Gyurkity Péter
Sugárhajtóművek mintájára hűti az Intel a laptopokat
Az Intel a héten érdekes hűtési megoldással állt elő, amely a vékony kialakítású mobil számítógépek külső felületétől tartaná távol a belül termelődő hőt. A megoldás alapjául a sugárhajtőművek szolgáltak.
A repülőknél alkalmazott hajtóművek esetében ugyanis szintén fontos szerepet játszik a külső burkolat, a "bőr" hűtése, mivel a szakembereknek mindenképpen távol kell tartaniuk az óriási hőt a szárnyaktól, a csatlakozási pontoktól. Ezt párhuzamos rétegekben áramló folyadékkal/levegővel oldják meg, és az Intel is valami ilyesmit használ fel a vékony mobil kliensek esetében - a technológia készen áll, a laptopgyártók pedig a beszámoló szerint máris megkezdték annak licencelését.
Mooly Eden, az Intel Mobile Platforms Group igazgatója a héten megtartott IDF második napján számolt be a technológia elkészültéről. Elmondta, hogy a vékony noteszgépek esetében 3-8 fokkal sikerült csökkenteni a hőmérsékletet, ami nemcsak a készülékek, de azok felhasználói számára is kedvező, különösen, ha a gépeket saját testünkhöz közel, akár az ölünkben tartva használjuk. Természetesen itt nyilván jóval kisebb hőmennyiségről van szó, mint például a sugárhajtóművek esetében, ám a csökkenés így is nagyon jól jöhet a felhasználóknak - és a gyártóknak egyaránt, akik még egy további újdonsággal reklámozhatják termékeiket,
A cég emellett bemutatta új mobil platformjának első képviselőit, kiemelve, hogy az északi híd (a memóriavezérlő) immár itt is bekerül a processzorokba, és bár a grafikus vezérlő továbbra is önálló egységként szerepel a platformban, ezt szintén beemelik a központi processzorba, hogy az eddigieknél gyorsabban, alacsonyabb késleltetéssel férjen hozzá a memóriához. A Nehalem kódnéven futó chipekre támaszkodó Calpella mobil platform 2009 második felében készül majd el, több fontos újítással. Lehetővé válik az egyes magok lekapcsolása, a fogyasztás további csökkenése, a négymagos mobil chipek széleskörű elterjedése, és nyilván a teljesítmény további növelése.
A cég ezalatt a Core 2 Duo chipek mobil változatainak további finomítását is megvalósította, a cél itt az volt, hogy a fogyasztás 35-ről 25 wattra csökkenjen, a korábbi teljesítmény megőrzésével.
A repülőknél alkalmazott hajtóművek esetében ugyanis szintén fontos szerepet játszik a külső burkolat, a "bőr" hűtése, mivel a szakembereknek mindenképpen távol kell tartaniuk az óriási hőt a szárnyaktól, a csatlakozási pontoktól. Ezt párhuzamos rétegekben áramló folyadékkal/levegővel oldják meg, és az Intel is valami ilyesmit használ fel a vékony mobil kliensek esetében - a technológia készen áll, a laptopgyártók pedig a beszámoló szerint máris megkezdték annak licencelését.
Mooly Eden, az Intel Mobile Platforms Group igazgatója a héten megtartott IDF második napján számolt be a technológia elkészültéről. Elmondta, hogy a vékony noteszgépek esetében 3-8 fokkal sikerült csökkenteni a hőmérsékletet, ami nemcsak a készülékek, de azok felhasználói számára is kedvező, különösen, ha a gépeket saját testünkhöz közel, akár az ölünkben tartva használjuk. Természetesen itt nyilván jóval kisebb hőmennyiségről van szó, mint például a sugárhajtóművek esetében, ám a csökkenés így is nagyon jól jöhet a felhasználóknak - és a gyártóknak egyaránt, akik még egy további újdonsággal reklámozhatják termékeiket,
A cég emellett bemutatta új mobil platformjának első képviselőit, kiemelve, hogy az északi híd (a memóriavezérlő) immár itt is bekerül a processzorokba, és bár a grafikus vezérlő továbbra is önálló egységként szerepel a platformban, ezt szintén beemelik a központi processzorba, hogy az eddigieknél gyorsabban, alacsonyabb késleltetéssel férjen hozzá a memóriához. A Nehalem kódnéven futó chipekre támaszkodó Calpella mobil platform 2009 második felében készül majd el, több fontos újítással. Lehetővé válik az egyes magok lekapcsolása, a fogyasztás további csökkenése, a négymagos mobil chipek széleskörű elterjedése, és nyilván a teljesítmény további növelése.
A cég ezalatt a Core 2 Duo chipek mobil változatainak további finomítását is megvalósította, a cél itt az volt, hogy a fogyasztás 35-ről 25 wattra csökkenjen, a korábbi teljesítmény megőrzésével.