Gyurkity Péter
Öt éven belül elterjednek a HD-mobilok
Bár a telefon már jóval a rádió és a televízió előtt elindult hódító útjára, az egyszerűség kedvéért csak HD-minőségként emlegetett újabb mérföldkő mégis itt jelenik majd meg utoljára, várhatóan az évtized közepére.
Az ABI Research előrejelzése egészen pontosan azt jósolja, hogy a HD-telefonhívások nagyjából 2015-re terjedhetnek el majd globális szinten. Az anyagban több fontos kérdést vizsgálnak, így például szóba kerül az AMR-WB kodekek széleskörű alkalmazása, az ezt hátráltató technológiai korlátok, a W-Fi VoIP jelenléte és a valódi HD-hívásokhoz való viszonya, valamint számos egyéb aspektus.
A piackutató cég szerint 5 év múlva mintegy 487 millió felhasználó veszi majd nap mint nap igénybe a HD-telefonokat, amelyek a jelenleginél jóval magasabb színvonalon biztosítják majd a hívási lehetőségeket. Az új technológiára történő átállás nem jelent feltétlenül súlyos kiadásokat, nagy költségeket, hiszen az újabb, a 2005-2006 óta kiépített 3G-hálózatok mindössze szoftveres frissítést igényelnek. Ez különösen az eddig hátrányban lévő piacokon, így például Kelet-Európában, Latin-Amerikában, a Közép-Keleten, valamint Afrikában jelent majd előnyöket, miközben Nyugat-Európa és Észak-Amerika igazán csak a 4G/LTE technológia révén zárkózik majd fel.
Sony Ericsson Hazel - HD hangminőségre felkészítve
Példaként említik az Orange szolgáltatót, amely már szintén jelen van a kelet-európai piacon, most pedig Franciaországban és egyéb nyugat-európai államokban erősíti pozícióit. Terveikben fontos szerep jut a HD-mobiltelefonoknak, az ABI pedig azt jósolja, hogy ezt a Vodafone sem nézi majd tétlenül és mindenképpen lépni fog. A szolgáltatók egyébként főleg arra építenek, hogy immár több mint 900 millió felhasználó támaszkodik a VoIP alkalmazásokra (lásd Skype), és az ott megszokott minőséget előbb-utóbb mobiltelefonjaikon is elvárják majd.
A percdíjak a várakozás szerint nem nőnek majd a HD-szolgáltatások megjelenésével, azonban az árak lassabban mérséklődnek majd, mint a hagyományos hívások díjai. A szolgáltatóknak emellett a megugró forgalomra is fel kell készíteniük hálózataikat, amit egyébként az okostelefonok terjedése is indokol. A nemzetközi, tengerentúli hívások esetében is biztosítani kell a megfelelő minőséget, emellett pedig meg kell állapodniuk a 3G/3.5G/4G roaming díjszabásáról.
Az ABI Research előrejelzése egészen pontosan azt jósolja, hogy a HD-telefonhívások nagyjából 2015-re terjedhetnek el majd globális szinten. Az anyagban több fontos kérdést vizsgálnak, így például szóba kerül az AMR-WB kodekek széleskörű alkalmazása, az ezt hátráltató technológiai korlátok, a W-Fi VoIP jelenléte és a valódi HD-hívásokhoz való viszonya, valamint számos egyéb aspektus.
A piackutató cég szerint 5 év múlva mintegy 487 millió felhasználó veszi majd nap mint nap igénybe a HD-telefonokat, amelyek a jelenleginél jóval magasabb színvonalon biztosítják majd a hívási lehetőségeket. Az új technológiára történő átállás nem jelent feltétlenül súlyos kiadásokat, nagy költségeket, hiszen az újabb, a 2005-2006 óta kiépített 3G-hálózatok mindössze szoftveres frissítést igényelnek. Ez különösen az eddig hátrányban lévő piacokon, így például Kelet-Európában, Latin-Amerikában, a Közép-Keleten, valamint Afrikában jelent majd előnyöket, miközben Nyugat-Európa és Észak-Amerika igazán csak a 4G/LTE technológia révén zárkózik majd fel.
Sony Ericsson Hazel - HD hangminőségre felkészítve
Példaként említik az Orange szolgáltatót, amely már szintén jelen van a kelet-európai piacon, most pedig Franciaországban és egyéb nyugat-európai államokban erősíti pozícióit. Terveikben fontos szerep jut a HD-mobiltelefonoknak, az ABI pedig azt jósolja, hogy ezt a Vodafone sem nézi majd tétlenül és mindenképpen lépni fog. A szolgáltatók egyébként főleg arra építenek, hogy immár több mint 900 millió felhasználó támaszkodik a VoIP alkalmazásokra (lásd Skype), és az ott megszokott minőséget előbb-utóbb mobiltelefonjaikon is elvárják majd.
A percdíjak a várakozás szerint nem nőnek majd a HD-szolgáltatások megjelenésével, azonban az árak lassabban mérséklődnek majd, mint a hagyományos hívások díjai. A szolgáltatóknak emellett a megugró forgalomra is fel kell készíteniük hálózataikat, amit egyébként az okostelefonok terjedése is indokol. A nemzetközi, tengerentúli hívások esetében is biztosítani kell a megfelelő minőséget, emellett pedig meg kell állapodniuk a 3G/3.5G/4G roaming díjszabásáról.