Gyurkity Péter
Kitart a Flash mellett a YouTube
Bár a népszerű videómegosztó oldal vezetése fontos előrelépésnek tartja a HTML 5 kialakítását és elterjedését, egyelőre maradnak a Flash platform mellett, előbbi ugyanis nem teszi lehetővé minden funkció támogatását.
A YouTube hivatalos blogoldalának egyik új bejegyzésében olvashatunk arról, miként is vélekednek az illetékesek a két eltérő rendszerről. Ebből kiderül, hogy miközben fontos mérföldkőnek tartják a HTML 5 idevágó fejlesztéseit, ez még egyáltalán nem jelenti azt, hogy hamarosan minden tartalmat az új megoldás keretében tekinthetünk majd meg. Fontos funkciók hiányoznak ugyanis az eszköztárból, amelyek pótlására nem kerül sor egyhamar.
Az egyik fontos kérdés, hogy végül mely kodek alkalmazása mellett döntenek majd a szabvány kidolgozói. Itt jelenleg két versenyző vetélkedhet az első helyért, és miközben egyes böngészők (így például a Safari és az Internet Explorer 9 Beta) a H.264 kodeket, mások (a Firefox és az Opera) a Google által útjára indított WebM platformot támogatják - egyedül a Chrome biztosít támogatást mindkét vetélytárshoz. A YouTube maga már jó ideje kínál HTML 5 verziót saját oldalán, ez azonban nem minden felvétel esetében elérhető, illetve maga a fejlesztés nem teszi lehetővé bizonyos kezdeményezéseik támogatását.
Ilyen kezdeményezésként jelenik meg a YouTube Rentals, amely egyrészt a tartalmak tulajdonosainak biztosítana bevételt, a látogatók számára pedig egyszerű és biztonságos módon valósítaná meg az online kölcsönzéseket. Ez a tartalomvédelem révén valósulhat csak meg, ezt pedig egyelőre csak a Flash biztosítja számukra. További gond, hogy a HTML 5 videókat HTTP alapokon sugározzák (streamelik), ez pedig többek között azt is jelenti, hogy a felvételben történő kereséshez, egy adott pillanat kiválasztásához minden előtte levő részt le kell tölteni, ami macerás és időigényes.
Amíg tehát a YouTube nagy jelentőségűnek tartja a HTML 5 véglegesítését a nyílt szabványok terén, addig egyelőre maradnak a Flash mellett. Ez persze lehet, hogy inkább az Adobe és a Google közötti szorosabb együttműködés eredménye - előbbi vállalta a WebM támogatásának beépítését a Flash lejátszóba, utóbbi pedig engedélyezte a Flash támogatását az Android mobil operációs rendszeren, amelyről az Apple saját fejlesztése esetében hallani sem akar.
A YouTube hivatalos blogoldalának egyik új bejegyzésében olvashatunk arról, miként is vélekednek az illetékesek a két eltérő rendszerről. Ebből kiderül, hogy miközben fontos mérföldkőnek tartják a HTML 5 idevágó fejlesztéseit, ez még egyáltalán nem jelenti azt, hogy hamarosan minden tartalmat az új megoldás keretében tekinthetünk majd meg. Fontos funkciók hiányoznak ugyanis az eszköztárból, amelyek pótlására nem kerül sor egyhamar.
Az egyik fontos kérdés, hogy végül mely kodek alkalmazása mellett döntenek majd a szabvány kidolgozói. Itt jelenleg két versenyző vetélkedhet az első helyért, és miközben egyes böngészők (így például a Safari és az Internet Explorer 9 Beta) a H.264 kodeket, mások (a Firefox és az Opera) a Google által útjára indított WebM platformot támogatják - egyedül a Chrome biztosít támogatást mindkét vetélytárshoz. A YouTube maga már jó ideje kínál HTML 5 verziót saját oldalán, ez azonban nem minden felvétel esetében elérhető, illetve maga a fejlesztés nem teszi lehetővé bizonyos kezdeményezéseik támogatását.
Ilyen kezdeményezésként jelenik meg a YouTube Rentals, amely egyrészt a tartalmak tulajdonosainak biztosítana bevételt, a látogatók számára pedig egyszerű és biztonságos módon valósítaná meg az online kölcsönzéseket. Ez a tartalomvédelem révén valósulhat csak meg, ezt pedig egyelőre csak a Flash biztosítja számukra. További gond, hogy a HTML 5 videókat HTTP alapokon sugározzák (streamelik), ez pedig többek között azt is jelenti, hogy a felvételben történő kereséshez, egy adott pillanat kiválasztásához minden előtte levő részt le kell tölteni, ami macerás és időigényes.
Amíg tehát a YouTube nagy jelentőségűnek tartja a HTML 5 véglegesítését a nyílt szabványok terén, addig egyelőre maradnak a Flash mellett. Ez persze lehet, hogy inkább az Adobe és a Google közötti szorosabb együttműködés eredménye - előbbi vállalta a WebM támogatásának beépítését a Flash lejátszóba, utóbbi pedig engedélyezte a Flash támogatását az Android mobil operációs rendszeren, amelyről az Apple saját fejlesztése esetében hallani sem akar.