Berta Sándor
Alábecsülik a fiatalok a közösségi portálok veszélyeit
Elsősorban kommunikálnak, információk után kutatnak, játszanak és kikapcsolódnak a világhálón a tinédzserek. Többségük túl sok személyes információt oszt meg magáról a világgal.
A Délnyugati Médiapedagógiai Kutatási Szövetség által készített Fiatalok, Információk, (Multi)Média (JIM) című tanulmány szerint a fiatalok közel 50 százaléka az interneten a kommunikációt tekinti az elsődlegesnek. A fennmaradó 50 százalék egyenlő arányban oszlik meg az információszerzés, a játékok és a szórakoztató ajánlatok (zenék, videók, filmek stb.) között. A 12 és 19 év közötti korosztály tagjainak körében különösen a közösségi portálok népszerűek, közel háromnegyedüknek már van tapasztalata a Facebookkal vagy hasonló oldallal.
A válaszadó tinédzserek 20, naponta többször, 41 százaléka naponta, 16 százalékuk pedig hetente többször látogatja a közösségi honlapokat. A legnépszerűbb portálok a schülerVZ, a studiVZ, a MySpace, de igen népszerű az ICQ csevegőprogram is. A szakemberek tapasztalatai szerint a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a 12-19 évesek nem igazán vannak tisztában a közösségi portálokon rájuk leselkedő veszélyekkel. Így gyakran megosztják a legszemélyesebb információikat, vágyaikat, adataikat is a számukra szimpatikus emberekkel és nem gondolkoznak azon, hogy mi történik, ha azokkal valaki visszaél.
A felhasználók 75 százaléka írja be a profiljába vagy tünteti fel a honlapján a hobbijait, vágyait, érdeklődési körét, fotóit. Vannak, akik még a családtagjaik fényképeit és adatait is felteszik a világhálóra. E-mail címét a megkérdezettek több mint 40 százaléka jelenteti meg, igaz a vezetékes és a mobil telefonszámok megadásánál már óvatosabbak. A lányok előbb kiadják a fotóikat mint a fiúk, utóbbiak viszont gyakrabban megadják az e-mail címüket. Az információkhoz az esetek 34 százalékában bárki hozzáférhet, míg 61 százalékában csak a barátok tekinthetik meg őket. A gond azonban az, hogy nagyon könnyen válhat valakiből barát és ez a kategória sem jelent komoly védelmet.
A Délnyugati Médiapedagógiai Kutatási Szövetség által készített Fiatalok, Információk, (Multi)Média (JIM) című tanulmány szerint a fiatalok közel 50 százaléka az interneten a kommunikációt tekinti az elsődlegesnek. A fennmaradó 50 százalék egyenlő arányban oszlik meg az információszerzés, a játékok és a szórakoztató ajánlatok (zenék, videók, filmek stb.) között. A 12 és 19 év közötti korosztály tagjainak körében különösen a közösségi portálok népszerűek, közel háromnegyedüknek már van tapasztalata a Facebookkal vagy hasonló oldallal.
A válaszadó tinédzserek 20, naponta többször, 41 százaléka naponta, 16 százalékuk pedig hetente többször látogatja a közösségi honlapokat. A legnépszerűbb portálok a schülerVZ, a studiVZ, a MySpace, de igen népszerű az ICQ csevegőprogram is. A szakemberek tapasztalatai szerint a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a 12-19 évesek nem igazán vannak tisztában a közösségi portálokon rájuk leselkedő veszélyekkel. Így gyakran megosztják a legszemélyesebb információikat, vágyaikat, adataikat is a számukra szimpatikus emberekkel és nem gondolkoznak azon, hogy mi történik, ha azokkal valaki visszaél.
A felhasználók 75 százaléka írja be a profiljába vagy tünteti fel a honlapján a hobbijait, vágyait, érdeklődési körét, fotóit. Vannak, akik még a családtagjaik fényképeit és adatait is felteszik a világhálóra. E-mail címét a megkérdezettek több mint 40 százaléka jelenteti meg, igaz a vezetékes és a mobil telefonszámok megadásánál már óvatosabbak. A lányok előbb kiadják a fotóikat mint a fiúk, utóbbiak viszont gyakrabban megadják az e-mail címüket. Az információkhoz az esetek 34 százalékában bárki hozzáférhet, míg 61 százalékában csak a barátok tekinthetik meg őket. A gond azonban az, hogy nagyon könnyen válhat valakiből barát és ez a kategória sem jelent komoly védelmet.