Napi Online
A cloud társadalmi hatásai még felmérhetetlenek
A felhőszolgáltatások hatásai és azok nagyságrendje és iránya nehezen megjósolhatóak, jelentette ki Tyukodi Gergely jövőkutató, közgazdász, aki a Budapesti Corvinus Egyetem doktoranduszhallgatójaként részt vesz az egyetemen működő Jövőkutatás Tanszék kutatási projektjeiben. A kutató a Wirecorner Kft. felkérésére vizionálta a felhőszolgáltatások jövőbeni hatásait.
A felhőszolgáltatás előnyei, a költséghatékonyság, az optimalizáció, a rugalmasság és a testreszabhatóság, illetve a jelenleg is fennálló korlátai, mint például az országonként lényegesen eltérő jogi szabályozás, közismertek. Az előjeleket figyelve a felhő alapú, globális szintű komplex it-szolgáltatások és alkalmazások néhány éven belül minden bizonnyal nemzetközi trenddé válnak, átalakítva a vállalati szektor szereplőinek it-technológiával kapcsolatos üzleti stratégiáit − jelentette ki Tyukodi. Tény, hogy a felhőszolgáltatások igénybevételével a vállalati szektor szereplői mentesülnek az egyre nagyobb közvetlen tőkebefektetést igénylő informatikai beruházások terhei alól. Az így megtakarított tőke új utakat keres majd magának, melynek egyik lehetséges és leginkább megtérülő formája a humán erőforrások fejlesztése lehet.
A felhőalkalmazások komoly fejlődési lehetőséget kínálnak a kis- és középvállalkozások számára is, hiszen olyan, eddig csak multinacionális vállalatok által használt informatikai rendszerek válnak elérhetővé és megfizethetővé számukra, amelyek alkalmazásával képesek lehetnek magasabb színvonalú és versenyképesebb szolgáltatások előállítására. Nem kizárható tehát, hogy a felhő révén egyre több közepes méretű vállalat válik majd multinacionális nagyvállalattá a jövőben.
A felhő lehetővé teszi a tér és az idő figyelmen kívül hagyását a munkavégzés tekintetében. Vagyis a jövő munkavállalói nem lesznek rákényszerülve egy adott feladat egy dedikált munkahelyen történő elvégzésére − vélekedik Tyukodi. A vállalkozások tehát nem arra fognak törekedni a jövőben, hogy munkahelyeket biztosítsanak alkalmazottaiknak, sokkal inkább a megfelelő it-infrastruktúra kialakítására fognak fokuszálni, hiszen a munka bárhol, bármikor elvégezhető lesz akár egy okos telefonon vagy tableten keresztül.
Azt is elképzelhető, hogy a jövőben a munkaszerződések csupán az elvégzendő feladatokra fognak szorítkozni, figyelmen kívül hagyva annak területi és időbeni meghatározottságát. Persze ma is léteznek távmunkában végezhető feladatok, ám azok korlátai sokkal kitapinthatóbbak, továbbá nem fejlődtek új üzleti modellé − hangsúlyozta Tyukodi Gergely.
A felhőszolgáltatás előnyei, a költséghatékonyság, az optimalizáció, a rugalmasság és a testreszabhatóság, illetve a jelenleg is fennálló korlátai, mint például az országonként lényegesen eltérő jogi szabályozás, közismertek. Az előjeleket figyelve a felhő alapú, globális szintű komplex it-szolgáltatások és alkalmazások néhány éven belül minden bizonnyal nemzetközi trenddé válnak, átalakítva a vállalati szektor szereplőinek it-technológiával kapcsolatos üzleti stratégiáit − jelentette ki Tyukodi. Tény, hogy a felhőszolgáltatások igénybevételével a vállalati szektor szereplői mentesülnek az egyre nagyobb közvetlen tőkebefektetést igénylő informatikai beruházások terhei alól. Az így megtakarított tőke új utakat keres majd magának, melynek egyik lehetséges és leginkább megtérülő formája a humán erőforrások fejlesztése lehet.
A felhőalkalmazások komoly fejlődési lehetőséget kínálnak a kis- és középvállalkozások számára is, hiszen olyan, eddig csak multinacionális vállalatok által használt informatikai rendszerek válnak elérhetővé és megfizethetővé számukra, amelyek alkalmazásával képesek lehetnek magasabb színvonalú és versenyképesebb szolgáltatások előállítására. Nem kizárható tehát, hogy a felhő révén egyre több közepes méretű vállalat válik majd multinacionális nagyvállalattá a jövőben.
A felhő lehetővé teszi a tér és az idő figyelmen kívül hagyását a munkavégzés tekintetében. Vagyis a jövő munkavállalói nem lesznek rákényszerülve egy adott feladat egy dedikált munkahelyen történő elvégzésére − vélekedik Tyukodi. A vállalkozások tehát nem arra fognak törekedni a jövőben, hogy munkahelyeket biztosítsanak alkalmazottaiknak, sokkal inkább a megfelelő it-infrastruktúra kialakítására fognak fokuszálni, hiszen a munka bárhol, bármikor elvégezhető lesz akár egy okos telefonon vagy tableten keresztül.
Azt is elképzelhető, hogy a jövőben a munkaszerződések csupán az elvégzendő feladatokra fognak szorítkozni, figyelmen kívül hagyva annak területi és időbeni meghatározottságát. Persze ma is léteznek távmunkában végezhető feladatok, ám azok korlátai sokkal kitapinthatóbbak, továbbá nem fejlődtek új üzleti modellé − hangsúlyozta Tyukodi Gergely.