Berta Sándor
Adatvédelmi törvényt készítenek az USA-ban
Egy kongresszusi meghallgatáson elhangzott, hogy Barack Obama kormánya jelentős mértékben javítani akar az adatvédelmen. A tengerentúli döntéshozók ennek biztosítására külön jogszabályt alkotnának.
A meghallgatáson Lawrence Strickling, az amerikai gazdasági minisztérium államtitkára amellett érvelt, hogy célszerű lenne kidolgozni egy keretrendszert a felhasználók magánszférájának internetes védelmére. A Fehér Ház tanácsadója elmondta, hogy mielőbb szükség van egy adatvédelmi törvény kidolgozására és elfogadására, mivel az online szolgáltatók tömeges adatgyűjtéseit, adatkiértékeléseit és az internetezők személyes információinak tárolását egyre többen nézik rossz szemmel. E folyamat erősödésének megakadályozására egy olyan törvényre van szükség, amely biztosítja az emberek adatvédelmi jogait. Külön problémát jelent, hogy sok felhasználó nincs tisztában azzal, hogy a szolgáltatók mennyi adatot gyűjtenek össze, illetve tárolnak az online tevékenységekről és a tranzakciókról.
John Rockefeller, a Szenátus gazdasági bizottságának elnöke szintén azt szorgalmazta, hogy a döntéshozók mielőbb lépjenek és készítsék el a megfelelő jogszabályt. A szenátor ugyan üdvözölte, hogy néhány vállalat próbálja biztosítani ügyfelei adatainak védelmét, de szerinte jelenleg egy olyan háború zajlik a virtuális térben, amelynek tétje a magánszféra megőrzése. Ezt a küzdelmet az emberek az állam segítsége nélkül elveszítik. Az internetes cégek által korábban hangoztatott önszabályozás jórészt nem vezetett eredményre, éppen ezért most már a politikusoknak kell lépniük.
John Kerry korábbi demokrata elnökjelölt bejelentette, hogy egy törvényt készít elő, mert elfogadhatatlannak tartja, hogy pont a személyes adatok gyűjtői írják elő az amerikai állampolgároknak azt, hogy milyen fokú lehet a magánszférájuk. Claire McCaskill demokrata szenátor ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy az új adatvédelmi előírások a reklámpiac mellett az online kereskedelmet is akadályozhatják. Éppen ezért úgy vélte, hogy először meg kell vizsgálni, milyen hatással járna az online gazdaságra nézve egy új szabályozás bevezetése és ezenkívül különbséget kell tenni a kéretlen és az elfogadott online marketing között is.
Jon Leibowitz, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) vezetője a korábbi ajánlásaikat ismételte el. Ezek alapján az adatvédelmet már az új termékek és szolgáltatások tervezésekor, illetve fejlesztésekor figyelembe kellene venni, s a gyártóknak, üzemeltetőknek a jövőben jobban kellene ügyelniük a magánélet védelmének biztosítására. A testület emellett javasolta egy olyan lista bevezetését, amelynél a felhasználó megtilthatja, hogy a szokásait, kattintásait és online tevékenységeit kielemezzék, továbbá, hogy az adatok segítségével neki személyre szabott reklámokat kínáljanak. Leibowitz hozzátette: egy ilyen megoldás használata esetén nőne az embereknek a világhálóba vetett bizalma és többen választanák a webes vásárlást, illetve tranzakciókat.
Ashkan Soltani szakértő elmondta, hogy a fogyasztók elsősorban nagyobb betekintést szeretnének nyerni abba, hogy mely cégek és miként használják fel az adataikat. A hatékony adatvédelmi eszközök megalkotásához technikai és jogi elemekre egyaránt szükség van. Chris Calabrese, az American Civil Liberties Union (ACLU) képviselője annak az aggodalmának adott hangot, hogy a kapitalizmus egy teljes értékű megfigyelési államot akar kiépíteni az interneten és ez a törekvés sikerrel is jár, ha a döntéshozók nem szabnak gátat neki. A Center for Democracy & Technology (CDT) munkatársai üdvözölték és történelmi lépésnek nevezték az Obama-kormány kezdeményezését.
A meghallgatáson Lawrence Strickling, az amerikai gazdasági minisztérium államtitkára amellett érvelt, hogy célszerű lenne kidolgozni egy keretrendszert a felhasználók magánszférájának internetes védelmére. A Fehér Ház tanácsadója elmondta, hogy mielőbb szükség van egy adatvédelmi törvény kidolgozására és elfogadására, mivel az online szolgáltatók tömeges adatgyűjtéseit, adatkiértékeléseit és az internetezők személyes információinak tárolását egyre többen nézik rossz szemmel. E folyamat erősödésének megakadályozására egy olyan törvényre van szükség, amely biztosítja az emberek adatvédelmi jogait. Külön problémát jelent, hogy sok felhasználó nincs tisztában azzal, hogy a szolgáltatók mennyi adatot gyűjtenek össze, illetve tárolnak az online tevékenységekről és a tranzakciókról.
John Rockefeller, a Szenátus gazdasági bizottságának elnöke szintén azt szorgalmazta, hogy a döntéshozók mielőbb lépjenek és készítsék el a megfelelő jogszabályt. A szenátor ugyan üdvözölte, hogy néhány vállalat próbálja biztosítani ügyfelei adatainak védelmét, de szerinte jelenleg egy olyan háború zajlik a virtuális térben, amelynek tétje a magánszféra megőrzése. Ezt a küzdelmet az emberek az állam segítsége nélkül elveszítik. Az internetes cégek által korábban hangoztatott önszabályozás jórészt nem vezetett eredményre, éppen ezért most már a politikusoknak kell lépniük.
John Kerry korábbi demokrata elnökjelölt bejelentette, hogy egy törvényt készít elő, mert elfogadhatatlannak tartja, hogy pont a személyes adatok gyűjtői írják elő az amerikai állampolgároknak azt, hogy milyen fokú lehet a magánszférájuk. Claire McCaskill demokrata szenátor ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy az új adatvédelmi előírások a reklámpiac mellett az online kereskedelmet is akadályozhatják. Éppen ezért úgy vélte, hogy először meg kell vizsgálni, milyen hatással járna az online gazdaságra nézve egy új szabályozás bevezetése és ezenkívül különbséget kell tenni a kéretlen és az elfogadott online marketing között is.
Jon Leibowitz, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) vezetője a korábbi ajánlásaikat ismételte el. Ezek alapján az adatvédelmet már az új termékek és szolgáltatások tervezésekor, illetve fejlesztésekor figyelembe kellene venni, s a gyártóknak, üzemeltetőknek a jövőben jobban kellene ügyelniük a magánélet védelmének biztosítására. A testület emellett javasolta egy olyan lista bevezetését, amelynél a felhasználó megtilthatja, hogy a szokásait, kattintásait és online tevékenységeit kielemezzék, továbbá, hogy az adatok segítségével neki személyre szabott reklámokat kínáljanak. Leibowitz hozzátette: egy ilyen megoldás használata esetén nőne az embereknek a világhálóba vetett bizalma és többen választanák a webes vásárlást, illetve tranzakciókat.
Ashkan Soltani szakértő elmondta, hogy a fogyasztók elsősorban nagyobb betekintést szeretnének nyerni abba, hogy mely cégek és miként használják fel az adataikat. A hatékony adatvédelmi eszközök megalkotásához technikai és jogi elemekre egyaránt szükség van. Chris Calabrese, az American Civil Liberties Union (ACLU) képviselője annak az aggodalmának adott hangot, hogy a kapitalizmus egy teljes értékű megfigyelési államot akar kiépíteni az interneten és ez a törekvés sikerrel is jár, ha a döntéshozók nem szabnak gátat neki. A Center for Democracy & Technology (CDT) munkatársai üdvözölték és történelmi lépésnek nevezték az Obama-kormány kezdeményezését.