Berta Sándor
TrustYou - a szemantikus üdülési kereső
A szemantikus technológiák egyre nagyobb teret hódítanak a világhálón. Nem véletlen, hogy megjelent egy új szemantikus utazási kereső is.
A TrustYou nevű szolgáltatás jelenleg angol és német nyelven érhető el és az adatbázisában számos ország (Egyesült Királyság, Egyesült Államok, Németország, Kanada, Olaszország, Spanyolország, Franciaország, Hollandia, Egyiptom, Ausztrália) szállodáival kapcsolatban kínál információkat. Javában tart a nyár és az oldal pont abban segít, ami a legfontosabb: az utazások megtervezésében. Mivel a TrustYou adatbázisában kereken 155 000 hotel összesen több mint 6 millió értékelése található, így a felhasználó kiválaszthatja az ő igényeinek és pénztárcájának leginkább megfelelő szállodákat.
A keresőbe egyszerre akár több szó vagy szempont is beírható és ezeket a szoftver által használt algoritmusok szemantikus struktúrákba rendezik. A TrustYou figyelembe veszi többek között a látogatók értékeléseit, az üdülési portálokon lévő beszámolókat, a különleges utazási fórumok bejegyzéseit és a blogokban lévő írásokat, legyenek azok német vagy angol nyelven A rendszer képes megkülönböztetni a pozitív, a semleges és a negatív véleményeket. Sőt, különbséget tud tenni a "közvetlenül a strandnál" és a "100 méterre a strandtól" fogalmak között. Így biztos, hogy ha valaki egy tengerparti apartmant keres, akkor a TrustYou nem egy több kilométerre a parttól találhatót fog neki ajánlani.
Franz Guenthner, a müncheni Ludwig Maximilian Egyetem (LMU) Számítógép-nyelvi Intézetének munkatársa elmondta, hogy a program mindig a felhasználónak legmegfelelőbb találatokat listázza ki. A jó eredmény eléréséhez a rendszer egy-egy keresés alkalmával több millió szót elemez, ezeket egy adatbázisban helyezi el, majd különböző kategóriák szerint csoportosítja. Így azonosítják különleegs algoritmusok segítségével az egyes szövegmintákat. Egy szemantikus egység néha több ezer különböző fogalmazást is felölel.
A TrustYou munkatársai azért fejlesztettek ki egy rendszert az LMU szakértőivel közösen, hogy az egyre növekvő webes adattengerben megkönnyítsék a tájékozódást a felhasználók számára. A cél az volt, hogy az utazni vágyóknak ne kelljen órákat tölteniük a nekik fontos információk felkutatásával. A szolgáltatást kiegészíti a TrustYou-Analytics, amely a szállodáknak és az utazásszervezőknek hasznos és lehetővé teszi, hogy figyeljék a nekik fontos bejegyzéseket és reagálhassanak a beérkező észrevételekre.
A következő lépcsőfok az lesz, amikor az emberek a TrustYou segítségével megtalálhatják majd a számukra legszimpatikusabb éttermeket.
A TrustYou nevű szolgáltatás jelenleg angol és német nyelven érhető el és az adatbázisában számos ország (Egyesült Királyság, Egyesült Államok, Németország, Kanada, Olaszország, Spanyolország, Franciaország, Hollandia, Egyiptom, Ausztrália) szállodáival kapcsolatban kínál információkat. Javában tart a nyár és az oldal pont abban segít, ami a legfontosabb: az utazások megtervezésében. Mivel a TrustYou adatbázisában kereken 155 000 hotel összesen több mint 6 millió értékelése található, így a felhasználó kiválaszthatja az ő igényeinek és pénztárcájának leginkább megfelelő szállodákat.
A keresőbe egyszerre akár több szó vagy szempont is beírható és ezeket a szoftver által használt algoritmusok szemantikus struktúrákba rendezik. A TrustYou figyelembe veszi többek között a látogatók értékeléseit, az üdülési portálokon lévő beszámolókat, a különleges utazási fórumok bejegyzéseit és a blogokban lévő írásokat, legyenek azok német vagy angol nyelven A rendszer képes megkülönböztetni a pozitív, a semleges és a negatív véleményeket. Sőt, különbséget tud tenni a "közvetlenül a strandnál" és a "100 méterre a strandtól" fogalmak között. Így biztos, hogy ha valaki egy tengerparti apartmant keres, akkor a TrustYou nem egy több kilométerre a parttól találhatót fog neki ajánlani.
Franz Guenthner, a müncheni Ludwig Maximilian Egyetem (LMU) Számítógép-nyelvi Intézetének munkatársa elmondta, hogy a program mindig a felhasználónak legmegfelelőbb találatokat listázza ki. A jó eredmény eléréséhez a rendszer egy-egy keresés alkalmával több millió szót elemez, ezeket egy adatbázisban helyezi el, majd különböző kategóriák szerint csoportosítja. Így azonosítják különleegs algoritmusok segítségével az egyes szövegmintákat. Egy szemantikus egység néha több ezer különböző fogalmazást is felölel.
A TrustYou munkatársai azért fejlesztettek ki egy rendszert az LMU szakértőivel közösen, hogy az egyre növekvő webes adattengerben megkönnyítsék a tájékozódást a felhasználók számára. A cél az volt, hogy az utazni vágyóknak ne kelljen órákat tölteniük a nekik fontos információk felkutatásával. A szolgáltatást kiegészíti a TrustYou-Analytics, amely a szállodáknak és az utazásszervezőknek hasznos és lehetővé teszi, hogy figyeljék a nekik fontos bejegyzéseket és reagálhassanak a beérkező észrevételekre.
A következő lépcsőfok az lesz, amikor az emberek a TrustYou segítségével megtalálhatják majd a számukra legszimpatikusabb éttermeket.