SG.hu

A műszaki cikkeken és az energián spórolunk

A megkérdezett magyarok zöme, 98 százaléka változtat fogyasztási szokásain, a termékek és szolgáltatások drágulása következtében.

Gáz- és áramfogyasztását próbálja csökkenteni a magyarok többsége, a megélhetési költségek emelkedése miatt. Utána legtöbben személyi számítógépük, mobil telefonjuk vagy más műszaki eszköz cseréjét halasztják el. Többek között ezt tárta fel a Nielsen piackutató vállalat 52 ország, köztük Magyarország internetezői körében, idén szeptember-októberben végzett felmérése. Gázon és áramon száz magyar megkérdezett közül 59, műszaki cikkeken 49, míg új ruházati cikk vásárlásán 43 szándékozik spórolni. Olcsóbb élelmiszerekre vált a válaszadók 41 százaléka. Telefonköltségeit ugyanúgy 39 százalék igyekszik csökkenteni, mint ahogyan valamelyik nagyobb elektromos háztartási készülék cseréjét későbbi időpontra tolja.

A további sorrend: kevesebb otthonon kívüli szórakozás (34 százalék), majd szintén kevesebb nyaralás/rövid utazás következik (30). Ritkábban használja autóját 29 százalék. Életmódjuk mely részén változtatnak legkevesebben? Ebből a szempontból listavezető, hogy mindössze a válaszadók 7 százaléka vesz vissza az otthoni szórakozásra kiadott pénzből. Szintén kevesen (17 százalék) mondják azt, hogy kevesebb szeszes italt fogyasztanak vagy inkább a megszokottnál olcsóbbat választanak. Csak 21 százalék néz körül a lakossági pénzpiacon, hogy a jelenleginél kedvezőbb hitelhez, biztosításhoz, hitelkártyához jusson. Kevesebbet dohányzik 22, míg 24 százalék mond le éves nyaralásáról.

Ha a nemzetközi átlagot nézzük, akkor legtöbben mindenütt mérséklik gáz- és áramfogyasztásukat, mellette azonban ugyanakkora azok aránya, akik kevesebb pénzt költenek új ruhára. Nálunk sokan a műszaki cikkeken spórolnak, külföldön inkább az otthonon kívüli szórakozáson. Világszerte a létfenntartás drágulására a válaszadók átlag 96 százaléka reagál úgy, hogy változtat fogyasztási szokásain. Legkisebb arányban a dohányzást csökkentik (12 százalék), kevesebb vagy olcsóbb márkájú szeszes italt iszik 16 százalék, 18 pedig mérsékli kiadásait az otthoni szórakozásra.

Kelet- és Nyugat-Európa erősen különbözik abból a szempontból, hogy olcsóbb élelmiszerre Keleten a válaszadók sokkal kisebb aránya vált, mint Nyugaton. Az orosz megkérdezettek mindössze 20, a csehek és lengyelek egyaránt 29, míg a magyarok 41 százaléka választja a takarékoskodásnak ezt a módját. Viszont a németek 62, sőt, az osztrákok 70 százaléka spórol a hasán.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!