Berta Sándor
Kodak: a közösségi hálózatok jelenthetik a kiutat
A Kodak egyike volt az elmúlt évek nagy veszteseinek. A cég kénytelen volt gyakorlatilag teljesen átalakítani az üzletpolitikáját.
A digitális fényképezési technológiák elterjedésével a hagyományos megoldásokhoz ragaszkodó 1892-ben alapított Eastman Kodak komoly bajba került. A cég vezetői túl későn döbbentek rá, hogy lépést kell tartaniuk a piaci folyamatokkal. Ugyan az elsők között dobtak piacra digitális termékeket is, de mindez kevésnek bizonyult. A Kodak most igyekszik magára találni és két átszervezést követően elsősorban kompakt videókamerákkal, IT-befektetésekkel, valamint a közösségi oldalakon kifejtett marketingtevékenységgel jelzi, hogy nem tűnt el a piacról.
"A felhasználók jelentős része világszerte inkább a nyomtatási kellékekről ismeri a cégünket, mint a fényképészetben betöltött szerepéről. Tény, hogy a nyomtatási kellékek 40 százalékához köze van valamilyen Kodak-technológiának. Ugyan sokan még mindig afféle retroszereplőként tekintenek ránk, azonban ezen igyekszünk változtatni, többek között kompakt videókamerák és érintőképernyős digitális fényképezőgépek piacra dobásával. Az elmúlt esztendőben a nyereségünk az előző év utolsó negyedévéhez képest rekord mértékű volt és a növekedésünk is két számjegyű volt. Úgy hiszem, hogy túléltük az újrakezdés időszakát, annak ellenére, hogy a gazdasági világválság bennünket is érintett" - jelentette ki Jeffrey Hayzlett, a Kodak marketingvezetője.
Kodak Playsport - három méterig vizálló videókamera
Jellemző, hogy az elmúlt években a cég részvényeinek átlagára 80 dollárról öt dollárra esett, így különösen érthető, hogy a cég vezetői elégedettek és optimisták a mostani eredményekkel. "Úgy gondolom, hogy a mai trend egyértelműen a videók megosztása felé mutat. Mi is ezeket az igényeket akarjuk kiszolgálni, többek között korszerű készülékekkel, amelyeket a világhálón keresztül szeretnénk elérhetővé tenni az emberek számára. A következő hónapokban nőni fognak a sávszélességek, javulnak majd az internethozzáférési lehetőségek és mi olyan termékeket akarunk kifejleszteni, amelyek kihasználják ezeket a folyamatokat és a bennük rejlő lehetőségeket."
"Jó példa minderre a tweetphoto szolgáltatással kapcsolatos befektetésünk, de több hightech vállalkozás esetén is hasonlóképpen döntöttünk. Ezenkívül kihasználjuk a blogokban és a Twitterben rejlő lehetőségeket. Ha csak azt vesszük, hogy ezek által hány embert érhetett el a barcelonai előadásom, akkor több millió személyt kapnánk. Közülük szinte mindenki megosztja az élményeit az ismerőseivel. Biztos vagyok benne, hogy ha rákeresnék, 20, 30, de akár 40 olyan bejegyzést is találhatnék, amelyek az előadásommal foglalkoznak. A microblogging éppen ezért olcsóbb a hagyományos reklámoknál. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy az üzeneteinket mi magunk tolmácsolhatjuk az embereknek és olyan módon, ahogyan szeretnénk" - tette hozzá a szakember.
Jeffrey Hayzlett elmondta, hogy különleges szoftvereket használnak, így tudják megfigyelni az internetezők hangulatváltozásait. A keresések során bizonyos címszavakat ötvöznek a termék- és márkanevekkel és képesek nyomon követni, hogy egy adott eszközzel kapcsolatos online beszélgetések pozitív vagy negatív irányban haladtak-e. A kapott információkat arra használják fel, hogy javítsanak a termékeken és az ügyfélszolgálati rendszeren. Ha például azt olvassák, hogy gyakran okoz gondot a honlap egyik része, akkor módosítják a portált. A közösségi oldalakon végzett reklámtevékenységgel lehetőség nyílik a komolyabb marketingösszegek megtakarítására, így ezeket a pénzeket is a termékfejlesztésre tudják fordítani.
A digitális fényképezési technológiák elterjedésével a hagyományos megoldásokhoz ragaszkodó 1892-ben alapított Eastman Kodak komoly bajba került. A cég vezetői túl későn döbbentek rá, hogy lépést kell tartaniuk a piaci folyamatokkal. Ugyan az elsők között dobtak piacra digitális termékeket is, de mindez kevésnek bizonyult. A Kodak most igyekszik magára találni és két átszervezést követően elsősorban kompakt videókamerákkal, IT-befektetésekkel, valamint a közösségi oldalakon kifejtett marketingtevékenységgel jelzi, hogy nem tűnt el a piacról.
"A felhasználók jelentős része világszerte inkább a nyomtatási kellékekről ismeri a cégünket, mint a fényképészetben betöltött szerepéről. Tény, hogy a nyomtatási kellékek 40 százalékához köze van valamilyen Kodak-technológiának. Ugyan sokan még mindig afféle retroszereplőként tekintenek ránk, azonban ezen igyekszünk változtatni, többek között kompakt videókamerák és érintőképernyős digitális fényképezőgépek piacra dobásával. Az elmúlt esztendőben a nyereségünk az előző év utolsó negyedévéhez képest rekord mértékű volt és a növekedésünk is két számjegyű volt. Úgy hiszem, hogy túléltük az újrakezdés időszakát, annak ellenére, hogy a gazdasági világválság bennünket is érintett" - jelentette ki Jeffrey Hayzlett, a Kodak marketingvezetője.
Kodak Playsport - három méterig vizálló videókamera
Jellemző, hogy az elmúlt években a cég részvényeinek átlagára 80 dollárról öt dollárra esett, így különösen érthető, hogy a cég vezetői elégedettek és optimisták a mostani eredményekkel. "Úgy gondolom, hogy a mai trend egyértelműen a videók megosztása felé mutat. Mi is ezeket az igényeket akarjuk kiszolgálni, többek között korszerű készülékekkel, amelyeket a világhálón keresztül szeretnénk elérhetővé tenni az emberek számára. A következő hónapokban nőni fognak a sávszélességek, javulnak majd az internethozzáférési lehetőségek és mi olyan termékeket akarunk kifejleszteni, amelyek kihasználják ezeket a folyamatokat és a bennük rejlő lehetőségeket."
"Jó példa minderre a tweetphoto szolgáltatással kapcsolatos befektetésünk, de több hightech vállalkozás esetén is hasonlóképpen döntöttünk. Ezenkívül kihasználjuk a blogokban és a Twitterben rejlő lehetőségeket. Ha csak azt vesszük, hogy ezek által hány embert érhetett el a barcelonai előadásom, akkor több millió személyt kapnánk. Közülük szinte mindenki megosztja az élményeit az ismerőseivel. Biztos vagyok benne, hogy ha rákeresnék, 20, 30, de akár 40 olyan bejegyzést is találhatnék, amelyek az előadásommal foglalkoznak. A microblogging éppen ezért olcsóbb a hagyományos reklámoknál. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy az üzeneteinket mi magunk tolmácsolhatjuk az embereknek és olyan módon, ahogyan szeretnénk" - tette hozzá a szakember.
Jeffrey Hayzlett elmondta, hogy különleges szoftvereket használnak, így tudják megfigyelni az internetezők hangulatváltozásait. A keresések során bizonyos címszavakat ötvöznek a termék- és márkanevekkel és képesek nyomon követni, hogy egy adott eszközzel kapcsolatos online beszélgetések pozitív vagy negatív irányban haladtak-e. A kapott információkat arra használják fel, hogy javítsanak a termékeken és az ügyfélszolgálati rendszeren. Ha például azt olvassák, hogy gyakran okoz gondot a honlap egyik része, akkor módosítják a portált. A közösségi oldalakon végzett reklámtevékenységgel lehetőség nyílik a komolyabb marketingösszegek megtakarítására, így ezeket a pénzeket is a termékfejlesztésre tudják fordítani.