Napi Online
Csak december elején indul a karácsonyi szezon
Rövid, de koncentrált karácsonyi szezonra számítanak az internetes kereskedők.
A vevők akciófigyelés miatti kivárása miatt december 10-től indulhat el, így akár 10-14 napra is rövidülhet az idei karácsonyi szezon, ez a tendencia az elmúlt időszakban tovább erősödött - mondta Várkonyi Balázs, az Extreme Digital (ED) Zrt. ügyvezető igazgatója. A családok a fogyasztásicikk-piacon jellemzően az év végére koncentrálják vásárlásaikat, ez az éves forgalom negyedét is jelentheti - tudtuk meg Vajda Pétertől, az eBolt Kft. ügyvezetőjétől. Véleménye szerint már most érzékelhető, hogy a vevők az elkölthető pénzmennyiség csökkenésével megfontoltabban hoznak döntést.
Az egyszerűbb összehasonlíthatóságból is adódhat az internetes áruházak népszerűségének növekedése. Az utóbbi időszak kedvező forint-euró árfolyama miatt a negyedik negyedévben az átlagos árak csökkenésére lehet számítani, ami a vásárlószám emelkedését is jelentheti: az ED az idei ünnepi szezonban a tavalyit 30-35 százalékkal meghaladó vásárlószámot prognosztizál, egy karácsonyi hónap 3-3,5 normál hónap forgalmának felel meg, ez az arány idén sem változik. Az eBolt idei karácsonyi értékesítése Vajda szerint reálisan akár 20 százalékkal is meghaladhatja az egy évvel korábbit.
A forgalombővülés elsősorban a vevőszám emelkedéséből adódik, az átlagos kosárérték 20-30 százalékkal esett vissza a válság előtti időszakhoz képest. Várkonyi úgy látja, a vásárlói hangulat pozitív irányba változott, a fogyasztási kedv nőtt, így az ED karácsonyi forgalma 10-15 százalékkal lehet magasabb az egy évvel korábbinál. A fogyasztási kedv emelkedése mögött állhat az is, hogy az elektronikai eszközök nagy része nem luxuscikk, néhány év elteltével nem lehet halasztani cseréjüket.
A vásárlók kivárása változást jelent Várkonyi szerint a kereskedői gyakorlatban is: míg tavaly többen november elejéig lezárták karácsony előtti utolsó akcióikat, addig idén ez egészen december közepéig is kitolódhat. Az eBolt az egyik online-alkuszcéggel igyekszik kihasználni a kgfb-kampányt, a rajta keresztül átkötőknek ugyanis az év végéig kedvezményt biztosít. Mint a cégvezetők kifejtették: az idei karácsony slágertermékei a hagyományoknak megfelelően a televíziók (idén már a ledes változatok) és a hordozható számítógépek lehetnek. Emellett Várkonyi az okos telefonok erős forgalmára is számít, Vajda pedig a háztartási kisgépeket és a digitális földi sugárzású adók vételéhez szükséges DVB-T eszközöket emelte ki. A táblaszámítógépek most debütálnak a magyar piacon, 200 ezer forint körüli árszintjük miatt azonban inkább a jövő év slágerét jelenthetik. Az internetalapú, illetve a 3D-s televíziózás pedig még többéves távolságban van a magyar piactól.
A 3,8 milliárd forintos tavalyi árbevételt 8-10 százalékkal meghaladó eredményre számít idén a Bookline.hu, amit az első kilenc hónap adatai alá is támasztanak - tudtuk meg Tóth Anikó kereskedelmi igazgatótól. A Bookline éves forgalmának 30 százaléka az év utolsó két hónapjában realizálódik, a várakozások szerint ez idén sem változik. Az online-könyváruház forgalma már november elejétől érezhetően megugrott, a karácsonyi kampány október közepén indult el.
A hagyományos kereskedelemhez képest a karácsonyi szezon előbb zárul: míg az üzletekben december 22-23-a a legforgalmasabb, a Bookline-nál december közepe a legerősebb, huszadikától pedig csökken a forgalom. A könyvek mellett kimagasló eredményre számít Tóth a társasjátékok, legók, illetve a drogériaterületen belül a babatermékek és a parfümök forgalmában is.
A vevők akciófigyelés miatti kivárása miatt december 10-től indulhat el, így akár 10-14 napra is rövidülhet az idei karácsonyi szezon, ez a tendencia az elmúlt időszakban tovább erősödött - mondta Várkonyi Balázs, az Extreme Digital (ED) Zrt. ügyvezető igazgatója. A családok a fogyasztásicikk-piacon jellemzően az év végére koncentrálják vásárlásaikat, ez az éves forgalom negyedét is jelentheti - tudtuk meg Vajda Pétertől, az eBolt Kft. ügyvezetőjétől. Véleménye szerint már most érzékelhető, hogy a vevők az elkölthető pénzmennyiség csökkenésével megfontoltabban hoznak döntést.
Az egyszerűbb összehasonlíthatóságból is adódhat az internetes áruházak népszerűségének növekedése. Az utóbbi időszak kedvező forint-euró árfolyama miatt a negyedik negyedévben az átlagos árak csökkenésére lehet számítani, ami a vásárlószám emelkedését is jelentheti: az ED az idei ünnepi szezonban a tavalyit 30-35 százalékkal meghaladó vásárlószámot prognosztizál, egy karácsonyi hónap 3-3,5 normál hónap forgalmának felel meg, ez az arány idén sem változik. Az eBolt idei karácsonyi értékesítése Vajda szerint reálisan akár 20 százalékkal is meghaladhatja az egy évvel korábbit.
A forgalombővülés elsősorban a vevőszám emelkedéséből adódik, az átlagos kosárérték 20-30 százalékkal esett vissza a válság előtti időszakhoz képest. Várkonyi úgy látja, a vásárlói hangulat pozitív irányba változott, a fogyasztási kedv nőtt, így az ED karácsonyi forgalma 10-15 százalékkal lehet magasabb az egy évvel korábbinál. A fogyasztási kedv emelkedése mögött állhat az is, hogy az elektronikai eszközök nagy része nem luxuscikk, néhány év elteltével nem lehet halasztani cseréjüket.
A vásárlók kivárása változást jelent Várkonyi szerint a kereskedői gyakorlatban is: míg tavaly többen november elejéig lezárták karácsony előtti utolsó akcióikat, addig idén ez egészen december közepéig is kitolódhat. Az eBolt az egyik online-alkuszcéggel igyekszik kihasználni a kgfb-kampányt, a rajta keresztül átkötőknek ugyanis az év végéig kedvezményt biztosít. Mint a cégvezetők kifejtették: az idei karácsony slágertermékei a hagyományoknak megfelelően a televíziók (idén már a ledes változatok) és a hordozható számítógépek lehetnek. Emellett Várkonyi az okos telefonok erős forgalmára is számít, Vajda pedig a háztartási kisgépeket és a digitális földi sugárzású adók vételéhez szükséges DVB-T eszközöket emelte ki. A táblaszámítógépek most debütálnak a magyar piacon, 200 ezer forint körüli árszintjük miatt azonban inkább a jövő év slágerét jelenthetik. Az internetalapú, illetve a 3D-s televíziózás pedig még többéves távolságban van a magyar piactól.
A 3,8 milliárd forintos tavalyi árbevételt 8-10 százalékkal meghaladó eredményre számít idén a Bookline.hu, amit az első kilenc hónap adatai alá is támasztanak - tudtuk meg Tóth Anikó kereskedelmi igazgatótól. A Bookline éves forgalmának 30 százaléka az év utolsó két hónapjában realizálódik, a várakozások szerint ez idén sem változik. Az online-könyváruház forgalma már november elejétől érezhetően megugrott, a karácsonyi kampány október közepén indult el.
A hagyományos kereskedelemhez képest a karácsonyi szezon előbb zárul: míg az üzletekben december 22-23-a a legforgalmasabb, a Bookline-nál december közepe a legerősebb, huszadikától pedig csökken a forgalom. A könyvek mellett kimagasló eredményre számít Tóth a társasjátékok, legók, illetve a drogériaterületen belül a babatermékek és a parfümök forgalmában is.