Napi Online
Hozta a terveket a honi online elektronika
A várakozásoknak megfelelően alakult a tavalyi év egésze, illetve az év végi szezon a lapunk által megkérdezett online kereskedők tapasztalatai alapján.
A terveknek megfelelően közel 25 százalékos forgalombővülést ért el 2011-ben az Extreme Digital Zrt. − mondta a Napi Gazdaságnak Várkonyi Balázs ügyvezető igazgató. A bővülés legnagyobb részét az online forgalom adta (mind a vevők, mind a vásárlások számában). Az elvárásoknak megfelelő forgalomról számolt be lapunk kérdésére Vajda Péter, az eBolt Kft. ügyvezetője is, aki szerint az év utolsó szakaszában is folytatódott az egész évben tapasztalt 30 százalékos forgalombővülés.
A karácsonyi szezonban Várkonyi szerint a legerősebb szegmenst a szórakoztató elektronika, ezen belül is az lcd- és 3D televíziók adták, emellett a mobilkommunikáció (kiemelten a tabletek), illetve a notebookok szerepeltek kiemelkedően. Az eBolt megrendeléseiben Vajda szerint karácsony előtt a legnépszerűbb cikkek a televíziók, a háztartási kisgépek, illetve a szépség-egészség termékek voltak.
A kereskedők úgy látják, az ügyfelek a korábbiaknál megfontoltabbakká, az ár-érték arányra érzékenyebbé váltak, illetve bizonyos esetekben nőtt az árverseny is a piaci szereplők között. Az Extreme Digital tapasztalatai szerint az ár-érték erózió az általános trendeknek megfelelően 20 százalék volt, azaz ugyanahhoz a forgalomhoz az egy évvel korábbinál 10 százalékkal több ügyfélre volt szükség − a társaság tavalyi ügyfélalapú fejlődése 33 százalékot tett ki Várkonyi szerint. Vajda úgy látja, az árérzékenység ellenére az átlagos vásárlási érték lényegében nem változott az elmúlt évhez viszonyítva. Az év végi vásárlási szezon a tavalyinál hosszabb időszakra terjedt ki, az Extreme Digitalnál azonban a decemberi forgalom egész éves eladásokra vetített aránya csökkent: 2010-ben a teljes árbevétel egyötödét, tavaly pedig egyhatodát adta.
A vásárlások csupán néhány százalékát érintette csere vagy elállás az online kereskedők szerint (internetes vásárlásnál a fogyasztóknak 8 napon belül elállási joga van, amellyel akkor is élhetnek, ha a termék hibátlan. Az Extreme Digitalnál az arány nem nőtt a megelőző évihez képest, átlagosan a vásárlások 2-3 százalékánál merült fel ilyen igény, elsősorban a notebookoknál és a televízióknál. A 8 napon belüli elállások − elsősorban a háztartási gépeknél jellemző − aránya 1-2 százalék körül mozog az eBoltnál is, a szám a karácsony utáni időszak emelkedő tendenciái ellenére sem emelkedik 5 százalék fölé.
A terveknek megfelelően közel 25 százalékos forgalombővülést ért el 2011-ben az Extreme Digital Zrt. − mondta a Napi Gazdaságnak Várkonyi Balázs ügyvezető igazgató. A bővülés legnagyobb részét az online forgalom adta (mind a vevők, mind a vásárlások számában). Az elvárásoknak megfelelő forgalomról számolt be lapunk kérdésére Vajda Péter, az eBolt Kft. ügyvezetője is, aki szerint az év utolsó szakaszában is folytatódott az egész évben tapasztalt 30 százalékos forgalombővülés.
A karácsonyi szezonban Várkonyi szerint a legerősebb szegmenst a szórakoztató elektronika, ezen belül is az lcd- és 3D televíziók adták, emellett a mobilkommunikáció (kiemelten a tabletek), illetve a notebookok szerepeltek kiemelkedően. Az eBolt megrendeléseiben Vajda szerint karácsony előtt a legnépszerűbb cikkek a televíziók, a háztartási kisgépek, illetve a szépség-egészség termékek voltak.
A kereskedők úgy látják, az ügyfelek a korábbiaknál megfontoltabbakká, az ár-érték arányra érzékenyebbé váltak, illetve bizonyos esetekben nőtt az árverseny is a piaci szereplők között. Az Extreme Digital tapasztalatai szerint az ár-érték erózió az általános trendeknek megfelelően 20 százalék volt, azaz ugyanahhoz a forgalomhoz az egy évvel korábbinál 10 százalékkal több ügyfélre volt szükség − a társaság tavalyi ügyfélalapú fejlődése 33 százalékot tett ki Várkonyi szerint. Vajda úgy látja, az árérzékenység ellenére az átlagos vásárlási érték lényegében nem változott az elmúlt évhez viszonyítva. Az év végi vásárlási szezon a tavalyinál hosszabb időszakra terjedt ki, az Extreme Digitalnál azonban a decemberi forgalom egész éves eladásokra vetített aránya csökkent: 2010-ben a teljes árbevétel egyötödét, tavaly pedig egyhatodát adta.
A vásárlások csupán néhány százalékát érintette csere vagy elállás az online kereskedők szerint (internetes vásárlásnál a fogyasztóknak 8 napon belül elállási joga van, amellyel akkor is élhetnek, ha a termék hibátlan. Az Extreme Digitalnál az arány nem nőtt a megelőző évihez képest, átlagosan a vásárlások 2-3 százalékánál merült fel ilyen igény, elsősorban a notebookoknál és a televízióknál. A 8 napon belüli elállások − elsősorban a háztartási gépeknél jellemző − aránya 1-2 százalék körül mozog az eBoltnál is, a szám a karácsony utáni időszak emelkedő tendenciái ellenére sem emelkedik 5 százalék fölé.