SG.hu
Az internet vásárlás előtti tájékozódás terepe
Az internethasználat intenzitásának markáns növekedése mellett annak szerepe is változóban van - állapítja meg a GfK Hungária Internet Insight Reportja.
A vásárlás előtti informálódás terepe - különösen a tartós fogyasztási cikkek esetében - mára már jelentős mértékben áttevődött az internetre és bár az online vásárlás jelen pillanatban még kis súllyal szerepel a B2C költések között, napjainkban mégis egyre fontosabbá válik az internet mint virtuális piactér szerepe Bár az online értékesítés is egyre fontosabb, az online tájékoztatás egyenesen megkerülhetetlen. A netezők többsége gyakran szokott vásárlás, vagy egy szolgáltatás igénybevétele előtt tájékozódni az interneten. A tájékozódás elsősorban a termékjellemzőkre, az üzletek elérhetőségére és nyitva tartására terjed ki, de magas azok aránya is, akik az internet segítségével hasonlítják össze az árakat, illetve tesztoldalakon, vásárlói fórumokon mérik fel a termék, szolgáltatás minőségét.
A felhasználók az elmúlt évben leginkább menetrendről, könyvekről, TV műsorról, mobiltelefon készülékekről, moziműsorról, kulturális és sportrendezvényekről, valamint képzésekről tájékozódtak az interneten. Megrendelést könyvekre, készétel házhozszállításra, CD/DVD-re, valamint internetszolgáltatásra adtak le online módon a legnagyobb arányban. Az online költési arány a repülőjegyek esetében a legmagasabb. Azok, akik az elmúlt évben interneten vásároltak repülőjegyet, az összes repülőjegyre kiadott pénzük 63 százalékát internetes jegyvásárlás során költötték el.
Bár az intenzív internetezők 75 százaléka rendelt már valamilyen terméket, vagy szolgáltatást interneten keresztül, a fizetés többnyire utánvétellel történik. A teljesen online vásárlók - azaz a fizetést bankkártyával, illetve online számla útján (pl. PayPal) is online teljesítők - aránya 26 százalék; arányuk csak a legintenzívebb nethasználók csoportjában magas (57 százalék). Az, hogy az online fizetési módozatot választók aránya még a dombornyomott bankkártyával rendelkezők körében is igen alacsony, arra enged következtetni, hogy az online kereskedelem, és fizetős letöltés bővülésének lélektani akadálya az online fizetéssel szembeni bizalmatlanság.
A válaszadók számára online vásárlással kapcsolatban a legfőbb szempont a virtuális piactéren kínált árucikkek kedvező ára. Második legfontosabb érvként az online felületeken az egyes termékeket, szolgáltatásokat kísérő részletes leírás minősül. Az online nem vásárló internethasználók kételyeit firtató kérdésekre adott válaszokból kiderül, hogy 82 százalék azért nem vásárol az interneten, mert "szereti a megvásárlandó termékeket kézbe venni, ellenőrizni", 57 százalék pedig "nem bízik az online fizetési módokban". A megkérdezettek 44 százaléka jelezte, hogy "nem bízik az áru minőségében", 20 százalék a szállítás pontosságát kérdőjelezi meg, 12 százalék pedig nem rendelkezik megfelelő bankkártyával, illetve online bankszámlával.
A vásárlás előtti informálódás terepe - különösen a tartós fogyasztási cikkek esetében - mára már jelentős mértékben áttevődött az internetre és bár az online vásárlás jelen pillanatban még kis súllyal szerepel a B2C költések között, napjainkban mégis egyre fontosabbá válik az internet mint virtuális piactér szerepe Bár az online értékesítés is egyre fontosabb, az online tájékoztatás egyenesen megkerülhetetlen. A netezők többsége gyakran szokott vásárlás, vagy egy szolgáltatás igénybevétele előtt tájékozódni az interneten. A tájékozódás elsősorban a termékjellemzőkre, az üzletek elérhetőségére és nyitva tartására terjed ki, de magas azok aránya is, akik az internet segítségével hasonlítják össze az árakat, illetve tesztoldalakon, vásárlói fórumokon mérik fel a termék, szolgáltatás minőségét.
A felhasználók az elmúlt évben leginkább menetrendről, könyvekről, TV műsorról, mobiltelefon készülékekről, moziműsorról, kulturális és sportrendezvényekről, valamint képzésekről tájékozódtak az interneten. Megrendelést könyvekre, készétel házhozszállításra, CD/DVD-re, valamint internetszolgáltatásra adtak le online módon a legnagyobb arányban. Az online költési arány a repülőjegyek esetében a legmagasabb. Azok, akik az elmúlt évben interneten vásároltak repülőjegyet, az összes repülőjegyre kiadott pénzük 63 százalékát internetes jegyvásárlás során költötték el.
Bár az intenzív internetezők 75 százaléka rendelt már valamilyen terméket, vagy szolgáltatást interneten keresztül, a fizetés többnyire utánvétellel történik. A teljesen online vásárlók - azaz a fizetést bankkártyával, illetve online számla útján (pl. PayPal) is online teljesítők - aránya 26 százalék; arányuk csak a legintenzívebb nethasználók csoportjában magas (57 százalék). Az, hogy az online fizetési módozatot választók aránya még a dombornyomott bankkártyával rendelkezők körében is igen alacsony, arra enged következtetni, hogy az online kereskedelem, és fizetős letöltés bővülésének lélektani akadálya az online fizetéssel szembeni bizalmatlanság.
A válaszadók számára online vásárlással kapcsolatban a legfőbb szempont a virtuális piactéren kínált árucikkek kedvező ára. Második legfontosabb érvként az online felületeken az egyes termékeket, szolgáltatásokat kísérő részletes leírás minősül. Az online nem vásárló internethasználók kételyeit firtató kérdésekre adott válaszokból kiderül, hogy 82 százalék azért nem vásárol az interneten, mert "szereti a megvásárlandó termékeket kézbe venni, ellenőrizni", 57 százalék pedig "nem bízik az online fizetési módokban". A megkérdezettek 44 százaléka jelezte, hogy "nem bízik az áru minőségében", 20 százalék a szállítás pontosságát kérdőjelezi meg, 12 százalék pedig nem rendelkezik megfelelő bankkártyával, illetve online bankszámlával.