Kruza Richárd

Sony DSC-H10 ismertető

Felbontás: 8,1 effektív megapixel (3264x2448)
Optikai zoom: 10x (38-380mm)
Videorögzítés: 640x480, 30 képkocka/másodperc, hanggal
LCD kijelző: 3,0", 230 000 pixel
Memóriakártya: Memory Stick + 31MB belső memória
Energiaellátás: Lítium-ion
Aktuális bruttó kisker. ára: kb. 59 000 Ft
A Sony DSC-H10 lényegében a korábban tesztelt Sony DSC-H50 kistestvére, mely kellemes csalódást okozott. A H10 szintén az ultrazoom kategóriába tartozik, leglényegesebb különbség a két gép között a külső méret. Ezért izgalmas azt vizsgálni, hogy a csökkentett fizikai méretért milyen árat fizet az, aki a H10-et választja.

Kívülről

Külső megjelenését illetően valószínűleg leginkább a szubjektív megitélés dönti majd el, kinek tetszik és kinek nem. Elődjével, a H3-al (nem csak kívülről) majdnem megegyezik. Kétféle színben kapható a DSC-H10: ezüst színben kicsit komolytalan látványt nyújt, a fekete szín viszont sokkal határozottabb és jobb megjelenést biztosít a gépnek.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A gép úgy néz ki, mintha egy téglatest alapformára lennének ráaggatva innen-onnan az olyan szükséges részegységek, mint az optika, a markolat vagy a vaku. A bekapcsoláskor kiemelkedő optika jót tesz a külsejének, így már sokkal jobban emléketet egy fényképezőgépre; igaz, ilyenkor érdemes vigyázni rá mert az optika elég sérülékeny. Ezen segít a rászerelhető hatalmas árnyékolóernyő, ami kétségkívül hasznos, azonban a kis gépnek egy kicsit groteszk külső hatása lesz tőle. Kívülről - legfőképpen fekete színben - összességében véve igényes és szép a Sony DSC-H10 megjelenése, kellemes hordozni, együtt élni vele.

A jó hatást fokozza, hogy annak ellenére, hogy teljes egészében műanyagból készült, nagyon jó minőségű a kidolgozása. Ilyen szempontból érthetelen módon egy fokkal meg is előzi nagyobb testvérét, a korábban tesztelt DSC-H10-et. A gépet megfogva, megnyomkodva tömör, masszív benyomást kelt és nem található rajta a nagyobb tesvér esetében tapasztalt föccsöntés miatti sorja. A gépen minden mozgó elem, ajtók, gombok, vaku szépen, igényesen működik. Minőség szempontjából tehát keresve sem találtam hibát a kis Sony-n.

A gép fogása kitűnő. Az elöl kidudorodó, határozott formájú markolatnak és a hüvelykujjnál lévő ujjtámasznak köszönhetően a középen fent elhelyezkedő lejátszás gombon kívül a hátlapon egykezes használat mellett minden gombot és kezelőszervet működtetni tudunk. Hüvelykujjunkkal akár a módtárcsát is tudjuk forgatni. A kiváló fogáshoz kis méret (106 x 68.5 x 47.5 mm) és csekély súly (265 g) párosul, tehát kellemes és egyszerű hordozni és használni a gépet.

A hátlapon a nagy, 3 collos kijelző uralkodik, mellette helyezkednek el szerényen a gombok, kezelőszervek. A Sony rendszeréhez híven a szokásos irányítógombok és OK gomb mellett találjuk a Menu és Home gombokat, melyeket van aki szeret, van aki nem. A zoom gombot használva megfelelően finoman, félig lenyomva lassan, teljesen lenyomva gyorsan zoomolhatunk. Az exponálógomb szintén jól van elhelyezve, sőt, a mellette lévő Power gomb is jó, mivel kialakítása annyira különbözik az exponálógombétól, hogy lehetetlen összekeverni a kettőt.

Ergonómiailag egyébként egyetlen hibát észleltem: kétkezes használatkor előfordulhat, hogy bal kézzel letakarjuk az autofókusz lámpát, ami a gépet szemből nézve a jobb felső sarokban van. Erre sajnos oda kell figyelni. Összességében a Sony DSC-H10 egy kicsit különleges, igényes külsejű, és nagyon stabil fogású fényképezőgép.

A gép oldalán lévő ajtót kinyitva kiderül, nem szabványos USB aljzattal van dolgunk, tehát csak a tartozék speciális Sony kábelt használhatjuk. Előnye, hogy egyetlen aljathoz tarozó kábelen rajta vannak az USB és a video kimenet csatolakozók, tehát csak egyetlen kábelt kell magunkkal hordozni. Komoly hátránya viszont, ha elveszítjük vagy ha csak véletlenül otthon hagyjuk, nem tudjuk fényképezőgépünket sem számítógéphez, sem televízióhoz csatlakoztatni. A tartozék kábelnek van egy másik hibája is, hogy nem HDTV kompatibilis, tehát ha élvezni szeretnénk a nagyfelbontást, vásárolnunk kell a géphez egy opcionális kábelt vagy dokkoló állomást.

Kijelző, kereső

A 3 collos kijelző nagy, 230 ezer pixeles felbontása pedig elődjéhez képest duplaakkora. A rajta látható kép minősége nagyon jó, használható mértékben lehet érzékelni fókuszáláskor az élességet. A nagyobb méret örvendetes, mert az előd képernyőjének mérete és felbontása egyáltalán nem volt elegendő. A megjelenő színvilág talán kicsit cizellált, túltelített, komponáláskor ez mégis jól jön, különösen erős fényben, mert jól kivehetőek rajta a részletek és a színek. A kijelző fényereje két fokozatban, valamint a rajta megjelenő információk mennyisége a "fel" gomb ismételt megnyomásával szabályozható, ami jó megoldás. Lejátszás módban úgyszintén, sőt, kívánságunkra a hisztogram is megjelenik, ráadásul a visszanézett fotókat maximum 5-szörös méretig nagyíthatjuk is. A képernyő felületén lévő bevonat láthatóan hatásosan csökkenti a tükröződést.

Átnézeti vagy elektronikus kereső nincs, és ez egy ilyen, manuális funkciókkal is felszerelt igényes kisgépből nagyon hiányzik.

Menürendszer, üzemmódok

A DSC-H10 csupán öt hónappal az előd, a DSC-H3 megjelenése után látott napvilágot - különbséget alig lehet felfedezni a két gép között. A Sony-s menürendszer lényegében ugyanaz, tehát a beállítások elvégzéséhez a "Home" és "Menu" gombok egyeduralkodását kell megszoknunk. Ezeken keresztül, sajátos logika szerint tudunk a beállítások hierarchiájában közlekedni. A koncepció az, hogy akármerre is tévedünk a menüben, a "Home" gomb megnyomásával megjelenik az alapmenü a legfontosabb funkciókkal. A rendszer nem szokványos, ami nem baj, viszont felépítését tekintve itt-ott kicsit logikátlan. Sokat jelentene, ha ez a bizonyos "Home" testre szabható lenne, de sajnos nem az - a tulajdonos ugyanis nem fog feltétlenül egyetérteni a gyárilag felépített funkciók fontosságát illetőleg. A dolgot persze egy idő után meg lehet szokni, és otthonossá válik a gép kezelése, a baj azonban nem ez.

A gépben ugyanis vannak ugyan manuális funkciók, de az értékek beállítása a fent említett menürendszeren keresztül, menüpontok segítségével történik, ami kissé körülményes. Olyan beállításoknak, mint például az ISO vagy expozíció nincs közvetlen elérése. A módtárcsán ráadásul ugyan van "M" (manuális) állás, azonban nincs S (záridő prioritás) vagy A (rekesz prioritás) állás. Ezek miatt kicsit erölködnie kell annak aki klasszikus módon, kézi beállításokkel szeretne egyéni izlése szerint fotózni, vagy mondjuk fotózást tanulni. Olyan ez, mintha a gép állandóan azt sugallná nekünk, hogy "hagyd már azt a kézi beállítást, ne bíbelődj, tegyél automatára". A gép automatikája viszont szerencsére minden szempontból jól működik, rábízhatjuk magunkat.

Az automata móddal együtt összesen 8 féle fehéregyensúly beállítási lehetőség közül választhatunk. Manuális lehetőség nincs, ami elég baj, mivel mesterséges, főleg vegyes fényben vagy fénycső esetében a rendszer általában téved vagy pontatlan, és ez meg is látszik az eredményen. Egyéb körülmények között, például napfényben viszont nagyon pontosan működik a fehéregyensúlyt szabályozó automata rendszer.

A gépet használva és a menürendszerben járkálva, a beállításokkal és egyebekkel bíbelődve feltűnik, hogy nem elég pergő a menü sebessége. Kicsit olyan, mint egy szoftverekkel agyonterhelt régi számítógép - mindent elvégez, csak kissé nagypapásan. Hajlamos arra gondolni az ember, hogy talán a grafikailag (túlságosan) animált menürendszer túl sok erőforrást vesz el. Sokkal jobb lenne egy egyszerűbb látvány, de gyors, pergő működés, mert a dolog fotózás közben néha idegesítő. Persze könnyen lehet hogy nem ez a probléma okozója.

Az optikai képstabilizáló rendszert a Sony "Super Steady Shot image stabilization"-nak nevezi, és panasz nem lehet rá. Kétféle, " Continuous" (folyamatos) és "Shooting" (exponálógomb félig lenyomásánál és exponáláskor működik) módban használhatjuk. Folyamatos módban természetesen kellemesebb komponálni, de ilyenkor számolnunk kell azzal, hogy az akkumulátor hamarabb lemerül. Az erőteljes zoom miatt a rendszer szinte nélkülözhetetlen, és nagyon jól működik, használata körülbelül 2 rekesznyi különbséget jelent. Tele állásban 1/30-as záridővel, jó stabilan megfogva a gépet még lehetséges éles képet készíteni.

Dynamic Range Optimizer - így nevezi a Sony azt a szoftveres rendszert, ami a dinamika tartományt javítja. A rendszer nyilván létezik és működik, hatását azonban nehéz megitélni, ugyanis a DSC-H10 esetében extrém körülmények között szintén jelentkeznek a beégett részek a fotókon - mint más hasonló gépek esetében. A fejlett és esztétikus lejátszási funkcióknak köszönhetően viszont televízión szép és élvezetes bemutatót tarthatunk családunknak vagy barátainknak a DSC-H10-el.



Optika, érzékelő

A Sony DSC-H10 esetében is a Carl Zeiss Vario Tessar felirat díszeleg az optikán, ami néminemű garanciát nyújt az optika minőségét illetőleg. Egy ultrazoom gép optikájának megítélése akkor ésszerű, ha két pilléren nyugszik: egyrészt azon a tényen, miszerint extrém erejű, 10-szeres zoom-ról van szó egy kisméretű optika esetében, másrészt a piacon jelenlévő konkurrens gépek teljesítményének, minőségének figyelembevételével.

A 10-szeres nagyítás 35mm-es ekvivalenciában 38-380mm-es gyújtótávolságot jelent, ami nem éppen szerencsés kombináció. Tele állásban hatalmas a nagyítás, amit a legtöbb fotós nem feltétlenül használ, a 38mm viszont nem nevezhető nagylátószögnek. Jobb lenne, ha az egész "odébb" lenne, különösen, hogy sok mai kompakt gépen találunk akár 28mm-ről induló zoom-ot is. En nem véletlen, mert beltéri, például tipikusan családi fotózáskor egy lakásban szükség is van a nagylátószögre. Ezzel egészen nyilvánvalóan a Sony és a Zeiss fejlesztői is tisztában vannak, tehát az ember automatikusan arra gondol, hogy a fejlesztők jelen esetben talán nem akartak nagyobb látószöget produkálni valamilyen más, szükségesen előnyös paraméter feláldozása árán.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A fényerős: f3.5-f4.4 - ez sem egy csúcs adat, azonban ennek hátrányát használat közben végül is nem lehet felfedezni. Azonban tény, hogy ez az optika lassabb, mint például a Canon SX100 IS optikája - igaz, kisebb is nála. Torzítások és hasonló anomáliák a kategóriának megfelelő normál szinten belül vannak. Nagylátószögben az egyenes vonalak mentén a kép szélén észrevehető a hordósodás, de nem vészes. A kromatikus aberráció realíve alacsony, normál méretű fotókon nemigen látszik. Tele állásban a képek szélein némi elmosódást is lehet észlelni. Összességében az óhatatlan hibák milyensége és mértéke nem jelent nagy problémát és azt lehet mondani, hogy a DSC-H10-nek az optikája az egyik fő erőssége.

A gépben a szokásos autofókusz módok működnek, és amíg megfelelő a fény mennyisége, nagyon gyorsan és pontosan működik az automata élességállítás. Még tele állásban sem lassul le drasztikusan, azonban kevés fénynél már nagyon érezhető a különbség: a H10 ilyen körülmények között és ilyen szempontból kissé elmarad az átlagtól, lassú, és gyakran az exponálógomb többszöri lenyomására találja csak meg az élességet. Az egyre gyakrabban alkalmazott arcfelismerő rendszert a H10-ben is megtaláljuk, ami a Sony esetében jól működik. Alkalmazásakor az emberi arco(ka)t felismerve a gép a portézás szabályainak megfelelően, az arcot kiemelve állítja be a expozíciót és élességet. A rendszer viszonylag megbízhatóan működik, szép portrékat tud készíteni vele az avatatlanabb fotós is.

A gépben lévő 1/2.5"-ös Sony gyártmányú CCD érzékelőn 8.1 effektív megapixel zsúfolódik. Az érzékelő így JPG formátumban, maximális felbontással 3264 x 2448-as méretű fotókat gyárt. A gépben az érzékenységet ISO 100-3200 tartományban használhatjuk. Képzajt a képek nagyítása esetében minden állásban fel lehet fedezni, azonban a helyzet (legalábbis az átlaghoz képest) elég jó. ISO 400-nál a képek még elfogadhatóan részletgazdagok, a problémák ISO 800-tól kezdődnek igazán, innen felfelé csak szükség esetén vagy jobb híjján érdemes fotózni.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200

Képminőség

A kis Sony legfőbb erénye, hogy mindent egybevetve a produkált képminőség jó - annak ellenére, hogy ilyen vonatkozásban is vannak a gépnek gyenge pontjai. Bizonyos körülmények között például problematikus a fehéregyensúly, és ultrazoom lévén mindenféle optikai problémákkal is küzd, ezek kombinációja az esetek döntő többségében vizuálisan mégis nagyon szép eredményt produkál. A képek színvilága élethű, kellemes, ránézésre a képek élesek és részletgazdagok. Normális, mindennapi fotózás során a képeket szinte mindig azonnal nyomtatni lehet, nem kell korrigálni.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Vaku

A nagyobb testvérhez, a H50-hez hasonóan a H10 belső vakuja nagyon jól szerepelt. A gép tetején automatikusan felnyíló vaku a gyári adat szerint nagylátószögben 7m-ig, tele állásban 5,6m-ig használható, de teljesítményét az ISO érzékenység fokozásával növelni lehet. Emellett a vörösszem kompenzálás is jól működött. Vakupapucs nincs a gépen.

Sorozatfelvétel, videorögzítés

Sorozatfelvételi módban a gyár szerint a gép 2 fps segességet produkál, ami ebben a kategóriában átlagos. Ez azonban csak részinformáció, mivel a gépnek meggyűlik a baja a felgyülemlett adathalmaz megfelelő sebességű felírásával. Az exponálógombot nyomvatartva ugyanis nagyjából a 13-ik képnél a folyamat lelassul (ekkor telik be a 31 MB-os belső memóriája), de ez sem megy a végtelenségig: a 40-50-ik fotó környékén a művelet leáll nagyjából 5 másodpercre, majd folytatódik a sorozatfelvétel ezzel a sebességgel.

Videó módban a gép a szokásos 640 x 480 pixeles felbontású, 30 képkocka/másodperces teljesítményt hozza, MPEG formátumban rögzít. Videózás közben zoomolni nem lehet, az optikai képstabilizálást viszont használhatjuk, ami nagyon jótékony hatással van az elkészített anyagra.

Áramellátás, memória

A gépben Li-ion akkumulátor van, melyet a tartozék külső töltővel lehet életre kelteni. Egy feltöltéssel nagyjából 250 felvételt készíthetünk, azonban ez a teljesítmény nagyban függ a nagy teljesítményű vaku és az optikai stabilizátor használatától. Fotóinkat a H1 esetében a Memory Stick összes típusára, vagy a szerény, 31 MB belső memóriára tudjuk rögzíteni.

Összegzés

A nagyobb testvérhez, a DSC-H50-hez képest a H10 egy kisebb méretű és olcsóbb, de hasonló gép: egy kis ultrazoom, mely tele van korszerű funkciókkal és nagyon szép fotókat készít. Az erőteljes nagyítás, az optikai képstabilizálás, a jó ergonómia, az erős vaku mind vonzóvá teszik. Azonban annak ellenére, hogy van rajta manuális mód, a "P" és az "S" állás mégis hiányzik. A beállítások körülményessége miatt a fotózást tanulóknak, vagy a fotózást kicsit komolyabban űzőknek nem megfelelő a választás a H10, nekik érdemesebb többet költeni és a nagyobb testvért megvenni. Leginkább tehát családi, hobbi vagy utazáskor használatos gépnek felel meg a Sony, ilyen célra viszont kiváló.

A fényképezõgépet a FotoMarket bocsátotta rendelkezésünkre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • csgery #11
    Annyit kezel, amekkorát beleraksz:]. Mindenféle kapacitású kártyát teljességgel felismer.
    Nekem ilyen gépem van, az igaz, hogy kikapcsolt állapotban egy picit csúnyácska, de viszont a képminőség mindent kárpótol. Egyetetlen hátránya (szerintem), a video közben inaktívvá váló zoom, de végülis ez nem videokamera, hanem egy fényképezőgép. De azért belebiggyeszthették vna:].
    A cikkel egy helyen viszont nem vagyok melegédve: sorozatképnél én nem tapasztaltam semmilyen lassulást, vihar közben fényképeztem sorozatfotókkal, és mindig kb 110 képnél álltam meg. Amint elengedtem az exponáló gombot, egy tizedmásodpercre megis jelent az utolsó kép, és fel is dolgozta.
  • contumax #10
    Hali! Tudja valaki, hogy mekkora a max. használható memória? A 4Gigát kezeli?
  • babajaga #9
    Itt nem az a baj hogy súlypont e vagy nem hanem nincs egy oldalon támaszkodó felület a gép meghúzásnál nem fog a szélesebb részre rásimulni hanem elemelkedik tőle. Ezt barbár megoldásnak hívják.Azoknál a gépeknél ahol az állványmenet az optika középvonalában van az szinte sose a súlypont.
  • Möci #8
    Biztos ott a súlypontja.
  • babajaga #7
    Az viszont igaz hogy az állványmenetet ennél szerencsétlenebbül nem lehetett volna elhelyezni.
  • gosub #6
    Azt hittem, hogy ez egy régi cikk ami idekeveredett. Tulajdonképpen az is csak előre dátumozhatták:) A Photokina után pedig lett volna min csemegézni!
  • rigidus #5
    A kepek tenyleg jok, de a kulseje basszus... ennek meg a haziorvosom is hasznat venne. Ha valakit koptetni akar csak eloveszi a taskajabol aztan mar jon is az aznapi...
  • balozsi #4
    Ahogy mondod!!!!!!!
  • cloud.strife #3
    Na gratulálok!!! több mint fél éves ez a gép, ikerült most letesztelni? LOL
  • Möci #2
    ....és tessék kukoricára térdelni babajaga, Blasta és balozsi!!!!