MTI
Sok a félrevezetés az online elektronikai áruházakban
Sok félrevezető információt közölnek az elektronikai cikkeket hirdető európai internetes áruházak - ismertette szerdán az EU fogyasztóvédelmi biztosa a témában folytatott átfogó vizsgálat eredményeit.
Az ellenőrök 26 tagországban, valamint Norvégiában és Izlandon összesen 369 ilyen webáruházat - köztük a kétszáz legnagyobbat - vizsgáltak meg májusban, és az ellenőrzés alá vont honlapok 55 százalékánál találkoztak valamilyen félrevezetéssel, illetve csalással. A vizsgálat hat termékfajtára - a digitális fényképezőgépekre, a mobiltelefonokra, a zenelejátszókra, a DVD-lejátszókra, a számítógépeszközökre és a játékkonzolokra - terjedt ki.
Többnyire a fogyasztók jogairól és a szállítási költségekről szóló tájékoztatásokban tapasztaltak csalást, és sok helyen nem adták meg a szükséges kapcsolatfelvételi elérhetőségeket, vagyis megfosztották a vásárlót az esetleges problémák esetén a reklamálás jogától. A problémás webáruházak kétharmadánál hiányzott vagy félrevezető módon volt például megfogalmazva az a tájékoztatás, hogy a vevőnek jogában áll hét napon belül törölni az általa feladott megrendelést, és indoklás nélkül visszaküldheti a terméket.
Az elektronikai cikkek online árusítása évente mintegy 6,8 milliárd eurós piacot jelent Európában. Minden negyedik európai polgár vásárolt már valamilyen elektronikai cikket az interneten. A nemzeti szabályozó hatóságoknak joguk van arra, hogy árusítási gyakorlatuk megváltoztatására kötelezhessék a webáruházakat, és ha ezt nem teljesítik, akár be is zárathassák azokat.
Kezdeti lépésként három ország - Izland, Lettország és Norvégia - közzétette az érintett webáruházak nevét. Jövő év közepén ismerteti majd az unió, hogy a nemzeti hatóságok intézkedései milyen eredménnyel jártak.
Az ellenőrök 26 tagországban, valamint Norvégiában és Izlandon összesen 369 ilyen webáruházat - köztük a kétszáz legnagyobbat - vizsgáltak meg májusban, és az ellenőrzés alá vont honlapok 55 százalékánál találkoztak valamilyen félrevezetéssel, illetve csalással. A vizsgálat hat termékfajtára - a digitális fényképezőgépekre, a mobiltelefonokra, a zenelejátszókra, a DVD-lejátszókra, a számítógépeszközökre és a játékkonzolokra - terjedt ki.
Többnyire a fogyasztók jogairól és a szállítási költségekről szóló tájékoztatásokban tapasztaltak csalást, és sok helyen nem adták meg a szükséges kapcsolatfelvételi elérhetőségeket, vagyis megfosztották a vásárlót az esetleges problémák esetén a reklamálás jogától. A problémás webáruházak kétharmadánál hiányzott vagy félrevezető módon volt például megfogalmazva az a tájékoztatás, hogy a vevőnek jogában áll hét napon belül törölni az általa feladott megrendelést, és indoklás nélkül visszaküldheti a terméket.
Az elektronikai cikkek online árusítása évente mintegy 6,8 milliárd eurós piacot jelent Európában. Minden negyedik európai polgár vásárolt már valamilyen elektronikai cikket az interneten. A nemzeti szabályozó hatóságoknak joguk van arra, hogy árusítási gyakorlatuk megváltoztatására kötelezhessék a webáruházakat, és ha ezt nem teljesítik, akár be is zárathassák azokat.
Kezdeti lépésként három ország - Izland, Lettország és Norvégia - közzétette az érintett webáruházak nevét. Jövő év közepén ismerteti majd az unió, hogy a nemzeti hatóságok intézkedései milyen eredménnyel jártak.