Gyurkity Péter
Csökkenőben a webmail jelentősége
A mobil eszközök gyors terjedésével az azokon alkalmazott e-mail kliensek is egyre szélesebb tömeget szolgálnak ki, így jóval kevesebben látogatnak el a népszerű webmail oldalakra - veszélybe kerülhet a GMail és társainak jövője.
A comScore felmérése a digitális társadalom fejlődésének több mutatóját hasonlítja össze, a 2010 végi állapotokat állítják szembe az egy évvel későbbi helyzettel. Megállapítják többek között, hogy a webmail portálok látogatottsága több korosztályban jelentős mértékben visszaesett, ahogy egyre kevesebben veszik igénybe azokat a mindennapokban.
Példaként említhető a 12 és 17 év közöttiek kategóriája, ahol egyetlen év alatt 31 százalékkal esett vissza ez a forgalom, ám a negatív csúcsot a 18 és 24 év közöttiek tartják, ők ugyanis 34 százalékos csökkenést mutatnak. Jól látszik, hogy a fiatalabb felhasználók egyre inkább átállnak (vagy talán inkább visszaállnak) a hagyományos e-mail kliensekre, amely azonban szorosan összefügg egy másik piaci trenddel. Egészen pontosan a hordozható eszközök, ezen belül is az okostelefonok gyors terjedéséről van szó, amely ugyan immár szinte mindenki számára ismeretes tény, azonban itt is fontos változások okozója. A korosztályok közötti különbség nyilvánvalóvá válik, ha szemügyre vesszük a 45 és 54 év közöttiek csoportját, egyedül ők tudtak ugyanis jelentősebb növekedést felmutatni a webmail használatban, ez azonban kimerült 15 százalékban.
A webalapú levelezéssel eltöltött idő százalékos változása az életkor függvényében
A piackutató cég igyekszik leszögezni, hogy mindez nem jelenti a teljes e-mail forgalom visszaesését, éppen ellenkezőleg. Minden korábbinál több elektronikus levelet továbbítottunk a tavalyi év végén, mindössze arról van szó, hogy ezek egyre nagyobb hányada ered az immár állandóan online okostelefonokról, pontosabban azok e-mail klienseiről. Ez nagy érvágást jelent azonban az olyan óriásoknak, mint a GMail és a Hotmail, hiszen ezek elsősorban a webmail portálokon, valamint az oda vezető úton található reklámokból szeretnének megélni, márpedig a forgalom visszaesése nyilván azt is jelenti egyben, hogy kevesebben látják ezen hirdetéseket.
Könnyen előfordulhat, hogy a trend folytatódásával komoly kérdések merülnek fel a webmail oldalak üzleti modelljével, annak életképességével kapcsolatban, annál is inkább, mert a változásokat elsősorban okozó okostelefonok terjedési üteme egy darabig biztosan nem mérséklődik majd.
A comScore felmérése a digitális társadalom fejlődésének több mutatóját hasonlítja össze, a 2010 végi állapotokat állítják szembe az egy évvel későbbi helyzettel. Megállapítják többek között, hogy a webmail portálok látogatottsága több korosztályban jelentős mértékben visszaesett, ahogy egyre kevesebben veszik igénybe azokat a mindennapokban.
Példaként említhető a 12 és 17 év közöttiek kategóriája, ahol egyetlen év alatt 31 százalékkal esett vissza ez a forgalom, ám a negatív csúcsot a 18 és 24 év közöttiek tartják, ők ugyanis 34 százalékos csökkenést mutatnak. Jól látszik, hogy a fiatalabb felhasználók egyre inkább átállnak (vagy talán inkább visszaállnak) a hagyományos e-mail kliensekre, amely azonban szorosan összefügg egy másik piaci trenddel. Egészen pontosan a hordozható eszközök, ezen belül is az okostelefonok gyors terjedéséről van szó, amely ugyan immár szinte mindenki számára ismeretes tény, azonban itt is fontos változások okozója. A korosztályok közötti különbség nyilvánvalóvá válik, ha szemügyre vesszük a 45 és 54 év közöttiek csoportját, egyedül ők tudtak ugyanis jelentősebb növekedést felmutatni a webmail használatban, ez azonban kimerült 15 százalékban.
A webalapú levelezéssel eltöltött idő százalékos változása az életkor függvényében
A piackutató cég igyekszik leszögezni, hogy mindez nem jelenti a teljes e-mail forgalom visszaesését, éppen ellenkezőleg. Minden korábbinál több elektronikus levelet továbbítottunk a tavalyi év végén, mindössze arról van szó, hogy ezek egyre nagyobb hányada ered az immár állandóan online okostelefonokról, pontosabban azok e-mail klienseiről. Ez nagy érvágást jelent azonban az olyan óriásoknak, mint a GMail és a Hotmail, hiszen ezek elsősorban a webmail portálokon, valamint az oda vezető úton található reklámokból szeretnének megélni, márpedig a forgalom visszaesése nyilván azt is jelenti egyben, hogy kevesebben látják ezen hirdetéseket.
Könnyen előfordulhat, hogy a trend folytatódásával komoly kérdések merülnek fel a webmail oldalak üzleti modelljével, annak életképességével kapcsolatban, annál is inkább, mert a változásokat elsősorban okozó okostelefonok terjedési üteme egy darabig biztosan nem mérséklődik majd.