MTI
Kínai SMS-kampány a francia termékek ellen
Az olimpiai láng párizsi körútját övező botrány, valamint a dalai láma támogatása miatt egyes francia márkák bojkottjára szólítanak fel kínai internetes oldalak és SMS-ek.
A francia sajtó szerdai beszámolója szerint ismert kínai internetes fórumokon bloggerek és ismeretlen személyek SMS-ek ezreiben arra kérik a kínaiakat, hogy május 1-től ne vásároljanak többet a francia Carrefour hipermarketek kínai üzleteiben, s a francia luxustermékek - LVMH, Christian Dior, Louis Vuitton - bojkottjára is felszólítanak. A kínai külügyi szóvivő pekingi sajtótájékoztatóján nem volt hajlandó elítélni a Franciaország elleni kampányt, és úgy vélte, hogy "ennek az egésznek megvan az oka".
A üzenetek szerint a francia nép és kormány komolyan megsértette az olimpiai lángot és a kínai nép érzelmeit, a franciák nagy része Tibet-barát, a francia cégek anyagilag támogatják a dalai lámát, és a francia köztársasági elnök már jelezte, hogy bojkottálni fogja az olimpiát. Valójában Nicolas Sarkozy a kínai kormány és a dalai láma közti párbeszéd megindulásától tette függővé részvételét a megnyitóünnepségen. Ezekre az érvekre hivatkozva kérik Kínában ismeretlenek a Carrefour üzletlánc termékeinek és egyéb francia luxuscikkeknek a bojkottálását, és arra kérnek mindenkit, hogy a tiltakozó SMS-eket legalább húsz embernek küldjék tovább. Francia újságírók szerint az akció elindítói elérhetetlenek, semmilyen megkeresésre nem reagálnak. A kínai internetes fórumozók 91 százaléka viszont pozitívan fogadta a bojkott ötletét.
A világ második legjelentősebb hipermarket-hálózata, a Carrefour 122 kínai üzletében kínált áru nyolcvan százaléka kínai, amelyet több, mint 22 ezer kínai beszállítótól vásárolnak. A francia cég 40 ezer embert foglalkoztat Kínában, 98 százalékuk kínai. A Carrefour bevételének 9 százalékát adja a kínai piac. A France Info hírrádióban megszólaló francia szakértők szerint ezért elsősorban a kereskedelmi konkurenciának állhatott érdekében a politikai helyzetet kihasználva egyes márkák ellen célzott, lejárató kampányt indítani. Véleményük szerint a kampány nem a kínai kormánytól indult el, az viszont nem állította le, pedig meglennének rá a lehetőségei.
A Carrefour párizsi vezetősége ezért közleményben emlékeztetett, hogy a kezdetektől támogatták Peking jelöltségét az olimpia megrendezéséhez, nem szponzorálnak senkit az olimpián, és hogy azok az információk, amelyeket a cégnek a kínai belpolitikai helyzetben és a nemzetközi kapcsolatokban betöltött bármilyen szerepéről terjesztenek egyesek, hamisak és megalapozatlanok.
A francia sajtó szerdai beszámolója szerint ismert kínai internetes fórumokon bloggerek és ismeretlen személyek SMS-ek ezreiben arra kérik a kínaiakat, hogy május 1-től ne vásároljanak többet a francia Carrefour hipermarketek kínai üzleteiben, s a francia luxustermékek - LVMH, Christian Dior, Louis Vuitton - bojkottjára is felszólítanak. A kínai külügyi szóvivő pekingi sajtótájékoztatóján nem volt hajlandó elítélni a Franciaország elleni kampányt, és úgy vélte, hogy "ennek az egésznek megvan az oka".
A üzenetek szerint a francia nép és kormány komolyan megsértette az olimpiai lángot és a kínai nép érzelmeit, a franciák nagy része Tibet-barát, a francia cégek anyagilag támogatják a dalai lámát, és a francia köztársasági elnök már jelezte, hogy bojkottálni fogja az olimpiát. Valójában Nicolas Sarkozy a kínai kormány és a dalai láma közti párbeszéd megindulásától tette függővé részvételét a megnyitóünnepségen. Ezekre az érvekre hivatkozva kérik Kínában ismeretlenek a Carrefour üzletlánc termékeinek és egyéb francia luxuscikkeknek a bojkottálását, és arra kérnek mindenkit, hogy a tiltakozó SMS-eket legalább húsz embernek küldjék tovább. Francia újságírók szerint az akció elindítói elérhetetlenek, semmilyen megkeresésre nem reagálnak. A kínai internetes fórumozók 91 százaléka viszont pozitívan fogadta a bojkott ötletét.
A világ második legjelentősebb hipermarket-hálózata, a Carrefour 122 kínai üzletében kínált áru nyolcvan százaléka kínai, amelyet több, mint 22 ezer kínai beszállítótól vásárolnak. A francia cég 40 ezer embert foglalkoztat Kínában, 98 százalékuk kínai. A Carrefour bevételének 9 százalékát adja a kínai piac. A France Info hírrádióban megszólaló francia szakértők szerint ezért elsősorban a kereskedelmi konkurenciának állhatott érdekében a politikai helyzetet kihasználva egyes márkák ellen célzott, lejárató kampányt indítani. Véleményük szerint a kampány nem a kínai kormánytól indult el, az viszont nem állította le, pedig meglennének rá a lehetőségei.
A Carrefour párizsi vezetősége ezért közleményben emlékeztetett, hogy a kezdetektől támogatták Peking jelöltségét az olimpia megrendezéséhez, nem szponzorálnak senkit az olimpián, és hogy azok az információk, amelyeket a cégnek a kínai belpolitikai helyzetben és a nemzetközi kapcsolatokban betöltött bármilyen szerepéről terjesztenek egyesek, hamisak és megalapozatlanok.