Napi Online

Túl sokat tud rólunk a Google

Ahogy egyre bővül a legnagyobb keresőprogramhoz kapcsolódó egyéb szolgáltatások köre, úgy válik egyre hasznosabbá a Google. A folyamat azonban kétirányú - a vállalat kezében egyre több személyes adat halmozódik fel. Egyelőre nem világos, mit kezd ezzel a hatalmas információtömeggel a cégóriás.

"Ne légy gonosz!", illetve "Nem az a célunk, hogy pénzt keressünk, hanem hogy megváltoztassuk a világot" - aligha volt a Google előtt olyan nagyvállalat a világtörténelemben, mely akár csak ehhez hasonló jelmondatokkal pozícionálta volna magát. Azonban ha ehhez hozzávesszük, hogy arra sem volt még példa, hogy egy vállalat ilyen rövid idő alatt (a Google Inc. 1998 óta létezik) a Google-éhoz fogható jelentőségre tegyen szert, és ilyen mennyiségű adat halmozódjon fel egyetlen cég "kezében", indokoltnak tűnhet a növekvő gyanakvás az önmagát mindenáron szimpatikusnak feltűntetni próbáló óriás ellen. Ezen gyanakvásokat foglalta össze a The Economist.

A lap szerint a közeljövőben eldőlhet, milyen is a Google igazi arca. Az egyszerű keresőprogramnak indult Google mára ingyenes szolgáltatások egész sorát kínálja a felhasználóknak. Ilyen többek között a Gmail levelezőprogram, a Google Earth online-térkép, a termékek árainak összehasonlítására használható Google Produst Search és számos további lehetőség. A vállalat szerverein tehát adatokat tárol a felhasználók leveleiről, naptárbejegyzéseiről, dokumentumairól, kapcsolatairól, fotóiról, videóiról - az újabb szolgáltatásoknak köszönhetően pedig hamarosan egészségügyi adatairól és konkrét tartózkodási helyéről is. (Az Apple iPhone-ján ugyanis szintén a Google fut.) Mindezek a The Economist szerint komolyan felvetik a kérdést: mit is kezd a cég a személyes adatokkal.


A Google-t eddig is számos kritika érte a vállalati és a politikai életből egyaránt. A televíziós társaságok, könyv- és újságkiadók szerint a Google az ő tartalmaiknak köszönhetően nőtt hatalmasra anélkül, hogy bármit is fizetett volna érte. A telekommunikációs cégek kárhoztatják, mert szerintük a vállalat az általuk biztosított széles sávú elérésnek köszönheti a sikerét, a közeljövőben pedig vetélytársként lép ringbe a rádióspektrum megszerzéséért. A liberálisok szemében a kínai kormánynak tett engedmények (vagyis a cenzúrázott kereső) jelentik a szálkát, míg a konzervatívok épp a cenzúrázatlan videotartalmak elérhetősége miatt ostorozzák a vállalatot. A személyes adatok kezelése azonban mindezeknél fajsúlyosabb kérdés.

A Google felemelkedését gyakran állítják párhuzamba a Microsoftétal, valójában azonban sokkal inkább a banki sikertörténetek jelentik a mintát - jegyzi meg a brit lap. Ahogy a pénzügyi intézmények ez emberek pénze és a financiális helyzetükre vonatkozó információ felett őrködnek, a Google ugyanezt csinálja a személyes adatokkal. Ez önmagában igaz lenne a vetélytársakra, például a Yahoo!-ra vagy a Microsoftra is, ám a Google-nél érte el az információmennyiség azt a kritikus szintet, amely már próbára teszi a társadalom tűrőképességét.

Igaz ugyanakkor, hogy a Google egyelőre egyetlen konkrét esetben sem bizonyult méltatlannak a bizalomra. A vállalat részvényeinek értéke így is folyamatosan nő, és eddig nem került sor olyan krízisre, amilyet a vetélytársak mind átéltek már. A személyes adatokkal kapcsolatos érdekek ütközése ugyanakkor elkerülhetetlen - ennek mentén pedig két irány közül választhat a cég. Az egyik, hogy önkéntesen megsemmisíti az összegyűjtött személyes adatokat, amivel eloszlathatja a kételyeket, igaz, ezzel egyrészt saját profitját csökkentené, másrészt szolgáltatásai is kevésbé lennének hatékonyak.


Ennek ellentéte ha folytatódik az információ felhalmozása. A programok ezzel még hasznosabbak lesznek, de a gyanakvás tovább növekszik a Google-lel szemben. A megoldás minden bizonnyal valahol középúton található. A Google hasznos eszköze a kapitalizmusnak - összegez a The Economist - ugyanakkor átláthatóbbá kellene válnia, és nyilvánosságra kellene hoznia pontosabb részleteket a működésről és a jövőbeni terveiről a bizalmatlanság eloszlatására.

A Google Inc. bevételei továbbra is egyetlen forrásból származnak - a találati oldalakon elhelyezett személyre szóló hirdetésekből származó, kattintásonként kapott 50 centekből (a vállalat tehát csak akkor kapja meg ezt az összeget, ha a felhasználó valóban rákattint a reklámra). A felhasználó személyre szabott reklámokat kap, amely korábbi Google-keresésein alapul (ezeket ugyanis tárolja a vállalat, éppen ebből ered az ilyen reklámok hatékonysága). Mindebből 2006-ban 3,07 milliárd dollár nettó bevétel származott - a Google ugyanis a keresőprogramok amerikai piacából 64 százalékos részt hasít ki (mely mintegy háromszorosa a második helyezett Yahoo! részarányának), Európában pedig még ennél is nagyobb a fölénye.

A vállalat azonban újabb bevételi források után néz: megvásárolta a DoubleClick internetes reklámcéget. Ez a vállalkozás olyan reklámszolgáltatást üzemeltet, amely akkor is fizet, ha a felhasználó csak megnézi az adott oldalt, de nem kattint rá. Igaz, ez mindössze 1 cent alkalmanként - mivel azonban a Google lényegében fix költségekkel dolgozik, szinte minden újabb bevétel profitként jelentkezik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • eaposztrof #15
    egyaltalan nem ertek egyet a felhaborodasokkal. az adataim biztonsagban vannak, ugyanis nem veszitem el oket. ha csak nem tervezek terrorcselekmenyt az usa ellen, soha senki nem fog kutakodnin a mailjeim kozt, nem fogjak lecsekkolni h merre koszalok a telefonommal, stb..
    ha azt csevegem meg a haverommal a gtalkon h a kis zold csomagokat hol veszem at tole, tobbe kerulne a magyar igazsagszolgaltatasnak megszerezni bizonyitekkent, minthogy megerje. en maradog google felhasznalo, minden szolgaltatasat amint kiprobalom, azonnal fuggojeve valok, es nem erdekel h megtudhatjak (felteteles mod nem veletlen), h mikor milyen alsonemut huzok fel.

    ha a google ellen harcol valaki, az ellenunk harcol! ha valaki bantja a google-t, minket bant. en ha nem erdekel is klikkelek egy reklamra, es onnan a tovabbiakra, mert elobb utobb ratalalhatok amit keresek, es ezzel segitette a google munkajat, ezaltal o segithet engem.

    mindenkinek be kell latnia, h a google az e-tortenelem legnagyob huzasa, es folyamatosan novexik. es ez igy van rendjen.

    Google ruleZ!
  • NessieGraf #14
    Tökéletesen igazad van. Ennyi embert nem lehet kielemezni.

    A céges mindenttudás: Még az Uniós Cégbíróság is tudja, mit vallottál be, ha egyáltalán.

    Ha mint cég bárhol domaint regisztrálsz, tárhelyet bérelsz, weboldalt iratsz szerződésed lesz róla. Céges adataiddal. Van ahol a cégbírósági igazolás is kell, tényleg cég vagy, vagy csaló - mert olyan is van. Egy weboldal domainnel, tárhellyel 100.000,- és a csillagos ég között van. A már kész oldal folyamatos tárhelye sincs ingyen. Tudom, mert ezen a területen dolgozom.

    A Google ezzel szemben kínál évi 2.000,- forinttól domaint, és évi 0,- Ft-tól működő weboldalt, amibe a szöveges és grafikus részt kell betölteni.

    Komplett szolgáltatás csomagját 50$/aldomain/év díjért 25BG tárhellyel, folyamatos ügyfélszolgálattal - telefonon is. Ennek van 30 napos ingyenes próbaverziója.

    Ugyanez akkreditált oktatási intézményeknek az alap, jelenleg 4,5GB közötti tárhellyel ingyenes.

    Úgy gondolom ezért a Google is elvárhatja, hogy tudja, kivel szerződött. Az adatok közvetlenül a Google oldaláról valók. Más szolgáltatók kínálatát nézve utána lehet kérdezni adatoknak. Én most láttam: 5 emilcím, 100MB tárhely, 1 évre: 6.990,- Ft. Kaptam ajánlatot évi 9.600,- Ft/aldomain/20MB tárhely.

    Aki most magában azt mondja: nem érdekel, nekem van munkahelyi, meglepődhet, mert:

    1. nem biztos, hogy tudja ki a szolgáltató igazából, mert sokan bérelt tárhelyeket adnak tovább;
    2. jövőre már a munkavégzéshez használt emilcímért, honlapoldalért is fizetnie kell a dolgozónak - APEH tájékoztatás.

    Ha én, mint cég bármilyen munkára szerződést kötök egy másik céggel, be kell kérjem a másik féltől, be kell mutatnom saját részről az érvényes cégbírósági, illetve APEH érvényességi igazolást. Ha a tevékenység bármilyen engedélyhez kötött, az arról szóló igazolást is - mindkét fél részéről.

    Tudok olyan cégről, akiktől az APEH 45.000.000,- Ft ÁFA+bírság összeget azért akar behajtani, mert egy több éve leszerződött alvállalkozójuk nem szerzett meg egy engedélyt, amit újólag találtak ki az őrző-védő tevékenység folytatásához, ők meg nem ellenőrizték le, hogy van-e ilyen engedélyük.

    És egyikünk sem világszintű cég egy terror és kábítószer veszélyeztetett világban. Szerintem felelőtlenséggel vádolhatnánk a Google-t, ha semmilyen ellenőrzéssel működnének a dolgok náluk.

    Valami oka annak is lehet, hogy pl. a Yahoo!-n rendszeresen eljutnak hozzám olyan levelek, amiket csalók küldenek, akik vagy a pénzemet szeretnék megszerezni a bankszámlámról, vagy a személyazonosságomat, ki tudja milyen célból. Hiszen különben miért írnák, hogy menjek Afrikába, saját költségemen, hogy átvehessem az ölembe hullott pénzt. Odamegyek, nekem már mindegy lesz, mire használják nevemet, személyiségemet, adataimat - a halottak keveset beszélnek, éreznek. A Google-ban nem találkoztam ilyennel.

    Úgyhogy maradok továbbra is. Majd sírok, ha itt az ideje, de most inkább örülök, hogy saját anyagi korlátaim ellenére találhatok komfortos megoldást. És egye fene, hogy az APEH boldog legyen: a domainem 2.000,- Ft-ját zsebből fizetem ki.

    Borzasztó vagyok. Csak elárultam, ki az a fizetős csapat. Ugyanis egy kapcsolódó cikk címéből számotokra is egyértelmű lehetne: AMERIKÁBAN még 7 évig nem adóköteles a net...
  • Epikurosz #13
    Gyűlik sok adat. Na, és. Nincs annyi titkosszolga, aki ki tudná elemezni. Igazából, örülnek, ha a terroristaveszélyt el tudják hárítani. Pedig én nem bánnám azt sem, ha a kábszerkereskedőket pld. lefülelnék.

    Túl van ez a dolog lihegve.

    egy eldugott faluban többet tudtak régen az emberek egymásról, mint a mai modern technikával felszerelkezett kormánytisztviselők.
    Ma, igazából, ha nagyvárosban élsz, eléggé arctalan figura vagy, és ennek megvannak az árnyoldalai is.

    Évekkel ezelőtt beidéztek az adóhivatalba, adóellenőrzésre. Bementem, és mivel tiszta volt a könyvelésem, cseppet sem féltem, sőt meg is mondtam az ellenőrnek, aki furcsállotta a jó közérzetem, hogy unalmas életemben legalább történt valami.
    Így is fel lehet fogni.
  • NessieGraf #12
    És neked nem tökmindegy, hogy ki tudja rólad, ami megtudható? Tuti, hogy valamelyik fizetős csapat zsebe kezd fájni, arról szól a cirkusz.

    Bárhol levelezel, ha nem törlöd - tárolják. Ha esetleg a Google bele tud olvasni a leveleidbe, akkor más is.

    Személyes adatainkat többszáz helyen tárolják, csak azt nem tudják, mikor ülsz a wc-n. A mobiltelefonod bemérhető, a vezetékes fix helyen van.

    Bárki cégéről világszerte minden megtudható, mert cégbíróságok, adóhivatalok, stb...

    Miről beszélgetünk? Akkor legalább kényelmes legyen!
  • NessieGraf #11
    Egyetértek! Olyan kényelmes, hogy csak gyönyörködni tudok. És nem jönnek spam hegyek. De amiről nem akarod, hogy hozzáférhessen más, ne tedd olyan helyre.
  • Epikurosz #10
    A gmail hasznát csak az érzi igazán, akinek összeomlott a rendszere, és újra kellett telepíteni, a format c: után.

    vagy: elmész külföldre, egy szál gatyában, bemész a netkávézóba, és a weben ott vannak a leveleid, címtár, stb.

    Ha a Gmail nem lenne, ki kellene találni.
  • NessieGraf #9
    #5 Azt csak te hiszed! Majd nézz rá a láblécre különféle oldalak betöltésekor. 90%-ban ott vannak.
    #7 Ez az egyik legolcsóbb hirdetési lehetőség, és nem mindenki gazdag, aki hirdetne! De azt hiszem, erre épülnek a kattints és keress pénzt sorozstok.
  • NessieGraf #8
    Szerintem jó, de az se normális, aki minden személyes információt feltesz a gépre, meg a netre. Én még nem is dolgozom azon a gépen, amiről netezek. A másikról meg nézze meg jól.
    És - egy kis önreklám - ezért vagyok híve a papír alapú naptár, címlista, stb füzeteknek.
    Végülis mindenki eldöntheti, milyen információkat tesz közkinccsé.
  • FoodLFG #7
    Adakozz a google-nek, kattints a reklámra
  • sKie #6
    A levelezesembol most mar legalabb tudjak, hogy mit szivok a tonline-nal.