MTI
Mobil szélessáv: 5 év múlva 1,8 milliárd felhasználó
Napjainkban több mint 350 millióan érik el az internetet világszerte széles sávon, ám számuk 2012-re a becslések szerint eléri az 1,8 milliárdot, s közülük 1,2 milliárdan mobil eszközökön veszik majd igénybe a szolgáltatást - közölte az Ericsson Magyarország.
Ezzel kapcsolatban Éry Gábor, az Ericsson Magyarország vezérigazgatója elmondta: a fejlett országokban lezajlott folyamatok alapján a szélessáv robbanásszerű elterjedése várható Magyarországon is. Az Ericsson már most rendelkezik azzal a technológiával, amelynek segítségével a hálózatüzemeltetők akár jövőre bevezethetnek olyan integrált szolgáltatásokat, amelyek egyszerre kínálják mindazon lehetőségek összességét, amelyeket ma még csak külön-külön, a számítógép, a mobiltelefon és a tv készülék segítségével tudunk igénybe venni. A cég várakozásai szerint a felhasználók nagy többségét, mintegy 70 százalékát a WCDMA - szélessávú kódosztásos többszörös hozzáférés - technológián alapuló hálózatok szolgálják majd ki.
Az Ericsson úgy véli, hogy 2012-re világszinten a fix forgalom éves mértéke a 2007-es 50 millió terrabájtos értékről 350 millió terrabájtra emelkedik azáltal, hogy egyre növekszik a kereslet az olyan szélessávú szolgáltatások iránt, mint például az IPTV, a zeneletöltések és az online játékok. A vállalat szerint éppen azért a hálózatüzemeltetők számára egyre fontosabb, hogy létrehozzák és fenntartsák a szélessávú szolgáltatások tömegpiacát.
Ehhez azonban korszerű technológia kell, illetve az, hogy a szélessávú kapcsolat bárhol, bármikor és bármilyen eszközről elérhetővé váljon. Jó példa erre az ausztráliai Telstra, amely kevesebb, mint 10 hónap alatt jutatta el a WCDMA/HSPA (HSPA - nagy sebességű csomagkapcsolt hozzáférés) mobil szélessávú szolgáltatást a lakosság több mint 98 százalékához, elérhetővé téve így a szélessávú szolgáltatásokat a vidéki otthonokban is.
Az Ericsson szerint a szélessáv összes előnyét és a bárhonnani azonnali hozzáférés hozzáadott értékét ötvözve számtalan új alkalmazás és bevételi forrás válik lehetővé. Több mobil szélessávú megoldás már most nagy szerepet játszik az egészséget, az e-mailt, a vállalkozásokat és a szórakozást tekintve. Mára több mint 170 kereskedelmi mobiltelevíziós szolgáltatás indult útjára, és ezek közül több mint 150 mobil cellás hálózaton keresztül működik.
Az Ericsson szerint az IPTV lesz a fő hajtóereje az új szélessávú technológiák kiaknázásának, valamint annak, hogy a multimédiás szélessávú szolgáltatások globális, tömegpiaci üzleti lehetőséggé váljanak a távközlési szolgáltatók számára. Ezek a szolgáltatók egyedülálló pozícióba kerülhetnek azáltal, hogy a televízió az egyirányú, egy csatornafolyamos szolgáltatásból kétirányú kommunikációs szolgáltatássá válik: olyanná, amelyik lehetővé teszi a különböző média-területek zökkenőmentes együttműködését, emellett kényelmes, egyedi igényeket is kielégítő szórakozást kínál.
A társaság szerint az IPTV-szolgáltatásokkal megcélozható piac ugyanolyan nagy, mint maga a szélessávú piac. Lehet, hogy az IPTV még gyerekcipőben jár, de az elemzők jóslatai szerint az elkövetkező néhány év alatt tömegpiaci szolgáltatássá fog válni. A Gartner szerint a 2006-os 6,4 milliós bázisértékhez képest az előfizetések 2007 során várhatóan megduplázódnak, 2010-re pedig már világszerte 48 millió otthonban lesz elérhető ez a szolgáltatás. Az Ericsson várakozásai szerint a mobil szélessáv globális tömegpiacának megteremtése nem az egymással versenyző technológiákra épül majd: a globális rendelkezésre állás, a méretgazdaságosság, a szolgáltatások és a stabil üzleti modell jelentik majd az igazi különbséget.
Ezzel kapcsolatban Éry Gábor, az Ericsson Magyarország vezérigazgatója elmondta: a fejlett országokban lezajlott folyamatok alapján a szélessáv robbanásszerű elterjedése várható Magyarországon is. Az Ericsson már most rendelkezik azzal a technológiával, amelynek segítségével a hálózatüzemeltetők akár jövőre bevezethetnek olyan integrált szolgáltatásokat, amelyek egyszerre kínálják mindazon lehetőségek összességét, amelyeket ma még csak külön-külön, a számítógép, a mobiltelefon és a tv készülék segítségével tudunk igénybe venni. A cég várakozásai szerint a felhasználók nagy többségét, mintegy 70 százalékát a WCDMA - szélessávú kódosztásos többszörös hozzáférés - technológián alapuló hálózatok szolgálják majd ki.
Az Ericsson úgy véli, hogy 2012-re világszinten a fix forgalom éves mértéke a 2007-es 50 millió terrabájtos értékről 350 millió terrabájtra emelkedik azáltal, hogy egyre növekszik a kereslet az olyan szélessávú szolgáltatások iránt, mint például az IPTV, a zeneletöltések és az online játékok. A vállalat szerint éppen azért a hálózatüzemeltetők számára egyre fontosabb, hogy létrehozzák és fenntartsák a szélessávú szolgáltatások tömegpiacát.
Ehhez azonban korszerű technológia kell, illetve az, hogy a szélessávú kapcsolat bárhol, bármikor és bármilyen eszközről elérhetővé váljon. Jó példa erre az ausztráliai Telstra, amely kevesebb, mint 10 hónap alatt jutatta el a WCDMA/HSPA (HSPA - nagy sebességű csomagkapcsolt hozzáférés) mobil szélessávú szolgáltatást a lakosság több mint 98 százalékához, elérhetővé téve így a szélessávú szolgáltatásokat a vidéki otthonokban is.
Az Ericsson szerint a szélessáv összes előnyét és a bárhonnani azonnali hozzáférés hozzáadott értékét ötvözve számtalan új alkalmazás és bevételi forrás válik lehetővé. Több mobil szélessávú megoldás már most nagy szerepet játszik az egészséget, az e-mailt, a vállalkozásokat és a szórakozást tekintve. Mára több mint 170 kereskedelmi mobiltelevíziós szolgáltatás indult útjára, és ezek közül több mint 150 mobil cellás hálózaton keresztül működik.
Az Ericsson szerint az IPTV lesz a fő hajtóereje az új szélessávú technológiák kiaknázásának, valamint annak, hogy a multimédiás szélessávú szolgáltatások globális, tömegpiaci üzleti lehetőséggé váljanak a távközlési szolgáltatók számára. Ezek a szolgáltatók egyedülálló pozícióba kerülhetnek azáltal, hogy a televízió az egyirányú, egy csatornafolyamos szolgáltatásból kétirányú kommunikációs szolgáltatássá válik: olyanná, amelyik lehetővé teszi a különböző média-területek zökkenőmentes együttműködését, emellett kényelmes, egyedi igényeket is kielégítő szórakozást kínál.
A társaság szerint az IPTV-szolgáltatásokkal megcélozható piac ugyanolyan nagy, mint maga a szélessávú piac. Lehet, hogy az IPTV még gyerekcipőben jár, de az elemzők jóslatai szerint az elkövetkező néhány év alatt tömegpiaci szolgáltatássá fog válni. A Gartner szerint a 2006-os 6,4 milliós bázisértékhez képest az előfizetések 2007 során várhatóan megduplázódnak, 2010-re pedig már világszerte 48 millió otthonban lesz elérhető ez a szolgáltatás. Az Ericsson várakozásai szerint a mobil szélessáv globális tömegpiacának megteremtése nem az egymással versenyző technológiákra épül majd: a globális rendelkezésre állás, a méretgazdaságosság, a szolgáltatások és a stabil üzleti modell jelentik majd az igazi különbséget.