SG.hu

Egyre nó az interneten bankolók száma

Dinamikus növekedést mutat az internet banki és mobilbanki szolgáltatásokra szerződött ügyfelek száma, míg az élőhangos telefonbanki szolgáltatásra nincs nagy igény - derül ki a GKIeNET - T-Home - T-Mobile Jelentés az internetgazdaságról havi jelentéséből.

Magyarországon 2008. szeptember 30-án az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező hitelintézetek közel 1 millió 900 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek, ami közel 6%-kal több mint 3 hónappal ezt megelőzően, és mintegy 24%-kal magasabb, mint egy évvel korábban.

Az internet-banki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban közel 300 ezer volt, ami az előző negyedévhez képest 1,5%-os, ugyanakkor a korábbi évhez viszonyítva több mint 27%-os növekedést takar. 2008 harmadik negyedévének végén a lakossági internetbanki ügyfelek aránya az internetes szolgáltatással rendelkező bankok összes lakossági ügyfeléhez viszonyítva átlagosan 27% volt, a vállalati ügyfelek esetén pedig átlagosan 35% volt a megfelelő érték.

Mobiltelefonos banki szolgáltatásokra szóló szerződéssel 2008. szeptember 30-án közel 2,6 millió lakossági és mintegy 185 ezer vállalati ügyfél rendelkezett - az érintett három hónap során a lakossági ügyfelek száma 7%-kal, egy év alatt pedig 29%-kal növekedett. A mobilbanki szolgáltatást igénybevevő vállalati ügyfelek száma egy negyedév alatt 4%-kal, 12 hónap alatt pedig közel 29%-kal nőtt. A mobilbanki szolgáltatással rendelkező bankoknál az ilyen szerződéssel rendelkező lakossági ügyfelek aránya 37% volt az év első negyedének végén, míg a vállalati ügyfelek 17%-a használhatta a mobiltelefont banki szolgáltatások igénybevételére.

2008. szeptember 30-án hozzávetőlegesen 196 ezer webkártya (kizárólag internetes fizetésre alkalmas kártya) volt használatban, ami 10 ezerrel volt több mint az egy negyedévvel korábbi érték és mintegy 10%-kal magasabb az egy évvel ezelőtti darabszámhoz képest. Az enyhe emelkedés mögött valószínűsíthetően az internetes szolgáltatások és ezen keresztül az online vásárlás iránt tanúsított kereslet lassú növekedése húzódik meg.

A bankok 2008 harmadik negyedévének végén közel 3,2 millió élőhangos telefonbanking szolgáltatásra vonatkozó szerződéssel rendelkező lakossági ügyféllel álltak kapcsolatban, míg a vállalati ügyfelek közül ugyanekkor mintegy 184 ezren vették igénybe a telefonbanki szolgáltatást. Az élőhangos telefonbanki szolgáltatást nyújtó bankoknál 2008 harmadik negyedévének végén lakossági ügyfeleik közel 44%-a, vállalati ügyfeleiknek pedig mintegy 27%-a rendelkezett ilyen kontraktussal.

Egy lakossági élőhangos telefonbanking ügyfélre viszont továbbra is kevesebb mint 0,1 db tranzakció jut havonta - a mutató csökkenése mellett annak alacsony értéke is jól mutatja, hogy a szolgáltatás iránt nagyon gyenge a valós igény. A lakosság körében hosszú idő óta 0,1 körül mozog az egy főre jutó tranzakciók átlagos száma, a telefonbanki szolgáltatásokra vonatkozó szerződéssel rendelkező ügyfelek számának emelkedési dinamikája pedig folyamatosan gyengül, jelezve, hogy ez a szolgáltatás már kevésbé kelti fel az ügyfelek érdeklődését, mint az online szolgáltatások.

A 2008 harmadik negyedévében a lakossági ügyfelek havonta átlagosan 10 darab, míg a vállalati mobilbanki ügyfelek havonta átlagosan több mint 22 SMS-t kaptak mobiltelefonjukra a folyószámlájukkal kapcsolatos információkról.

A bankok várakozásai alapján az internetes bankszolgáltatások közül továbbra is a mobilegyenleg feltöltése, az internetes átutalások, a számlainformációk lekérdezése, valamint a betétek lekötése növekszik majd a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek között. A kutatás során megkérdezett banki szakemberek a lakossági ügyfélkör esetében magas pontszámot adtak még a részvények vételére/eladására is, míg a vállalatok kapcsán a tranzakciók ellenőrzése területén várható az átlagosnál nagyobb mértékű fejlődés.

A lakossági részvény adás-vétel esetében a korábbi negyedévhez hasonlóan jelentős fejlődést várnak a pénzintézetek. A pénzügyi kultúra igaz lassan, de folyamatosan fejlődik, így az értékpapír-kereskedelem egyre szélesebb köröket ér el, bővítve ezzel a lakosság megtakarítási palettáját. A csoportos beszedési megbízás alkalmazása a korábbi időszakokhoz képest lassan, de fokozatosan gyakoribbá válik mind a két ügyfélkör esetében.

A mobiltelefon-egyenleg feltöltését weben keresztül intézők aránya növekedésének dinamikája továbbra is erős, míg a hiteligénylés online módon való intézése még mindig a leglassabban bővülő terület, mind a lakossági, mind a vállalati ügyfélkört illetően - bár előbbinél egyre jobban érezhető a fejlődés.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)