Berta Sándor
Kronomy - a digitális emlékezet
Az "időgép" kifejlesztésének ötlete kislánya születésekor pattant ki Michael Hirschbrich fejéből. Az osztrák férfi meg akarta örökíteni életének legfontosabb emlékeit.
A szakember később kiköltözött a Szilícium-völgybe és saját céget alapított. "Egyes amerikai újságírók úgy vélték, hogy mi egy multimédiás Wikipedia vagyunk, de én inkább időgépnek nevezem a vállalkozásunkat. Ami a Google Maps a geográfia, az a Kronomy lehet az idő számára. A fogalom a chronological memory ötvözéséből született" - jelentette ki Michael Hirschbrich, a vállalat vezérigazgatója. Maga a Kronomy egy olyan közösségi portál, ami a felhasználóknak lehetővé teszi, hogy - külső forrásokból származó - képeket vagy videókat időrendi sorrendben egy 3D-s időtengelyre helyezzenek el és azokhoz utána bárki megjegyzéseket fűzhet.
A honlap egyik legismertebb látogatója Guy Kawasaki, az Apple munkatársa. "Az oldalt Action Script 3-ban programoztuk, ez az első valódi Flash-programozónyelv. Mivel emiatt a portál betöltési ideje is kicsi, ezáltal a böngészési élmény is vonzóbb. Az egérkurzorral bárki előre vagy hátra, gyorsabban vagy lassabban pörgetheti az időtengelyt. Az alapötlet a feleségem terhességének idején fogant meg. Ő feljegyezte az eseményeket és ezután döntöttem én is úgy, hogy mindenképpen meg akarom őrizni a lányommal kapcsolatos legfontosabb emlékeket.
Az ötletből valóság 2007-ben lett, amikor Andreas Schietz kollégámmal közösen részletesen kidolgoztuk az elképzelést, programozókat kerestünk és elkészítettünk egy prototípust. Ezután sikerült megnyernünk a program támogatójául Roman Scharfot, a Jajah társalapítója, a cég mostani elnökét és Lars Hinrichs-t, a Xing vezetőjét. A vállalatot tavaly jegyezték be a Szilícium-völgyben, a hivatalos honlap tavaly június óta érhető el. Pont a Google épületével szemben vagyunk" - hangsúlyozta a szakember. Hirschbrich a Kronomynál a pénzügyekért és a marketingért felel, míg Andreas Schietz Ausztriából dolgozik és a fejlesztési munkák koordinálásával foglalkozik.
A szolgáltatás zárt bétatesztelése most zajlik. Ez a szakasz várhatóan idén őszre zárul le. Addig jelentkezhetnek az érdeklődők. Az egyetlen probléma, hogy a Kronomy egyelőre csak osztrák és német internetezőknek hozzáférhető. A rendszer az Egyesült Államokban a már bevált meghívásos megoldásra épül, vagyis a portálon csak az regisztrálhat majd, akinek az egyik ismerőse küld egy meghívót. Fontos megemlíteni, hogy az első akció keretében, amit a Mashable bloggal közösen indítottak, 2000 hozzáférést ajándékoztak el. Azóta a regisztrált tagok száma eléri a több százezret. A látogatók öt százaléka német nyelvterületről, 20 százaléka az USA-ból, 30 százaléka pedig Indiából, illetve Délkelet-Ázsiából származik.
A Kronomy két részre osztható fel. Személyes fotóalbumként a szolgáltatást elsősorban nők használják. Ők teszik ki a regisztrált tagok 60 százalékát. A különleges élmények miatt az oldalt felkeresők 80 százaléka ugyanakkor férfi. "Felkeresünk olyan bloggereket, mint Guy Kawasaki és bemutatjuk neki az elképzelést, elmondjuk, hogy milyen vízióink vannak és miként akarunk előrelépni, fejlődni. S hogy miért esett a választásunk a Szilícium-völgyre? Itt, ellentétben Ausztriával, nincs szükség 100 oldalas üzleti tervekre, elég felkeresni a cégeket és elmondanunk mi az ötletünk. Ez a világ legkreatívabb és leginnovatívabb helye. A mi hálózatunkban is vannak programozók, ügyvédek, médiaszakemberek" - szögezte le Hirschbrich.
A gazdasági világválság hatásait az osztrák szakember egy példával illusztrálta: "2008. szeptember 10-e jelentette a fordulópontot. Az egy nagyon komoly megrázkódtatás volt. Addig a cégek azt mondták, hogy a látogatói szám növekedése a fontos. Egy héttel utána már azt közölték: nem érdekel, hogy mennyivel nőtt a látogatói szám, az számít, hogy mennyire nyereségesen dolgoztok. 27 dolgozónk volt, közülük tíznek kellett felmondanunk. Rendezvényeket mondtunk le, a korábbi támogatók már az irodáikba sem engedtek be és teljes irodakomplexumok üresen állnak. Ebben a kis régióban tavaly szeptember óta 200 000-rel nőtt a munkanélküliek száma. Itt érzékelhető igazán, hogy milyen mértékű a gazdasági világválság." Hirschbrich azonban optimista és úgy gondolta, hogy a cégnek csupán 3 évet kell túlélnie.
A tervek között szerepel ősztől a prémium tagsági rendszer bevezetése, valamint a videók egyetlen filmmé való összefűzésének és konvertálásának lehetősége. Hosszú távon, 5-6 év múlva a Kronomy partnere már egy nagy médiavállalat lehet. A cél az, hogy valami szociális értelemben fontosat alkothassanak.
A szakember később kiköltözött a Szilícium-völgybe és saját céget alapított. "Egyes amerikai újságírók úgy vélték, hogy mi egy multimédiás Wikipedia vagyunk, de én inkább időgépnek nevezem a vállalkozásunkat. Ami a Google Maps a geográfia, az a Kronomy lehet az idő számára. A fogalom a chronological memory ötvözéséből született" - jelentette ki Michael Hirschbrich, a vállalat vezérigazgatója. Maga a Kronomy egy olyan közösségi portál, ami a felhasználóknak lehetővé teszi, hogy - külső forrásokból származó - képeket vagy videókat időrendi sorrendben egy 3D-s időtengelyre helyezzenek el és azokhoz utána bárki megjegyzéseket fűzhet.
A honlap egyik legismertebb látogatója Guy Kawasaki, az Apple munkatársa. "Az oldalt Action Script 3-ban programoztuk, ez az első valódi Flash-programozónyelv. Mivel emiatt a portál betöltési ideje is kicsi, ezáltal a böngészési élmény is vonzóbb. Az egérkurzorral bárki előre vagy hátra, gyorsabban vagy lassabban pörgetheti az időtengelyt. Az alapötlet a feleségem terhességének idején fogant meg. Ő feljegyezte az eseményeket és ezután döntöttem én is úgy, hogy mindenképpen meg akarom őrizni a lányommal kapcsolatos legfontosabb emlékeket.
Az ötletből valóság 2007-ben lett, amikor Andreas Schietz kollégámmal közösen részletesen kidolgoztuk az elképzelést, programozókat kerestünk és elkészítettünk egy prototípust. Ezután sikerült megnyernünk a program támogatójául Roman Scharfot, a Jajah társalapítója, a cég mostani elnökét és Lars Hinrichs-t, a Xing vezetőjét. A vállalatot tavaly jegyezték be a Szilícium-völgyben, a hivatalos honlap tavaly június óta érhető el. Pont a Google épületével szemben vagyunk" - hangsúlyozta a szakember. Hirschbrich a Kronomynál a pénzügyekért és a marketingért felel, míg Andreas Schietz Ausztriából dolgozik és a fejlesztési munkák koordinálásával foglalkozik.
A szolgáltatás zárt bétatesztelése most zajlik. Ez a szakasz várhatóan idén őszre zárul le. Addig jelentkezhetnek az érdeklődők. Az egyetlen probléma, hogy a Kronomy egyelőre csak osztrák és német internetezőknek hozzáférhető. A rendszer az Egyesült Államokban a már bevált meghívásos megoldásra épül, vagyis a portálon csak az regisztrálhat majd, akinek az egyik ismerőse küld egy meghívót. Fontos megemlíteni, hogy az első akció keretében, amit a Mashable bloggal közösen indítottak, 2000 hozzáférést ajándékoztak el. Azóta a regisztrált tagok száma eléri a több százezret. A látogatók öt százaléka német nyelvterületről, 20 százaléka az USA-ból, 30 százaléka pedig Indiából, illetve Délkelet-Ázsiából származik.
A Kronomy két részre osztható fel. Személyes fotóalbumként a szolgáltatást elsősorban nők használják. Ők teszik ki a regisztrált tagok 60 százalékát. A különleges élmények miatt az oldalt felkeresők 80 százaléka ugyanakkor férfi. "Felkeresünk olyan bloggereket, mint Guy Kawasaki és bemutatjuk neki az elképzelést, elmondjuk, hogy milyen vízióink vannak és miként akarunk előrelépni, fejlődni. S hogy miért esett a választásunk a Szilícium-völgyre? Itt, ellentétben Ausztriával, nincs szükség 100 oldalas üzleti tervekre, elég felkeresni a cégeket és elmondanunk mi az ötletünk. Ez a világ legkreatívabb és leginnovatívabb helye. A mi hálózatunkban is vannak programozók, ügyvédek, médiaszakemberek" - szögezte le Hirschbrich.
A gazdasági világválság hatásait az osztrák szakember egy példával illusztrálta: "2008. szeptember 10-e jelentette a fordulópontot. Az egy nagyon komoly megrázkódtatás volt. Addig a cégek azt mondták, hogy a látogatói szám növekedése a fontos. Egy héttel utána már azt közölték: nem érdekel, hogy mennyivel nőtt a látogatói szám, az számít, hogy mennyire nyereségesen dolgoztok. 27 dolgozónk volt, közülük tíznek kellett felmondanunk. Rendezvényeket mondtunk le, a korábbi támogatók már az irodáikba sem engedtek be és teljes irodakomplexumok üresen állnak. Ebben a kis régióban tavaly szeptember óta 200 000-rel nőtt a munkanélküliek száma. Itt érzékelhető igazán, hogy milyen mértékű a gazdasági világválság." Hirschbrich azonban optimista és úgy gondolta, hogy a cégnek csupán 3 évet kell túlélnie.
A tervek között szerepel ősztől a prémium tagsági rendszer bevezetése, valamint a videók egyetlen filmmé való összefűzésének és konvertálásának lehetősége. Hosszú távon, 5-6 év múlva a Kronomy partnere már egy nagy médiavállalat lehet. A cél az, hogy valami szociális értelemben fontosat alkothassanak.