztói piac hihetetlen gyorsasággal szippantja fel. Egyedül a piaci szereplőkön múlik, hogy milyen gyorsan és milyen mértékben képesek sikeresen követni, áthidalni és további bővülésre felhasználni a technológia fejlődését és a végfelhasználói keresletet" - mondta Takács Krisztián. - "Ha a jelenlegi tendenciák folytatódnak, a következő években a beruházások makroszinten is növekedésnek indulhatnak, de a piac következő nagyobb átrendeződésére várhatóan jelentős hatással lesz mindaz, ami ma a fejlesztések terén zajlik."