MTI

Nagyot zuhant az amerikai könypiac, feljövőben a net

Jelentősen gyengült idén az amerikai könyvkiadás, különösen a hangoskönyvek kiadásának helyzete - derült ki az Amerikai Kiadók Szövetsége (AAP) adataiból, amelyek szerint az Egyesült Államok vezető kiadóházai márciusban 17 százalékos forgalomcsökkenést tapasztaltak.

A könyvkiadók legnagyobb észak-amerikai seregszemléje, a hétvégi New York-i BookExpo America (BEA) előtt nyilvánosságra hozott kutatási eredmények szerint csak az elektronikus kiadványok, az úgynevezett e-könyvek iránt fokozódott a fogyasztók érdeklődése. Különösen nagy visszaesés történt a hangoskönyvek piacán; a csökkenés éves szinten 47 százalékos. Az AAP csak 14 kiadótól kapott visszajelzéseket, de köztük vannak a legjelentősebb házak, egyebek mellett a Simon & Schuster, a HarperCollins és a nagy New York-i könyves cégek.

Anthony Goff, az Audio Kiadók Szövetségének (APA) elnöke a hangos könyvek iránti kereslet megcsappanását egyebek között azzal magyarázta, hogy a gazdaság zsugorodása miatt egyre kevesebb embernek van munkája és kevesebben járnak autóval munkába. A hangoskönyveket az amerikaiak pedig elsősorban kocsijukban hallgatják. Az ilyen kiadványok sokak számára luxuscikknek számítanak, gyakran drágábbak a keményfedeles könyvnél, főleg ha híresség olvas fel valamilyen művet. A kiadók abban reménykednek, hogy az internetről letölthető digitális hangoskönyvek piacának bővülése ellensúlyozni fogja a hagyományos hangos kiadványok visszaszorulását.

Az idei BEA-vásárt a Jacob K. Javits Kongresszusi Központban rendezik meg csaknem 25 ezer kiadó, kereskedő, ügynök és író részvételével. A meghívottak között vannak olyan ünnepelt szerzők, mint Pat Conroy, David Baldacci és Richard Russo, de a közönség találkozhat Steven Tylerrel, az Aerosmith énekes-dalszerzőjével, valamint Julie Andrews és Julianne Moore színésznőkkel. A szervezők a csökkenő könyves forgalomhoz igazodva azonban a takarékosság jegyében az előző évekhez képest kisebb helyen, kevesebb költségből rendezik meg a vásárt.

A korábbiaknál nagyobb hangsúly helyeződik a digitális jövőre. Az előző években a fő kiállítási térből kiszorított e-bookok az azok olvasására képes készülékekkel együtt idén az úgynevezett Új média övezetben már központi szerepet kapnak és fontos szerep jut az egyre nagyobb olvasótábort vonzó internetes naplóíróknak is. "Rá akarjuk irányítani a fényt az internetre és a digitális tartalmakra (...) a BEA egyre interaktívabbá válik" - mondta Lance Fensterman, a vásár igazgatója.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)