Berta Sándor
Egyre több az online banki tranzakció
Bár a legtöbb pénzügyi szerződést még mindig a bankfiókokban kötik az ügyfelekkel, az elmúlt hónapokban jelentősen nőtt az interneten keresztül bonyolított banki üzletkötések száma.
A korábbi évekhez képest változás az is, hogy a banki tranzakciók előtt egyre több felhasználó tájékozódik a világhálón a különböző kondíciókról, hitelekről, nyugdíj-előtakarékossági csomagokról és más pénzügyi konstrukciókról. Ez derült ki a Deutsche Bank Research, a GfK és a Google munkatársai által készített közös felmérésből.
Pénzügyi kérdésekben a megkérdezett felhasználók több mint 60 százaléka használta az elmúlt hónapokban az internetet, míg 20 százalékuk kifejezetten pénzügyi kérdésekkel kapcsolatos válaszokat keresett a világhálón. Ezzel párhuzamosan azonban az idén csak az új bankszerződések 11 százalékát kötötték meg online, 80 százalékát bankfiókokban, míg a fennmaradó 9 százalékát írásban vagy telefonon keresztül.
Az internet jelentősége ennek ellenére folyamatosan nő a banki tranzakciókban is. Az elmúlt 5 esztendőben 60 százalékkal emelkedett az online banki üzletkötések száma és a tendencia kitart a következő években is. Ezt támasztja alá, hogy ugyan az új megállapodások 48,6 százalékát a bankfiókokban írják alá az emberek, de közel minden második közülük előzetesen a világhálón tájékozódik.
"Természetesen tudtuk, hogy az internet fontos információs csatorna, de az meglepett bennünket, hogy az ügyfelek ilyen mértékben használják pénzügyi döntéseikhez. A jövőben tovább fog nőni az online üzletkötések száma" - jelentette ki a tanulmányt elkészítő Thomas Meyer, a Deutsche Bank Research munkatársa. A szakember szerint ennek oka elsősorban az, hogy egyre több felhasználó bízik a világhálóban, különösen igaz ez a fiatalokra és új technikák is megkönnyítik az online tranzakciókat, illetve szerződéskötéseket.
A jelenség hazánkra is igaz: a GfK Hungária megállapította, hogy egyetlen év alatt jelentősen, 110 ezerrel nőtt azoknak a banki ügyfeleknek a száma, akik online veszik igénybe a pénzintézetek szolgáltatásait. Emellett nagyjából hasonló mértékben csökkent a bankfiókba járók száma. 2009 első félévében már több mint 800 ezer olyan banki ügyfelet tartanak számon, akik az internetet használják a mindennapi ügyintézésre.
A korábbi évekhez képest változás az is, hogy a banki tranzakciók előtt egyre több felhasználó tájékozódik a világhálón a különböző kondíciókról, hitelekről, nyugdíj-előtakarékossági csomagokról és más pénzügyi konstrukciókról. Ez derült ki a Deutsche Bank Research, a GfK és a Google munkatársai által készített közös felmérésből.
Pénzügyi kérdésekben a megkérdezett felhasználók több mint 60 százaléka használta az elmúlt hónapokban az internetet, míg 20 százalékuk kifejezetten pénzügyi kérdésekkel kapcsolatos válaszokat keresett a világhálón. Ezzel párhuzamosan azonban az idén csak az új bankszerződések 11 százalékát kötötték meg online, 80 százalékát bankfiókokban, míg a fennmaradó 9 százalékát írásban vagy telefonon keresztül.
Az internet jelentősége ennek ellenére folyamatosan nő a banki tranzakciókban is. Az elmúlt 5 esztendőben 60 százalékkal emelkedett az online banki üzletkötések száma és a tendencia kitart a következő években is. Ezt támasztja alá, hogy ugyan az új megállapodások 48,6 százalékát a bankfiókokban írják alá az emberek, de közel minden második közülük előzetesen a világhálón tájékozódik.
"Természetesen tudtuk, hogy az internet fontos információs csatorna, de az meglepett bennünket, hogy az ügyfelek ilyen mértékben használják pénzügyi döntéseikhez. A jövőben tovább fog nőni az online üzletkötések száma" - jelentette ki a tanulmányt elkészítő Thomas Meyer, a Deutsche Bank Research munkatársa. A szakember szerint ennek oka elsősorban az, hogy egyre több felhasználó bízik a világhálóban, különösen igaz ez a fiatalokra és új technikák is megkönnyítik az online tranzakciókat, illetve szerződéskötéseket.
A jelenség hazánkra is igaz: a GfK Hungária megállapította, hogy egyetlen év alatt jelentősen, 110 ezerrel nőtt azoknak a banki ügyfeleknek a száma, akik online veszik igénybe a pénzintézetek szolgáltatásait. Emellett nagyjából hasonló mértékben csökkent a bankfiókba járók száma. 2009 első félévében már több mint 800 ezer olyan banki ügyfelet tartanak számon, akik az internetet használják a mindennapi ügyintézésre.