Napi Online

Nincs jövője a papíralapú számláknak

A válság idején releváns a költségek jelentős csökkentése. Ennek egyik eleme lehet az elektronikus számlázás, aminek révén az adminisztrációs költségek akár hatvan százalékát is megspórolhatja egy vállalat.

Az éves forgalom akár egy-két százalékát is megspórolhatja az a vállalat, amelyik áttér a papíralapú számlázásról az elektronikus ügymenetre; miután a becslések szerint az adminisztratív kiadások több mint hatvan százalékát lehet megspórolni. Az unióban 30 milliárdra tehető a számlaforgalom, ennek felét a cégek közti ügyletek adják, ám ennek csak három százalékát teszik ki a digitális számlák, mondta Veszprémi István, a Deloitte adó-tanácsadási üzletágának vezetője.

Az Európai Bizottság is kiállt az elektronikus számlázás népszerűsítése mellett - a számlázási irányelvbe épített be könnyítéseket ennek érdekében. A magyarországi tapasztalatok alapján elmondható, hogy az érdeklődés jelentős, ám túlságosan sok még a bizonytalansági tényező, így például az adóhatósági megítélés. Az APEH azonban nem kezeli külön azokat, akik elektronikusan számláznak, sőt a tapasztalatok szerint ezek a cégek többszörösen is túlbiztosították magukat, vagyis a hibák elenyészőek.

A rendszernek nyilván akkor van értelme, ha a partnerek minél nagyobb hányada használja. Magyarországon az uniós csatlakozás óta van lehetőség e-számlát kibocsátani, de az elterjedése még nagyon alacsony. Technikailag a számlázási rendszerekkel lehet előállítani e-számlát, vagyis ehhez nem kell külön berendezés vagy program. Maga a számlakibocsátás megvalósulhat egyfajta csőposta formájában vagy fokozott biztonságú elektronikus aláírással. Három év múlva, pontosabban az előzetes tervek szerint 2012-2013-ban egy új irányelv hatályba léptetéssel bármilyen típusú elektronikus számla elfogadását akarja bevezetni a bizottság, vagyis lényegében a papíralapú számlázásnak nem lenne semmi jövője.

Az elektronikus számlázás gyakorlati előnyökkel jár: egy számla korrigálása esetében például a számla befogadása az elektronikus aláírással automatikusan megtörténik, míg papíralapon ezt tértivevényekkel kell igazolni, ami költséges és hosszadalmas is.

Persze problémát jelent, hogy a partnernek be kell tudni fogadni, kezelni kell tudni az elektronikus számlákat. Ezt az elektronikus aláírást hitelesítő cégek is el tudják adott esetben végezni azon cégek helyett, amelyek ezzel nem akarnak foglalkozni. Emellett az is megoldás, hogy a számlát nem az állítja ki, akinek kellene, hanem a befogadó átvállalja ezt a feladatot. Ezt a rendszert egyébként Magyarországon a fordított adófizetés tette szükségessé. Az önszámlázás mellett persze ki is lehet szervezni a számlázást - akár számlakiállító központok is létrejöhetnek, amelyek bárhonnan hozzáférhetők.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!