Berta Sándor
Késik a világpiacon az iPad
Az Apple bejelentette, hogy a "vártnál jóval nagyobb" egyesült államokbeli kereslet miatt az eredetileg tervezettnél egy hónappal később, május végén kezdi el az iPad számítógépek forgalmazását.
A felhasználóknak a tervezettnél egy hónappal tovább kell várniuk az Apple legújabb termékére. A Steve Jobs vezette cég ugyanis bejelentette, hogy egy teljes hónappal kénytelen elhalasztani az iPad nemzetközi forgalmazását, mivel az Egyesült Államokban a tervezettnél jobban fogy a készülék és a vállalat kénytelen előbb ezeket az igényeket kielégíteni. Az eredeti tervek szerint az amerikai forgalmazás megkezdése után egy hónappal már Európában és Ázsiában is kapható lett volna az iPad, azonban ez nem valósulhat meg.
Maga az eljárás nem új, ugyanakkor meglehetősen szokatlan. Korábban ugyanis, a MacBooks vagy az iPod nano esetében a cég világszerte egyszerre kezdte meg az új termékek forgalmazását és kiszállítását. A különösen népszerű, vagy azzá váló eszközöknél ugyanakkor az Apple világos irányelvet alkalmaz: először az amerikai kaphatják meg a legújabb darabokat és csak utánuk az európaiak vagy az ázsiaiak. Az iPhone esetében ez a kényszerszünet több hónapon át tartott. Nem véletlen, hogy a tehetősebb és ráérő felhasználók egy része úgy döntött, hogy nem vár tovább és inkább átruccan az Egyesült Államokba, hogy mielőbb megvásárolhassa a saját iPadjét.
Vannak azonban más példák is: egy Apple-rajongó Indiában több mint 2000 dollárt volt hajlandó kifizetni egy kifejezetten az ő számára az országba importált iPadért. Ez az összeg négyszer nagyobb annál, mintha a készüléket az Apple saját boltjában vette volna meg. A világ többi felhasználójának mindenesetre május végéig várniuk kell az új kedvencünkre. Az Apple mindenekelőtt igyekszik teljesíteni az amerikai megrendeléseket, hogy utána a világ többi tájára koncentrálhasson. Az Apple 500.000 iPad-et szállított le április 3., vagyis azóta, hogy az első készülékek forgalomba kerültek az Apple Store-okban, s áprilisra "nagy számban" vett fel előrendelést az iPad 3G modellekre. Az első eladási statisztikák a vártnál nagyobb siker ellenére alulmúltak néhány elemzői előrejelzést. A forgalmazás első napján 300 ezer készülék kelt el, de Piper Jaffray elemzése 600-700 ezerre számított.
"Tudatában vagyunk annak, hogy sok ügyfelünk kénytelen várni az iPad megvásárlására és hogy őket üzenetünk elszomorítja. De azt reméljük, hogy legalább annak örülnek, hogy az iPad az USA-ban már óriási siker" - olvasható a vállalat közleményének végén. Az eszköz nemzetközi árát az Apple május 10-én jelenti majd be. Az eszköz online előrendelésére csak ezután lesz lehetőségük az európai felhasználóknak is. Az Apple részvényeinek árfolyama az elmúlt egy év alatt több, mint megduplázódott, s szerdán 245,11 dolláron állt.
A felhasználóknak a tervezettnél egy hónappal tovább kell várniuk az Apple legújabb termékére. A Steve Jobs vezette cég ugyanis bejelentette, hogy egy teljes hónappal kénytelen elhalasztani az iPad nemzetközi forgalmazását, mivel az Egyesült Államokban a tervezettnél jobban fogy a készülék és a vállalat kénytelen előbb ezeket az igényeket kielégíteni. Az eredeti tervek szerint az amerikai forgalmazás megkezdése után egy hónappal már Európában és Ázsiában is kapható lett volna az iPad, azonban ez nem valósulhat meg.
Maga az eljárás nem új, ugyanakkor meglehetősen szokatlan. Korábban ugyanis, a MacBooks vagy az iPod nano esetében a cég világszerte egyszerre kezdte meg az új termékek forgalmazását és kiszállítását. A különösen népszerű, vagy azzá váló eszközöknél ugyanakkor az Apple világos irányelvet alkalmaz: először az amerikai kaphatják meg a legújabb darabokat és csak utánuk az európaiak vagy az ázsiaiak. Az iPhone esetében ez a kényszerszünet több hónapon át tartott. Nem véletlen, hogy a tehetősebb és ráérő felhasználók egy része úgy döntött, hogy nem vár tovább és inkább átruccan az Egyesült Államokba, hogy mielőbb megvásárolhassa a saját iPadjét.
Vannak azonban más példák is: egy Apple-rajongó Indiában több mint 2000 dollárt volt hajlandó kifizetni egy kifejezetten az ő számára az országba importált iPadért. Ez az összeg négyszer nagyobb annál, mintha a készüléket az Apple saját boltjában vette volna meg. A világ többi felhasználójának mindenesetre május végéig várniuk kell az új kedvencünkre. Az Apple mindenekelőtt igyekszik teljesíteni az amerikai megrendeléseket, hogy utána a világ többi tájára koncentrálhasson. Az Apple 500.000 iPad-et szállított le április 3., vagyis azóta, hogy az első készülékek forgalomba kerültek az Apple Store-okban, s áprilisra "nagy számban" vett fel előrendelést az iPad 3G modellekre. Az első eladási statisztikák a vártnál nagyobb siker ellenére alulmúltak néhány elemzői előrejelzést. A forgalmazás első napján 300 ezer készülék kelt el, de Piper Jaffray elemzése 600-700 ezerre számított.
"Tudatában vagyunk annak, hogy sok ügyfelünk kénytelen várni az iPad megvásárlására és hogy őket üzenetünk elszomorítja. De azt reméljük, hogy legalább annak örülnek, hogy az iPad az USA-ban már óriási siker" - olvasható a vállalat közleményének végén. Az eszköz nemzetközi árát az Apple május 10-én jelenti majd be. Az eszköz online előrendelésére csak ezután lesz lehetőségük az európai felhasználóknak is. Az Apple részvényeinek árfolyama az elmúlt egy év alatt több, mint megduplázódott, s szerdán 245,11 dolláron állt.